2013-06-13, 12:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Den halva procenten är en gardering då det är människor som sitter och beslutar i HR, alla kan ju ha en bra eller dålig dag.

Att förhör ska hållas idag är inget konstigt, polisen håller i stort sett alltid förhör med den misstänkte inför en ny häktningsförhandling för att se om den misstänkte har ändrat inställning, vill tillägga något eller för att presentera ny bevisning som eventuellt ska presenteras vid häktningsförhandlingen så att den misstänkte får möjlighet att bemöta den och så klart även så att advokaten inte gnäller i rätten att detta hade jag ingen aning om.

De flesta i tråden verkar ha kort minne och tror att hela häktningen enbart handlar om blodfläcken. Man glömmer bort de besvärande omständighetena som det finns massor av som tillsammans med blodfläcken utgör sannolika skäl.

Det är ju inte random person som sitter häktad på grund av att de hittat blodbesudlingar i hans bil utan det är den sist kända personen som såg henne i livet, en person som även vistades vid ödehuset ett par dagar innan fyndet, och även bekräftat detta, som sitter häktad.

Polisen har hållt massor av förhör, utfört dörrknackningar i området och letat vittnen som sett henne efter denna tidpunkt och allt stannar vid att detta är den man som såg henne sist i livet, därefter har hon gått upp i rök.

Rätt man sitter definitivt och han kommer förhoppningsvis inte släppas ut innan åtalet är avgjort i rätten under hösten och då kommer han förhoppningsvis få sitta minst 10-15 år ytterligare.

En sak jag undrat över, sitter han häktad även för styckningsbrottet? Jag menar bara, om KJ enbart hjälpt till med styckningen, hur blir det då? Blodbesudling och besök vid fyndplatsen talar enskilt endast för att han haft något med styckningen att göra, eller?
Citera
2013-06-13, 12:25
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Har aldrig suttit i ett häkte så jag vet inte hur det är, men det är som med så mycket annat, man vet nog aldrig hur man skulle reagera. Däremot vet vi att polisen är en trög organisation, och att domstolsväsendet är en ännu trögare organisation, så sitter du oskyldigt kommer du säkert få men för livet utav ditt besök där, och ännu hellre om du suttit länge.

Är du däremot skyldig, så misstänker jag att det hjälper att du har någon form av störning för att du skall klara av att sitta där utan att bryta ihop. Vi har ju ett spännande fall i TQ som snart är fri från alla brott han tidigare erkänt, men för den sakens skull har det nog varit bra för honom att få sitta där han suttit även fast han inte borde blivit dömd till det.

Mitt fetade: Har varit häktade en del i min ungdom pga dåligt omdöme och nyfikenhet på den mörka sidan . Och kan säga att jag är ingen speciellt störd människa då jag idag har jobb och familj.
Men under tiden jag satt häktad , som längs 3 månader 1 gång innan jag fick en plats på anstalt, anpassade jag mig rätt så snabbt att leva på 6 kvadrat och samhall jobb med att sortera diverse skruv och bult.
Visst det fannns ju de som tycket det var jobbigt men människan är otroligt anpassningsbar.
Citera
2013-06-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Mitt fetade: Har varit häktade en del i min ungdom pga dåligt omdöme och nyfikenhet på den mörka sidan . Och kan säga att jag är ingen speciellt störd människa då jag idag har jobb och familj.
Men under tiden jag satt häktad , som längs 3 månader 1 gång innan jag fick en plats på anstalt, anpassade jag mig rätt så snabbt att leva på 6 kvadrat och samhall jobb med att sortera diverse skruv och bult.
Visst det fannns ju de som tycket det var jobbigt men människan är otroligt anpassningsbar.

Så kan det ju vara, men alla reagerar ju olika, och visst anpassar vi oss liksom djuren till nya miljöer, tror dock att det för en person som har en störning har lättare att sitta i ett häkte som om det vore ingenting, tror dock att det är värre för en som sitter där oskyldigt.
Citera
2013-06-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En sak jag undrat över, sitter han häktad även för styckningsbrottet? Jag menar bara, om KJ enbart hjälpt till med styckningen, hur blir det då? Blodbesudling och besök vid fyndplatsen talar enskilt endast för att han haft något med styckningen att göra, eller?

