2013-06-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Men pengarna fördelas det är också bra.

Samma pengar cirkulerar i systemet tills utlänningar skickar pengar ut ur landet och/eller konsumerar i sina egna länder. Dessutom så ska kalaset finansieras på något sätt (skattemedel) och när pengarna inte längre räcker till så höjer man skatterna och övriga avgifter. Det leder till mer belastning hos de som arbetar för sitt uppehälle.

Det finns inte en chans på miljarden att invandringen till Sverige skulle vara ett lönsamt projekt. Gång på gång kan man bevisa att så inte är fallet. Siffror och statistik kan alltid vinklas och manipuleras till någon annans fördel. I slutet av dagen så ligger man hemma, drar benen efter sig hela dagarna, begår brott och lyfter socialbidrag. Kanske i ett helskruvat, parallellt universum går matematiken ihop till att faktiskt representera en vinst, fast inte i detta.
Citera
2013-06-15, 00:10
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är du som har svårt att begripa tror du verkligen att en väg blir tio procent dyrare att bygga eller underhålla för att 10% invandrare flyttat till en annan del av Sverige? Inte ens om de flyttade dit vägen byggts så skulle den bli dyrare att bygga och skulle bara behöva lite mer underhåll! Sådant fattar OECD men tydligen inte ganska många SD väljare och en näringslivsforskare.

Du håller alltså med om att vägarna blir dyrare att underhålla om fler nyttjar dem. Varför har OECD struntat i denna merkostnad?

Detta enkla förhållande gäller ett lands alla nyttigheter: Sjukhus, skolor, vägar, järnvägar, kollektivtrafik, idrottsanläggningar, rättsväsende etc -- Det blir dyrare ju fler som ska åtnjuta dem.

OECD har struntat att ta med detta i sina beräkningar.

Förresten, varför påstår du att invandrare flyttar till delar av Sverige där det inte finns vägar? Vägnätet ligger utspritt över Sverige, lika tillgängligt för såväl svenskar som invandrare.
Citera
2013-06-15, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Givetvis är invandringen en plus-affär för staten. Sedan att vissa invandrargrupper presterar sämre
än andra är något som måste tas itu med.

Du behöver inte förklara varför du röstar SD. Det finns många anledningar till att folk
missnöjesröstar. Tyvärr så rör det sig om selektivitet. Man ser att en person med
blå byxor gör något dumt, sedan är man misstänksam nästa gång man möter någon
med blå byxor. Du kan byta ut blå byxor mot nästa vad som helst. Principen är densamma.

Denna selektivitet i sättet man väljer på och lever sina liv på, kalla det för en helt mänsklig defekt

Enligt Jan Ekberg så krävs en sysselsättningsgrad på 73% för att gå plus, utomeuropeiska invandrare har 50%. You do the math!
Citera
2013-06-15, 00:12
Medlem
Citat:
Det är du som har svårt att begripa tror du verkligen att en väg blir tio procent dyrare att bygga eller underhålla för att 10% invandrare flyttat till en annan del av Sverige? Inte ens om de flyttade dit vägen byggts så skulle den bli dyrare att bygga och skulle bara behöva lite mer underhåll! Sådant fattar OECD men tydligen inte ganska många SD väljare och en näringslivsforskare.

Jag har inte följt med i er diskussion fast större belastning på infrastruktur innebär större slitage. Sedan skriver du: "Inte ens om de flyttade dit vägen byggts så skulle den bli dyrare att bygga och skulle bara behöva lite mer underhåll!" Det där är ju en direkt motsägelse. Underhåll och reparationer kostar pengar, min herre. Jag kan försäkra dig om att inte en enda socialbidragstagare är med och betalar för det underhållet.
Citera
2013-06-15, 00:17
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Nu finns det forskning på detta som visar att befolkningstillväxt skapar ökade kostnader för exempelvis vägar, att samhällskostnaderna ökar i takt med att befolkningen ökar är något självklart.

Denna studie från USA visar att infrastrukturkostnaderna ökar flera gånger snabbare än befolkningstillväxten:
http://econpapers.repec.org/article/eeeregeco/v_3a24_3ay_3a1994_3ai_3a6_3ap_3a661-686.htm

Denna svenska studie visar att infrastrukturen växer snabbare än befolkningstillväxten.
http://www.lunduniversity.lu.se/o.o.i.s?id=12683&postid=1744575
Jonas Fjertorp som skrivit denna studie säger även följande när han sammanfattar effekterna av befolkningstillväxt (inte bara infrastruktur utan även annat):

"Den samlade bilden från ovanstående studier av ekonomiska effekter vid befolkningsförändringar tyder på att befolkningstillväxt är resurskrävande och tenderar att innebära högre kostnadsnivåer för de befintliga invånarna."

http://www2.ne.su.se/ed/pdf/40-3-jf.pdf
Citera
2013-06-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du håller alltså med om att vägarna blir dyrare att underhålla om fler nyttjar dem. Varför har OECD struntat i denna merkostnad?

Detta enkla förhållande gäller ett lands alla nyttigheter: Sjukhus, skolor, vägar, järnvägar, kollektivtrafik, idrottsanläggningar, rättsväsende etc -- Det blir dyrare ju fler som ska åtnjuta dem.

