2013-06-04, 12:54
Medlem
Var detta på känn? Trodde det var Samsung haussarna väntade på?
2013-06-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Vad innebär nyheten i reda pengar?

Du gör helt rätt i att ifrågasätta FPCs bolagsvärde. I jämförelse med vinsthemtagningar osv är det ett absurt övervärderat bolag, men i FPCs case handlar allt om vad som komma skall. Redan innan detta hände med microsoft hade FPC vunnit 17 design wins ffån divrse storföretag, även ett eller två tier 1 dvs företag som är på top tio listan. Vi börjar även få ordrar nu som visar på att DW's inte bara är skitsnack och tomma förhoppningar. Sedan är det alla tydliga (och såklart en del otydliga) tecken på att en ny era, revolution är på g där fingersensorer kommer att bli standard och iom apples uppköp av Authentec ligger FPC PERFEKT i tiden med pole position som det enda företaget med perfekt fungerande sensorer som man kan installera i mobila enheter.

Därför är FPC värt så mycket och därför är det en mycket lovande investering.
2013-06-04, 13:11
Medlem
Citat:
Varför såg det dyrt ut och i sådana fall varför köpte du den?

Även om ett flertal order kommit så är det inte så mycket som har hänt, förutom att kursen rusat.
Jag får aldrig hoppa på något tåg, köper sällan högrisk, Men nu var det allt eller inget och det blev ett skutt.
2013-06-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DHDavies
Du gör helt rätt i att ifrågasätta FPCs bolagsvärde. I jämförelse med vinsthemtagningar osv är det ett absurt övervärderat bolag, men i FPCs case handlar allt om vad som komma skall. Redan innan detta hände med microsoft hade FPC vunnit 17 design wins ffån divrse storföretag, även ett eller två tier 1 dvs företag som är på top tio listan. Vi börjar även få ordrar nu som visar på att DW's inte bara är skitsnack och tomma förhoppningar. Sedan är det alla tydliga (och såklart en del otydliga) tecken på att en ny era, revolution är på g där fingersensorer kommer att bli standard och iom apples uppköp av Authentec ligger FPC PERFEKT i tiden med pole position som det enda företaget med perfekt fungerande sensorer som man kan installera i mobila enheter.

Därför är FPC värt så mycket och därför är det en mycket lovande investering.

Fast nu gav du ju inte en enda siffra som motiverar dagens kurs eller eventuell kursuppgång vilket var vad jag var ute efter.

Varför kom inte revolutionen för fem år sedan då fingersensorer i princip var standard på bärbara datorer för att året efter mer eller mindre helt försvinna? Vad har förändrats sedan dess? Vad skulle värdet vara om historien upprepar sig?
Senast redigerad av Enupp 2013-06-04 kl. 13:15.
2013-06-04, 13:25
Medlem
Citat:
Fast nu gav du ju inte en enda siffra som motiverar dagens kurs eller eventuell kursuppgång vilket var vad jag var ute efter.

Varför kom inte revolutionen för fem år sedan då fingersensorer i princip var standard på bärbara datorer för att året efter mer eller mindre helt försvinna? Vad har förändrats sedan dess? Vad skulle värdet vara om historien upprepar sig?

Du ändrade ditt tidigare inlägg efter att jag citerade det.

Jag personligen har inte tagit fram några egna siffror utan har noga följt individer som gjort mycket troliga och passande värderingar av situationen rent siffermässigt. Har inte tid att börja leta upp dessa just nu men gör det så fort jag slutat jobbet ikväll. Min egna analys är baserad på vad jag läst om alla tecken på framtiden samt de uträkningar på framtida prognoser iom det stora antal designwins som vunnits.

Skillnaden nu jämfört med 5 år sedan är framförallt två saker.

1. Tekniken har förbättrats avsevärt vad gällef både strömförbrukning och avläsningen av fingret. FPCs sensorer läser av det andra eller tredje lagret hud som en 3d bild och kan alltså inte luras hur som helst som optiska sensorer kunde.
2. Marknaden föf mobila enheter (smartphones och tablets) har vuxit gigantiskt och det blir van,igare och vanligare att man använder dessa för att utföra betalningar och liknande uppgifter som kräver starkare autentiering.

