2013-06-11, 18:19
Medlem
Noaks Ark Barn Lp Utgiven på Swedish Socitety Edition Liberty 1972. En något lite ovanlig skiva där bla Alice Babs, Jan Malmsjö, Svend Asmussen och Gösta Linderholm medverkar.
http://img.tradera.com/images/084/164218084_75be0ecc-11d0-44d1-b3fc-0a8ec05a6799.jpg
http://img.tradera.com/images/084/164218084_5467a6b2-3a38-4dd5-b508-9576f9c4c412.jpg
http://img.tradera.com/images/084/164218084_d7e9e34a-711e-4efa-b4e7-2e26e55c5def.jpg

Det är nog inte många som känner till denna vinyl LP
och säkert hör den inte till hennes bästa inspelningar.

Citat:
Alice Babs, Gumman Noak. Jan Malmsjö, Gubben Noak. Svend Asmussen, hunden, plus lite violin här och där. Rolf Jupither, galten. Gösta Linderholm, noshörningen. Eddie Bruhner, flodhästen. Nils Lindberg, sem och Jafet, gris, samt piano på några ställen. Kör och orkester. Nils Lindberg, dirigent. - Aufn.: Studio Electra, 25.-29. september 1972.
Senast redigerad av 2006 2013-06-11 kl. 18:22.
Citera
2013-06-11, 19:36
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumptruck
Det är skitsnack, min mor jobbade många år med AB och känner henne väl och hon (AB) har aldrig haft en nära privat relation med JM, hon upplevde honom som instabil och mycket påträngande.

Sedan är det skitsnack att AB hålls inlåst, och ja, hon lider av någon form av demens men jag eller min mor har ingen aning om vilken form det är.

Jag har som sagt haft Alice i mitt liv sedan jag föddes och har en helt annan version av deras relation. Det har genom åren varit ett antal privata tillställningar där både jag och dem närvarat med för den delen. Och att prata illa om kollegor och vänner är enligt min uppfattning inte hennes melodi, snarare hans.
Men hur olika jag och din mor uppfattat deras relation spelar egentligen ingen roll då de enda som kan reda klarhet i den frågan är just Alice och Jan.

Nej, det är inte skitsnack. Det är ganska exakt så som An* Allan skrivit.
Citera
2013-06-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det märkliga är ju att det finns så många förståsigpåare och åsikter när det gäller AB:s tillstånd. Ofta är det de som inte har någon insikt i hennes sjukdomstillstånd som anser sig veta mest och bäst. Mångas uppfattning verkar enbart baseras på en mera känslomässig inställning än ett mera sjukdomsdiagnostiskt insikt. Om AB hade varit i sitt sinnes och kroppsliga fulla bruk hade ju hon aldrig behövt hamna på hemmet. Att sedan hon inte kan ha öppna svängdörrar för alla "vänner" och bekanta in till sitt privata boende kan ju ha sina skäl för en äldre och ålderssvag kvinna. Det är bara att försöka förstå att AB redan har passerat sitt bäst före datum med bred marginal.
Hon fick en stroke och under konvalecensen hade hon svårt att göra vissa saker och behövde därför ett särskilt boende eftersom hon inte hade någon som kunde hjälpa henne i hemmet (makenvar avliden och barnen bodde inte i närheten). Därför är det inte så värst märkvärdigt att hon flyttade in till Sjötäppan, som är ett äldreboende, och inte ett demensboende (det ska påpekas). De äldre boende behöver praktiskt hjälp och de är ofta ensamna. Demensboende behöver betydligt mer hjälp än enbart praktisk hjälp. PRoblemet var att Alice Babs aldrig sedan kom ut ur hemmet, hon började gradiv mer och mer låsas in i hemmet och berövas och och ting eftersom "det hade Titti sagt".
Citera
2013-06-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Hon fick en stroke och under konvalecensen hade hon svårt att göra vissa saker och behövde därför ett särskilt boende eftersom hon inte hade någon som kunde hjälpa henne i hemmet (makenvar avliden och barnen bodde inte i närheten). Därför är det inte så värst märkvärdigt att hon flyttade in till Sjötäppan, som är ett äldreboende, och inte ett demensboende (det ska påpekas). De äldre boende behöver praktiskt hjälp och de är ofta ensamna. Demensboende behöver betydligt mer hjälp än enbart praktisk hjälp. PRoblemet var att Alice Babs aldrig sedan kom ut ur hemmet, hon började gradiv mer och mer låsas in i hemmet och berövas och och ting eftersom "det hade Titti sagt".

