Citat:
Ursprungligen postat av
2006
Många av dagens yngre generation har sällan fått träffat äldre personer över 80+
och har därför ingen egen eller mycket liten erfarenhet av palliativ vård.
Du är fan inte klok. En stroke innebär inte att man behöver palliativ vård. AB kan ha många år kvar. Jag umgås dagligen med äldre i den ålder du nämner och kan säga att huvudet dör inte av för alla, men orken. Även om man inte fungerar fullt ut, så kapar man inte bort alla vänner och utlyser kontaktförbud. Det är sjukt beteende. Titti får vara så vänlig och ringa runt till de där vännerna och berätta hur det ligger till, eller är hon för lat?
För det första går det att ha hemligt nummer för en gamling så att oseriös försäljning undviks. Det går även att fixa god man om den gamla är lättlurad. Hur det är med AB vet vi inte, men telefon har hon inte. Illa. När mina mormor var 80+ och behövde hjälp på äldreboende hade hon telefon ända tills hon blev så dålig att hon behövde sjukhusvård. Hon kunde vandra ut på stan i tofflor för att hon ville "ut och se folk". Gamla kan göra så, till anhörigas stora oro och ibland förtvivlan, men man låser inte in någon. Man ser till att de kan leva.
AB känner sig inlåst! Det är en känsla hon inte ska ha! Klart man känner sig inlåst om man är för svag för att själv företräda sig, men stark nog att vilja ha ett liv med besök av vänner. INTE EN ENDA VÄN är välkommen enligt dottern! Sjukt!
Vad är det här Sjötäppan för ställe? Bidrar de till isoleringen?? Tydligen!
http://monicaantonsson.blogspot.se/2013/05/jag-maste-vara-fodd-under-en-sallsynt.html
"På dörren till det servicehem i Nacka, som Alice Babs bor på sedan hon fick en stroke förra våren, sitter numera en lapp med texten: ”Dörren ska alltid vara låst. Vid besök kontakta alltid ordinarie personal.
– I en månad har Alice suttit inlåst utan att ha fått träffa någon utom familjen, säger Lasse Zackrisson till ETC Stockholm."
"Sedan strax före jul har Lasse Zackrisson hälsat på Alice Babs var fjortonde dag – fram tills besöksförbudet. Enligt familjen frestade vännernas besök på Alice hälsa. Men den bilden delas inte av vännerna. För lite mer än en månad sedan gjordes en inspelning med Alice. På den för hon ett klart och stringent resonemang om hur starkt hon ogillar att familjen inte låter henne ha kontakt med sina vänner.
– Jag var nära att sträcka mig mot ett fönster och hoppa ut, säger Alice om när hon hörde hur en familjemedlem påstod att hon är för sjuk för att träffa folk.
– I mitt hjärta överlever jag tack vare vännerna. Men jag är på gränsen till att bli hysterisk av ilska. Är det ingen som ser hur jag har det?, säger hon vidare på den inspelning som ETC Stockholm har tagit dela av."
"Även jazzmusikern Jan Allan, som har spelat ihop och varit bekant med Alice Babs i mer än ett halvt sekel, förvägras att träffa sin gamla vän.
– Jag var där en gång i månaden mellan november och januari, och då springer man inte ned dörrarna direkt. Hon har varit så glad för besöken, säger Jan Allan."
Titti Sjöblom i ETC:
"– Vi har pratat i familjen om att mamma vill ha lugn och ro. Hon mår mycket bättre, hon äter bättre och sover bättre och är
socialare sedan besöksförbudet i påskas."
Jag läser om AB att hennes far var ondsint, kanske gått i arv till Titti? Som sagt, jag såg att hon var knäpp!