2013-06-13, 16:50
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reffereffe
In your face rasist- nazistidioter och annars svagbegåvade SD-anhängare.

Sorry, det handlar om en enkät. Det är ingen seriös undersökning.

Hur många tror du svarar korrekt på hur mkt de får i bidrag? Hur många vet ens? Kombinera detta med den vidspridda (enligt en kvinnlig somalisk journalist) uppfattningen i förorterna om att FN betalar omkostnader för Sveriges invandring.

Om inte källmaterialet är tillgängligt så är det här helt enkelt en värdelös undersökning. Tänk om de som angett somalia som ursprungsland uppgivit att de inte fått några bidrag alls nästan?

Vi vet inte.
Citera
2013-06-13, 16:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du är både naiv och ignorant, fångvaktare kommer tyvärr alltid att behövas oavsett antalt flyktingar, så största kostnaderna kommer alltid finnas ändå och tant Inga behöver kanske hjälp med städningen men har troligen ingen lust att betala för den, Lars har nog inget större problem att hitta någon som kan reparera hans bil..
Har du verkligen så svårt att följa ett resonemang eller förstå ett exempel? Det skrämmer mig om det är så. Jag har inga problem med att folk har olika uppfattningar om hur samhället ska byggas upp, men när människors tankeförmåga inte räcker längre än näsan (och nu talar vi inte om några judenäsor) räcker gör det mig orolig.
Citera
2013-06-13, 16:51
Medlem
Wronskianens avatar
Hade varit mycket intressantare att se en rapport på hur det sur ut för flyktinginvandringen.

Undrar hur många generationer det går innan ett somaliskt släkte betalar tillbaka lika mycket som de fått av staten. Misstänker att det handlar om oändligt många.
Citera
2013-06-13, 16:53
Medlem
Mina källor på att 80% är utav utländsk ursprung på anstalter?

Jag känner både fångvaktare och poliser.

Sen om alla utav dom är STENHÅRDA RASISTER Och bara säger så för att man ska få en skev bild? Nej det tror jag verkligen inte, vad ni tror? det skiter jag fullständigt i för jag vet. Och jag är relativt säker på att det ligger på runt 75-80%,

Varför tror du att kriminalvården inte går ut med 100% information? Jo därför att den hade gjort hela Sverige mörkrädd?

Det är egentligen ingen idé att diskutera invandring då oavsett vad man säger blir man utdömd rasist då folk inte har någon världsuppfattning.
Citera
2013-06-13, 16:53
Medlem
Står ju inget om hur mycket invandrarna i fängelset kostar för Sverige, inte heller hur mycket alla skador de orsakar runt om i Sverige kostar...
Citera
2013-06-13, 16:57
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Mina källor på att 80% är utav utländsk ursprung på anstalter?

Jag känner både fångvaktare och poliser.

Sen om alla utav dom är STENHÅRDA RASISTER Och bara säger så för att man ska få en skev bild? Nej det tror jag verkligen inte, vad ni tror? det skiter jag fullständigt i för jag vet. Och jag är relativt säker på att det ligger på runt 75-80%,

Varför tror du att kriminalvården inte går ut med 100% information? Jo därför att den hade gjort hela Sverige mörkrädd?

Det är egentligen ingen idé att diskutera invandring då oavsett vad man säger blir man utdömd rasist då folk inte har någon världsuppfattning.
Det stämmer troligtvis, i Norge är man lite mer öppna med detta och där ser det ut så här:

Fler än 7 av 10 i Oslos fängelser har utländskt medborgarskap, ytterligare fler har utlandsklingande namn. Folk med utländskt medborgarskap utgör 8,5% av befolkningen:
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/222510/
Citera
2013-06-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Man har väl fifflat med statistiken och bara tagit med riktiga jobb invandrare dvs "invandrare från i länder" och utelämnat alla flyktingar och annat pack.

Då hade självklart plusset varit mycket mycket högre.
Citera
2013-06-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Jo fast nu är det ju så att 80% av de som sitter fängslade i Sverige är utav utländsk ursprung. Detta i teorin innebär 80% mindre fångvaktare och 80% mindre anstalter.

Istället för att låta dom sitta 20år i Sverige och kosta multum i skattepengar varför inte bara utvisa dom direkt ? Enkel biljett med aeroflot till deras land skicka ner 50% utav va det hade kostat i skattepengar till respektive lands fängelse?.