Det är mycket sällan att äldre personer kommer ut från åldringsvården för att på nytt börja ett eget liv. AB är nog inget undantag i det fallet. Har man fått diagnosen demens samt dessutom en eller flera strokes är nog chansen rätt lite att man kommer att kunna klara sig själv. Många har mycket svårt att acceptera att nära och kära åldras och glider in i dimman.

Att AB hålles "inlåst" beror säkert på att hon som övriga dementa har en förmåga att villa bort sig under frigång ute.
Citera
2013-06-11, 21:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det är mycket sällan att äldre personer kommer ut från åldringsvården för att på nytt börja ett eget liv. AB är nog inget undantag i det fallet. Har man fått diagnosen demens samt dessutom en eller flera strokes är nog chansen rätt lite att man kommer att kunna klara sig själv. Många har mycket svårt att acceptera att nära och kära åldras och glider in i dimman.

Att AB hålles "inlåst" beror säkert på att hon som övriga dementa har en förmåga att villa bort sig under frigång ute.
Varför tror du att hon är dement när hon inte bor på ett demensboende?
Stroke har väl ändå inte med demens att göra.
Citera
2013-06-11, 22:05
Medlem
spirdalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Hur snygg tror du man blir efter en stroke på äldre dagar?

Kanske hon inte är en en allmän "så-gick-det"

Låt henne vara o respektera det, utan att du ska läsa om det i aftonhoran. Eller du är säkert en stamkund där?
Senast redigerad av spirdala 2013-06-11 kl. 22:12.
Citera
2013-06-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nej, precis min poäng. Stroke drabbar inte nödvändigtvis den delen av hjärnan (mao. blir man inte per automatik dement bara för för att man fått en stroke). Av uppgifterna att döma så verkar stroken ha främst påverkat Alice Babs motorik, så hon uppges ha svårt att lyfta armen och slå nummer på telefonen. Många av uppguftslämnarna menar även att hon inte alls är "dement" utan snarare bitter över sin livssituation. Istället ska det vara dottern som vill göra gällande att modern är dement, som en ursäkt för att hålla henne inlåst. Det är dock mycket uppseendeväckande att dett äldreboende håller sina boenden inlåsta. I den mån det förekommer att äldre personer blir inlåste så handlar det om undantagsfall och detta sker uteslutande på just demensboenden.
Citera
2013-06-12, 08:19
Medlem
Många av dagens yngre generation har sällan fått träffat äldre personer över 80+
och har därför ingen egen eller mycket liten erfarenhet av palliativ vård.
Senast redigerad av 2006 2013-06-12 kl. 08:23.
Citera
2013-06-12, 22:11
Medlem
Blandar jämt ihop Alice Babs med Alice Bah Vem är Alice Babs?
Citera
2013-06-12, 23:32
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Många av dagens yngre generation har sällan fått träffat äldre personer över 80+
och har därför ingen egen eller mycket liten erfarenhet av palliativ vård.

Du är fan inte klok. En stroke innebär inte att man behöver palliativ vård. AB kan ha många år kvar. Jag umgås dagligen med äldre i den ålder du nämner och kan säga att huvudet dör inte av för alla, men orken. Även om man inte fungerar fullt ut, så kapar man inte bort alla vänner och utlyser kontaktförbud. Det är sjukt beteende. Titti får vara så vänlig och ringa runt till de där vännerna och berätta hur det ligger till, eller är hon för lat?

För det första går det att ha hemligt nummer för en gamling så att oseriös försäljning undviks. Det går även att fixa god man om den gamla är lättlurad. Hur det är med AB vet vi inte, men telefon har hon inte. Illa. När mina mormor var 80+ och behövde hjälp på äldreboende hade hon telefon ända tills hon blev så dålig att hon behövde sjukhusvård. Hon kunde vandra ut på stan i tofflor för att hon ville "ut och se folk". Gamla kan göra så, till anhörigas stora oro och ibland förtvivlan, men man låser inte in någon. Man ser till att de kan leva. AB känner sig inlåst! Det är en känsla hon inte ska ha! Klart man känner sig inlåst om man är för svag för att själv företräda sig, men stark nog att vilja ha ett liv med besök av vänner. INTE EN ENDA VÄN är välkommen enligt dottern! Sjukt!

