2013-06-15, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robur
Om du i trafikkostnad endast inkluderar vägunderhållet lär det du skriver stämma. En indirekt kostnad som bör tas med är samhällskostnaden av att allt fler resenärer tillbringar allt mer tid i köer istället för på arbetet när befolkningen ökar och trafiken på vägnätet närmar sig vägnätets kapacitet (jfr Essingeleden i Stockholm i rusningstid). Allt givetvis beroende på om den ökande befolkningen leder till ökad biltrafik.

Jo, men ganska omätbar och icke-kausal utveckling. Det går inte att mäta. Men, ja, rätt i princip.
Citera
2013-06-15, 01:06
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Var inte så aktuell statistik och var är källhänvisningen? Dessutom pratade ju om nya invandrare inte finnar och jugoslaver etc. som bott i landet länge som flyttat runt.
Eftersom det rör sig om flera år så är den ändå hyffsat ny. Källan är SCB. Statistik finns inte på djupare nivå, åtminstone inte offentligt.
Citera
2013-06-15, 01:07
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Det beror naturligtvis på för hur infrastrukturen har planerats. Detsamma gäller bostadsbyggande, vårdplatser o.s.v. Det är dimensionerat för en viss mängd människor, att ta in fler innebär överbelastning och definitivt inte någon lägre kostnad.

- Nej en högre kostnad för staten kommer finnas. Men inte utslagen per individ.

Ponera till exempel att vi har ett sjukhus med 500 platser i sthlm. Statistiskt då kanske det är planerat för att kunna möta en befolkning på låt säga 100 000 personer. Nu står inte bäddarna tomma utan vi har en optimal fördelning på läkare per patient, och korta kötider när folk blir sjuka.

Ponera då att vi får ett tillskott på 50 000 personer. Det innebär en överbelastning på sjukvården på 50% som måste betalas på något sätt. Antingen genom att folk helt enkelt får värdelös vård, och det inte finns plats för dem, eller att ett nytt sjukhus måste byggas.

- Ja. Men vissa av dessa nya 50 000 personer bidrar till detta. Men en del gör det inte.

Man kan liksom inte åka snålskjuts på redan gjorda investeringar och tro att det är likvärdigt, eller att kostnaden är noll. Detsamma gäller bostäder och vägar. Undantaget är förstås om man redan har en enorm överkapacitet, men så är oftast inte fallet eftersom man i regel planerar utifrån det befolkningsunderlag som är aktuellt just då.

- Fast kostnader är kostnader. De betalas när de uppkommer. Man kan inte skuldbelägga någon för redan uppkomna kostnader. Vill man debattera kostnader så måste man tänka precis som bbokföringen av ett AB.

Jo eftersom i större länder så landar det i sjukvårdsplats per capita helt enkelt. Det är vad man får betala oavsett hur stor befolkningen är. Vill man ha en, två, fem eller tio platser per tusen invånare. Annars skulle Kina skaffa sig världens billigaste sjukvård om man nu bara ska slå ut den på så många medborgare som möjligt, men det är ett absurt påstående.

Just det kostnader är kostnader, vilket är hela poängen, de försvinner inte bara för att det handlar om invandrare. Vill man ha en likvärdig sjukvård när befolkningen ökar så måste de nykomna betala för den på samma sätt som ursprungsbefolkningen. Sjukvården för dem blir inte gratis eller billigare bara för att det redan finns sjukvård, med enda undantag för om man har enorm överkapacitet vilket är ett orimligt antagande.

Men poängen var som bekant att OECD glatt struntar i att räkna em stor portion av dessa gemensamma kostnader eftersom man vill ha fram ett fint resultat.
Citera
2013-06-15, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jo eftersom i större länder så landar det i sjukvårdsplats per capita helt enkelt. Det är vad man får betala oavsett hur stor befolkningen är. Vill man ha en, två, fem eller tio platser per tusen invånare. Annars skulle Kina skaffa sig världens billigaste sjukvård om man nu bara ska slå ut den på så många medborgare som möjligt, men det är ett absurt påstående.

