2013-06-13, 06:03
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
Syns i intervjun att han, även om han under omständigheterna verkar lugn och sansad, är skärrad. Dock är intervjun klippt vilket gör det lite svårare att bedöma.
Jag skulle inte säga skärrad. Jag tyckte han såg stressad, oroad och i synnerhet sammanbiten ut. Han insåg klart allvaret i sin situation. Skärrad skulle betyda att han styrs av sina rädslor.
Citera
2013-06-13, 06:07
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte stoppa i nätverkskabeln i datorn.
Precis det är nog det enda som riktigt funkat.

Fast ändå har mängden information om dig en betydelse. Använd t.ex. noscript plugin i din browser.
Citera
2013-06-13, 06:09
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Men du, det är dags att dela med dig vad man bör göra och inte göra till oss övriga:

Vad jag förstår bör man:
1) Kasta bort facebook (sluta använda det)
2) Låta bli att logga in när man tittar på youtube
3) Sluta använda hotmail och gmail
4) Inte googla inloggad

Vad mer om man bara vill lägga sig på nivån lagom Svensson säker?
"Googla" inte alls med google. Använd t.ex. ixquick.com
Citera
2013-06-13, 06:42
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu

Någon som kommer ihåg Hotbot?

hehe man klarar sig faktiskt utan google. Särskilt om man gör det en sport att inte använda dem.

T.ex. Sök direkt på wikipedia svenska eller engelska när så krävs. Varför gå via G som många sagt det funkar alldeles utmärkt med duckduckgo etc.
Citera
2013-06-13, 06:55
Medlem
Citat:

Den där var bra, den ligger ju i Holland rent geografiskt dessutom, Tackar. Inte var dag man byter startsida i sin webbläsare (oj, Chrome .....arrggghhh!). Inte var dag man byter webbläsare heller för den delen ... (suck)
Citera
2013-06-13, 08:00
Bannlyst
Frågorna man önskade svenska journalister ställde.

Om nu Usa smygläser allting varför byggs det gigantiska serverhallar i Sverige?
Tror ni att Svenskar är dumma?
Genom historien har det visat sig bla i Sverige att överträdelse och insyn av folk Svenskar priveligierat för ett fåtal människor leder till totalitärt kontrollsamhälle.
Vem granskar makten?

Tror Politiker att vi är blåögda.
Vilka påverkar människor mest i Sverige idag?
Är det rimligt att ha serverhallar i Sverige när vi vet vad som försigår?
Vilka är de i Sverige som har hemliga avtal med Usa/Eu att scanna o lämna ut information ?
Tror Politikerna att vi är dumma.
När Reinfeldt o Bildt förminskar Sverige o talar om Europa och Världen är det då de ger främmande makt nycklar att scanna av faster agda eller?

Det spelar ingen roll att Usa nu går ut o dementerar vi vet att ni fulspelar o folk skriver mindre mindre personligt på nätet.Ni har med er sk jakt på terror skapat terror o hat mot andra kulturer.
Internet kunde varit början mot en mer förenande värld men det blev alla information sparas och används mot dig när som helst hur som helst.
Citera
2013-06-13, 08:12
Bannlyst
Frågorna man önskade journalisterna sttällde del 2.

När Facebook skapades av Zuckerberger "jude" och sen annekterades av Usa/Eu trodde ni inte att vi skulle fatta det?
Vilket år bestämde ni inom denna sfär/grupp att Facebook skulle införas.(Med betoningen på "FACE"book ville ni få bort anonymiseringen?
Har ni tänkt på att folk säger en sak i kameraskenet o en utanför?
Är det då bra för Världens fred o utveckling att man övervakar alla så att de är rädda för att säga sin mening?
Nu fortsätter jag med frågorna
Tror ni att ni någonsin får tillbaka de pengar ni satsat på kriget mot terrorismen?
Varför tror ni terror bara drabbar er? Gör ni fel?
När ni har bombat alla länder eller övervakat dem hur bygger man då upp ett bra handelsavtal?
Till Svenska journalister "som alla jobbar för samma ja ni vet"
Citera
2013-06-13, 08:41
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Den där var bra, den ligger ju i Holland rent geografiskt dessutom, Tackar. Inte var dag man byter startsida i sin webbläsare (oj, Chrome .....arrggghhh!). Inte var dag man byter webbläsare heller för den delen ... (suck)
Jag har ballat bort mig så många gånger att NSA har nog en perfekt profil av mig i varje fall. Inklusive hurdan porr (oj hoppsan), vilka nyheter, politisk uppfattning, tankar om världen, religion, eventuella aktiviteter och kontakter... De vet nog att tagga mig på listan som tycker att Snowden och Assange är hjältar, och så vet de allt annat om mig med.

Man faller lätt själv i fällan; "men jag har ju inte gjort nåt fel!"
Citera
2013-06-13, 09:20
Medlem
Haddos avatar
Citat:

Man faller lätt själv i fällan; "men jag har ju inte gjort nåt fel!"

Jag håller med dig där. Men Jag retar mig på stora multiglobala företag (kanske en känsla av: varför tänkte inte jag på det!) som drar in ofattbara pengar och trycker på i Kina så att de ska vara lika "demokratiska" som usa, vi pratar om google här, men likafullt viker google ner sig så fort Uncle Sam trycker på bakifrån. NU går google ut och säger: vi har inte gjort något det är någon annan, jävla barnungar, och vi värnar om våra användares "privacy" ordet har fått en helt ny mening.
Citera
2013-06-13, 09:38
Medlem
Jimbos avatar
The swedish Connection:
http://www.wired.com/dangerroom/2010/07/exclusive-google-cia/

Citat:
The company is called Recorded Future, and it scours tens of thousands of websites, blogs and Twitter accounts to find the relationships between people, organizations, actions and incidents — both present and still-to-come. In a white paper, the company says its temporal analytics engine “goes beyond search” by “looking at the ‘invisible links’ between documents that talk about the same, or related, entities and events.”

The idea is to figure out for each incident who was involved, where it happened and when it might go down. Recorded Future then plots that chatter, showing online “momentum” for any given event.

“The cool thing is, you can actually predict the curve, in many cases,” says company CEO Christopher Ahlberg, a former Swedish Army Ranger with a PhD in computer science.
Citera
2013-06-13, 11:12
Medlem
Ezels avatar
Så, när tror ni Snowden avslöjar att NSA har knäckt de vanligaste krypteringarna och helt brutit sönder internet för ehandel och alla som trodde att saker som VPN hjälper?
Citera
2013-06-13, 11:13
Medlem
När man upptäckte att industrialisering skapade arbetslöshet slog man sönder maskiner men det stoppade inte utvecklingen. När vi nu upptäcker att digitalisering skapar kontroll så byter vi program och ersätter ordet googla med ordet söka. Det stoppar inte heller utvecklingen men svekfulla företag förlorar sin oförtjänta goodwill.

Som privatperson kan man bara skydda sig genom att uppträda sansat och gömma sig i mängden, så som djur gör för att skydda sig mot rovdjur.

Men vare sig vi tycker om det eller inte så fortgår utvecklingen mot extrem automatiserad kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in