• 1
  • 2
2013-06-13, 22:38
Medlem
Hej
Jag undrar varför inte älvdalska (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvdalska) är ett officiellt minoritetsspråk här i Sverige. Det verkar som att riksdagen inte bryr sig även fast många har engagerats sig i ärendet. Till och med Europarådet har gett svenskaregeringen kritik för att de inte tar ställning till älvdalskan ställning (http://www.sprakradet.se/12539). Det gör mig irriterad, endast 45 personer under 15år talar älvdalska och varför bryr de sig inte. När flera olika språk blev officiella minoritetsspråk 2000 så kunde man ju lägga till älvdalska men det har man inte gjort. Till exempel var Jiddisch ett av språken som lades till som officella minoritetsspråk 2000, Jiddisch har 4000 talare i Sverige. Älvdalska har 3000 och är dessutom en större del av våran historia. Älvdalska har varit isolerat från svenskan i ca 800 år och kan INTE klassas som en dialekt. Enligt mig har älvdalskan större rätt att vara ett minoritets språk än Jiddisch och Romani. Dessa språk har inte sitt ursprung här i Sverige men det har älvdalska.
Citera
2013-06-13, 22:47
Bannlyst
Det är ju ett utdöende språk.
Citera
2013-06-13, 23:03
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleswordTW
Hej
Jag undrar varför inte älvdalska (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvdalska) är ett officiellt minoritetsspråk här i Sverige. Det verkar som att riksdagen inte bryr sig även fast många har engagerats sig i ärendet. Till och med Europarådet har gett svenskaregeringen kritik för att de inte tar ställning till älvdalskan ställning (http://www.sprakradet.se/12539). Det gör mig irriterad, endast 45 personer under 15år talar älvdalska och varför bryr de sig inte. När flera olika språk blev officiella minoritetsspråk 2000 så kunde man ju lägga till älvdalska men det har man inte gjort. Till exempel var Jiddisch ett av språken som lades till som officella minoritetsspråk 2000, Jiddisch har 4000 talare i Sverige. Älvdalska har 3000 och är dessutom en större del av våran historia. Älvdalska har varit isolerat från svenskan i ca 800 år och kan INTE klassas som en dialekt.

Älvdalskan är i likhet med de övriga ovansiljansmålen visserligen inte begripligt a priori för gemene man, men rent lingvistiskt finns det, som så ofta, inga egentliga skäl att betrakta det mer som ett eget språk än som en dialekt. Det är faktiskt ganska lätt att överbrygga glappet mellan ovansiljansmål och standardsvenska med ett fåtal steg. Det finns heller inga direkta etniska eller kulturella skäl att erkänna ovansiljansmålen som ett eller flera egna språk. Att särskilja älvdalskan från Mora-, Våmhus- och Orsamål är dessutom svårt att motivera, även om älvdalingarna har varit något flitigare med att exempelvis standardisera sin stavning. Skulle t.ex. skattungemål "officiellt" vara en älvdalsk dialekt? Vad skulle invånarna i Skattungbyn tycka om det?

Citat:
Enligt mig har älvdalskan större rätt att vara ett minoritets språk än Jiddisch och Romani. Dessa språk har inte sitt ursprung här i Sverige men det har älvdalska.

Vad spelar det för roll?
Citera
2013-06-13, 23:17
Medlem
För att det talas av mindre än 3000 personer som till 95% är pensionärer.
Citera
2013-06-13, 23:19
Medlem
Citat:
Enligt mig har älvdalskan större rätt att vara ett minoritets språk än Jiddisch och Romani. Dessa språk har inte sitt ursprung här i Sverige men det har älvdalska.

Arabiska, serbokratiska eller spanska då?
Citera
2013-06-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agor
Det är ju ett utdöende språk.

Det är därför man ska försöka bevara det.

Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Älvdalskan är i likhet med de övriga ovansiljansmålen visserligen inte begripligt a priori för gemene man, men rent lingvistiskt finns det, som så ofta, inga egentliga skäl att betrakta det mer som ett eget språk än som en dialekt. Det är faktiskt ganska lätt att överbrygga glappet mellan ovansiljansmål och standardsvenska med ett fåtal steg. Det finns heller inga direkta etniska eller kulturella skäl att erkänna ovansiljansmålen som ett eller flera egna språk. Att särskilja älvdalskan från Mora-, Våmhus- och Orsamål är dessutom svårt att motivera, även om älvdalingarna har varit något flitigare med att exempelvis standardisera sin stavning. Skulle t.ex. skattungemål "officiellt" vara en älvdalsk dialekt? Vad skulle invånarna i Skattungbyn tycka om det?

Vad spelar det för roll?
Vad som spelar roll, jag vill att man ska bevara språket till eftervärlden. Visst ovansiljansmål kanske inte vill vara en dialekt till älvdalska men älvdalska har faktiskt blivit klassificerat till ett språk. Och det har en historisk knytning till Sverige och är en del av våran historia.
Citera
2013-06-13, 23:23
Bannlyst
Citat:
Det är därför man ska försöka bevara det.
Men det är ju knappt några som pratar det. Varför ska det vara ett officiellt minoritetsspråk då? Arabiska talas säkert av många fler, ska det också vara ett officiellt minoritetspråk?
Citera
2013-06-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jwpk.rothschild
För att det talas av mindre än 3000 personer som till 95% är pensionärer.
95% är inte pensionärer men en stor del är det och det är just därför jag vill att man ska försöka göra något åt det.
Citera
2013-06-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agor
Men det är ju knappt några som pratar det. Varför ska det vara ett officiellt minoritetsspråk då? Arabiska talas säkert av många fler, ska det också vara ett officiellt minoritetspråk?
Var är då Jiddisch en minoritetsspråk?
Citera
2013-06-13, 23:45
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Vad som spelar roll, jag vill att man ska bevara språket till eftervärlden. Visst ovansiljansmål kanske inte vill vara en dialekt till älvdalska men älvdalska har faktiskt blivit klassificerat till ett språk. Och det har en historisk knytning till Sverige och är en del av våran historia.

Du verkar inte riktigt förstå, så jag förtydligar: Vad spelar det för roll för klassificeringen som minoritetsspråk om språket har sitt urpsrung i Sverige eller inte? Sedan verkar du ha missat att älvdalskan bara är ett i mängden av ovansiljansmål.
Citera
2013-06-13, 23:55
Medlem
Om man undersöker den definition av landsdels- och minoritetsspråk som faktiskt gäller – det vill säga Europarådets definition i minoritets-språkskonventionen är definitionen på ett minoritetsspråk ett språk som:

1. används i ett visst territorium inom en stat av medborgare i den staten, som utgör en grupp som till antalet är mindre än resten av befolkningen i den staten och
2. är annorlunda än det eller de officiella språken i staten.

Språket ska ha talats länge på en viss plats av ett mindre antal talare och det ska skilja sig från svenska – svenska dialekter omfattas alltså inte av bestämmelserna.
Citera
2013-06-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Du verkar inte riktigt förstå, så jag förtydligar: Vad spelar det för roll för klassificeringen som minoritetsspråk om språket har sitt urpsrung i Sverige eller inte? Sedan verkar du ha missat att älvdalskan bara är ett i mängden av ovansiljansmål.
Nej älvdalska är inte en i mängden av alla ovansiljanmål, det är mycket svårt för en som inte pratar språket att förstå det. Kan du enkelt förstå den här texten:

Si i sturt i dalska iet språk, so an ba tälär. Men e finns wenest mitşi skrievað ǫ dalska og. Sįo oll referenser [1-33] nidonað! E finns mįer eld iett wis skriev dalska. Tagum iet eksempel frǫ Byönn nest tşyölbu [32]. Ärum ǫ ur End-mun upǫ Ǫsum ser åv liteð o sįomm ur an belle skriev eð ǫ ser:

Nu kan man inte se all tecken, här är orginal texten

http://www.skrievum.se/dalska/skrievum.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här