2013-06-17, 13:41
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Jag har en fråga. Går det inte att ta reda på vad för verktyg som användes för att stycka kroppen? Typ en analys, finns det potential för att kunna bedöma det? Blir ju märken på benen och kanske t.om kunna få fram mått och se skillnaden på Såg märken och knivar t.ex. Kanske t.om få fram varumärket. Kanske borde ge såna analyser lite mer uppmärksamhet vad gäller rättsmedicinsk undersökning.

Om man analyserar sågmärkena i benen så kan man säkert få fram en hel del om hur saker har gått till och likadant med huggen som fanns på hennes kropp. Vet man helt med säkerhet att bara ETT vasst föremål använts? Med vilken kraft gärningsmannen huggit, hur djupt, tecken på vredesmod och annat? Man kan nog tolka mycket på bara dessa saker!
Citera
2013-06-17, 13:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Ett tänkbart scenarium för styckmordet på VB.
Det var ett planerat mord och gärningsmannen visste om att VB besökte KJ, därför fanns han en bra bit från porten parkerad, men kunde se när hon gick ut från porten.
/.../
Sedan placerades kroppsdelarna i ödehuset och däromkring med motiv att de skulle upptäckas och att KJ skulle få skulden för mordet.
Om inte så varit fallet hade de aldrig placerats där, det hade funnits lämpligare ställen att dumpa dem.
Du glömde att din gm också planterat VB:s blod i mt:s bil, och högst troligt också på ett annat ställe. - Hur kunde gm komma åt mt:s bilnycklar? - Sparade gm lite blod från sitt offer för sina planteringsplaner?

Om gm ville att delarna skulle upptäckas, varför såg han då till att benen inte syntes om man tittade in genom fönstret i ödehuset? - Varför kilade han in övriga delar under en sten och täckte över dessa? - Det hade ju kunnat dröja flera år innan delarna upptäckts.

Vad är det som säger att inte mt varit slarvig, förvirrad och mån om att snabbt göra sig av med likdelarna?

Hur bedömer du VB:s mobils totala tystnad efter 18:40, då hon avsänt ett sms som vittnat om att hon varit upprörd över något? - Vem tror du retat upp henne, eller gjort henne upprörd på något sätt?

Hur tolkar du det faktum att 18:40 en mast på Sävastklinten positionerat VB:s mobil till friluftsområdet vid Åberget?
Citera
2013-06-17, 13:42
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulleiii
Mellan såg och kniv ser dom med all säkerhet skillnad men storlek på kniv/märke tror jag inte dom kan se.
Om man gissar lite och med stöd av att dom frågat lite om jägare var det troligast kniv som användes och att man GM kan ha någon form av erfarenhet av styckning.
Om inte jägarfrågan har väckts av att kroppen har varit fryst, före eller efter styckningen.
Man kanske söker efter en jägare med stor frysbox.
Citera
2013-06-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Vad för typ av redskap, typ såg, yxa etc, ja.
Märke, nej.

borde man inte hitta benflisor på styckningsplatsen?
sen också.. det borde juh ha tagit en jäkla tid.. stycka en människa är väl inte nått man gör i en handvändning direkt? och säkert svettas man ganska bra.. att GM lyckats göra det obemärkt säger juh en del.. lär ha varit ganska undangömt, långt från civilisation och sådär vill jag få för mig..
Citera
2013-06-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det verkar oerhört korkat att lämna kläder med VBs blod på i sin egen bil, om man inte är helt oskyldig förstås.

Men å andra sidan så är det lättare att förklara bort lite blod på en tröja än blod i bagageutrymmet.

Jo, men den här killen hör ju inte till dom smartaste 10% i världen.
Citera
2013-06-17, 13:46
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Frågan är hur långt "gilla" sträcker sig när det gäller KJ:s inställning till hunden. Är hunden som Kibba påstod avled efter att ha bitit i en el-kabel den enda hund han haft ? Såg i en länk med foton på KJ med bland annat en hund och tyckte mig se att hunden inte såg bekväm ut, snarare ängslig .. Är det den hunden som bet ihjäl sig på något strömförande ?

