2009-04-28, 03:02
Medlem
InTheFleshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Ær det verkligen så sjuuukt bra prøjs i fiskrensarbranchen? det kænns som om det blivit hypat någe så sjukt mycket i sverige, jag kan tænka mig att det sækert var bra betalt før 10-15 år sen men att en massa andra brancher har kommit ikapp och førbi?!

Om det nu stæmmer som nån annan i denna tråd sa, att timlønen ligger nånstans runt 140kr/tim så ær det en ganska låg løn faktiskt. Och argumentet att "jobba en jævla massa øvertid" håller inte heller då det går att jobba øver ganska mycket i dom flesta yrken i Norge.

Detta ær inget nedlåtande på nåt sætt bara en liten fundering kring ett æmne dær "alla kænner nån som va dær før 12 år sen och tjænade 2 miljoner i månaden" osv osv

TS: Hade vart kul om du kunde berætta lite hur en dag egentligen ser ut på firman (Nær du væl børjat dvs)?

Nej men i Sverige är det fan sjukt dåligt med jobb så det är väl bättre att tjäna ihop en slant där än att sitta här och typ inte göra nån nytta. Sen kanske man får in en fot någon annanstans, man får ju tänka positivt
Citera
2009-04-28, 11:37
Medlem
zorb89s avatar
Typ av Guide

Man vet aldrig vad som händer i sessa tider, själv söker jag nu min el utbildning jag behöver! Men går inte det får man se kanske man blir tvungen dit till skiten och det irriterande språket!.

Men ni som ville ha nån slgs guide så har jag en hittad sen en tid tbx jag kan dela med mig till alla som också är intresserade eller kanske blir.

http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=92&SubMenu=2
Lite gammal men ändå.
Citera
2009-04-28, 18:56
Bannlyst
nu har då typ alla jag skickat till svarat de var snabba men endel hamnade i min skräppost på hotmailen, noo good..tur jag såg de.. Ja nu börjar det roliga, högstbjudande i antal timmar e jobbet jag tar lönen e ju den samma på alla ställen skulle jag tro så jag spelar ut de med timmar, det är ju övertiden som ger bra med pengar vilket som....60 timmars arbetsvecka e väl rätt lagomt? det ger ju iallafall 15000 i veckan, om man får jobba natt blir det ju lite extra penningan.. 60 timmar i veckan i 8 veckor ska man väl palla
Citera
2009-04-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piekna
nu har då typ alla jag skickat till svarat de var snabba men endel hamnade i min skräppost på hotmailen, noo good..tur jag såg de.. Ja nu börjar det roliga, högstbjudande i antal timmar e jobbet jag tar lönen e ju den samma på alla ställen skulle jag tro så jag spelar ut de med timmar, det är ju övertiden som ger bra med pengar vilket som....60 timmars arbetsvecka e väl rätt lagomt? det ger ju iallafall 15000 i veckan, om man får jobba natt blir det ju lite extra penningan.. 60 timmar i veckan i 8 veckor ska man väl palla

Vad är det för arbete?
Citera
2009-04-28, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Vad är det för arbete?

in norway they call it baker, i sverige bagare..eller konditor..
Citera
2009-04-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InTheFlesh
Nej men i Sverige är det fan sjukt dåligt med jobb så det är väl bättre att tjäna ihop en slant där än att sitta här och typ inte göra nån nytta. Sen kanske man får in en fot någon annanstans, man får ju tänka positivt

Klart man ska ta chansen att göra nåt annat om man har möjlighet, erfarenhet är aldrig dumt. Lycka till då
Citera
2009-04-28, 22:23
Medlem
Det är verkligen inte bra betalt att stå och rensa fisk, då är det bättre att jobba på en trålare.

Eller ett vanligt lagerjobb eller restaurangsjobb, bättre betalt samt att man slipper lukta fisk 24/7!
Citera
2009-04-28, 22:35
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheFlesh
mm, helt rätt!

Här i stockholm har jag säkert sökt 20 jobb till sommaren... Både på mejl, telefon, och så har jag gått runt personligen till en hel del affärer och presenterat mej och lämnat cv.. Blir det inget sommarjobb nu, så tror jag fan inte att det fanns nåt jag kunde gjort bättre... Men i så fall, så drar jag raka vägen till norge!

TS. Har hört att fiskrensningen är bra bara under vissa säsonger på året, stämmer det? Och är det verkligen bra nu mot sommarn?
Citera
2009-04-29, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ok svaret du ville ha är? Jaha det va bara ett kuk mätar inlägg!!

hur kan det vara det när det är ett låginkomstyrke? däremot är det hyffsat i jämförelse mot sverige, men i norge är det ju efter antalet timmars arbete fortfarande ett låginkomstyrke..
Citera
2009-04-29, 15:21
Bannlyst
hur är det med lagerjobb nuförtiden?
Citera
2009-04-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piekna
hur kan det vara det när det är ett låginkomstyrke? däremot är det hyffsat i jämförelse mot sverige, men i norge är det ju efter antalet timmars arbete fortfarande ett låginkomstyrke..

Du snackade om 15000kr (skr eller nok?) i veckan vilket betyder 60 papp i månaden, är det en låg inkomst tycker du?
Men jag ska inte förstöra tråden med en massa oviktigt snack.
Fortsätt baka du.
Over and out.
Citera
2009-04-29, 19:12
Bannlyst
Citat:
Du snackade om 15000kr (skr eller nok?) i veckan vilket betyder 60 papp i månaden, är det en låg inkomst tycker du?
Men jag ska inte förstöra tråden med en massa oviktigt snack.
Fortsätt baka du.
Over and out.

du kan ju inte ha alla hemma i skallen tror jag, du ser ju antal timmar som måste arbetas för det, då är det ett låginkomstyrke även där..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in