2013-06-12, 14:05
Medlem
Vegetarisk lasagne:
http://i259.photobucket.com/albums/hh295/LupusRutilus/Mat/lasagne_zps51e8a4c4.jpg?t=1371038595
Citera
2013-06-12, 14:27
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Vegetarisk lasagne:
http://i259.photobucket.com/albums/hh295/LupusRutilus/Mat/lasagne_zps51e8a4c4.jpg?t=1371038595
Ser mycket gott ut! Är du vegetarian? Det är inte många i den här tråden.
Citera
2013-06-12, 17:40
Medlem
tunnsomlufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusX
Vegetarisk lasagne:
langa recept
Citera
2013-06-12, 21:59
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Lagade torsk med farsan i helgen

http://www.ladda-upp.se/bilder/kamgqoerbnhdyu/

Den tallriken hade jag gärna våldtagit
Citera
2013-06-13, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Ser mycket gott ut! Är du vegetarian? Det är inte många i den här tråden.

Tackar! Nej, men äter vegetariskt lite då och då. Just min vegetariska lasagne är tio gånger godare än vanlig, så den är en no-brainer.

Citat:
Ursprungligen postat av tunnsomluft
langa recept

Har inget recept, utan det blir olika varje gång, men här är konceptet:

1. Fräs lök o vitlök
2. Häll i tomatkross/passerade tomater (eller både och).
3.
- mixa kikärter och valfria bönor eller röda linser, det gör såsen fast och "köttfärslik".
- riv ett par morötter (grovt) och ha i.
- man kan ha i svamp, paprika eller nått om man vill ha saker att tugga på. Inget måste.

Hur mycket av varje sak är inte så viktigt, utan det mesta funkar, det är mest att man vill åt en bra konsistens. Jag kan tänka mig att 2 paket tomatkross räcker till 2 paket kikärter. Ha i mjölk om det blir för fast.

Kryddningen är viktigast och avgör om det blir gott/smaklöst. Morötternas sötma och det övriga träder fram på ett väldigt bra sätt då.
4. Kör ner en eller två grönsaksbuljonger.
5. Chili om man vill. Kärna av så den inte dominerar.
6. Salt, peppar, oregano, basilika. Man kan få krydda på rätt ordentligt, men smaka av hela tiden.

7. Hyvlar squash och lägg så de täcker ett eller två av lagerna. Blir mycket friskare smak på lasagnen.

8. Bechamelsås kan man ha på varje lager, bara ta första bästa recept från internet, är inte huvudstjärnan i rätten ändå.
Citera
2013-06-13, 09:40
Medlem
Retsinas avatar
Var ett tag sedan man postade. Igår blev det "pasta a la Luigi". (Ett recept jag fått av en gammal italienare som hette just Luigi och det ska tydligen vara hans gammelfarmors recept )

http://tinypic.com/view.php?pic=i3usyh&s=4

Förstår om ni känner hur det börjar vattnas i munnen.
Och nej, receptet får ni inte ta del av.
Citera
2013-06-13, 09:47
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Var ett tag sedan man postade. Igår blev det "pasta a la Luigi". (Ett recept jag fått av en gammal italienare som hette just Luigi och det ska tydligen vara hans gammelfarmors recept )

http://tinypic.com/view.php?pic=i3usyh&s=4

Förstår om ni känner hur det börjar vattnas i munnen.
Och nej, receptet får ni inte ta del av.

Lite köttfärs, chili, riven morot, kryddor.. Förstår att du inte vill dela av dig receptet
Citera
2013-06-13, 09:56
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Lite köttfärs, chili, riven morot, kryddor.. Förstår att du inte vill dela av dig receptet
Det är mer komplicerat än så. Dessutom så nämner jag inte kryddorna.
Citera
2013-06-13, 20:02
Medlem
Från en sjurätters sittning på studentnation. Alla utom rätt nr 2 är egentligen ripoffs på Heston Blumenthal, men det blev rätt bra ändå. Temat för middagen var "mindf*ck", därav vissa udda smakkombinationer. Ber om ursäkt för varierande bildkvalitet.

1. Pilgrimsmussla x2 (halstrad och tartar) med velouté på vit choklad

2. "Tongue in Cheek", kalvtunga täckt med guanciale. Surkålscoleslaw, frystorkad aprikos, passionfrukskaviar

3. Confiterad torskrygg med ätbar misosand, selleriskum, silverlökpuré, smörkokt krabbkött och rökt blåmussla. Ser mindre snygg ut än när jag provlagade en portion hemma (bild)

4. Lax pocherad i lakritsgelé med vaniljmajonäs, sparris och blodgrape

5. Köttklistrad multibiff av nöt, lamm, gris och kyckling, med black garlic-bea/choron, rökt potatispuré och spenat

6. "Köttbullar med mos". Dessert med chokladköttbullar och banan-äppelpuré.. Samma som rätten jag postat i tråden tidigare.

7. Ägg- och Baconglass med karamelliserad brioche och pancetta, söt tomatkompott och tégelé

Däremellan en kopp hot n cold iced tea och som avslutning en jordgubbe täckt med popping candy. Glömde dock bilder på dem.
Citera
2013-06-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Från en sjurätters sittning på studentnation. Alla utom rätt nr 2 är egentligen ripoffs på Heston Blumenthal, men det blev rätt bra ändå. Temat för middagen var "mindf*ck", därav vissa udda smakkombinationer. Ber om ursäkt för varierande bildkvalitet.

2. "Tongue in Cheek", kalvtunga täckt med guanciale. Surkålscoleslaw, frystorkad aprikos, passionfrukskaviar

3. Confiterad torskrygg med ätbar misosand, selleriskum, silverlökpuré, smörkokt krabbkött och rökt blåmussla. Ser mindre snygg ut än när jag provlagade en portion hemma (bild)

5. Köttklistrad multibiff av nöt, lamm, gris och kyckling, med black garlic-bea/choron, rökt potatispuré och spenat

6. "Köttbullar med mos". Dessert med chokladköttbullar och banan-äppelpuré.. Samma som rätten jag postat i tråden tidigare.

7. Ägg- och Baconglass med karamelliserad brioche och pancetta, söt tomatkompott och tégelé

Däremellan en kopp hot n cold iced tea och som avslutning en jordgubbe täckt med popping candy. Glömde dock bilder på dem.
Kungligt 'Nuff said. Kul med fler folk på suicide mission med 5-7 Fat Duck-rätter på samma kväll
Senast redigerad av cookalong2 2013-06-13 kl. 20:48.
Citera
2013-06-13, 20:54
Medlem
VVCs avatar
Citat:

WTF??!!?!
Så jävla ballt! Ser riktigt fint ut
Citera
2013-06-13, 21:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
<klipp>

5ano 7an var ju riktigt roliga, 6an kan inte vara en ripoff från HB? Upfann han köttbullar och potatismos

Kungligt, jag får tacka för dessa bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in