2013-06-12, 00:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Vad väntar du dig? Nästan, men inte riktigt, 5,7% av de med arbete röstade på SD - såklart. 9% av SD-röstande 2006 stod enligt Oskarssons och Holmbergs undersökning utan arbete, jämfört med 5% av befolkningssnittet.

http://www.henrikoscarsson.com/2008/11/sd-vljarna-kartlagda.html

Ca 91% av SD-röstande hade arbete, mot i snitt 95% av röstande på andra partier. Skillnaden, 4 procentenheter, motsvarar ca 0,2 procentenheter rösterna på SD. Utan s a s överskottet arbetslösa hade SD alltså fått 5,5% ist för 5,7% i valet. No big deal...

Finns förstås en förklaring, och den tycks vara att SD-röstare betydligt oftare haft arbetarbakgrund än andra partier, inkl. S och V (se t ex Linnea Nilsson och Emil Schön). Arbetarjobben är väl drabbade av högre arbetslöshet.

Enligt den senaste SCB-undersökningen så är faktiskt sympatierna för SD större för "sysselsatta" jämfört med "ej sysselsatta". Om man alltså räknar procent av vardera gruppen. Det är bara en myt det där med att det bara är arbetslösa och sjukfall som röstar SD.

Vad som dock inte är en myt: SD är ett utpräglat arbetarparti. SD har enligt SCB-rådata mycket höga siffror bland manliga LO-arbetare. 16% hade SD där - enligt SCB som ju ger generellt låga siffror för SD. "Arbetarpartiet" V torde vara gröna av avund för detta.
2013-06-12, 00:36
Medlem
BumbleTheBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag har påpekat det innan, och gör det igen: Det som institutens kunder betalar för är säkerheten i att mäta förändringar i opinionen, inte om absolutvärdet är korrekt mot någon sorts facit. Däremot (några här har refererat till spelbolag) är detta intressant för spelbolag och, förstås, i politik.

Är det verkligen så? Jag är skeptisk, säger inte emot dig, men vill gärna ha något som styrker ditt påstående.

Citat:
Vill man leverera pålitlighet eller trovärdighet kan man inte (som institut) joddla med omräkningsfaktorerna - det skulle göra trendanalyserna helt omöjliga och dölja förändringarna.

Men det är väl precis det de gör?

Citat:
SCB, å andra sida "söker den absoluta sanningen" (notera, för h-e, citationstecknen) och det kan påstås att det ingår i deras uppdrag att göra en så korrekt absolutbedömning som möjligt. De kan arbeta friare (men inte odokumenterat) och vid varje tid ändra skämsfaktorn så att den speglar vad man tror gäller just nu. Det måste inte bli rätt för det.

Så du menar att de andra opinionsinstituten inte "söker den absoluta sanningen"? Säger de andra opinionsinstituten som Yougov, Novus och de andra att de inte försöker presentera den korrekta opinonen? Vad är det då de egentligen är ute efter? Trender som du ovanför skrev? Skulle exempelvis Yougov känna igen sig i den beskrivningen?
2013-06-12, 07:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbleTheBee
Är det verkligen så? Jag är skeptisk, säger inte emot dig, men vill gärna ha något som styrker ditt påstående.

Men det är väl precis det de gör?

Så du menar att de andra opinionsinstituten inte "söker den absoluta sanningen"? Säger de andra opinionsinstituten som Yougov, Novus och de andra att de inte försöker presentera den korrekta opinonen? Vad är det då de egentligen är ute efter? Trender som du ovanför skrev? Skulle exempelvis Yougov känna igen sig i den beskrivningen?

Lång historia kort:

SCB har ett annat uppdrag än instituten, bland annat skall man göra de undersökningar som behövs men ingen utom samhället vill betala för, typ "Välståndet mätt i meter falukorv per innevånare under åren 1930-2012" . Instituten, däremot (som dessutom kommer och går), lever inte på sina mer allmänna undersökningar och långa serier, utan på att ge marknadskrafter (och andra) tillförlitlig information om förändringar i opinionen. En vanlig fråga (även från politiker) är "Vi har ändrat på det här, vad tycker folk om detta?" - det kan gälla en produkt eller åsikt, image, uttalande etc etc. Till detta kommer att modern teknik och kontrakterade paneler (läs: rekryterade webbpaneler) ger detta svar i närtid och det kan användas för att få snabba svar på opinionsfrågor. Läs gärna länken som referets till tidigare, om rönen runt representativitet.

