2013-06-12, 21:10
Medlem
Läser redan på högskola men har i höst sökt ett nytt program som förstaval som jag garanterat kommer in på. Jag har dock börjat komma på andra tankar och vill nog fortsätta med mina nuvarande studier istället. Jag vet att man fram till ett visst datum kan ta bort val från listan utan att det påverkar antagningen i urval 1. Det jag undrar är helt enkelt vilket datum detta är och om det borde vara lugnt att ta bort mitt förstaval nu så att nuvarande andravalet blir förstaval.
Citera
2013-06-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Har beställt ett slutbetyg från vuxenutbildningen och där sa dom att mitt senaste betyg inte kommit in i deras betygsdatabas än så dom måste vänta på det. Blev klar med sista kursen 24 maj och det syns ännu inget på antagning.se. Börjar bli orolig för om jag får slutbetyget i tid för kompletteringen, därför jag undrar.

Ah, OK, vux alltså. Har du hört av dig till skolan och frågat om de har rapporterat in betyget?
Citera
2013-06-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Läser redan på högskola men har i höst sökt ett nytt program som förstaval som jag garanterat kommer in på. Jag har dock börjat komma på andra tankar och vill nog fortsätta med mina nuvarande studier istället. Jag vet att man fram till ett visst datum kan ta bort val från listan utan att det påverkar antagningen i urval 1. Det jag undrar är helt enkelt vilket datum detta är och om det borde vara lugnt att ta bort mitt förstaval nu så att nuvarande andravalet blir förstaval.

Jag har för mig att det är strax före midsommar eller strax efter som är deadline, för sedan börjar de köra urvalen och då kommer du inte åt ansökan. Men det är väl bara att göra det på en gång så slipper du tänka på det?
Citera
2013-06-13, 23:37
Medlem
Vad innebär: Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 999 av max (999)??? Sökt till en kurs som skulle vara med platsgaranti men var ingen senanmälan
Citera
2013-06-14, 13:40
Medlem
JoakimBergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillerMac
Kan det stå obehörig på antagning.se även efter den 20 juni då det står att allt ska vara inskickat och det är lugnt ändå? Alltså att det kan dröja ett par dagar efter den 20 innan det ändras..? Tog studenten förra veckan, men pratade med vår syv för ett par veckor sedan och hon sa att skolan skickar in allt och att jag inte behöver skicka in något. Eller bör jag oroa mig att något blivit fel?
Jag har samma problem här. Ska ringa till antagning om en timme och höra med dem. Återkommer med resultat.
Citera
2013-06-14, 15:00
Medlem
NBCsChucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBerg
Jag har samma problem här. Ska ringa till antagning om en timme och höra med dem. Återkommer med resultat.
Finns du något vettigt svar? Skickade in mitt vux betyg i måndags, och fortfarande har ingen förändring skett... Jag stod tidigare som obehörig, vilket har övergått till "handläggning pågår" igen. Inget svar har jag heller fått från antagning.
Citera
2013-06-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NBCsChuck
Finns du något vettigt svar? Skickade in mitt vux betyg i måndags, och fortfarande har ingen förändring skett... Jag stod tidigare som obehörig, vilket har övergått till "handläggning pågår" igen. Inget svar har jag heller fått från antagning.
Samma här. Jag har skickat in komvuxbetyg men det står fortfarande "Handläggning pågår". Dock ser jag mina inskickade betyg under mina meriter, i ett fält under mina ordinarie gymnasiebetyg, så jag är inte särskilt orolig (än). Ser du också dina?
Citera
2013-06-14, 15:12
Medlem
NBCsChucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilssown
Samma här. Jag har skickat in komvuxbetyg men det står fortfarande "Handläggning pågår". Dock ser jag mina inskickade betyg under mina meriter, i ett fält under mina ordinarie gymnasiebetyg, så jag är inte särskilt orolig (än). Ser du också dina?
Hahaha, ja nu ser jag dem också
De har banne mig inte funnits där den senaste veckan Gott, då kan jag alltså sova lugnt nu. Så länge kursen är inskriven på antagning, ska det vara nemas problemas =)
Citera
2013-06-14, 15:53
Medlem
Till er som undrar om "handläggning pågår": jag skickade in mina betyg i fredags och fick dem klara på antagning.se idag!

Tyvärr hade mitt lokala komvuxkontur missat den "lilla detaljen" att meritpoäng från kurser som inte finns med i slutbetyget (gick ut med samlat betygsdokument) inte kan tillgodoräknas i BI, trots att jag läst över 1650 (eller vad det nu är) poäng från komvux...

Istället för att söka in med 22.5 i BI & BII blir det nu alltså 22.0 i BI och 22.5 i BII. Trist att ens fördomar om okunniga offentligt anställda ska bekräftas, även om jag känner mig tillfreds med att läsa i växjö/linköping (åtminstone till att börja med).

Finns det någon statistik på antalet sökande med 22.5 till psykologutbildningarna i Uppsala, Lund och GBG de senaste åren? Vad tror ni om chanserna att komma in via BII i dessa städer (jag har 1.4 på HP om det spelar någon roll)? Ökade antal sökande har trots allt inte gått hand i hand med hårdare betygskrav de senaste tre åren. Hur går urvalsprocessen bland de som har 22.5 i BII till?
Citera
2013-06-15, 00:24
Medlem
JoakimBergs avatar
Ringde som sagt antagning men glömde återkomma. Han jag talade med rådde mig att skicka in en papperskopia på måndag för att vara helt säker och att ringa min skola och fråga varför de inte har skickat in betygen än (då mina inte fanns i databasen).

Ringde upp min rektor och han sa till mig att det var så att "datumet då gymnasieskolorna skickar in betygen är på måndag". Dock har mina vänner som gått på andra skolor sina betyg på antagning så jag tror snarare att det på måndag är SISTA dagen för skolorna att skicka in.

Jag tänker skicka in en kopia med snigelpost för att vara på den säkra sidan.
Citera
2013-06-15, 00:27
Medlem
thorfromasgards avatar
Hej!
Min fråga kräver snarare ett teoretiskt svar utifrån egna och andras erfarenheter.

Jag har sökt till ett högskoleprogram med följande resultat: gymnasiebetyg 19.6 (inkl merit) och HP 1.2.

Höst 2012 hade man tagit in 24 pers med 17.0 i lägsta antagningspoäng från gymnasiet (urvalsgrupp 1) och 14 med minst 1.1 HP. Ett år innan hade programmet samma platsfördelning 24/14 men lägsta antagningspoäng var 15.2 respektive 0.7. dvs en ökning på 1.8 GP respektive 0.4HP. Antal sökande till programmet från HT2012 till HT2013 har ökat med ca 30 personer.

Så min fråga är till de som har en bra förståelse för statistik och har erfarenheter av antagning till högskolestudier. Hur stora chanser har jag att komma in på detta program, om man utgår utifrån all data? Vill också tillägga att programmet antagligen kommer att skära ner ca 2-5 platser ( http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tusentals-hogskoleplatser-forsvinner_7560552.svd )
Citera
2013-06-15, 01:51
Medlem
Även för mig så finns inte betygen med på antagning.se trots att jag fått ett mail om att bekräfta att uppgifterna stämmer. Räknar kallt med att det ordnar sig, det står ju att jag inte behöver skicka in någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in