Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Jovisst, säkerligen är hon allt annat än sprallig efter att ha fått en stroke, men det betyder inte att sviterna behöver vara demens. Det kan vara det i vissa fall men långt i frånhos alla, beror på vilken del av hjärnan som drabbats. Det som framkommit hittills verkar vara främst motiriska svårigheter men det är inte heller det ett tecken på "demens". Oavsett vad man tycker om Alice Babs musik så tycker jag det är bedrövligt om det som TS skriver är sant (och det är en del som tyder på att så är fallet) för så ska inte en försvarslös människa behandlas, allra minst från sina egna barn. Är man vid sina sinnens fulla bruk har man rätt till ett privatliv och en umgängeskrets och att beröva en gammal människa från detta för att man inte vill stå till svars för att man fattat en del dumma beslut och därigenom fortsätta fatta ännu dummare beslut tycker jag är beklämande.
Btw: här är alltså lappen som sattes upp på Alice Babs ytterdörr den 26:e mars i år.
http://blogg.folkbladet.nu/annallan/files/2013/04/Ö-Alices-dörr-1024x768.jpg
Ola H???
Så här är det; hon har fått lite olika men av stroken, främst ganska klassiska sådana, som till exempel att hon är betydligt mycket svagare i ena kroppshalvan än andra, och har problem med styrseln, balansen, är mer eller mindre deprimerad och så vidare. Allt är inte vad det varit helt enkelt, och hon är beroende av hjälp med en hel del.
Hon är 89 år gammal och kan vara virrig. Jag är under 30 år gammal och kan också vara virrig. Men ja, hon kan glömma saker, men hon är betydligt mycket mer klar än oklar. Hon vet vad hon vill och inte vill. Hon kan prata för sig och föra resonemang. Har man velat besöka henne innan har hon själv sagt om det passar eller inte.
Och hon har definitivt inte sagt att hon inte vill veta av sina närstående hon haft innan, att hon inte vill höra på musik eller ha något med det som tidigare varit hela hennes liv att göra.
Sjuk, frisk, ung eller gammal, ingen mår bra av inte få välja någonting själv och att allt som tidigare fått en att må bra skärs av.
Mina besök har tidigare inte haft negativ påverkan på henne, och det vore konstigt om de helt plötsligt efter alla år fått det. För hade jag varit ett problem för henne skulle hon sagt det rakt ut för länge sedan. Så pass länge har vi känt varandra att jag vet det, och Alice är ingen mjäkig person utan egen vilja eller pondus.