Det innebär att opinionsinstituten är bra på att ge snabba (och vanligtvis) tillförlitliga svar på förändringar, medan absolutvärden inte är lika viktiga för deras kunder (absolutvärden är ofta kända eller historiska, och det är förändringar som är intressanta när man vill ha snabba svar, inte prognoser om hur stor kundkretsen kan tänkas bli på sikt. Problemet kan beskrivas i två mer eller mindre hypotetiska frågeställningar: "Vad tycker en "typisk väljare" om Jimmie Åkessons senaste utspel" och frågan "Vilket parti är det sannolikt att en "typisk väljare" kommer att rösta på i nästa val". Alla inser att fråga två är mycket svårare att svara på.

Nu är de politiska prognoserna också intressanta rent journalistiskt "Så Här Ser Helvetet Ut Om Det Vore Val Till Djävulsämbetet Idag", dels (det är mer oklart om det är bra eller dåligt) innebär de att opinionen påverkas utan annan anledning än genom att undersökningarna publiceras. Vi människor är inte alltid så rationella som vi tror.

Angående viktningar och omräkningsfaktorer: Om dessa ändras mellan mätningarna ändras absolutvärdena i värsta fall enbart på grund av att omräkningsfaktorerna ändras. Jag roade mig med att ytligt titta på hur institutens relativa förändringar hängde med varandra då upp- och nedgång för SD har rapporterats och det finns ett antal institut som verkar vara synkade i detta. Det verkade som att de instituten som använder webbpaneler var "mest synkade". Om det visar på att webbpaneler är en homogen grupp som uppträder förutsägbart eller på något annat är svårt att säga. Däremot pekar det på att man inte gärna rör korrektionsfaktorerna utan goda skäl (ett sådant skäl kan vara ett "facit"; en stor, bred och dyr undersökning, de största är givetvis valen, i vår kontext).

Att instituten inte kan sortera upp sin undersökningspopulation på ett vettigt sätt skall vi däremot inte tro. Då hade de aldrig varit kvar på sin ordinare, stora marknad (och det har ju inte heller alla klarat av).
Senast redigerad av Bergakungen 2013-06-12 kl. 07:59. Anledning: Förtydligande
2013-06-12, 08:08
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Enligt den senaste SCB-undersökningen så är faktiskt sympatierna för SD större för "sysselsatta" jämfört med "ej sysselsatta". Om man alltså räknar procent av vardera gruppen. Det är bara en myt det där med att det bara är arbetslösa och sjukfall som röstar SD.

Vad som dock inte är en myt: SD är ett utpräglat arbetarparti. SD har enligt SCB-rådata mycket höga siffror bland manliga LO-arbetare. 16% hade SD där - enligt SCB som ju ger generellt låga siffror för SD. "Arbetarpartiet" V torde vara gröna av avund för detta.

Okej, mitt antagande att det är nu är som vid valet 2006, när SD hade ca 2,9%, var förstås fel. Du har säkert rätt. (Andel arbetslösa SD:are kanske varierar med konjunktur, då bl a industriarbeten gör det.)
2013-06-12, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arsewithagun
Jag undrar om det går att få fram andel personer som har arbete som röstade SD och antal arbetslösa som röstade på samma parti?

I november 2010 sympatiserade 37,7 procent av dem med ett jobb med Moderaterna och 27,8 med Socialdemokraterna.
Saxat från http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldt-klart-att-man-begar-misstag/

Uppenbarligen finns det ju från M och S, men finns det från SD?

Ja socialdemokraterna har blivit ett bidragsparti. Därav moderaternas övertag i den här undersökningen
2013-06-12, 09:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Okej, mitt antagande att det är nu är som vid valet 2006, när SD hade ca 2,9%, var förstås fel. Du har säkert rätt. (Andel arbetslösa SD:are kanske varierar med konjunktur, då bl a industriarbeten gör det.)

Jag vet inte hur detta har utvecklats under åren. Men det är sådant som man har SCB till. Alltså "Statens Tabellverk" (?) som det hette på 1600-talet.