Vad är det här Sjötäppan för ställe? Bidrar de till isoleringen?? Tydligen!

http://monicaantonsson.blogspot.se/2013/05/jag-maste-vara-fodd-under-en-sallsynt.html

"På dörren till det servicehem i Nacka, som Alice Babs bor på sedan hon fick en stroke förra våren, sitter numera en lapp med texten: ”Dörren ska alltid vara låst. Vid besök kontakta alltid ordinarie personal.

– I en månad har Alice suttit inlåst utan att ha fått träffa någon utom familjen, säger Lasse Zackrisson till ETC Stockholm."

"Sedan strax före jul har Lasse Zackrisson hälsat på Alice Babs var fjortonde dag – fram tills besöksförbudet. Enligt familjen frestade vännernas besök på Alice hälsa. Men den bilden delas inte av vännerna. För lite mer än en månad sedan gjordes en inspelning med Alice. På den för hon ett klart och stringent resonemang om hur starkt hon ogillar att familjen inte låter henne ha kontakt med sina vänner.
– Jag var nära att sträcka mig mot ett fönster och hoppa ut, säger Alice om när hon hörde hur en familjemedlem påstod att hon är för sjuk för att träffa folk.
– I mitt hjärta överlever jag tack vare vännerna. Men jag är på gränsen till att bli hysterisk av ilska. Är det ingen som ser hur jag har det?, säger hon vidare på den inspelning som ETC Stockholm har tagit dela av."

"Även jazzmusikern Jan Allan, som har spelat ihop och varit bekant med Alice Babs i mer än ett halvt sekel, förvägras att träffa sin gamla vän.
– Jag var där en gång i månaden mellan november och januari, och då springer man inte ned dörrarna direkt. Hon har varit så glad för besöken, säger Jan Allan."

Titti Sjöblom i ETC:
"– Vi har pratat i familjen om att mamma vill ha lugn och ro. Hon mår mycket bättre, hon äter bättre och sover bättre och är socialare sedan besöksförbudet i påskas."

Jag läser om AB att hennes far var ondsint, kanske gått i arv till Titti? Som sagt, jag såg att hon var knäpp!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-12 kl. 23:52.
Citera
2013-06-12, 23:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
I regissören Lars Noréns bok ”En dramatikers dagbok” beskrivs Jan Malmsjö som ”burdus, dominant och överkänslig”. ”Han väcker upp hårda minnen från min barndom med sin grova vulgaritet och alkoholism”.

Kan det inte vara Jan Malmsjös jobbiga yvighet och burdushet man i så fall vill skydda Alice Babs från?

Alice Babs ser ju verkligen skör och bräcklig ut på bilden.
http://annalenalod.files.wordpress.com/2013/04/img_3140.jpg

Du är medveten om att det är en dramatisk herre som recenserar JM?
I så fall är även grannarna och resten av vännerna också sådana som AB bör skyddas emot! Alla är nämligen avskurna från AB om man får tro det som skrivs.
Citera
2013-06-12, 23:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Det märkliga är ju att det finns så många förståsigpåare och åsikter när det gäller AB:s tillstånd. Ofta är det de som inte har någon insikt i hennes sjukdomstillstånd som anser sig veta mest och bäst. Mångas uppfattning verkar enbart baseras på en mera känslomässig inställning än ett mera sjukdomsdiagnostiskt insikt. Om AB hade varit i sitt sinnes och kroppsliga fulla bruk hade ju hon aldrig behövt hamna på hemmet. Att sedan hon inte kan ha öppna svängdörrar för alla "vänner" och bekanta in till sitt privata boende kan ju ha sina skäl för en äldre och ålderssvag kvinna. Det är bara att försöka förstå att AB redan har passerat sitt bäst före datum med bred marginal.

Bäst före??? Du låter som de anhöriga, som säger att man ska minnas AB som hon var... Herregud!
Empatilöst.

Gamla behöver besök för att inte försvinna in i demens, besök och aktivitet är oerhört viktigt för gamla, även folk som är 90.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in