Citat:
Det finns ju ett antal aspekter på det där. Först har vi frågan hurpass enhetlig älvdalskan är. Det är möjligt att Ulum Dalskas arbete har inneburit en likriktande standardisering, men åtminstone förr i världen var det, vad jag har förstått, rätt påtaglig skillnad på hur folk pratade i Älvdalens kyrkby/Myckeläng/Kåtilla, och hur de pratade i, säg, Blyberg eller Evertsberg. Nästa fråga är ju då den som du tar upp, om hur stort avstånden till andra ovansiljanmål är - storstadsbor som viftar med armarna över älvdalsmålets obegriplighet är ju i allmänhet rätt okunniga om att också moringar och orsingar kan vara rejält obegripliga för stockholmare om de känner för det, samt att i vart fall moramålet är synnerligen diverst, och att folk från t ex Venjan och Våmhus inte alls pratar likadant. Om skillnaderna inom älvdalskan totalt är större än vad skillnaden mellan de geografiskt närmaste älvdals- och moramålen är - säg mellan Blybergs- och Oxbergsmål - kan man ju fråga sig om just älvdalska verkligen är den lämpliga språkenheten.Ja, det som stör mig i det hela är att så många behandlar älvdalskan som om det vore ett språkligt isolat med knivskarpa gränser mot alla varieteter som talas utanför Älvdalens kommun. Annars har jag inte så mycket emot älvdalskan eller dess ivrare (förutom möjligen att Ulum dalska har höjt medlemsavgiften i år
).

Och den sista frågan är ju hur många andra, orelaterade, obegripliga svenska dialekter som fortfarande finns. (Att konceptet obegriplig lokalbefolkning kunde gälla i princip hela riket på 1960-talet, visar ju Hasse Alfredsons obegriplige rospigg Herr Garbo i Att angöra en brygga. Även om rollen utnyttjade en alfredsonsk specialtalang, hade den ju inte varit rolig om inte biopubliken på något sätt hade kunnat relatera till fenomenet.) Och det är ju fortsatt ganska många - i all synnerhet om vi räknar med Svenskfinland. Hur många minoritetsspråk skulle det bli?