Just det kostnader är kostnader, vilket är hela poängen, de försvinner inte bara för att det handlar om invandrare. Vill man ha en likvärdig sjukvård när befolkningen ökar så måste de nykomna betala för den på samma sätt som ursprungsbefolkningen. Sjukvården för dem blir inte gratis eller billigare bara för att det redan finns sjukvård, med enda undantag för om man har enorm överkapacitet vilket är ett orimligt antagande.

Men poängen var som bekant att OECD glatt struntar i att räkna em stor portion av dessa gemensamma kostnader eftersom man vill ha fram ett fint resultat.

Om ett sjukhus kostar 1 miljard att bygga. Vad skulle skillnaden i kostnad per individ vara om det låg 1000 eller 100 000 per år? Ganska markant.
Citera
2013-06-15, 01:14
Medlem
Pungs avatar
Det bör påminnas om att OECD faktiskt skriver att man inte har med 40% av samhällets kostnader när man kvittar invandrares intäckt mot utgift. Man skriver vidare att detta beror på att kostnad i detta fall är för svår att ange exakt, varför man inte beräknar den alls. Men att invandringen i vart fall innebär en ungefärliga NETTOFÖRLUST på 0,6 procent av BNP.

OECD är alltså ingen källa som Niribu2011 egentligen borde gilla.

Trots att OECD räknat på ett väldigt fördelaktigt sätt för invandringen så är ändå slutsatsen samma som alla andra undersökningar. Att invandringen kostar pengar, i massor.

Enda skillnaden mot övriga undersökningar är att DN försökte sig på en bluff, genom att skriva att OECD kommit fram till något helt annat.

Bluffen synades också på ett väldigt ovanligt och snabbt sätt. Avpixlat och Fria Tider skrev bara efter någon timma, och visade var i rapport som visade annorlunda än vad DN påstod. Massa bloggar skrev, och Twitter handlade nio av tio inlägg om OECD om DN:s lögn, inte invandringens lönsamhet.

Lila effektivt gavs DN mothugg på Facebook och forum.

Jag har aldrig förr sett en så effektiv motattack för att skjuta medias lögner i sank.

Redan efter en halv dag så upphörde också PK-idioterna att sprida glädjerop och länk till DN. Bara några fåtal andra medier hakade på DN, och då i små bokstäver och betydligt mer nedtonat.

Idag är alla rubriker borta, och när jag var inne på Twitter i eftermiddags var det bara hånfulla kommentarer om hur tyst det blivit från dem som länkade DN.

Niribu2011 verkar mest hänga kvar vid DN:s rubrik som någon som inte klarar att släppa taget. Som någon som trott sig ha en lottovinst, men sett vid närmare titt att det bara var en nitlott. Kan liksom inte helt släppa glädjen, vill inte riktigt helt inse att lotten är värdelös. Inte när han trott den var värd så mycket. Vägrar slänga, måste kontrollera igen. Den kan ju vara värd NÅGOT lite iallafall.
Citera
2013-06-15, 01:15
Medlem
Tycker Jomshofs idé är genial. Äntligen kan vi lösa all fattigdom med hjälp av invandring!

"Jag vill redan nu tacka er alla - såväl vänner som ovänner - för mitt kommande nobelpris.

Här är min idé: DN har nu berättat att invandringen är en nettovinst i "Sverige och övriga industriländer". Vad bra. Mitt förslag är att vi tar alla arbetslösa och fattiga greker och flyttar dem till Portugal, som ju också har det svårt i tider som dessa. Sedan tar vi alla arbetslösa och fattiga portugiser och flyttar dem till Grekland. Genast har dessa båda krisande länder fått tal del av massinvandringens nettovinster. Lika enkelt som det är genialt. Vi kan helt enkelt flytta runt alla arbetslösa och fattiga européer i en gigantisk flyttkarusell så att varenda europeiskt land får ta del av massinvandringens nettovinster. Smart, inte sant?

