2013-06-12, 07:28
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hotflow
Anteckningar från källarhålet av Fyodor Dostoyevsky.

Någon annan som läst detta verk?

Oh oh oh! Spännande. Är den något att ha?

För övrigt läser jag nu Charlotte Brönte - Jane Eyre. Riktigt bra!

Snabb fråga. Ni som kan Bukowski, vilken ska man börja med?
Citera
2013-06-12, 07:41
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc

För övrigt läser jag nu Charlotte Brönte - Jane Eyre. Riktigt bra!

Snabb fråga. Ni som kan Bukowski, vilken ska man börja med?
Klart att den är något att ha! Magnifik bok!

Börja med Bukowskis första, Post Office.
Citera
2013-06-12, 08:27
Medlem
Kavalleristens avatar
Läser just nu Det röda fältet av nobelpristagaren Mo Yan, den är snuskigt bra. Älskar sånna här hämska och tragiska men samtidigt fantastiska berättelser. Mo Yans skriver väldigt poetiskt och beskrivande samtidigt som han berättar en saga utifrån olika tider och händelser utan att det blir krångligt.
Citera
2013-06-12, 09:03
Medlem
Kavalleristens avatar
Innan läste jag Flykten från läger 14 som är skriven av en som lyckats fly från ett av nordkoreas arbetsläger. Väldigt bra!
Citera
2013-06-12, 10:08
Medlem
hotflows avatar
Citat:

Läste ut den snabbt då den för det första inte är så lång som hans andra verk och att den fängslade mig på en helt annan nivå än vanligt.

Eftersom jag inte läst någon Dostoyevsky förut har jag inget att jämföra med men vad jag kan förstå är att Anteckningar från källarhålet lade grunden för ideologin som präglade hans största romaner.
Citera
2013-06-12, 11:55
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Läste ut den snabbt då den för det första inte är så lång som hans andra verk och att den fängslade mig på en helt annan nivå än vanligt.

Eftersom jag inte läst någon Dostoyevsky förut har jag inget att jämföra med men vad jag kan förstå är att Anteckningar från källarhålet lade grunden för ideologin som präglade hans största romaner.

Där ser man! Du har inga roliga boktips? Läst en del, men inte sådär överdrivet mycket.
Citera
2013-06-12, 12:00
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Där ser man! Du har inga roliga boktips? Läst en del, men inte sådär överdrivet mycket.
Om du syftar på Dostojevskij rekommenderar jag starkt Brott och straff, och Bröderna Karamazov. Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-06-12, 12:06
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Om du syftar på Dostojevskij rekommenderar jag starkt Brott och straff, och Bröderna Karamazov. Eller? Jag är osäker.

Har läst Brott och straff och har faktiskt den andra hemma. Dock har jag ännu inte läst Liftarens guide till galaxen. Fan, det är mycket man vill läsa. Måste hinna med allt.
Citera
2013-06-12, 13:04
Medlem
hotflows avatar
Citat:

Roliga och roliga, jag har till 90 % enbart läst biografier eller memoarer.

Som många andra redan påpekat finns ju många större verk av Dostojevskij som Brott och Straff, Idioten och Bröderna Karamazov
Jag har planer på att fortsätta läsa många av hans verk då min tand blev blodad ordentligt efter Anteckningar från källarhålet som jag både finner genialisk, vansinnig och intensiv.

Utöver Dostojevskij blir min nästa biografi att läsa Stenbeck.
Citera
2013-06-12, 14:04
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:

Det är alltså en biografi av honom? Har läst både brott och straff och bröderna karamazov. Båda jäkligt bra och jag gillar verkligen hans berättarstil.
Citera
2013-06-12, 15:55
Medlem
hotflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Det är alltså en biografi av honom? Har läst både brott och straff och bröderna karamazov. Båda jäkligt bra och jag gillar verkligen hans berättarstil.

Jag skulle inte säga biografi, låt kort mig citera Dostojevskijs egna förord;

Citat:
Såväl författaren till dessa anteckningar som anteckningarna själva är naturligtvis uppdiktade. Icke destro mindre är det, mot bakgrund av de omständigheter under vilka vårt samhälle vuxit fram, inte bara fullt möjligt utan till och med oundvikligt att det i detta samhälle existerar sådana människor som skrivit dessa anteckningar...

Vad jag förstår av de verk du nämner brottas huvudkaraktären(a) av precis samma existentiella problem där det pendlar mellan högintellektuell medvetenhet och febervansinne som Dostojevskij gjort sig så stor av att tolka.

Ser mycket fram mot att läsa dom! Vilken skulle du rekommendera att börja med?
Citera
2013-06-13, 07:50
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ser mycket fram mot att läsa dom! Vilken skulle du rekommendera att börja med?
Bröderna Karamazov är bäst i sig, men frågan är om inte Brott och Straff är bättre lämpad för en som just inlett sin Fjodorkarriär. Även om Bröderna alltid vinner i långa loppet pga sin rikhaltighet, har Brott ett högre tempo och lättsmältare omfång. Tycker jag...!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in