2013-06-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
För att vi inte är utbildade inom statistik, inte vet hur de olika instituten arbetar, och inte har tillgång till deras data eller kännedom om de formler denna data bearbetas medelst. Jag vill ge dig rätt i att det är mycket svårt att veta hur många som är ängsliga när det gäller att uppge sina sympatier, och att instituten - hur välutbildade eller erfarna deras medarbetare än är - som bäst kan åstadkomma kvalificerad gissningar vad den saken angår. Men det du gör i det här fallet är att bortse från vad genomförda mätningar visar och istället utgå från vad du tror eller vill tro, och det är inte hållbart. Ditt inlägg innehåller flera tendentiösa led. Jag upprepar dem nedan:

Nej, instituten tillfrågar personer och redovisar vilka svar som ges. Detta och önsketänkande är två olika saker, precis som en spade och en kratta är det.

Att Internet är nymodigare än telefoner är inte detsamma som att undersökningar genomförda via nätet är mer moderna som statistisk vetenskap betraktade jämfört med telefonundersökningar.

För att dessa är genomförda medelst etablerad vetenskaplig metod de med.

De är inte regimberoende, då Sverige inte har en regim. Däremot har vi medieföretag vars medarbetare inte gillar SD, med det förekommer inga bevis för manipulation. Vad Woolodarski sa i en intervju är på sin höjd en indikation.

Kort sagt: du svävar ut i det blå. Återkom till jorden Oyto. Visst kan vi spekulera vilt om saker, men då bör vi också inse att det är just spekulationer det handlar om.

Vänligen,
SD-trollet

Här tänkte jag skämta om att Powergirl hackat Charlies konto, men jag låter bli.
2013-06-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Här tänkte jag skämta om att Powergirl hackat Charlies konto, men jag låter bli.

It goes both ways. I en annat tråd skrev den signaturen att Sverige inte bör ta emot fler invandrare än vi klarar integrera, och att detta är en "självklarhet". Så går det kanske om man hänger för mycket på Flashback. Förr eller senare börjar man resonera som en Sverigedemokrat light, även om hen självklart anser sig avsky partiet och allt det står för precis som tidigare.

Vänligen,
SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-06-11 kl. 15:55.
2013-06-11, 15:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medel-IQ
Idag är det rätt svårt att fungera i samhället utan att vara aktiv på nätet. Nätpanelerna konstrueras så att de ska vara representativa för befolkningen.
Dessutom, som jag tidigare nämnt, så blev jag faktiskt uppringd av Demoskop för ett antal år sedan, svarade lite på frågor & blev sen tillfrågad om jag vill vara med i deras webpanel.
Så detta är ju iallafall inte ett exempel på vad som brukar kallas "självrekryterande" webpaneler, för jag hade inte alls anmält mig till detta, det var dom som kontaktade mig.
2013-06-11, 16:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessutom, som jag tidigare nämnt, så blev jag faktiskt uppringd av Demoskop för ett antal år sedan, svarade lite på frågor & blev sen tillfrågad om jag vill vara med i deras webpanel.
Så detta är ju iallafall inte ett exempel på vad som brukar kallas "självrekryterande" webpaneler, för jag hade inte alls anmält mig till detta, det var dom som kontaktade mig.

De klarlägger ålder, civilstånd, kön, utbildning, inkomster, geografisk placering mm och sätter ihop ett "mini-Sverige" på några tusen personer. Sedan ställer man frågor till denna "panel".

Och eftersom sympatierna för SD är ojämnt fördelade så blir det ofta galet. Det är därför som SD-siffrorna blir så konstiga - instituten har inte metoder för att mäta detta, helt enkelt.

Eftersom SD också gör inbrytningar i nya grupper så blir det ännu värre.
2013-06-11, 16:09
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Jag tror inte urvalet är representativt i en nätpanel. SD-anhängare är överrepresenterade på nätet, därför tror jag det är stor risk att dom även är överrepresenterade i en nätpanel. Att Sentio och YouGov visar siffror på 12-14% till SD är nog lika galet som när Sifo och Ipsos visar 6-7%. Det vore väl inte orimligt att anta att SD:s siffror är 9-10%?

Citat:
Vet inte om det finns några undersökningar, men sunt förnuft säger väl dig att SD är överrepresenterade på nätet? Eftersom det är tabu och inte socialt accepterat att kritisera invandring vänder sig många SD:are till nätet för att ventilera sig. Detta behöver kanske inte sympatisörer till M eller S göra. De kan nog mer öppet prata om det i sociala sammanhang.
Tycker du använder ordet överrepresenterade i två olika betydelser är. Skall begreppet få någon betydelse i det första inlägget måste det förstås som att SD-sympatisörer är överrepresenterade på nätet rent numerärt. I det andra inlägget kan överrepresentationen bestå i att de som finns gör sig mer hörda än andra grupper.

Internetanvändandet i Sverige är så stort att korrelationen till olika politiska åsikter måste vara marginellt.
2013-06-11, 16:19
Medlem
SD-väljare snarare underrepresenterade hos YouGov och UnitedMinds (Cint):

Citat:
Webbpaneler och slumpmässiga urval. En jämförelse av sju undersökningar.
mars 14, 2013 by Johan Martinsson

http://politologerna.wordpress.com/2013/03/14/webbpaneler-och-slumpmassiga-urval-en-jamforelse-av-sju-undersokningar/

Citat:
Tabellunderlag till undersökningen
Martinson, Johan & Maria Andreasson (2013): ”Olika metoder – lika resultat? Tabellunderlag.” Laboratory of Opinion Research.

Citat:
Vad vår jämförelse visar är alltså att YouGov och Cint,
de två självrekryterade webbpanelerna, har de minsta avvikelsen från SCBs uppgifter om befolkningens demografiska sammansättning, det vill säga den största träffsäkerheten.

Jag vill återigen betona att detta är ett överraskande resultat givet vad tidigare studier har visat, och givet de flesta forskares inställning till självrekryterade paneler.

Citat:
Det framgår också av tabellunderlaget att
samtliga undersökningar överrepresenterar högutbildade,
vilket antagligen är ett av de största problemen för representativiteten
då utbildningsnivån ofta hänger samman med exempelvis åsikter i samhällsfrågor.

YouGov och UnitedMinds (Cint) de två självrekryterade webbpanelerna,
har små avvikelser från SCBs uppgifter om befolkningens demografiska sammansättning.
Väntat när det gäller YouGov med över 50 000 i sin panel.
Senast redigerad av amalrik 2013-06-11 kl. 16:30.
2013-06-11, 16:39
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja påstå att telefonundersökningarna underskattar SD medans nätpanelerna överskattar SD. Du är tillräkligt partisk för att inte kunna svara på frågan ser jag.

SD har underskattats i telefonundersökningar och det gäller nog fortfarande.
UnitedMinds överskattade SD och YouGov underskattade SD i samband med valet.
UnitedMinds har lärt sig av detta och viktat om. Nu tror jag att de underskattar SD.
2013-06-11, 17:12
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Tycker du använder ordet överrepresenterade i två olika betydelser är. Skall begreppet få någon betydelse i det första inlägget måste det förstås som att SD-sympatisörer är överrepresenterade på nätet rent numerärt. I det andra inlägget kan överrepresentationen bestå i att de som finns gör sig mer hörda än andra grupper.

Internetanvändandet i Sverige är så stort att korrelationen till olika politiska åsikter måste vara marginellt.

Jag har utryckt mig slarvigt. Engagemanget hos SD-folk är starkare än hos övriga. Förklaringen till det gav jag i inlägg två.
2013-06-11, 18:32
Medlem
Citat:
Jag har utryckt mig slarvigt. Engagemanget hos SD-folk är starkare än hos övriga. Förklaringen till det gav jag i inlägg två.

Det bör gå bra att filtrera bort aktivister för tex YouGov om man vill.
Tex karantän innan deltagande i riktiga politiska undersökningar.
Under karantänstiden tex många, långa tråkiga konsumentundersökningar.
Då tröttnar säkert tillräckligt många aktivister.
Läs annars mitt inlägg om YouGov mfl paneler.

Enligt nidbilden är SD-väljare lågt utbildade unga äldre WT på landet.
Dessa är definitivt underepresenterade i webbpaneler.
Du tänker nog på de SD-väljare som är aktiva på Flashback och liknande.
Dessa är nog ett mindre antal yngre män med stort politiskt intresse.
De är ganska fåtaliga och inte representativa för riksgenomsnittet och får därmed
liten betydelse i en korrekt utvald valpanel ur en stor webbpanel på 50 000.
Senast redigerad av amalrik 2013-06-11 kl. 18:46.
2013-06-11, 18:59
Medlem
arsewithaguns avatar
Jag undrar om det går att få fram andel personer som har arbete som röstade SD och antal arbetslösa som röstade på samma parti?

I november 2010 sympatiserade 37,7 procent av dem med ett jobb med Moderaterna och 27,8 med Socialdemokraterna.
Saxat från http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldt-klart-att-man-begar-misstag/

Uppenbarligen finns det ju från M och S, men finns det från SD?
2013-06-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arsewithagun
Jag undrar om det går att få fram andel personer som har arbete som röstade SD och antal arbetslösa som röstade på samma parti?

I november 2010 sympatiserade 37,7 procent av dem med ett jobb med Moderaterna och 27,8 med Socialdemokraterna.
Saxat från http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldt-klart-att-man-begar-misstag/

Ja, det är väl resten då? 37%
2013-06-11, 23:49
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsewithagun

Vad väntar du dig? Nästan, men inte riktigt, 5,7% av de med arbete röstade på SD - såklart. 9% av SD-röstande 2006 stod enligt Oskarssons och Holmbergs undersökning utan arbete, jämfört med 5% av befolkningssnittet.

http://www.henrikoscarsson.com/2008/11/sd-vljarna-kartlagda.html

Ca 91% av SD-röstande hade arbete, mot i snitt 95% av röstande på andra partier. Skillnaden, 4 procentenheter, motsvarar ca 0,2 procentenheter rösterna på SD. Utan s a s överskottet arbetslösa hade SD alltså fått 5,5% ist för 5,7% i valet. No big deal...

Finns förstås en förklaring, och den tycks vara att SD-röstare betydligt oftare haft arbetarbakgrund än andra partier, inkl. S och V (se t ex Linnea Nilsson och Emil Schön). Arbetarjobben är väl drabbade av högre arbetslöshet.
Senast redigerad av ankademiker 2013-06-11 kl. 23:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in