Du kan se hur hundar mår genom en bild på nätet? hehe.
Nej skippa hundtramset snacket. Är KJ skyldig för mordet på VB- JA, på sin hund NEJ.
Citera
2013-06-17, 13:47
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warden1968
Har väldigt säkra uppgifter på att blodet som hittades fanns på en av KJ:s tröjor som låg i bagage utrymmet i hans bil. Hur mycket blod det var vet jag dock inte.
Om det är sant är det ju besvärande för KJ, att två av hans ägodelar innebär teknisk bevisning. Nu skulle man bara behöva få nån hint om hur mycket blod det handlar om också, så det inte handlar om lite näsblod eller så.
Citera
2013-06-17, 13:50
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du kan se hur hundar mår genom en bild på nätet? hehe.
Nej skippa hundtramset snacket. Är KJ skyldig för mordet på VB- JA, på sin hund NEJ.
Jag har säkra uppgifter på att KJ:s pappa hälpt honom att "städa upp" efter hundincidenten. Annan irl-källa påstår att KJ blev polisanmäld för att ha dödat/plågat sin hund, men det vet jag inte om man kan kontrollera på nåt sätt?
Citera
2013-06-17, 13:50
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulleiii
Mellan såg och kniv ser dom med all säkerhet skillnad men storlek på kniv/märke tror jag inte dom kan se.
Om man gissar lite och med stöd av att dom frågat lite om jägare var det troligast kniv som användes och att man GM kan ha någon form av erfarenhet av styckning.

Ok så frågor kring jägare har kommit upp i förhör alltså? Mm intressant om det är så men tycker ändå man borde kunna ta reda på mer om hela händelseförloppet då GM ALLTID lämnar kvar spår. Kan vara nån liten detalj som man missat eller så. Föremålet som GM högg VB till döds med, kan samma föremål också använts till att stycka kroppen?
Citera
2013-06-17, 13:54
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
borde man inte hitta benflisor på styckningsplatsen?
sen också.. det borde juh ha tagit en jäkla tid.. stycka en människa är väl inte nått man gör i en handvändning direkt? och säkert svettas man ganska bra.. att GM lyckats göra det obemärkt säger juh en del.. lär ha varit ganska undangömt, långt från civilisation och sådär vill jag få för mig..

Beror på, om GM kan sin sak så kan denne helt enkelt bara hålla sig till att skära i mjukdelarna. Och om det var en kniv så måste den varit jävligt vass.
Citera
2013-06-17, 14:00
Medlem
Minutvisarens avatar
Jag har fått PM som handlar om uppgifter om att ödehuset ska ha undersökts, sånt som t ex highfive har skrivit om.

PM:aren uppger att ödehuset kontrollerades redan kring den 9 maj av en person. (med reservation för att det skulle kunna vara även den 10 maj, därav "kring") Den personen var en myndighetsperson.

Några dagar senare utförde en annan person en mer grundlig koll. Highfive har nämnt den 13 maj som tidpunkt för den undersökningen och enligt dagens PM ska detta datum vara korrekt.

I dagens PM framgår inte om personen som kollade ödehuset den 13 maj var en myndighetsperson.
Det betyder inte att det inte var så, bara att PM:aren känner inte till yrkesbefattningen på den person som gjorde den andra kollen.

PM:aren säger alltså att det andra datumet, 13 maj, är korrekt.

Vad jag förstår har PM om ödehuset och undersökningar, sänts från olika personer.

Och som vanligt, var och en får bedöma trovärdigheten i referat till andra- och tredjehandsuppgifter via PM.

Datumet den 13 maj är intressant, eftersom man i så fall, om uppgifterna stämmer, kan ringa in när benen tidigast kan ha placerats i huset.

Och därtill finns flera andra uppgifter, om sedda bilar t ex omkring den 15 maj, om hundar som uppges inte ska ha reagerat vid ödehuset, samt om hundar som reagerade på morgonen samt kvällen den 20 maj.

Alla iakttagelser om bilar eller människor vid det gula ödehuset samt omgivningen, kanske framförallt mellan den 13-20 maj, är ju högintressanta.
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-17 kl. 14:10.
Citera
2013-06-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
lär juh ändå ta sin lilla tid väl?

Om jag refererar till grovstyckning av älg som dessutom är större, så tar det inte alls lång tid om man skär i leder med en vass styckkniv. Tänker lite att älgjägare i slakthuset har tillgång till stycksåg också, då går det väldigt fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in