OECD har struntat att ta med detta i sina beräkningar.
.
Men fatta! Vägen blir inte dyrare oavsett hur mycket invandrare som flyttar till Sverige, underhållet kan bli lite högre men är en bråkdel av vad det kostar att BYGGA en väg!

Jag repeterar det är mycket dyrare att bygga infrastruktur än att underhålla den.
Vad gäller sjukhus och skolor så kan det faktiskt bli så att de utnyttjas effektivare om fler flyttar till området där de ligger. Resurserna fördelas alltså bättre utan att bli märkbart dyrare.

Vårt försvar blir inte heller dyrare om vi får fler invandrare. Samma kostnad men fler som delar på den!
Citera
2013-06-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Underhåll och reparationer kostar pengar, min herre. J.
Ja men betydligt mindre än vad nybyggnation av infrastruktur kostar.
Citera
2013-06-15, 00:20
Bannlyst
Det viktiga att fokusera på är egentligen hur många invandrare som inte bidrar med en nettovinst skattemässigt. De är X. Sedan har vi de som faktiskt bidrar me en nettoivinst, Y. Sedan har vi kostnader för pensioner, utbildning, vägar, socialbidrag etc, Z.

Y-X-Z= ?
Citera
2013-06-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Rapporten visar just att dom gemensamma skatteintäkterna från invandrarna är större än vad dom får i bidrag, men det betyder inte att dom är en vinst för samhället.

Då är rapporten bara lögn och bluff alltihop. Så enkelt är det.

Citat:
Invandare får betydligt mer bidrag och dom kostar samhället betydligt mer än svenskarna vilket gör till en förlust, men det betyder inte att dom invandrare som arbetar betalar mindre i skatt än vad Somalierna i Tensta får i bidrag.

Fast detta stämmer ju inte heller? Om en majoritet av alla "invandrare" INTE arbetar (enligt SCB och diverse andra svenska officiella källor) så är det ju helt omöjligt att de betalar in mer i skatt än vad de får i bidrag.

Rapporten är alltså helt enkelt bara lögner nedplitade på bajspapper. Ett beställningsjobb och propagandaverk av judemakten.

Jag vill absolut inte försvara invandringen som jag anser vi ska stoppa nu.[/quote]
Citera
2013-06-15, 00:22
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Men fatta! Vägen blir inte dyrare oavsett hur mycket invandrare som flyttar till Sverige, underhållet kan bli lite högre men är en bråkdel av vad det kostar att BYGGA en väg!

Jag repeterar det är mycket dyrare att bygga infrastruktur än att underhålla den.
Vad gäller sjukhus och skolor så kan det faktiskt bli så att de utnyttjas effektivare om fler flyttar till området där de ligger. Resurserna fördelas alltså bättre utan att bli märkbart dyrare.

Vårt försvar blir inte heller dyrare om vi får fler invandrare. Samma kostnad men fler som delar på den!
Fler invånare skapar ett behov av fler vägar. Fler invånare skapar trafikproblem, se till exempel på situationen i Stockholm. Och som jag visat i mitt förra inlägg kan dessa kostnader stiga snabbare än befolkningstillväxten.

Sjukhus och skolor är byggda för en viss kapacitet. Som Jonas Fjertorp säger i artikeln i mitt förra inlägg så är det främst om det finns en överkapacitet (exempelvis pga tidigare avflyttning) som det inte uppstår ökade kostnader pga befolkningstillväxt. Annars resulterar det generellt sett i antingen att befintliga invånare får sämre kvalité på offentlig service eller att kommunen får stigande kostnader per invånare.
Senast redigerad av JackBlack 2013-06-15 kl. 00:25.
Citera
2013-06-15, 00:28
Medlem
Månsans avatar
Citat:

När vägen är utsliten måste man bygga en ny väg. När 10% fler bilar kör på vägen måste den underhållas i 10% högre grad.
Om 11.000 bilar rullar på en väg varje dag slits den mer än om 10.000 bilar rullar på den dagligen. Detta slitage kostar pengar.

Förstår du verkligen inte detta eller försöker du göra dig lustig?
Citera
2013-06-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Fler invånare skapar ett behov av fler vägar. Fler invånare skapar trafikproblem, se till exempel på situationen i Stockholm. Och som jag visat i mitt förra inlägg kan dessa kostnader stiga snabbare än befolkningstillväxten.

OK tycker du vi ska stoppa folks rätt att flytta fritt inom Sverige? För det är ju troligen ett större problem än invandringen när det gäller det du skriver om.

Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Sjukhus och skolor är byggda för en viss kapacitet. Som Jonas Fjertorp säger i artikeln i mitt förra inlägg så är det främst om det finns en överkapacitet (exempelvis pga tidigare avflyttning) som det inte uppstår ökade kostnader pga befolkningstillväxt. Annars resulterar det generellt sett i antingen att befintliga invånare får sämre kvalité på offentlig service eller att kommunen får stigande kostnader per invånare.
Välutnyttjade sjukhus och skolor är exempel på bra utnyttjade resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in