SCBs undersökningar kommer sällan, och verkar vara mindre exakta vad gäller "partiprocenter", men det går att koppla partisympatier till bl a socioekonomisk status, ålder, kön etc. Kolla på deras hemsida, man kan göra egna tabeller med en funktion på deras server.
2013-06-12, 10:15
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Jag tror inte urvalet är representativt i en nätpanel. SD-anhängare är överrepresenterade på nätet, därför tror jag det är stor risk att dom även är överrepresenterade i en nätpanel. Att Sentio och YouGov visar siffror på 12-14% till SD är nog lika galet som när Sifo och Ipsos visar 6-7%. Det vore väl inte orimligt att anta att SD:s siffror är 9-10%?
Så du menar att bara Sdanhängare blir tillfrågade att vara med i paneler på nätet?
Jag misstänker starkt att tex sossar o moderater försöker uppväga att sd kan konversera och driva sin politik i princip fritt på nätet,så snacket om att urvalet inte är representativt är just bara snack!!
däremot i sifo,scb etc kan det vara mycket som påverkar negativt,urval ,skrämselfaktorn(att man låter en blatte ställa frågorna etc)
2013-06-12, 10:21
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessutom, som jag tidigare nämnt, så blev jag faktiskt uppringd av Demoskop för ett antal år sedan, svarade lite på frågor & blev sen tillfrågad om jag vill vara med i deras webpanel.
Så detta är ju iallafall inte ett exempel på vad som brukar kallas "självrekryterande" webpaneler, för jag hade inte alls anmält mig till detta, det var dom som kontaktade mig.
Så var det med yuogov för mig också..
Det intressanta är att SCB eller sifo aldrig mer ringer eller skickar sina jobbiga frågedokument efter att jag gick ut med att jag röstar på SD!!!
Tidigare var dom hysteriska flera dokument om året,och svarade man inte så ringde dom till slut upp och tog undersökningen i telefon..
Senast redigerad av Erk Swede 2013-06-12 kl. 10:25.
2013-06-12, 14:01
Medlem
I maj fick SD ca 6,5% av vissa och 13,6% av Sentio.
Trots detta svamlas det om att absolutvärden inte är viktiga.
Bara personer utan erfarenhet av mätningar och sunt förnuft
kan hävda att trender som i regel inte är signifikanta då kan tas på allvar.

Om SD har 6,5% riskerar de att åka ut enligt värdena och trenderna hos Sifo, Ipsos och Skop.
Om Sentio med 13,6% har rätt kan de nå 20% i valet.
Vilka absolutvärdena som SD har grundbulten i diskussionen.
Senast redigerad av amalrik 2013-06-12 kl. 14:11.
2013-06-12, 14:10
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Så du menar att bara Sdanhängare blir tillfrågade att vara med i paneler på nätet?

Ursäkta att jag svär, men hur i helvete kunde du tolka mitt inlägg till det?
2013-06-12, 14:32
Medlem
Det som intresserar mig och de flesta (99%)
avseende SD i opinionsundersökningar är
vad de förutsäger att SD når i valet 2014.
Tex svaren på följande frågor där jag gett mina gissningar.

Kommer SD att gå bakåt? Nej
Kommer SD att gå framåt? Ja
Kommer SD att bli tredje största parti? Ja
Kommer SD att nå över 10%? Ja
Kommer SD att nå över 15%? Kanske

Alla frågor av stor betydelse.
Och naturligtvis om opinionsundersökningarna
stöder de ena eller andra resultatet.
En annan fråga är om vad andra typer av undersökningar indikerar.
Många människor har ett stort kontaktnät och får
på det viset gräsrötternas reaktioner inför valet.
2013-06-12, 14:44
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Så var det med yuogov för mig också..
Det intressanta är att SCB eller sifo aldrig mer ringer eller skickar sina jobbiga frågedokument efter att jag gick ut med att jag röstar på SD!!!
Tidigare var dom hysteriska flera dokument om året,och svarade man inte så ringde dom till slut upp och tog undersökningen i telefon..

Jag är pensionär och har aldrig blivit uppringd av vare sig SCB eller något av opinionsinstituten. Så tydligen är aktiva Sossar också svartlistade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in