Men varför sluta här? Det finns lite olika siffror på hur många flyktingar det finns i världen, men en siffra är som brukar nämnas är 20 miljoner. Mitt förslag är att vi helt enkelt tar hälften av dessa och placerar dem i Europa. Sverige borde kunna ta del av en miljon av dessa på ett bräde, minst. Tänk så många skolor, sjukhus och fritidsgårdar vi kan bygga för alla de pengar vi tjänar på att de kommer hit. Alla de kommuner som i dag klagar på att flyktingar och ensamkommande är en ekonomisk börda, överbevisar vi genom att tvinga på dem tio gånger så många - minst. För DN har sagt att det är en nettovinst. Då är det också en nettovinst.

Men låt oss inte vara egoistiska. Vi måste låta övriga världen få ta del av massinvandringens nettovinster. Mitt förslag är att alla fattiga, arbetslösa och svältande somalier flyttar till Etiopien. Sedan låter vi alla fattiga, arbetslösa och svältande etioper och flyttar dem till Somalia. Ser ni hur genialiskt det är?

Nu är det bara att invänta mitt nobelpris. Ni får gärna gratulera mig redan här och nu. Tack!"
Citera
2013-06-15, 01:17
Medlem
nolifers avatar
Att jämföra invandrare med invandrare är ju ett hån mot vissa grupper.
Jag tänker på dom europeér som invandrat till Sverige och varit med och byggt upp landet, framförallt tänker jag på finnarna(som är den överlägset största gruppen).
Hur kul kan det vara att som en stolt svensk-finne i statistiken bli ihopklumpad med löst folk från jordens vars enda bidrag till samhället är att dränera det på resurser......

Själv så skulle jag vilja se mer detaljerad statistik, tex:

Hur många % av utomlandsfödda tjänar 200000 brutto sen så spaltar man upp nation för nation.
Ord som "sysselsatta", "arbetar" säger en inte ett skit - men vi vet ju redan varför...

Någon som vågar gissa på hur många % av tex somalierna skulle hamna på ?
Citera
2013-06-15, 01:21
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det bör påminnas om att OECD faktiskt skriver att man inte har med 40% av samhällets kostnader när man kvittar invandrares intäckt mot utgift. Man skriver vidare att detta beror på att kostnad i detta fall är för svår att ange exakt, varför man inte beräknar den alls. Men att invandringen i vart fall innebär en ungefärliga NETTOFÖRLUST på 0,6 procent av BNP.

OECD är alltså ingen källa som Niribu2011 egentligen borde gilla.

Trots att OECD räknat på ett väldigt fördelaktigt sätt för invandringen så är ändå slutsatsen samma som alla andra undersökningar. Att invandringen kostar pengar, i massor.

Enda skillnaden mot övriga undersökningar är att DN försökte sig på en bluff, genom att skriva att OECD kommit fram till något helt annat.

Bluffen synades också på ett väldigt ovanligt och snabbt sätt. Avpixlat och Fria Tider skrev bara efter någon timma, och visade var i rapport som visade annorlunda än vad DN påstod. Massa bloggar skrev, och Twitter handlade nio av tio inlägg om OECD om DN:s lögn, inte invandringens lönsamhet.

Lila effektivt gavs DN mothugg på Facebook och forum.

Jag har aldrig förr sett en så effektiv motattack för att skjuta medias lögner i sank.

Redan efter en halv dag så upphörde också PK-idioterna att sprida glädjerop och länk till DN. Bara några fåtal andra medier hakade på DN, och då i små bokstäver och betydligt mer nedtonat.

Idag är alla rubriker borta, och när jag var inne på Twitter i eftermiddags var det bara hånfulla kommentarer om hur tyst det blivit från dem som länkade DN.

Niribu2011 verkar mest hänga kvar vid DN:s rubrik som någon som inte klarar att släppa taget. Som någon som trott sig ha en lottovinst, men sett vid närmare titt att det bara var en nitlott. Kan liksom inte helt släppa glädjen, vill inte riktigt helt inse att lotten är värdelös. Inte när han trott den var värd så mycket. Vägrar slänga, måste kontrollera igen. Den kan ju vara värd NÅGOT lite iallafall.