Men det vore väl lite underligt, hon har varit hos honom, har han det minsta med styckningen att göra borde han väl rimligtvis ha något med det övriga att göra, eller har han skickat iväg henne med någon kompis som tagit ut henne i skogen och dödat henne så att han mitt i natten kunnat fara dit för att stycka henne?
Citera
2013-06-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
Om han nu släpps fri idag då är det dags för alla detektiver här på FB å ge sig ut

Och du tror verkligen han skulle ge sig ut? han lär juh inte våga visa sitt ansikte.
han lär juh inte ens kunna bo kvar i stan, även om han är oskyldig.
så många som dömt honom på förhand..
Citera
2013-06-13, 12:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Just nu är brottsrubriceringen enbart mord, men den kan komma att ändras senare.

Att han är den sista som sett henne, blod i bilen som sannolikt uppkommit i samband med transport av kropp och kopplingen till fyndplatsen talar starkt för att han är delaktig hela vägen.

Om det senare visar sig att fler är inblandade så kommer förstås brottsrubriceringen att justeras, beroende på personernas delaktighet.

Det krävs att han börjar prata eller att polisen hittar alternativ GM innan det blir tal om att ändra brottsrubricering.

Sedan angående häktningen så har Sverige bland de bästa häktena i världen, det är inte därför som Sverige får kritik utan för de långa häktningstiderna som medför påfrestningar på de häktades psyken. Men killen har inte ens varit häktad mer än 20 dagar ännu så först om ett år kan vi börja prata om tortyr.

Tills dess kan han koppla av med tv-spel, böcker, visst tv-tittande och se på film. Han får tre måltider om dagen med hyfsad kvalite, det enda han saknar är frihet.
Citera
2013-06-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Just nu är brottsrubriceringen enbart mord, men den kan komma att ändras senare.

Att han är den sista som sett henne, blod i bilen som sannolikt uppkommit i samband med transport av kropp och kopplingen till fyndplatsen talar starkt för att han är delaktig hela vägen.

Om det senare visar sig att fler är inblandade så kommer förstås brottsrubriceringen att justeras, beroende på personernas delaktighet.

Det krävs att han börjar prata eller att polisen hittar alternativ GM innan det blir tal om att ändra brottsrubricering.

Sedan angående häktningen så har Sverige bland de bästa häktena i världen, det är inte därför som Sverige får kritik utan för de långa häktningstiderna som medför påfrestningar på de häktades psyken. Men killen har inte ens varit häktad mer än 20 dagar ännu så först om ett år kan vi börja prata om tortyr.

Tills dess kan han koppla av med tv-spel, böcker, visst tv-tittande och se på film. Han får tre måltider om dagen med hyfsad kvalite, det enda han saknar är frihet.

mord och brott mot griftefriden (aka styckningen)
Citera
2013-06-13, 12:37
Medlem
lilltoes avatar
Citat:

Då döms han för brott mot griftefriden och ev. skyddande av brottsling.
Senast redigerad av lilltoe 2013-06-13 kl. 12:42.
Citera
2013-06-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Haha, vad roligt. Vi här i tråden fick ju sent igår eftermiddag tillgång till överklagan - före gammelmedierna. Såg just hur Kuriren formulerade sin artikel. Gör en liten jämförelse nedan.

Kuriren skrev i sin artikel igår kväll (publicerad kl 20:37):

(observera det fetstilade inklusive den understrukna maskningen).

Jämför man med dokumentet så framgår att där göms inget XX under maskningen. Ett ombud formulerar sig inte heller så om sin klient.

Kuriren hann tydligen inte få ut egna handlingar från domstolen innan stängningen, men ville ändå inte vänta tills idag såsom t ex TT gjorde. Kul att se att dom då kopierade rakt av från tråden.

Någon slags trovärdighet har vi alltså härinne
XX är ett vanligt sätt att anonymisera en persons namn. Det är inget som Flashback har hittat på.
Citera
2013-06-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
XX är ett vanligt sätt att anonymisera en persons namn. Det är inget som Flashback har hittat på.

Tror att det där handlar om att det som står i kuriren var en exakt kopia av det som postats på FB.
Citera
2013-06-13, 12:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Knappast, de flesta förstår att det inte finns något mer på KJ, och det väntade är frisläppningen av honom alldeles snart.. Som sagt.

Det flesta väntar sig inte ett frisläppande, det är bs. KJ är skyldig alternativt medskyldig till händelserna som berövade Vatchareeya livet och kommer att få avtjäna ett livstidsstraff på någon av riksanstalterna. Dömd på indicier mot sitt nekande vore ju knappast ett justitiemord, om man säger så ..
Citera
2013-06-13, 12:53
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
mord och brott mot griftefriden (aka styckningen)

Du har kanske har rätt, i den första är det bara Mord. Då har man lagt till den brottsrubriceringen i den andra häktningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in