2013-06-01, 21:56
Medlem
Civilsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillerMac
Måste man svara i första urvalet eller kan man vänta med allt till andra urvalet?

Finns det kanske någon sida där man kan läsa allt med hur dedär går till? Kan inte säga att jag letat efter det speciellt noga.. Men finns det uppskattas en länk
www.antagning.se

Lycka till med högskolestudierna!
Citera
2013-06-07, 00:30
Medlem
tOpOffs avatar
Gissar att det kommer stå 'handläggning pågår' fram till urval 1? Eller står det något annat för er?
Citera
2013-06-07, 09:28
Medlem
Behörig.
Citera
2013-06-09, 16:18
Medlem
Har en fråga. Jag tog studenten 2005 och fick godkänt på över 90% av mina kurser. Däremot så jag fick jag IG i Svenska B. Måste jag läsa upp Svenska B för att kunna söka vissa kurser på högskolan? Och som vi vet så försvinner ju möjligheten att bara läsa upp efter en viss tid nu med att dom ändras betygssystemet kommer jag då bli tvungen att läsa upp hela gymnasiet igen?
Senast redigerad av Bauber 2013-06-09 kl. 16:22.
Citera
2013-06-09, 23:35
Medlem
zecraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bauber
Har en fråga. Jag tog studenten 2005 och fick godkänt på över 90% av mina kurser. Däremot så jag fick jag IG i Svenska B. Måste jag läsa upp Svenska B för att kunna söka vissa kurser på högskolan? Och som vi vet så försvinner ju möjligheten att bara läsa upp efter en viss tid nu med att dom ändras betygssystemet kommer jag då bli tvungen att läsa upp hela gymnasiet igen?

Då Svenska B är ett kärnämne krävs minst betyget godkänt för att få högskolebehörighet och kunna söka något på högskolan överhuvudtaget. Möjligheten att läsa upp gymnasiekurser på komvux finns alltid för kurser man inte är godkänd i, är du ute efter att höja ett redan godkänt betyg i någon kurs måste du dock göra en så kallad prövning i den kursen.

Om jag inte minns helt fel har man alltid rätt att läsa upp IG:n i sin hemkommun, så läs upp svenskan du så har du din behörighet.
Citera
2013-06-11, 12:22
Medlem
Har skickat in betyg och såg nu att det stod, "Vi tog emot dina meriter 2013-06-07" vid Meriter, så ni kan kolla där om ni väntar på svar.
Citera
2013-06-11, 13:48
Medlem
slashing_swords avatar
Vet någon hur lång tid man har på sig att stryka val innan urvalet sker?
Citera
2013-06-12, 11:38
Medlem
Alanas avatar
Hur lång tid brukar det ta innan betyg syns i betygsdatabasen?
Citera
2013-06-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Hur lång tid brukar det ta innan betyg syns i betygsdatabasen?

Vad menar du med "betygsdatabas"?

Om du menar att du av lärare har fått betyg X så rapporteras detta betyg in i skolans egna databas inom ett par dagar. Efter det kan det ta ytterligare ett par dagar tills du kan se alla dina samlade betyg på antagning.se.
Citera
2013-06-12, 14:21
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Vad menar du med "betygsdatabas"?

Om du menar att du av lärare har fått betyg X så rapporteras detta betyg in i skolans egna databas inom ett par dagar. Efter det kan det ta ytterligare ett par dagar tills du kan se alla dina samlade betyg på antagning.se.

Har beställt ett slutbetyg från vuxenutbildningen och där sa dom att mitt senaste betyg inte kommit in i deras betygsdatabas än så dom måste vänta på det. Blev klar med sista kursen 24 maj och det syns ännu inget på antagning.se. Börjar bli orolig för om jag får slutbetyget i tid för kompletteringen, därför jag undrar.
Citera
2013-06-12, 20:13
Medlem
MillerMacs avatar
Kan det stå obehörig på antagning.se även efter den 20 juni då det står att allt ska vara inskickat och det är lugnt ändå? Alltså att det kan dröja ett par dagar efter den 20 innan det ändras..? Tog studenten förra veckan, men pratade med vår syv för ett par veckor sedan och hon sa att skolan skickar in allt och att jag inte behöver skicka in något. Eller bör jag oroa mig att något blivit fel?
Citera
2013-06-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MillerMac
Kan det stå obehörig på antagning.se även efter den 20 juni då det står att allt ska vara inskickat och det är lugnt ändå? Alltså att det kan dröja ett par dagar efter den 20 innan det ändras..? Tog studenten förra veckan, men pratade med vår syv för ett par veckor sedan och hon sa att skolan skickar in allt och att jag inte behöver skicka in något. Eller bör jag oroa mig att något blivit fel?
Skolan sköter allt sånt. Min syv sa samma sak. No prolemas. Luta dig tillbaks och ta det lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in