2013-06-13, 19:04
Medlem
Skalbaggens avatar
USA:s övervakning handlar om viktigare frågor, än vad vi skriver om på Facebook eller FB. Amerikanarna vill givetvis skydda sitt land mot terror, men de utnyttjar olika ursäkter för att plocka andra stater och EU på användbar hemlig politisk information. Men lika prioriterat är utländska företag som de spionerar på. Det visade Echelon för några år sedan. USA:s ledare vet att landet håller på att gå under (definitivt som världsomspännande stormakt) och nu godtas nästan all djävulskap för att förhindra nedturen.
Men att EU:s korkade politiker och makthavare fortfarande dansar efter USA:s pipa är märkligt, fastän de vet att USA plockar oss på det mesta.
Citera
2013-06-13, 19:11
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Fast det är väl ingen överraskning att vi övervakas på nätet. Det som är en överraskning är hur folk låta sin personliga integritet bli norpad mitt framför näsan på en och låta bli att prata om det för att inte verka vidskeplig och konspiratorisk bland sina facebookvänner.

Man kan också spotta dom i ansiktet och säga: jag skiter i er policy; Jag förstår att facebook måste vara svårt att avsluta. Jag började aldrig vilket gjorde problemet lättare. Skicka vanliga mail... ring. Vem fan vill va en del av usa's jättebläckfisk.

Min bordskamrat sitter bredvid mig och säger: ärad vare vår ledare.
Våra företag ska inte säljas ut till usa eller china
Citera
2013-06-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbaggen
USA:s övervakning handlar om viktigare frågor, än vad vi skriver om på Facebook eller FB. Amerikanarna vill givetvis skydda sitt land mot terror, men de utnyttjar olika ursäkter för att plocka andra stater och EU på användbar hemlig politisk information. Men lika prioriterat är utländska företag som de spionerar på. Det visade Echelon för några år sedan. USA:s ledare vet att landet håller på att gå under (definitivt som världsomspännande stormakt) och nu godtas nästan all djävulskap för att förhindra nedturen.
Men att EU:s korkade politiker och makthavare fortfarande dansar efter USA:s pipa är märkligt, fastän de vet att USA plockar oss på det mesta.
Alla imperier har sin uppgång och sitt fall, men ännu är inte USA ens nära att falla. Vad gör det att deras industrier går i konkurs när de i realiteten äger hela världen i kraft av sin hegemoni?

Det som NSA mfl gör är vad de romerska kejsarna ville uppnå med sina skattskrivningar: ökad kontroll och ökade intäkter. FRA ska man se som en "oberoende" filial till NSA. Samarbetet är mycket skevt: Sverige lämnar uppgifter till USA som rör USAs säkerhet, och USA lämnar uppgifter till Sverige som också rör USAs säkerhet. Vår säkerhet finns inte på dagordningen.
Senast redigerad av lehs 2013-06-13 kl. 19:41.
Citera
2013-06-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Alla imperier har sin uppgång och sitt fall, men ännu är inte USA ens nära att falla. Vad gör det att deras industrier går i konkurs när de i realiteten äger hela världen i kraft av sin hegemoni?

Det som NSA mfl gör är vad de romerska kejsarna ville uppnå med sina skattskrivningar: ökad kontroll och ökade intäkter. FRA ska man se som en "oberoende" filial till NSA. Samarbetet är mycket skevt: Sverige lämnar uppgifter till USA som rör USAs säkerhet, och USA lämnar uppgifter till Sverige som också rör USAs säkerhet. Vår säkerhet finns inte på dagordningen.

På tal om Romarikets uppgång och fall..

Om vi tänker efter lite,,, länder som vill sälja olja i Euro istället för Dollar? Svar: Irak,Iran och Libyien
Sedelpressen hos Federal Reserve som går för högtryck så länge dollarn har trovärdighet..
Guldreserven som ska försvara dollarns värde i Fort Knox som inte ens låter deras lands govenörer se vad som

verkligen finns kvar.
Tyska Riksbanken som har ett antal miljarder i guld i Fort Knox som det inte går att kontrollera om de finns där.

En dollar är inte värd något om den inte har trovärdighet och inte stöds av de stora företagen som har något av

värde, ex OPEC och de övriga oljeländerna.

Sedan kan jag väl näma att terrorism är inte något vi lider av så varför ska vi betala priset för att våra skor ska röntgas och varför ska alla behandlas som terrorister på alla flygplatser, man får dra av sig bältet och halvstrippa som en idiot för vadå?

