2013-06-13, 22:12
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ja men nu har hon ju förvaltare så då borde det ju vara fritt fram med besök eftersom ingen av besökarna kan lura henne?

Det beror på hur egenartat besvärlig förvaltaren är. Är han skum så är han.

Eftersom det inte är fråga om godmanskap utan om domstolsbeslut som givit rätt till förvaltaren kan hen göra lite som hen vill om det anses "lämpligt".
Citera
2013-06-13, 22:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför tror du att hon är dement när hon inte bor på ett demensboende?
Stroke har väl ändå inte med demens att göra.

Ehhh, jo på sätt och vis. En stroke tär på hjärnan och många av funktionsnedsättningarna kan jämföras med demens. Det är inte alltid dessa placeras på något speciellt demensboende.

Min teori är att Alice hjärna sjunger på sista versen och dimman har sedan länge varit som i Lützen. Tråkigt men så är det ofta, hoppas bara att Titti vet vad hon gör.
Citera
2013-06-14, 00:03
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jovisst, säkerligen är hon allt annat än sprallig efter att ha fått en stroke, men det betyder inte att sviterna behöver vara demens. Det kan vara det i vissa fall men långt i frånhos alla, beror på vilken del av hjärnan som drabbats. Det som framkommit hittills verkar vara främst motiriska svårigheter men det är inte heller det ett tecken på "demens". Oavsett vad man tycker om Alice Babs musik så tycker jag det är bedrövligt om det som TS skriver är sant (och det är en del som tyder på att så är fallet) för så ska inte en försvarslös människa behandlas, allra minst från sina egna barn. Är man vid sina sinnens fulla bruk har man rätt till ett privatliv och en umgängeskrets och att beröva en gammal människa från detta för att man inte vill stå till svars för att man fattat en del dumma beslut och därigenom fortsätta fatta ännu dummare beslut tycker jag är beklämande.

Btw: här är alltså lappen som sattes upp på Alice Babs ytterdörr den 26:e mars i år.

http://blogg.folkbladet.nu/annallan/files/2013/04/Ö-Alices-dörr-1024x768.jpg

Ola H???

Så här är det; hon har fått lite olika men av stroken, främst ganska klassiska sådana, som till exempel att hon är betydligt mycket svagare i ena kroppshalvan än andra, och har problem med styrseln, balansen, är mer eller mindre deprimerad och så vidare. Allt är inte vad det varit helt enkelt, och hon är beroende av hjälp med en hel del.

Hon är 89 år gammal och kan vara virrig. Jag är under 30 år gammal och kan också vara virrig. Men ja, hon kan glömma saker, men hon är betydligt mycket mer klar än oklar. Hon vet vad hon vill och inte vill. Hon kan prata för sig och föra resonemang. Har man velat besöka henne innan har hon själv sagt om det passar eller inte.
Och hon har definitivt inte sagt att hon inte vill veta av sina närstående hon haft innan, att hon inte vill höra på musik eller ha något med det som tidigare varit hela hennes liv att göra.

Sjuk, frisk, ung eller gammal, ingen mår bra av inte få välja någonting själv och att allt som tidigare fått en att må bra skärs av.
Mina besök har tidigare inte haft negativ påverkan på henne, och det vore konstigt om de helt plötsligt efter alla år fått det. För hade jag varit ett problem för henne skulle hon sagt det rakt ut för länge sedan. Så pass länge har vi känt varandra att jag vet det, och Alice är ingen mjäkig person utan egen vilja eller pondus.
Citera
2013-06-14, 00:33
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Och hon har definitivt inte sagt att hon inte vill veta av sina närstående hon haft innan, att hon inte vill höra på musik eller ha något med det som tidigare varit hela hennes liv att göra.
- Varför har T Sjöblom agerat såhär? Vad tror du?

- Vet du om det burits ut en musikanläggning från Alice rum?

- Vad var Nils Ivars inställning till folk som uppvaktat Alice de senaste 15 åren?
Citera
2013-06-14, 11:54
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
- Varför har T Sjöblom agerat såhär? Vad tror du?

