2013-06-13, 20:41
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Ursäkta, men var i studien står det att man baserar datan på enkätundersökningar och var framgår det att man har tagit data från efterkrigstiden? Jag sitter och gräver i analysen, men jag ser ingenting om telefonundersökningar och ingenting om data ifrån efterkrigstiden.

Det som står på fria tider stämmer, men metapedia och avpixlat kan jag inte hitta någon korrekt hänvisning till.

Ska vi bara "lita på" källorna är DN mer prestigefullt än avpixlat, metapedia eller friatider.

Källan är OECDs rapport. Friatiders invändning tycks legitim i mina ögon, dock är jag inte direkt insatt. Men du kanske vet bättre?
Senast redigerad av Oformad 2013-06-13 kl. 20:44.
Citera
2013-06-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hoppsan. Du tror inte att det går att exportera service och tjänster? Det gör det givetvis och Sverige ligger bra till även på den exporten.

Jaså ? Hur många städtjänster och hur mycket frisörservice exporterar vi ?
Citera
2013-06-13, 20:42
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Har du helt missat att Sverige mer och mer går åt en ekonomi som bygger på service och tjänster?

Du blandar samman tjänster som banker utför och som kan vara en stor förtjänst för Sverige med servitörer och taxichaufförer som är vanliga jobb för invandrare. Nej det går inte att bygga en ekonomi på en sådan tjänstesektor. Du blandar samman saker och bör läsa mitt inlägg en gång till.

Sverige går mot en ekonomi där lätt industri flyttat från Sverige, tung industri står på tur. Det kommer göra att städare & chaufförer kommer bli av med sina jobb.

Jag avser inte bankbranschen med servicebranschen. Typsikt för Sverige det du skriver och det är inget positivt med det förutom att svensken inte behöver "kavla upp armarna" och ta enkla jobb för det gör invandrarna.
Citera
2013-06-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Jaså ? Hur många städtjänster och hur mycket frisörservice exporterar vi ?
Mer än du kan ana.
Citera
2013-06-13, 20:43
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Du är då väldigt osvensk. Notera att svensk stavas med liten bokstav. Tycker inte att du passar in här. Öppenhet för yttre influenser och tolerans är en svensk paradgren. Du får nog ta och anpassa dig lite bättre till det svenska samhället.

Vi tjänar massor på invandring och mångkultur, inte bara i ekonomiska termer.

Jo de som föraktar Sverige och Svenskar skriver med liten bokstav.

Vi som högaktar de människor som i ett kargt klimat och genom nöd och fattigdom byggt det här landet som dessvärre nu håller på att raseras skriver med stor bokstav.
Citera
2013-06-13, 20:43
Medlem
AussieRedMans avatar
Japp, många bra människor kommer till Sverige. Visst kostar de en del i början, men man måste se invandrarna som en investering.
Citera
2013-06-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medel-IQ
Sidan 146 i rapporten anger att man använder enkätundersökningar.

Menar du hänvisning 34? (Sid 164) Där står det att resultatet brett överensstämmmer med andra enkätundersökningar, men att man underrepresenterar de positiva effekterna eftersom högkvalificerad nyanländ arbetskraftsinvandring utesluts. Så inget om att det skulle underrapportera kostnader framgår av att det är en enkätundersökning.

Man har alltså fått uppgifter om sysselsättning ifrån EU-LFS:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/microdata/lfs

Det står att data är från 07-09, säger inte det emot påståendet på avpixlat där man säger att man hämtar data ifrån efterkrigstiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Källan är OECDs rapport. Friatiders invändning tycks legitim i mina ögon, dock är jag inte direkt insatt. Men du kanske vet bättre?

OECD's rapport är flera hundra sidor, det är svårt att veta vad de ens refererar till. Man får inte ens sidnummer.

Friatiders invändning är legitim, de andra verkar lite löst hämtade och desperata. Väldigt tunn kritik till hela rapporten måste jag säga, fast det kanske kommer fram mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Platin
"Mathias: Är det några stora förändringar du ser för dig för DN under din ledning eller blir det mest "finputsning"?
Peter Wolodarski: Det blir förändringar steg för steg, precis som tidigare. Vi har precis gjort en stor omgörning av tidningen, så den ligger fast. Men vi kommer i närtid att satsa mer på berättande och agendasättande journalistik. Dagens artikel om tiggeriet i Stockholm är ett exempel på de"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/chatt-med-peter-wolodarski/

Jag vet inte om DN:s trovärdighet är särskilt mycket större än någon av dessa. Alla de ovannämnda drivs av en ideologi, DN drivs av en extrem liberalism, medan de andra drivs av nationalism. Det är föga förvånande att DN vill framställa invandringen som enbart positivt och givande, med tanke på deras ideologiska hemvist.

Jag kan hålla med dig helt och hållet. DN skrev ju en asdålig artikelserie om Carema som sågades under vid fotknölarna när man inte bara intervjuade en kritisk sida som var i en arbetsdispyt. Man kan slänga ut alla de där hänvisningarna som illegitima i min mening.

Tycker man kan hänvisa till ursprungliga källan, lobengula la ändå till den på min begäran som andra inlägg i tråden.
Senast redigerad av Visf 2013-06-13 kl. 20:49.
Citera
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Jo, men nu skrev hen att få är lönsamma - 30 % är lite mer än få.....
Vi måste sätta in det i ett sammanhang, i ett land där alla som jobbar anses ge ett nettobidrag till samhället kan det vara nyttigt med en titt på verkligheten där endast tre av tio faktiskt innebär en nettotillgång. Att använda ordet få tycker jag är helt ok i detta sammanhang.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Jo de som föraktar Sverige och Svenskar skriver med liten bokstav.

Vi som högaktar de människor som i ett kargt klimat och genom nöd och fattigdom byggt det här landet som dessvärre nu håller på att raseras skriver med stor bokstav.
Bla bla och blaha. De du "hyllar" skulle troligen ...... på dig och kalla dig ....y
Citera
2013-06-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Sant, men detta är ändock inte tillräckligt för att bekosta alla samhällstjänster hon får ta del av. Break-even ligger vid en månadsinkomst på närmare 30 000 kronor, tjänar du under den summan är du i medel en nettoförlust, tjänar du över den summan är du en nettotillgång.

Det tåls att tillägga att vi har en statsskuld i detta landet eftersom vi genom åren fått mer välfärd än vad vi gjort oss förtjänta av. Att tro att låginkomsttagare och socialbidragstagare från tredje världen ska kunna komma hit och rädda oss är aningen naivt. Möjligen funkar detta om de kommer hit och betalar skatt utan att räkna med att få någonting alls tillbaka. Räknar dessa invandrare med att få samma välfärd som vi historiskt sett har haft får vi nog se till att öka statsskulden rejält.
Citera
2013-06-13, 20:48
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Det framgår inte alls av tabell 3.2 att man gör en förlust på 2%. Man tar upp tidigare studier, Ekbergs studie är på 1994, det var nästan 20 år sedan.

Det stämmer att det är tidigare studier, men samtidigt är det den mest kända studien som gjorts i Sverige och hänvisas till flera gånger.

Däremot kan du se i 3.7 att Sverige får ett underskott även i det här resultatet när man räknar med välfärdsposter.
Citera
2013-06-13, 20:50
Medlem
Nyheter24s avatar
Läst summeringen, kan det bli mer politiskt korrekt? Är detta ett skämt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in