2013-07-04, 07:35
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Samma Demoskopmätning fast recenserad av DN:

"Sverigedemokraterna ökar med två procentenheter till 11,6 procent i en ny Demoskopmätning som publiceras i Expressen.

MP rasar däremot 2,0 procentenheter till 8,9 procent.
"

Notera att detta publiceras några dagar efter det att Svensson fått inpräntat att SD och MP är varandras motpoler och huvudaspiranter på 3:e platsen i svensk politik efter valet 2014. Underbart!

Sen tror jag "debatten" om svenskhet som gick på SVT igår efter Åkessons tal var rätt avgörande för de som (eventuellt) såg en. Jag tror Svensson känner i hjärtat att det är fel; när en hjord av araber angriper en ensam stackars Sverigedemokrat (Karlsson) bara för att han ens antyder att det kan finns något sådant som svensk kultur. Och araberna får fullt understöd av en superpartisk programledare. En arab skriker att de är minsann Sverige och SD är det "minst svenska som finns". Och river ner enorma riggade applåder i SVT-debatten.

Idag på morgonen läser vi i tidningarna vad som ofrånkomligen händer om man försöker införa "demokrati" i ett arabland. Muslimerna tar över direkt, och sen leder det ett år senare till kaos och nära nog inbördeskrig. Svensson har nog inte svårt att extrapolera sig till en liknande utveckling i Sverige om 20-30 år, om vi fortsätter på den inslagna vägen.

Merparten av denna mätning utfördes innan almedalsveckan startat (mätningen utfördes mellan den 25/6 - 3/7 och SD:s hade sin dag på almedalen den 1/7) så jag tvivlar på att Jimmie Åkessons framträdande hann ha någon reell effekt på siffrorna. Fast vid de kommande mätningarna kanske man kan se en effekt, vore lite ironisk om opinionssiffrorna skulle sjunka istället för öka
2013-07-04, 09:15
Medlem
Rammsbergs avatar
SD är, med sina 11,8 procent, lika stora som KD, FP och C är sammantaget. Det har nog aldrig hänt tidigare?

Uppdatering: Jag hade fel igen. Ser nu att SD fick 11,6 procent i Demoskop och är sålunda inte lika stora som de tre. Nu ska jag inte skriva mer idag, eftersom det bara tycks bli fel.
Senast redigerad av Rammsberg 2013-07-04 kl. 09:22.
2013-07-04, 09:23
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Merparten av denna mätning utfördes innan almedalsveckan startat (mätningen utfördes mellan den 25/6 - 3/7 och SD:s hade sin dag på almedalen den 1/7) så jag tvivlar på att Jimmie Åkessons framträdande hann ha någon reell effekt på siffrorna. Fast vid de kommande mätningarna kanske man kan se en effekt, vore lite ironisk om opinionssiffrorna skulle sjunka istället för öka
Nja även om Jimmie stått och tigit eller runkat mot publiken så hade nog de andra partiledarnas sverigehat gett ökade opinonssiffror för SD.
Är man emot utvecklingen som sker i Sverige har man inget alternativ till SD,pratet om SVP är bara patetiskt.
men vi får hoppas att SVP ändå kommer in i några kommuner och får plattform för att växa.
2013-07-04, 09:26
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
SD är, med sina 11,8 procent, lika stora som KD, FP och C är sammantaget. Det har nog aldrig hänt tidigare?

Uppdatering: Jag hade fel igen. Ser nu att SD fick 11,6 procent i Demoskop och är sålunda inte lika stora som de tre. Nu ska jag inte skriva mer idag, eftersom det bara tycks bli fel.

I praktiken så tror jag att SD är lika stora som de tre små i alliansen.
Däremot tvivlar jag starkt på att centern kommer att riskera att åka ut,dom har muskler att vända det här under galgen.
Men FP ska definitivt inte känna sig säkrare än KD egentligen.
2013-07-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Samma Demoskopmätning fast recenserad av DN:
http://www.dn.se/nyheter/politik/uppat-for-sd-i-ny-opinionsmatning/

"Sverigedemokraterna ökar med två procentenheter till 11,6 procent i en ny Demoskopmätning som publiceras i Expressen.

<...>

MP rasar däremot 2,0 procentenheter till 8,9 procent.
"

Notera att detta publiceras några dagar efter det att Svensson fått inpräntat att SD och MP är varandras motpoler och huvudaspiranter på 3:e platsen i svensk politik efter valet 2014. Underbart!

Sen tror jag "debatten" om svenskhet som gick på SVT igår efter Åkessons tal var rätt avgörande för de som (eventuellt) såg en. Jag tror Svensson känner i hjärtat att det är fel; när en hjord av araber angriper en ensam stackars Sverigedemokrat (Karlsson) bara för att han ens antyder att det kan finns något sådant som svensk kultur. Och araberna får fullt understöd av en superpartisk programledare. En arab skriker att de är minsann Sverige och SD är det "minst svenska som finns". Och river ner enorma riggade applåder i SVT-debatten.

Idag på morgonen läser vi i tidningarna vad som ofrånkomligen händer om man försöker införa "demokrati" i ett arabland. Muslimerna tar över direkt, och sen leder det ett år senare till kaos och nära nog inbördeskrig. Svensson har nog inte svårt att extrapolera sig till en liknande utveckling i Sverige om 20-30 år, om vi fortsätter på den inslagna vägen.

Härliga siffror för SD, 15% 2014 känns inte så långt bort, men det gäller ju att alla verkligen lägger sig röst på SD med, tror en del svenskar kan gå tillbaka till sjuklövern.

"MP RASAR", måste vara första gången de skriver så? Huvuden kommer rulla på TT.
2013-07-04, 10:10
Medlem
BumbleTheBees avatar
SD kommer alltid att pendla upp och ner från mätning till mätning. Däremot är jag övertygad om att trenden kommer vara stigande de kommande åren. Sen då?

Det är dax att SD redan nu börjar planera på att inte självdö när de blivit stora. Likt Socialdemokratern och Moderaterna.

För att förhindra självdöende om kanske 20 år så bör SD se till att konstant påminna människorna i framtiden att mångkulturen är en av de största potentiella hoten. Likt Sossarna, Moderaterna osv har gjort med nazismen. Nazismen kommer aldrig få ett ordentligt genomslag eftersom vi ständigt påminns vad det ledde till. På samma sätt bör SD ha en strategi att i framtiden påminna kommande generationer vad mångkultur kan leda till.

Samma sak vad gäller EU. Påminn om vad EU egentligen lett till, hycleriet med fredspriset osv. På så sätt kan vi slippa liknande komplexa byggen i framtiden.

SD måste ha en strategi för att fortfarande vara behövda. De kan dock inte leva på gamla meriter.

SD borde ha som genomgående mål och ambition att allting vi gör i Sverige idag ska gynna de om två generationer. På så sätt kan vi få en utvecklande spiral där alla "offrar" något för att framtida generationer ska få det bättre. Det får inte vara för avlägset, för långt bort. Att man ska få se vad ens slit resulterat i barnbarnen är lön nog.

På så sätt tror jag SD kan säkerställa sitt existensberättigande i framtida val. För en lång tid.
2013-07-04, 10:21
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg

Japp! Fel igen.

I YouGov för mars i år fick SD 12,6% och KD, FP och C nådde upp till 12,5%.
https://www.flashback.org/p42405093#p42405093

Det kan finnas fler incidenter; jag har inte kollat.
2013-07-04, 10:31
Moderator
v50s avatar
Angående SD:s höga siffror i demoskop så får man komma ihåg att den här undersökningen skedde i form av telefonintervjuer och vid dessa tenderar väl SD att få lägre siffror än om mätningen sker via webben.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Japp! Fel igen.

I YouGov för mars i år fick SD 12,6% och KD, FP och C nådde upp till 12,5%.
https://www.flashback.org/p42405093#p42405093

Det kan finnas fler incidenter; jag har inte kollat.

I demoskops mätningar är det första gången SD har fått så höga siffror men vid andra mätinstituts mätningar har de fått högre, dock har jag ej koll på vilka det är och när.
2013-07-04, 10:51
Medlem
stevenstillss avatar
Det går inte längre att ignorera invandringspolitiken. Demoskop bekräftar på nytt det många anat: att SD nog ligger på 12-15% egentligen och att MP inte är så populära som ett par (manipulerade, sannolikt) opinionsundersökningar velat visa. Kanske ligger MP på halva SD:s siffra egentligen. Miljöfrågorna är döda just nu och MP:s invandringspolitik går inte hem bland vanligt folk. Klyftan mellan mediaetablissemanget och den vanliga allmänheten blir allt tydligare. Demoskop visar som jag ser det vägen mot ett nytt politiskt läge som kommer att bli tydligt i valet 2014. Stödrösterna för KD och C kommer mestadels att utebli nu när S gått åt höger under Löfvén. Inga borgare behöver vara rädda för S längre.

Det blir allt mer besvärande för MSM-journalisterna. Vad är det som händer? Ångest? Ont i magen? Kanske måste akutbilar rycka ut snart till SVT-SR och Bonnierhuset.....
Senast redigerad av stevenstills 2013-07-04 kl. 10:55.
2013-07-04, 10:54
Avslutad
SIFOs webbmätning visar 11% .
Redan nu har de dubblat sitt stöd på bara 1 år.
1 år kvar till valet .
2013-07-04, 11:09
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Det är ganska mycket som talar för att SD kommer fortsätta öka. Man har ständigt ökat sedan man grundades och har ungefär dubblerats varje val. Man kan också se att SD ökar samtidigt som invandringsfrågan blir mer viktig för svenska folket. Invandringsfrågan har också under de senaste året ständigt ökat när det gäller vilka frågor väljarna prioriterar vilket också då talar för att SD i framtiden kommer fortsätta öka. Dessutom är det även fler än någonsin som vill se SD i en regering och också fler än någonsin som vill se att de övriga partierna samarbetar med SD - något som också talar för att fler kan gå över till att faktiskt rösta på partiet.

Jag må vara partisk, men i min värld talar allt för att SD kommer fortsätta öka. 25% i valet 2018 tror jag inte alls är en omöjlighet.

Precis, det kan inte vara omöjligt. I min värld är det ganska uppenbart om man tar notis om vad som sker och sätter det i relation till hur allt annat förändras i samhället.

Den som ska göra en analys kring SD:s starka uppsving hösten 2012, och att det håller i sig framöver, måste ha något handfast att ta på. Men också ställa sig frågan vad det är som får folk att ändra inställning. Jag brukar jämföra med fildelning och video- och skivaffärernas försvinnande.

Vi gick från VHS till DVD och därefter till datafiler. Till detta ska läggas att vi gick från modem till bredband och att bredbandshastigheten ökat rejält. Det tar inte mycket mer än 5 minuter att ladda ned en film. Vidare har vi ett stort utbud av torrentsajter. Den som vill lyssna på musik behöver bara gå in på youtube. Betala gör man genom att gå på konsert, bio, betal-tv och bredbandsbolaget. Jag skulle vilja säga att vi betalar nog mer idag än vad vi gjorde förr. Fildelning är därmed en icke-fråga idag.

Gör vi en liknande sammanställning för acceptansen av SD och inställning till invandring kan vi notera ett flertal viktiga förändringar i samhället och partiet. Det är officiellt känt att invandrarna är i klar majoritet när det gäller gängbildning, rån, misshandel, våldtäkter, mord, narkotika etc. Ingen kan förneka detta idag. Inte ens feminister med sitt antivita manshat. Den här kriminaliteten sker också öppet. Kommunerna erkänner att de skär ned på välfärden för att invandringen kostar så mycket. Kommunernas usla ekonomi gör att de ger bort sina verksamheter till privata aktörer, vilka då skär ned på personal och anställningstryggheten blir näst intill obefintlig (ska säga att jag inte är emot privatisering i sig). Kommunerna satsar ingenting heller och företag får inga order och de unga får inga jobb eller bostäder. Allt fler svenskar väljer idag privata skolor, i våra förorter bor det 90 procent invandrare och där skapas parallella samhällen. Sverigedemokraterna å sin sida har satt nolltolerans för rasism och de utvecklar en allt bredare politik. Det är inte heller bara Åkesson som syns, utan partiet har flera andra bra talare. Vidare ser vi att media får allt mindre betydelse medan alternativ media däremot växer.

Vi kan alltså se att människor inställning förändras i takt med ett föränderligt samhälle. Det kan låta trivialt men det är bevisligen så. Min poäng är att det inte handlar om ett intellektuellt ställningstagande. Det var inte själva fildelningen som orsakade människors attityder till fenomenet, utan det skedde efter en påtaglig händelsekedja som i förlängningen starkt underlättade för varje person att ladda ned på nätet. Det finns inget motstånd mot fildelning idag. Samma sak med SD:s allt starkare ställning. Det är inte själva summan 110 000 invandrare varje år som gör att fler väljer att rösta på SD, utan det beror på hur invandringen påverkar människors förutsättningar och sätt att leva. Även om du bor i ett villaområde eller på landet så påverkas du i alla fall eftersom t.ex. snöröjningen inte fungerar som förr, dina barn har svårt att få jobb, de kan utsättas för misshandel på skolan, du får svårt att träffa din läkare, din sambo riskerar att förlora sitt jobb, du reser helst inte in till city eftersom där kryllar horder av tiggare, ungdomsgäng eller klungor av skrikande skäggfarbröder, du åker helst inte buss eftersom den full av beslöjade kvinnor med skrikande barn, på tv meddelas det om sämre tider osv.

Sjuklövern och media gör allt för att förneka det här. Det betyder inte att sjuklövern resonerar på samma sätt. Politiker är mer följsamma än andra. De talar om rådande omständigheter, men vinklar det. Notera här att man inte längre säger att invandringen är nödvändig, utan istället ska vi ta gemensamma krafttag och att motarbeta främlingsfientliga idéer. Det är en helt avgörande kursändring. I praktiken säger man ju då att invandringen faktiskt var en förlustaffär som drabbat och kommer att drabba befolkningen. Människor kan ju själva bevisligen märka att de lider i sin vardag. När detta sjunker in människors medvetande har vi ett SD på över 20 procent. Kanske 25 procent. Och förhoppningsfullt Aftonbladets försvinnande. Jag törs t.o.m. hävda att vi under nästa mandatperiod kommer få se att den regeringen samarbetar med SD. I någon fråga i alla fall.
Senast redigerad av TheLucky 2013-07-04 kl. 11:13.
2013-07-04, 11:13
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

Det blir allt mer besvärande för MSM-journalisterna. Vad är det som händer? Ångest? Ont i magen? Kanske måste akutbilar rycka ut snart till SVT-SR och Bonnierhuset.....
Akutcyklar är väl det väl som gäller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in