- Vet du om det burits ut en musikanläggning från Alice rum?

- Vad var Nils Ivars inställning till folk som uppvaktat Alice de senaste 15 åren?

1. Exakt vet jag inte, jag har aldrig riktigt förstått exakt hur hon tänker, och gör det ännu mindre nu för tiden. Men delvis handlar det om att hon inte vill att Alice ska bli sedd offentligt i sitt tillstånd. Hon ska bevaras som hon var, på bekostnad av hur hennes mor mår nu. Alla hennes saker (kläder, smycken, tavlor/konst etc.) från hennes tidigare boende har hon till exempel lagt beslag på.

2. Om musikanläggningen är borta vet jag inte, eftersom jag inte får gå dit längre. Men jag vet med säkerhet att hon inte får ta del av skivor och liknande man försökt ge henne på senare tid för "hon orkar inte" enligt Titti. Om den står kvar i rummet gör det dock ingen skillnad eftersom hon inte är kapabel till att gå upp ur sängen och sköta den själv.

3. Positiv. Känner man Alice kände man givetvis honom också. Han var social, omhändertagande och givetvis också en del av mitt liv, och är någon jag saknar.
Citera
2013-06-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jovisst, säkerligen är hon allt annat än sprallig efter att ha fått en stroke, men det betyder inte att sviterna behöver vara demens. Det kan vara det i vissa fall men långt i frånhos alla, beror på vilken del av hjärnan som drabbats. Det som framkommit hittills verkar vara främst motiriska svårigheter men det är inte heller det ett tecken på "demens". Oavsett vad man tycker om Alice Babs musik så tycker jag det är bedrövligt om det som TS skriver är sant (och det är en del som tyder på att så är fallet) för så ska inte en försvarslös människa behandlas, allra minst från sina egna barn. Är man vid sina sinnens fulla bruk har man rätt till ett privatliv och en umgängeskrets och att beröva en gammal människa från detta för att man inte vill stå till svars för att man fattat en del dumma beslut och därigenom fortsätta fatta ännu dummare beslut tycker jag är beklämande.

Btw: här är alltså lappen som sattes upp på Alice Babs ytterdörr den 26:e mars i år.

http://blogg.folkbladet.nu/annallan/files/2013/04/Ö-Alices-dörr-1024x768.jpg

Ola H???

Ola H- du får TS andra trådstarter

I övrigt var det där ingen ovanlig lapp och det tyder på att det är dement hon är. Dörren är för hennes egen säkerhet låst och personalen ska kontaktas för besök. Alltså inte förvaltaren ellerfamiljen.

Att de har den lappen och att hon inte flyttats till annat boende tyder på att AB och familjen valt ha henne på den plats hon känner sej mest hemma på.

Det är min spekulation.
Citera
2013-06-14, 14:38
Medlem
Citat:
1. Exakt vet jag inte, jag har aldrig riktigt förstått exakt hur hon tänker, och gör det ännu mindre nu för tiden. Men delvis handlar det om att hon inte vill att Alice ska bli sedd offentligt i sitt tillstånd. Hon ska bevaras som hon var, på bekostnad av hur hennes mor mår nu. Alla hennes saker (kläder, smycken, tavlor/konst etc.) från hennes tidigare boende har hon till exempel lagt beslag på.

2. Om musikanläggningen är borta vet jag inte, eftersom jag inte får gå dit längre. Men jag vet med säkerhet att hon inte får ta del av skivor och liknande man försökt ge henne på senare tid för "hon orkar inte" enligt Titti. Om den står kvar i rummet gör det dock ingen skillnad eftersom hon inte är kapabel till att gå upp ur sängen och sköta den själv.

3. Positiv. Känner man Alice kände man givetvis honom också. Han var social, omhändertagande och givetvis också en del av mitt liv, och är någon jag saknar.

Vad roligt att du känner både Blondinbella och Alice Babs, nog för att jag visste att kändis-Sverige var inavlat, men inte såpass.

