2013-06-11, 00:38
Medlem
BumbleTheBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu spekulerar jag bara, men jag kan tänka mig att de gör ett tankefel och försöker motivera den stadigt sjunkande viktningsfaktorn med att "vi vet från jämförbara länder att den omvända Bradley-effekten avtar i takt med att det högerextrema partiet blir en del av den politiska vardagen. På en mandatperiod är skämsfaktorn nästan helt borta".

Skillnaden är bara att i länder som Danmark, Finland och Norge så AVTOG demoniseringen i pressen och det politiska etablissemanget närmade sig de invandringskritiska i sakfrågan, vilket gjorde det mindre läskigt att vara ärlig om sitt stöd, eftersom det ansågs legitimt.

I Sverige har det rakt motsatta inträffat: retoriken och mobbingen är ytterligare vässad och inte ett parti ger SD en tum. Vilket gör alla jämförelser med andra länder irrelevanta. Sverige är helt unikt.

Jag tror det är som du säger. Men vad är det som avgör att viktningen vid ett tillfälle kan vara 1.7 och inte 1.6? För vid nästa tillfälle vara 1.6 och inte 1.7? Är det enbart känsla?
2013-06-11, 00:42
Medlem
White Christmass avatar
Hur logiskt är det att SVT väljer att göra en sammanställning av dessa institut som de kallar SVTs partibarometer?

Demoskop
Ipsos
Novus
Sifo

En sammanställning av dessa kommer sen presenteras på nyhetsprogrammen fram till valet. Förra sammanställningen hade SD 8,1%. Den siffran som en majoritet av svenska folket får ta del av ligger rätt troligt 25% lägre än sanningen.

Detta har ju viss betydelse för väldigt många vill tillhöra en stor grupp får man se höga siffror blir det lättare för många att själva ta steget. Sk framgång föder framgång som flera har varnat om när det gäller Sverigedemokraterna.
2013-06-11, 00:53
Medlem
Citat:
Varför kan vi inte göra det?

Är det något som är säkert är det ju att opinionsundersökningar inte är "vetenskap", så mycket som önsketänkande och opinionsbildning. Det finns stora element av mänsklig faktor, ideologiska motiv och även strukturella felkällor genom mätmetod som det står oss fritt att spekulera vilt omkring.

Varför ska man t ex ha fem antikverade telefonundersökningar och bara ett par moderna nät? Varför ska man inte försöka korrigera det och den mänskliga bias mot SD som är uppenbar för alla tänkande människor genom att helt enkelt stryka de tre lägsta mätningarna?

Vad är det som säger att man inte får en bättre bild av opinionsläget i Sverige och Vitryssland om man helt sonika bortser från de mest lokalt förankrade, regimberoende instituten?

Och hur stor den där omvända Bradley-effekten är just idag anser jag mig vara lika väl skickad att gissa som vilken statistiker som helst. Inför valet 2010 var det fullt pådrag, men sedan dess har dessutom Breivik, järnrör och fascismanklagelser tillkommit.

Plus misshandlade ansikten. Hur påverkas nytillkomna, säkert ÄNNU ängsligare SD-sympatisörer av att se den där Ängelholmspolitikerns blåslagna ansikte? Inför 2010 var våldsnivån inte SÅ hög, förrän attacken på Issa Issa just efter valet. Vad är det som säger att skämsfaktorn inte är minst lika hög idag, eftersom inte ett enda vänligt, förbindligt ord fortfarande skivits om SD?

Nej, snittet behöver definitivt vägas upp för att avspegla verkligheten och jag anser att vi i den här tråden bör diskutera fritt om det, även om det skulle såra statisktikerna, som ju bara är ännu en av alla de yrkesgrupper man inte kan lita på i dagens konstiga Sverige.

För att vi inte är utbildade inom statistik, inte vet hur de olika instituten arbetar, och inte har tillgång till deras data eller kännedom om de formler denna data bearbetas medelst. Jag vill ge dig rätt i att det är mycket svårt att veta hur många som är ängsliga när det gäller att uppge sina sympatier, och att instituten - hur välutbildade eller erfarna deras medarbetare än är - som bäst kan åstadkomma kvalificerad gissningar vad den saken angår. Men det du gör i det här fallet är att bortse från vad genomförda mätningar visar och istället utgå från vad du tror eller vill tro, och det är inte hållbart. Ditt inlägg innehåller flera tendentiösa led. Jag upprepar dem nedan:

Citat:
Är det något som är säkert är det ju att opinionsundersökningar inte är "vetenskap", så mycket som önsketänkande och opinionsbildning.

Nej, instituten tillfrågar personer och redovisar vilka svar som ges. Detta och önsketänkande är två olika saker, precis som en spade och en kratta är det.

Citat:
Varför ska man t ex ha fem antikverade telefonundersökningar och bara ett par moderna nät?
Att Internet är nymodigare än telefoner är inte detsamma som att undersökningar genomförda via nätet är mer moderna som statistisk vetenskap betraktade jämfört med telefonundersökningar.

Citat:
Varför ska man inte försöka korrigera det och den mänskliga bias mot SD som är uppenbar för alla tänkande människor genom att helt enkelt stryka de tre lägsta mätningarna?

För att dessa är genomförda medelst etablerad vetenskaplig metod de med.

Citat:
Vad är det som säger att man inte får en bättre bild av opinionsläget i Sverige och Vitryssland om man helt sonika bortser från de mest lokalt förankrade, regimberoende instituten?
De är inte regimberoende, då Sverige inte har en regim. Däremot har vi medieföretag vars medarbetare inte gillar SD, med det förekommer inga bevis för manipulation. Vad Woolodarski sa i en intervju är på sin höjd en indikation.

Kort sagt: du svävar ut i det blå. Återkom till jorden Oyto. Visst kan vi spekulera vilt om saker, men då bör vi också inse att det är just spekulationer det handlar om.

Vänligen,
SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-06-11 kl. 00:56.
2013-06-11, 01:28
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
"The BBC's projected national share of the vote put Labour in the lead with 29% of the vote and the Conservatives in second place with 25%, UKIP in third place with 23% of votes and the Lib Dems fourth with 14%."

http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-22382098

Hur tolkar du den här formuleringen? Jag tolkar den som att BBC gjort en nationell omviktning som hamnar lägre än de 25% UKIP fick i de valkretsar de faktiskt ställde upp i.

Vänligen kommentera detta.

Nu var det inte det du skrev, utan:

Citat:
Det viktade nationella resultatet hamnade dock på 23%!

Det är det jag vänder mig mot är att du säger det rör sig om någon form av resultat, när det är en kvalificerad gissning. Här kan du läsa mer om hur tidigare gissningar slog in:

http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-22356393

Knappast entydigt att det går att dra såpass stora växlar från lokalvalen, med andra ord. Det finns annat som spelar in. Att UKIP fick 14% i den nationella pollen och 23% av BBC säger inget om vilken av dessa undersökningar som är facit. Själv hoppas jag på minst 30%.

Nu är detta egentligen en detaljfråga, då jag håller med om din analys av SD i opinionen.
2013-06-11, 02:15
Medlem
Juleskums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Hur logiskt är det att SVT väljer att göra en sammanställning av dessa institut som de kallar SVTs partibarometer?

Demoskop
Ipsos
Novus
Sifo

En sammanställning av dessa kommer sen presenteras på nyhetsprogrammen fram till valet. Förra sammanställningen hade SD 8,1%. Den siffran som en majoritet av svenska folket får ta del av ligger rätt troligt 25% lägre än sanningen.

Detta har ju viss betydelse för väldigt många vill tillhöra en stor grupp får man se höga siffror blir det lättare för många att själva ta steget. Sk framgång föder framgång som flera har varnat om när det gäller Sverigedemokraterna.

De motiverar det med att instituten som använder sig av nätpaneler inte är tillförlitliga! Ganska underligt då de hade med alla institut i deras "valpejl" inför valet 2010.
2013-06-11, 03:34
Medlem
Fyllefyllots avatar
Jag vet inte, kanske är det bara jag men lite märkligt är det fan att när JÅ lägger fram ett klassiskt argument (ja ni vet vad jag menar) så säger de som står "på andra sidan" att "JÅ klagar på invandrARNA" trots att han aldrig liksom har hyst någon form av kritik mot "INVANDRARNA" utan bara själva INVANDRINGEN. Det här har börjat störa mig som fan trots att jag i grund och botten är ganska ointresserad. Lite som att en person står och säger att hans favoritfärg är svart för att folk sedan ska förklara att han borde gilla gult istället för att grönt är så jävla fult (nej, jag skrev inte fel).

