2013-06-14, 06:22
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ja, det är en fördel med Møre&Romsdal: priserna går fort ner utanför stadskärnorna, samma på många andra platser, men Akershus är hopplöst på den fronten; antingen är det nära Oslo och dyrt av den anledningen, eller nära Gardermoen och därför dyrt. Och det är inte ens gemytligt längre på samma sätt som när jag flyttade hit för nästan 15 år sedan! Det blir nog flytt vidare om inte alltför länge för det blir färre och färre anledningar att stanna för varje år, goda minnen väger lätt i sammanhanget...
Javisst är det så.. Nu ett år senare så känns det nästan som det hade varit värt att bott kvar i Ski dock, man saknar det man inte har. Närhet och civilisationer på nära avstånd är lätt att börja sakna

Helst skulle jag ha nära till Sverige och Oslo, dvs Östfold. Men mycket ska klaffa, bra jobb, humant pris på boende osv osv.

Inte så nära just nu Inte till mina trakter iallafall.
Citera
2013-06-14, 07:52
Medlem
heiss avatar
Vad har du för inkomst och utgifter TS?
Citera
2013-06-16, 21:27
Medlem
fbkuuks avatar
Jag och 2 st kompisar vill dra över till norge o jobba. Jag har truckkort och de andra har inte det så jag tänkte försöka få ett lagerjobb och de andra 2 vet jag inte vad de kan ta för jobb men hoppas att det finns något. Tänkte ta kontakt med studentconsulting, har hört att dom har bra med jobb i norge. Vill fråga er om hur stor chans vi har att hamna i samma stad och kanske till och med i samma lägenhet(vilka jobb vi har kvittar isf)?
Citera
2013-06-17, 00:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbkuuk
Jag och 2 st kompisar vill dra över till norge o jobba. Jag har truckkort och de andra har inte det så jag tänkte försöka få ett lagerjobb och de andra 2 vet jag inte vad de kan ta för jobb men hoppas att det finns något. Tänkte ta kontakt med studentconsulting, har hört att dom har bra med jobb i norge. Vill fråga er om hur stor chans vi har att hamna i samma stad och kanske till och med i samma lägenhet(vilka jobb vi har kvittar isf)?
30/70
Citera
2013-06-17, 11:32
Medlem
Hur stort kapital kan vara vettigt att ha med sig när man ska till Norge för att söka jobb? Har en släkting som jag förmodligen kommer kunna bo hos för en billig peng under jobb- och lägenhetssökandet, samt cirka 20 000 undansparat.
Citera
2013-06-17, 16:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubadaur
Hur stort kapital kan vara vettigt att ha med sig när man ska till Norge för att söka jobb? Har en släkting som jag förmodligen kommer kunna bo hos för en billig peng under jobb- och lägenhetssökandet, samt cirka 20 000 undansparat.
Det låter väl bra tycker jag. Håll i slantarna bara. No party dude.
Citera
2013-06-19, 11:34
Medlem
Skrev just på ett Kontrakt med ett IT företag i Oslo , flyttar ner i slutet av Augusti och behöver som många här en Lya.
Hojta till om något ar lite insider tips jag köp finn.no och liknande
Mvh
Citera
2013-06-19, 11:53
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
Skrev just på ett Kontrakt med ett IT företag i Oslo , flyttar ner i slutet av Augusti och behöver som många här en Lya.
Hojta till om något ar lite insider tips jag köp finn.no och liknande
Mvh

http://www.cribsnorge.se/ har en del.
Citera
2013-06-19, 15:55
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rzzt
tjena alla glada, Har lyckats o få en Intervju på Asko vestby som lagerarbetare. Har jobbat med lager i 3 år här i sverige sen innan, tänkte kika om nån vet hur de går till på deras intervjuer om dom grillar en eller om det är chill stämning osv. Mvh rzzt

Du får inte ha någon prick i belastningsregistret för att arbeta hos Asko. När jag var där på intervju så hade rekryteraren ett papper framför sig på 3-4 sidor och ställde frågor efter det och antecknade. Man blir grillad ganska hårt vill jag påstå ifrån min egen känsla och uppfattning från intervjun på Asko. Dom kommer även att fråga "om du är ett fall för Lyxfällan" ( har dålig ekonomi).

Citera
2013-06-19, 16:40
Bannlyst
Har blivit erbjuden jobb i Oslo som lastbilschaufför via ett bemanningsföretag. Lönen är 172:-/h, vet inte om det finns möjlighet till övertid men det tror jag inte. Är det värt de? Man måste ju ha någonstans att bo, och det är inte billigt i Oslo. Samt att det är dyrt med mat. Vad tycker ni? Är 18 år.
Senast redigerad av KonservAstronaut 2013-06-19 kl. 16:53.
Citera
2013-06-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonservAstronaut
Har blivit erbjuden jobb i Oslo som lastbilschaufför via ett bemanningsföretag. Lönen är 172:-/h, vet inte om det finns möjlighet till övertid men det tror jag inte. Är det värt de? Man måste ju ha någonstans att bo, och det är inte billigt i Oslo. Samt att det är dyrt med mat. Vad tycker ni? Är 18 år.

Vad är det för lastbilsjobb? De som kör ut t ex matvaror verkar ha sjukt stressigt samt mkt tidiga dagar. De som kör för dhl eller liknande verkar också ha mkt långa arbetsdagar. Om inte så är lönen ganska bra. Du kan inte ha så mkt erfarenhet som 18 åring.
Citera
2013-06-19, 19:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonservAstronaut
Om inte Dainea svarar kanske han inte har sett det, men prova ett pm till han annars. Tror han har ganska bra koll på åkerinäringen

Jämfört med andra löner kan jag iallafall säga att du kommer klara dig bra. Det är ju en årslön på 318 000 vid fulltid/ 26500 mån.Är det plus kvälls ob?
Det beror ju på om du får tillräckligt med timmar? En del bemaningsföretag vill tvinga sina anställda till ohumant mkt övertid, en del erbjuder för lite arbetstimmar...Försök få reda på hur det ser ut i ditt fall är mitt tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in