Känner Blondinbella och Alice Babs varandra?, eller har du fått besöksförbud av Blondinbella med?
Citera
2013-06-14, 17:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Ola H- du får TS andra trådstarter

I övrigt var det där ingen ovanlig lapp och det tyder på att det är dement hon är. Dörren är för hennes egen säkerhet låst och personalen ska kontaktas för besök. Alltså inte förvaltaren ellerfamiljen.

Att de har den lappen och att hon inte flyttats till annat boende tyder på att AB och familjen valt ha henne på den plats hon känner sej mest hemma på.

Det är min spekulation.

Visst kan det vara så, undrar bara varför AB inte är nöjd och varför Titti S gått den hårdföra vägen. Hon kunde ha ringt alla besökare och förklarat för dem hur det är med AB, de hade förstått, det är jag säker på. Om det finns någon som bara tänker "jag" får väl vårdpersonalen gå emellan och värna om AB, men det här med att man redan sålt av ABs lägenhet, avyttrat alla hennes saker (AB ville skapa ett museum, men allt är skingrat...) tyder på det mycket ovanliga... att AB har ett barn som är lagd åt det psykopatiska hållet. Det är "jag, jag, jag". och vad mamman anser är ovidkommande. Nu när mamman är försvagad kör Titti stenhårt på vad hon anser, mamman säger ju att hon känner sig som levande begravd, det är inte rätt!

Jag har som sagt noterat T Sjöbloms beteende i verkligheten och utifrån detta sluter jag mig till att hon inte är som hon ska. Hon tror att hon är en superstar, och har kanske blivit bitter på gamla dagar. Det går ut över hennes mor. Så tror jag, tills annat kommer fram. (Dessutom har T Sjöblom inte respekt för andras tillhörigheter, och då syftar jag inte på mammans.)
Citera
2013-06-14, 20:08
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Vad roligt att du känner både Blondinbella och Alice Babs, nog för att jag visste att kändis-Sverige var inavlat, men inte såpass.

Känner Blondinbella och Alice Babs varandra?, eller har du fått besöksförbud av Blondinbella med?

Den ena är roligt att känna, den andra mindre roligt.
Alice känner jag via släkten, Bella via jobb. Den sistnämnda är ingen jag umgås med privat, mer än att vi pratar lite när vi ses. Vad jag vet känner de inte varandra, men vem vet.
"Kändissverige" är löjligt inavlat ja, man märker det lite för väl när man är uppväxt mitt i det, vilket det inte finns något positivt med.

Skapligt OT, men du kan fortsätta ställa frågor via PM om du tycker frågor av den här arten är intressanta.
Citera
2013-06-14, 20:36
Medlem
Citat:
Den ena är roligt att känna, den andra mindre roligt.
Alice känner jag via släkten, Bella via jobb. Den sistnämnda är ingen jag umgås med privat, mer än att vi pratar lite när vi ses. Vad jag vet känner de inte varandra, men vem vet.
"Kändissverige" är löjligt inavlat ja, man märker det lite för väl när man är uppväxt mitt i det, vilket det inte finns något positivt med.

Skapligt OT, men du kan fortsätta ställa frågor via PM om du tycker frågor av den här arten är intressanta.
Vet Alice Babs om och har godkänt vad du skriver om henne här på Flashback? Ibland förefaller det som om du hänger ut alltför privata saker om henne och hennes nära anhöriga.
Citera
2013-06-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vet Alice Babs om och har godkänt vad du skriver om henne här på Flashback? Ibland förefaller det som om du hänger ut alltför privata saker om henne och hennes nära anhöriga.
Inga problem, det är ju bara att rigna henne...nej jsut det, Titti har bytt hennes telefonnummer, men då är det ju bara att knalla upp dit och knacka på...nej just det, Titti har låst in henne....

Du inser väl själv hur motsägelsefullt det du skriver är? Hur menar du att AB bör tillfrågas? Du fattar väl själv att AB aldrig kommer få vetskap om denna tråds existens, precis som hon inte tillåts ha någonsomhelst kontakt med omvärlden.
Citera
2013-06-14, 20:58
Medlem
JaneMarples avatar
Alice berättar själv.
http://www.youtube.com/watch?v=oirwuIdm0Cg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem