2013-06-04, 20:16
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Det där hade aldrig en 44 årig chaffis i Stockholm ställt upp på (jag själv). Tror det handlar lite om din ganska unga ålder, man får mer erfarenhet och pondus med åren, då vågar man säga ifrån direkt när det är helt fel.

Själv kör jag mån-ons denna vecka sedan åker jag till sommarstugan när jag är klar i morgon. Kommer hem söndag. Den enda jag meddelat är min nattförare och sagt till honom att "du är själv kör så mycket du orkar".

Om min åkare skulle börja gnälla, vilket han inte kommer göra, skulle jag hota med att sluta. Finns hur mycket taxijobb som helst och det vet han också om.

Stå för faan på dig, förhoppningsvis gifter du dig endast en gång. Annars, byt åkare snarast.

Vadå, kan ni bestämma själva hur mycket ni vill jobba och vilka tider?
Citera
2013-06-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur

Jaa, vi är två ordinarie förare på en bil. Inga extrasomalier eller dylikt. Vi tar hem bilen dit vi bor och gör upp sinsemellan hur vi kör. Det enda vi har lovat åkaren är att bilen endast står helt still max en dag i veckan. Sällan det är schemalagt i Stockholm, (enligt min erfarenhet) utan två förare får en bil, gör upp hur dom kör.
Citera
2013-06-04, 20:30
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Gifte mig i lördags, allt väl så långt.

Hade pratat med chefen långt innan om att vara ledig söndag-torsdag veckan därefter, just för att få "fira" lite med min sambo, bara njuta, ut och äta, resa runt lite.

Slutar med att min chef verkligen tvingar ut mig måndag, tisdag.. Ja, visst. Det gick bra, lite sura miner hos sambon (som känns i hjärtat på en själv.) Chefen ringer, du måste kanske jobba imorgon med. Jag förklarar då enkelt och snabbt att jobbar jag onsdag, vill jag vara ledig i helgen iallafall.

Slutar med att jag får jobba ett jävla skitpass på onsdag, 05:15-09. Sambon trodde dock att jag skulle jobba 7-19. Hon drog iväg med en rivstart med bilen med tårar i ögonen hem till sin mor och far.
Fick vara ledig tordag och fredag. Synd bara att sambon jobbar 9-19 på fredag. På lördagen ses vi iallafall 2 timmar, beroende på när på kvällen jag pallrar mig ut.

Förhoppningsvis så kommer inte skilsmässan som ett brev på posten. Ibland undrar jag dock om chefen bara tänker på sig själv, eller på oss anställda. Fy fan. Och här ställer man upp och jobbar ~200 timmar i månaden med skitlön. Aldrig mer övertid för mig iallafall.

Tack och hej.
En sur jävel.

ps. läste att någon undrade hur gammal folket var i tråden, jag är 23.

Fan har du för åkare egentligen? Du borde bara stängt av telefonen alt skitit i att svara. Antar att han bara ringer för att övertala dig att arbeta mer?

Ge inte efter. Stå på dig. Han har lärt sig att det går att köra med dig, tom när du just har gift dig. Klart att han kommer fortsätta när han vet att du ger efter. Man får sätta gränsen nånstans.

Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur

Själv har jag inget avtal som säger vilka tider/dagar jag ska köra. Jag har sagt vilka dagar jag vill köra och de dagarna/tiderna kör jag. Vill jag ta en extra dag ledigt gör jag det.

Chefen ringer aldrig och ber mig jobba mer. Tvärtom har jag gått ner i arbetstid två gånger och han har inte sagt ett ord om det. Han tvingar inte sina anställda till något utan han bryr sig om att vi ska trivas vilket han tjänat på då han till skillnad från andra åkare behåller sina anställda i 10år+ som sällan tar ledigt.
Citera
2013-06-04, 20:38
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Själv har jag inget avtal som säger vilka tider/dagar jag ska köra. Jag har sagt vilka dagar jag vill köra och de dagarna/tiderna kör jag. Vill jag ta en extra dag ledigt gör jag det.

Chefen ringer aldrig och ber mig jobba mer. Tvärtom har jag gått ner i arbetstid två gånger och han har inte sagt ett ord om det. Han tvingar inte sina anställda till något utan han bryr sig om att vi ska trivas vilket han tjänat på då han till skillnad från andra åkare behåller sina anställda i 10år+ som sällan tar ledigt.

Jaha, hos oss ligger bilarna på skift så någon måste ju ta passen.
Men å andra sidan jobbar jag ju på landsbygden där bilarna är ganska få till antalet, så det krävs rätt mycket planering för att få allting att gå runt.
Citera
2013-06-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Typ samma som jag har. Man gör upp förare emellan.
Citera
2013-06-06, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Men nog snackat om honom!

Jag har haft en sjukt dryg jobbehelg i en kiosk och sålde totalt 2 produkter haha! Men iaf så hade jag väldigt mycket tid över om man säger så, så jag lusläste denna tråden från 2012 och framåt och får ju säga att det var en intressant läsning hehe! Men en sak regerande jag på, tycker inte det skrivs alls så mycket om Malmö som det borde göra (får bli mitt jobb sen haha) då med tanke på att det ändå är Sveriges tredje största stad!

Så då undrar jag ju såklart, hur går det för de olika taxibolagen som finns här? Är det samma gamla visa som man läst om i Göteborg och Stockholm med dåliga dagskassor och brutalt för mycket bilar?

Kommer att köra för Taxi Skåne så fort legitimationen ligger i brevlådan och är det någon mer här som har erfarenhet av just Taxi Skåne? Antingen som kund eller chaufför?

Ingen som har koll på vårt underbara Malmö och Taxi Skåne?
Citera
2013-06-06, 11:49
Medlem
Tjenare gott folk! Jag har följt den här tråden i drygt 1 år, men aldrig orkat bli medlem förrän nu. Trevligt att se så många ordentliga taxichaufförer

Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Ingen som har koll på vårt underbara Malmö och Taxi Skåne?

Aldrig kört för Taxi Skåne, men jag kör för ett företag i en mindre ort i Skåne, och har pratat med många trevliga chaufförer på Taxi Skåne.
Vågar inte uttrycka mig alltför mycket gällande kassorna du kör in i Malmö, däremot vet jag om att du kan tjäna en del pengar på färdtjänsten. Detta gäller alla de flesta företagen som ligger ute på entreprenad åt Skånetrafiken.

Jag kör själv färdtjänst / sjukresor åt Skånetrafiken på dagtid, och då kör jag personbil. Min snittkassa ligger på drygt 4000 inkört på 12 timmar. Kör du däremot bårtaxi eller jouromlopp kan du komma upp i grymt mycket högre kassor.

Allting beror på vad du själv föredrar. Jag kör vanlig taxi ibland, men jag föredrar färdtjänsten alla dagar i veckan.

Vet inte om den här informationen hjälpte dig. Gjorde den inte det, så ber jag om ursäkt.

Lycka till!

Mvh

KenZow
Citera
2013-06-07, 21:59
Medlem
Jodå är ju så nöjd man kan bli med ditt svar

Men vill veta mer hur mycket en vanlig dagskassa i Malmö/Lund ligger på!
Citera
2013-06-10, 12:55
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Gifte mig i lördags, allt väl så långt.

Hade pratat med chefen långt innan om att vara ledig söndag-torsdag veckan därefter, just för att få "fira" lite med min sambo, bara njuta, ut och äta, resa runt lite.

Slutar med att min chef verkligen tvingar ut mig måndag, tisdag.. Ja, visst. Det gick bra, lite sura miner hos sambon (som känns i hjärtat på en själv.) Chefen ringer, du måste kanske jobba imorgon med. Jag förklarar då enkelt och snabbt att jobbar jag onsdag, vill jag vara ledig i helgen iallafall.

Slutar med att jag får jobba ett jävla skitpass på onsdag, 05:15-09. Sambon trodde dock att jag skulle jobba 7-19. Hon drog iväg med en rivstart med bilen med tårar i ögonen hem till sin mor och far.
Fick vara ledig tordag och fredag. Synd bara att sambon jobbar 9-19 på fredag. På lördagen ses vi iallafall 2 timmar, beroende på när på kvällen jag pallrar mig ut.

Förhoppningsvis så kommer inte skilsmässan som ett brev på posten. Ibland undrar jag dock om chefen bara tänker på sig själv, eller på oss anställda. Fy fan. Och här ställer man upp och jobbar ~200 timmar i månaden med skitlön. Aldrig mer övertid för mig iallafall.

Tack och hej.
En sur jävel.

ps. läste att någon undrade hur gammal folket var i tråden, jag är 23.
Jag blir inte ens förvånad, men jag lider med dig... Vilket jävla as.

Jag har sagt upp mig från min tillsvidareanställning, jag pallar inte med skiten längre. Ingen fritid, förstöra sina relationer, slita ihjäl sig, stå ut med idioter till kunder, allt för en timlön som undersköterskor slår. Nejtack, nu räcker det. Börjar plugga i höst istället, då kanske jag tar något pass ibland (åt en annan åkare), men det finns inte en chans i helvete att jag någonsin sätter mig bakom ratten på heltid igen.
Det är helt sonika inte värt det.

På tal om as till åkare, jag fick en sista känga när jag berättade att jag tänker sluta. Jag har tidigare alltid kunnat välja pass i rätt stor utsträckning själv, eftersom jag alltid ställt upp och hoppat in när det saknats folk, bytt pass med kort varsel, kört 13h-pass etc. Nu när jag sagt upp mig, vad har jag fått för pass sedan dess? Självklart enbart skit. Delade skitpass, korta kvällspass där man missar krogkörningarna men får sitta och glo hela eftermiddagarna och sådan skit.
Det om något spädde på mitt hat mot taxibranschen, jag har i ett helt års tid varit trogen, aldrig kört svart, ställt upp och försökt varit en bra medarbetare. Vad får jag får det? Piss och skit.
Nu har jag lyckats så att jag har åtta pass kvar innan jag får en lååång semester, och jag känner mig som en fånge som väntar på muck. Fyfan vad underbart det ska bli att slippa det här skitjobbet.

Jag kan bara säga en sak till er som funderar på att köra taxi på heltid: Låt bli. Visst, det går bra i en period, det är till och med rätt roligt ett tag, men efter ett par månader inser du att du säljer ditt liv jävligt billigt...
Citera
2013-06-10, 13:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Ja det har blivit mycket sämre! Lågkonjunkturen började redan märkas i höstas. Det var en ovanligt dålig december. Det blev riktigt dåligt i januari, februari och mars. Det blev ännu sämre i april och maj blev exceptionellt dålig. Stockholm har på allvar drabbats av lågkonjunkturen nu. Samtidigt har antalet bilar ökat kraftigt. Nu är det riktigt deppigt här i Stockholm. I mars körde jag in 92500 och i april 86000. Maj blir riktigt uselt.

Skämtar du? Bryter du mot varenda trafikregel och vilotidsregel som finns?

Klagar på att köra in 90000, det normala ligger väl runt 60000. Du kan inte jobba lagligt.
Citera
2013-06-11, 12:28
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Skämtar du? Bryter du mot varenda trafikregel och vilotidsregel som finns?

Klagar på att köra in 90000, det normala ligger väl runt 60000. Du kan inte jobba lagligt.

Killen ljuger, du skulle sett hans tidigare inlägg om hur mycket han drar in.

Kolla här: https://www.flashback.org/sp41808673
Senast redigerad av Dan88 2013-06-11 kl. 12:34.
Citera
2013-06-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Killen ljuger, du skulle sett hans tidigare inlägg om hur mycket han drar in.

Kolla här: https://www.flashback.org/sp41808673

Till cleawata:s försvar skall väl tilläggas att han kör storbil för Taxi Stockholm, om jag inte minns fel. Då är sådana siffror inte ovanliga.
Det går även att köra in sådana siffror i Stockholms län med en vanlig bil men då har du inget liv.

Min förra åkare hade en rumän som körde in 100-130 000 kr varje månad. Men då körde han 13 timmar varje natt i 10 månader. Tog sedan ledigt juli och augusti och åkte ner till Rumänien med mycket pengar på fickan då han inte brände så mycket här hemma. Försörjde tydligen av halv by därnere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in