Citat:
Ursprungligen postat av
whatever83
"Jag har tänt ljus i exakt hela lägenheten, släckt ner och tänt rökelse och går runt i en liten rosa kjol som visar hela rumpan och som jag trivs i."
YUCK.
Det är en mening som stör mig väldigt. "Jag har tänt ljus i exakt hela lägenheten". Anledningen till det är att jag själv har Aspergers syndrom och en av mina stora svårigheter är att folk uttrycker sig på ett bildligt sätt. Detta gör att jag inte ofta är säker på vad de jag pratar med faktiskt säger (jag har under åren lärt mig vad många uttryck och talesätt betyder). Jag vet att människor är olika, även människor med samma diagnoser . Anledningen till att just denna mening stör mig så mycket är för att B tidigare har sagt att anledningen till att hon i boken Vingklippt ängel beskrev hennes blod som "glittrande" var att hon såg det som glittrande. Hon har även skrivit att hon har svårt att tolka omvärlden och att hon tolkat eller uttryckt (jag kommer inte ihåg vilket) saker just bokstavligt.
Hur kommer det sig då, när hon är en sådan bokstavlig person, att hon väljer att skriva att hon "höst tänt ljus i exakt hela lägenheten". Jag förstår inte hur det går ihop.
Jag vet att många här menar på att B inte har Aspergers syndrom. Det är inte det jag vill få fram. Jag vill egentligen bara förstå.
Berny: om du fortfarande läser vår stackars tråd; skulle du kunna tänka dig att skriva en text om hur din Asperger påverkar dig, vilka symtom du har och hur du handskas med dem.
Ett specialintresse gör inte en diagnos.