//Allt detta beror på i grunden av okunnighet och brist på respekt som har eskalerat i terrorism, krig och en massa övrigt lidande, tack så jävla mycket USA,,,,,,,,, NOT
Citera
2013-06-13, 23:26
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Så, när tror ni Snowden avslöjar att NSA har knäckt de vanligaste krypteringarna och helt brutit sönder internet för ehandel och alla som trodde att saker som VPN hjälper?
Det finns inget som tyder på att NSA knäckt de starkaste krypteringarna, Snowden själv använde PGP för att kommunicera säkert med journalisterna:
http://www.huffingtonpost.com/2013/06/10/edward-snowden-glenn-greenwald_n_3416978.html
Citera
2013-06-13, 23:36
Medlem
Skalbaggens avatar
Det verkar som om USA har kommit i otakt med praktiskt taget hela övriga världen och det börjar sakta men säkert genomskådas av gräsrötter även här i Europa. För vi skall ju inte prata om muslimerna, ryssarna eller kineserna m.fl. som har känt av detta länge.
Men amerikanarna är ju smarta, de vet hur de skall röra till det i Europa! De måste ha ett robotförsvar (mot iranska fyrverkerier) i något eller några östländer och då blir ryssarna smått oförstående och sedan förbannade och börjar med tiden trimma in försvaret över Östersjön - vilket gör svenskarna helstirriga. Ryssarna har konstaterat att Nato har övergått, i praktiken, från försvar till att vara en anfallsorganisation. Och svenskarna börjar ropa på NATO-medlemskap.
Efter att ha bombat sönder Serbien, bygger jänkarna en militär jättebas Bondsteel i Kosovo för att ha kontroll över bl.a. naturtillgångar och givetvis irritera ryssarna. Tyskarna upptäcker så småningom att det pågår en massa skit och trixande från Bondsteel, riktat mot bl.a. europeiska investeringar i området.
Det pågår hela tiden en militärpolitisk aktivitet från USA:s sida i syfte att behärska och skrämma, men eftersom pengarna börjar tryta, förstärker de det mindre kostsamma, såsom spionage, avlyssning och övervakning. Och när de avslöjas med sitt skit höjer amerikanska potentater rösten och vill döda dessa som meddelar oss sanningen, ex. Assange och Snowdon. USA har verkligen kommit på sned.
Citera
2013-06-14, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
ixquick.com har bildsökning

Tack, men ibland vill jag använda en bild som sökterm. Jag hittar inte hur jag gör det med ixquick.com. Misstänker att det inte går.
Citera
2013-06-14, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Det finns inget som tyder på att NSA knäckt de starkaste krypteringarna, Snowden själv använde PGP för att kommunicera säkert med journalisterna:
http://www.huffingtonpost.com/2013/06/10/edward-snowden-glenn-greenwald_n_3416978.html

Däremot är frågan kring e-handel legetim. Det stora problemet kring vad gemene man ser som kryptering på nätet (trafik över https) har en svag punkt i CA's. Med det här som perspektiv så är frågan om Diginotar och Commodo var hacks eller läckor.

Tittar man rent specefikt vad Diginotar gjorde så var det att targeta användare i Iran. Frågan var om det var iranier som hade incitamentet att spionera på oppositionen eller amerikaner mot ett land man sökte invadera.

En attack som diginotar med ett *.google cert är väl just användbart om man har en Man in the middle attack eller från Prisms håll samlar data på vägen.

Om någon kritiskt internet infrastruktur är kidnappad av amerikanska staten så tror jag att det är CA (certificate authorities), för regeringen att skapa man in the middle scenarion där man dumpar data tror jag är fullt möjligt.

Jag skulle inte bli förvånad om det visade sig att verisign och komodo stod på listan av bolag som är en del av prism.
Citera
2013-06-14, 08:19
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbaggen
Nej, det är människor som USA vill ha koll på.

Om man t.ex. vill hitta en kvinna som är paranoid för att knulla utan kondom men älskar vad Assange för vad han ser ut att vara, så behöver man en databas att söka i för att hitta sexfällan.
Citera
2013-06-14, 08:19
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Tack, men ibland vill jag använda en bild som sökterm. Jag hittar inte hur jag gör det med ixquick.com. Misstänker att det inte går.
Mea culpa!
Citera
2013-06-14, 10:46
Medlem
Snowden får inreseförbud till Storbritanien
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/snowden-portas-fran-storbritannien_8266126.svd

Citat:
sannolikt kommer att klassa Snowden som farlig för allmänhetens bästa

Damage control
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/prism-nsa-stoppade-attack-i-danmark_8264644.svd
Citat:
Vi stoppar terrorister

Om uppgifterna i sista länken är sanna så spanar NSA i/mot Sverige, finns gott om pusselbitar ute i svensk media om den händelsen.
Senast redigerad av T|N|X 2013-06-14 kl. 10:51.
Citera
2013-06-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
Snowden får inreseförbud till Storbritanien
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/snowden-portas-fran-storbritannien_8266126.svd
Rätt logiskt. Tror inte Storbritannien har något intresse av att försämra sin relation till USA.
De har redan fullt upp med att hålla koll på Julian Assange.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-14 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in