Förr i tiden när man anlände till Amerika, så var man tvungen att skriva på ett papper där man medgav att om någon i sin familj begår en kriminell handling i USA så kommer hela familjen att deporteras. Ett sånt papper i Sverige hade jag gärna velat ha.
Nu pratades det ju om illegala flyktingar vilket du inte verkade fatta men har du någon källa på ditt 80% påstående, är rätt bergsäker på att det inte stämmer. Fast det är ju klart att det sitter en hel del finnar,norrbaggar och danska skallar i våra fängelser.
Citera
2013-06-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Strålande nyheter. Sverige går alltså plus på invandrarna, trots att vi har största gapet i sysselsättning mellan inrikes och utrikes födda. Om 60% sysselsättning räcker för att vara en samhällsvinst så innebär det att infödda svenskar, med en sysselsättningsgrad på närmare 80% tryggt kan gå ner i arbetstid, eller gå i pension tidigare.

Det finns med andra ord ingen anledning till att skjuta fram pensionsåldern, ingen anledning till neddragningar eller anledning till oro överhuvudtaget.

Det verkar stämma med verkligheten.

Intressant att Norge hamnar plus, som har beräknat kostnaden för en icke-västlig invandrare till 4,1 miljoner norska kronor på en livstid och 800 000 för en östeuropeisk invandrare. Antar att de har ett överskott av västliga invandrare som drar upp nettot, eller att hela undersökningen från OECD är skit.

Ledsen men din slutsats i första stycket är så jävla dumt. Ja svenskar drar in en enorm samhällsvinst, det innebär inte att vi kan gå ner i arbetstid eftersom det förekommer utgifter inom olika områden. Varje person gör självklart i snitt en ENORM vinst, därav kan man hålla uppe en hyfsad infrastruktur och välfärd. Denna urholkas dock självklart om svenskar, låt säga, plussar ca 150k per år och person, och invandrare plussar 1000kr per år och person. Har vi då en miljon invandrare så måste ju då svenskarna stå för all infrastruktur osv, medan invandrarna bra precis täcker upp för sina bidrag. Och med större befolkning krävs ju rimligtvis mer pengar till vård och liknande. Alltså en enorm ekonomisk förlust för befolkningen totalt.
Citera
2013-06-13, 17:05
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Fler än 7 av 10 i Oslos fängelser har utländskt medborgarskap, ytterligare fler har utlandsklingande namn. Folk med utländskt medborgarskap utgör 8,5% av befolkningen:
Fast statistiskt är du ute på väldigt hal is om du utifrån dessa siffror försöker extrapolera för hela landet. Som jämförelse kan jag nämna att när jag jobbade på Roxtunaanstalten för tio år sedan så var kanske 80 procent etniska svenskar eller finnar. Resten kom från mellanöstern, inga afrikaner, inga asiater.
Citera
2013-06-13, 17:06
Medlem
Bjornserkrs avatar
Detta är givetvis helt irrelevant. För det första är inte det ekonomiska argumentet det viktigaste i debatten om utomeuropéer, men även om det vore det så skulle den där rapporten vara helt fel. Det som spelar roll är inte om de ger tillbaka mer än vad de tar, utan om deras kvot ge/ta är högre eller lägre än de etniskt inhemska folken, och den kvoten är självklart betydligt lägre.

Alltså: måhända så ökar vår totala rikedom på grund av invandring, men per capita så försämras den något så in i helvete.
Citera
2013-06-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleklotskalle
Ledsen men din slutsats i första stycket är så jävla dumt. Ja svenskar drar in en enorm samhällsvinst, det innebär inte att vi kan gå ner i arbetstid eftersom det förekommer utgifter inom olika områden. Varje person gör självklart i snitt en ENORM vinst, därav kan man hålla uppe en hyfsad infrastruktur och välfärd. Denna urholkas dock självklart om svenskar, låt säga, plussar ca 150k per år och person, och invandrare plussar 1000kr per år och person. Har vi då en miljon invandrare så måste ju då svenskarna stå för all infrastruktur osv, medan invandrarna bra precis täcker upp för sina bidrag. Och med större befolkning krävs ju rimligtvis mer pengar till vård och liknande. Alltså en enorm ekonomisk förlust för befolkningen totalt.
Du räknar som en kossa. Vinst är vinst oavsett storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in