Det sjuka är ju att det här är vanligt förekommande i debatt efter debatt. Motståndare till SD försöker hela tiden förvränga både ord, meningar, budskap och ideologi med något JÅ aldrig har sagt. Folk i allmänhet hör ju uppenbarligen på allt vad JÅ säger, oavsett vilken politik man följer, men varför fortsätter debattmotståndare i debatt efter debatt att förvränga orden som JÅ sagt en minut efter att han har yttrat sig? Han kan stå där och klart och tydligt säga att hans åsikt är att invandringEN är ett misslyckande medan någon annan sekunder senare står och beskyller honom för att han har något emot invandrarna när han KLART OCH TYDLIGT har sagt att så inte är fallet.

Det kan fungera alldeles utmärkt på mindre partier, en gång, kanske i en debatt eller två. Men att JÅ lägger fram argument i debatt efter debatt, år efter år och varje gång blir han beskylld för att han "skyller på invandrarna" när det är invandringen han skyller på, hur är det möjligt, vem tror att det är effektivt? Vet regeringen om att den svenska befolkningen är så förbannat dumma att de tror att de kan förvränga precis vad som helst, hur tydligt det än må vara, till precis vad som helst, hur annorlunda det än må vara, utan att någon ska märka?

Att det skulle fungera på ett litet party typ Svenskarnas Parti är ju en sak men att det "har fungerat" på SD i typ 10 år är ju löjligt. Det blir ju liksom bara tragikomiskt när exempelvis EU beskyller JÅ för att skylla på inVANDRARNA när han klart och tydligt har stått och förklarat att det är invandringEN det är fel på i en kvart i bara den debatten och sen ytterligare typ 10 år i andra debatter. Är det inte nog nu, kan alla inte bara vara överns om att SD skyller problem på invandRINGEN och inte enskillda individer?

Den kortan frågan är varför just det här fortsätter? JÅ säger en sak, de han debatterar mot säger att han har sagt en helt annan sak. Är det här verkligen effektivt, år efter år? Det blir liksom bara så jävla pinsamt att stå och hitta på vad en person tycker eller har tyckt, år efter år, trots att det är så jävla uppenbart att så inte är fallet.
2013-06-11, 07:04
Medlem
Bruksgasellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Den kortan frågan är varför just det här fortsätter? JÅ säger en sak, de han debatterar mot säger att han har sagt en helt annan sak. Är det här verkligen effektivt, år efter år? Det blir liksom bara så jävla pinsamt att stå och hitta på vad en person tycker eller har tyckt, år efter år, trots att det är så jävla uppenbart att så inte är fallet.

Det du beskriver brukar kallas halmgubbetaktik. Det innebär i korthet att man skapar en nidbild av motståndarens åsikter som man debatterar mot istället för meningsmotståndarens riktiga åsikter. Jag är övertygad om att sån här låg nivå i politisk debatt skadar förtroende för partipolitik i stort. På lång sikt kan de som gynnas av den opinionsmässigt bli SD.
2013-06-11, 07:57
Medlem
När kommer nästa resultat
2013-06-11, 08:11
Medlem
Citat:
Nu spekulerar jag bara, men jag kan tänka mig att de gör ett tankefel och försöker motivera den stadigt sjunkande viktningsfaktorn med att "vi vet från jämförbara länder att den omvända Bradley-effekten avtar i takt med att det högerextrema partiet blir en del av den politiska vardagen. På en mandatperiod är skämsfaktorn nästan helt borta".

Skillnaden är bara att i länder som Danmark, Finland och Norge så AVTOG demoniseringen i pressen och det politiska etablissemanget närmade sig de invandringskritiska i sakfrågan, vilket gjorde det mindre läskigt att vara ärlig om sitt stöd, eftersom det ansågs legitimt.

I Sverige har det rakt motsatta inträffat: retoriken och mobbingen är ytterligare vässad och inte ett parti ger SD en tum. Vilket gör alla jämförelser med andra länder irrelevanta. Sverige är helt unikt.