Kan vi se ett trendbrott i Sverige?
När massmedia som har fördummat och lurat den tröga svensken sedan 1990 i denna fråga inte kan trycka ut vilka lögner som helst längre? De som har kunnat trycka ut vilka positiva och underbara lögner som helst om I&I samt flyktingpolitiken börjar hugga i sten direkt när folket ser tvärs igenom deras lögner nu.
Kan vi tro att detta PK i massmedia angående denna skitpolitik och dess kostnader kommer att granskas och slitas i bitar inom ett dygn nu?
Kan sanningen ha en chans på riktigt?
Kommer summan 300 miljarder att bli den slutgiltiga sanningen snart? Nu ser jag siffran 220 miljarder om året och det är en djävla skillnad sedan jag trodde på siffran 35 miljarder som politiker och massmedia hade som ett mantra.
De 35 miljarderna var dock bara en kortfristig skuld till Sverige som sedan skulle generera ett sjudjävla kassaflöde som skulle bli vinst direkt.

"Förvånad"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2013-06-15 kl. 01:33.
Citera
2013-06-15, 01:31
Medlem
Pungs avatar
Bör också sägas att det inte går att resonera så att exempelvis sjukhus redan är byggda. Därför så är det ingen byggkostnad som ska avräknas invandrare.

Sveriges struktur är byggd för vår beräknade folkmängd. Om fler flyttar hit, måste Sverige bygga om, bygga ut och bygga nytt.

Allting har också en livslängd. Ett visst antal användningar innan det behöver bytas ut. Ju fler som använder, desto fortare når man dit.

Att resonera som Niribu2011 är ungefär som att fråga sin polare om man får åka med i hans bil till Kiruna. Visst, svarar polaren. Men du får stå för halva kostnaden.

Va! Utbrister Niribu2011. Varför det? Kostar ju inte dig något extra. Du ska ju ändå åka till Kiruna. Varpå polaren helt självklart svarar. "Javisst och det ska du med".

Men det är billigare att samåka, mumlar Niribu2011. Återigen korrekt. Men det är inget argument för att Niribu2011 ska åka gratis, och polarn betala allt.

Billigare blir det just för att flera delar på kostnaden.

Allt annat vore som att två bor tillsammans. Den ena betalar för det gemensamma hemmet och parets bil. Plus 14 000 varje månad. Den andra bidrar med 2000 i månaden. Men vägrar erkänna att han/hon lever på den andra. "Jag bidrar ju med pengar. Jag är en vinst".
Citera
2013-06-15, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Om ett sjukhus kostar 1 miljard att bygga. Vad skulle skillnaden i kostnad per individ vara om det låg 1000 eller 100 000 per år? Ganska markant.

Sjukhus byggs efter behov. Är det verkligen ett komplicerat koncept som behöver diskuteras? Fler människor kräver fler sjukhus. Är din teori verkligen att det finns enorma outnyttjade resurser inom den svenska välfärden som det inte har någon betydelse ifall invandrare använder?
Citera
2013-06-15, 01:36
Medlem
Darkwing Ducks avatar
SvD har en ledarartikel om rapporten i lördagens tidning (som faktiskt verkar gå att kommentera ):
Citat:
Nu blev årets migrationsrapport omedelbart en fråga om huruvida tabell X (som visar att invandring är en plusaffär) eller tabell Y (som visar motsatsen) är den mest relevanta.

Den debatten är inte särskilt lockande. Dels för att den aldrig kommer ta slut, dels för att den innebär att vi legitimerar ett perspektiv där människors lönsamhet blir huvudsak, trots att skälen att ta emot flyktingar och nödställda är helt andra.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/oecds-rapport-far-ej-bli-ursakt_8268390.svd
Citera
2013-06-15, 01:42
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
SvD har en ledarartikel om rapporten i lördagens tidning (som faktiskt verkar gå att kommentera ):

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/oecds-rapport-far-ej-bli-ursakt_8268390.svd

Bra citat! Även om jag inte tror att människors lönsamhet kommer att fastna på tapeten, så tycker jag att det är bra att fråga sig det. För vill man nu ta emot flyktingar utav humanitära skäl, så tycker jag att man kan kolla upp vilka som faktiskt kommer hit utav legitima, hårt kontrollerade flyktingskrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in