Visst är det så. Det kan man se om man följer Quislingmederierna.
Det har varit och det är en rad hatkampanjer i ledande Quislingmederier
inklusive "oberoende" public service Svt, SR och UR.
Att stödja SD i Sverige motsvarar att vara jude i Nazityskland.
När som helst kan Quislingarnas hantlangare anfalla verbalt,
med knytnävar, gatstenar, knivar, järnrör och bomber.
Anfall som sedan "försvaras" eller bortförklaras av Quislingarna
inklusive vår psykopatiske statsminister.
Det betyder att skämsfaktorn är maximal!
2013-06-11, 08:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbleTheBee
Jag tror det är som du säger. Men vad är det som avgör att viktningen vid ett tillfälle kan vara 1.7 och inte 1.6? För vid nästa tillfälle vara 1.6 och inte 1.7? Är det enbart känsla?

Jag har påpekat det innan, och gör det igen: Det som institutens kunder betalar för är säkerheten i att mäta förändringar i opinionen, inte om absolutvärdet är korrekt mot någon sorts facit. Däremot (några här har refererat till spelbolag) är detta intressant för spelbolag och, förstås, i politik.

Vill man leverera pålitlighet eller trovärdighet kan man inte (som institut) joddla med omräkningsfaktorerna - det skulle göra trendanalyserna helt omöjliga och dölja förändringarna.

SCB, å andra sida "söker den absoluta sanningen" (notera, för h-e, citationstecknen) och det kan påstås att det ingår i deras uppdrag att göra en så korrekt absolutbedömning som möjligt. De kan arbeta friare (men inte odokumenterat) och vid varje tid ändra skämsfaktorn så att den speglar vad man tror gäller just nu. Det måste inte bli rätt för det.
2013-06-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
För att vi inte är utbildade inom statistik, inte vet hur de olika instituten arbetar, och inte har tillgång till deras data eller kännedom om de formler denna data bearbetas medelst. Jag vill ge dig rätt i att det är mycket svårt att veta hur många som är ängsliga när det gäller att uppge sina sympatier, och att instituten - hur välutbildade eller erfarna deras medarbetare än är - som bäst kan åstadkomma kvalificerad gissningar vad den saken angår.

Att Internet är nymodigare än telefoner är inte detsamma som att undersökningar genomförda via nätet är mer moderna som statistisk vetenskap betraktade jämfört med telefonundersökningar.

För att dessa är genomförda medelst etablerad vetenskaplig metod de med.

De är inte regimberoende, då Sverige inte har en regim. Däremot har vi medieföretag vars medarbetare inte gillar SD, med det förekommer inga bevis för manipulation. Vad Woolodarski sa i en intervju är på sin höjd en indikation.

Nu är jag mycket grundligt utbildad i forskning inklusive avancerad undersökningmetodik,
avancerad matematik, statistik, datanalys av mycket stora datamängder.
Svenska opinionsundersökningar som avhandlar partisympatier är triviala
urval och beräkningar av enkla svar av några tusen personer.
Det finns åtminstone flera tiotusentals svenskar eller fler som kan analysera dessa data.
Beräkningarna kan utföras på en gammal enkel pc tom en modern smart phone.

Enigmat är att vi har ett statistiskt sett stort SD vars resultat varierar
mellan just nu 6,5% och 13,6%. Detta är inte bara dåligt.
Detta är både en vetenskaplig-, politisk- och medieskandal.
Hur stor skämsfaktorn är är den viktigaste faktorn och frågan.

mvh
Senast redigerad av amalrik 2013-06-11 kl. 09:08.
2013-06-11, 09:40
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Ett scenario som faktiskt börjar se mer och mer troligt just nu är att:

S+V+MP får under 50%.

C och KD åker ur riksdagen.

M och FP vägrar samarbeta med de rödgröna och hade ej, även om MP hade velat fått majoritet med dem.

SD runt 10% och är de rödgrönas enda alternativ utan att det ska bli omval.

Mycket kan ju som sagt hända. De rödgröna kan få egen majoritet och då spelar det ingen roll vad SD får.
Centern kommer knappast att åka ut,och folkpartiet kan nog mycket väl, som de vindflöjlar dom är samarbeta med S.
Men tror att Vänstern och MP är uppblåsta trots allt,så S får nog en del av deras röster..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in