Ursäkta dålig skrift, skriver på paddan
2013-06-04, 13:48
Medlem
Daenzos avatar
Citat:
Bara början på vad? Vad innebär nyheten i reda pengar?

Det är väl svårt att mäta den här nyheten i pengar, men just Microsoft var en lite oväntad nyhet. Det som förväntades var en mobilaktör. Personligen tror jag att det här är en bra trigger för att intressera mobilaktörerna ytterligare.
2013-06-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DHDavies
Får ändra detta uttalande efter nyheten om microsoft igår, lär kunna ta närmare 60 innan nyår

Kommer en liten dipp någon gång i veckan skulle jag hoppa på direkt, 40 är billigt med tanke på vad som komma skall.

Borde inte 44-45:- också vara "prisvärt" med tanke på potentialen på fingeravtrycksläsare?
2013-06-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daenzo
Det är väl svårt att mäta den här nyheten i pengar, men just Microsoft var en lite oväntad nyhet. Det som förväntades var en mobilaktör. Personligen tror jag att det här är en bra trigger för att intressera mobilaktörerna ytterligare.

Ja, mycket svårt att mäta detta i pengar. Men som du säger, detta kommer att lägga mycket press på tillverkare att lägga till sensorer då man självklart vill kunna erbjuda en produkt som kan ta användning av alla delar av Windows.

Dessutom var denna nyhet av stort värde då FPC nu inte bara har främst smartphones och paddor att sätta sensorer i. Microsoft har sagt att de planerar att även implementera detta i spelkonsol (xbox) och det lär komma tangentbord och möss som ska ha sensorer i sig så man kan logga in biometriskt på de stationära datorerna.

Citat:
Ursprungligen postat av liteon1
Borde inte 44-45:- också vara "prisvärt" med tanke på potentialen på fingeravtrycksläsare?

På kort sikt vet jag inte, men på lång sikt absolut. Jag skrev bara 40 ifall detblir en dipp och att det då är reapris i stort sett! Men vet ju aldrig med FPC, den kan gå upp och ner rätt mycket, men på sikt är det billigt. Det är jag säker på.
2013-06-10, 15:55
Medlem
Ojojoj.. jag som tänkte köpa i fredags.. synd
2013-06-10, 17:37
Medlem
Daenzos avatar
Underbar dag! Någon som har sålt idag eller sitter ni kvar? Känns alltid frestande att sälja när avkastningen sticker iväg. Själv sitter jag kvar.
2013-06-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daenzo
Underbar dag! Någon som har sålt idag eller sitter ni kvar? Känns alltid frestande att sälja när avkastningen sticker iväg. Själv sitter jag kvar.

Sitter kvar tungt! Ingen anledningen att sälja innan orders kommer.

Ser också framemot att få in tekniken överallt, fick köra lösenordet 4ggr bara för att logga in här nyss. Fruktansvärt irriterande!

Ang vad som skiljer nu och då så handlar det mkt om tekniken. Först nu finns det sensorer som är tillräckligt säkra för att godkännas av banker för betalning.

Det är också först nu som marknaden är mogen att ta emot denna lösning då dels inloggning har ökat dramatiskt med:
- Köp av appar
- Mobilbetlningar
- HBO, Netflix etc..
Väldigt stor del av den organiserade brottsligheten har börjat ägna sig åt identitetstölder vilket ställer högre krav på säkerheten kring identifiering.

Ibland räcker det inte att vara tidig med något, produkten måste vara tillräckligt bra, behovet skall finnas och marknaden skall vara mogen.

Varför vann alla de små mobilerna över denna t.ex https://www.google.se/search?q=MC+218.&aq=f&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=sTa2UfLN Kef64QSByoCgAQ&biw=1163&bih=538&sei=tTa2UahfoabiBP jvgdgN#facrc=_&imgrc=_rb_VF5opV371M%3A%3BAcmGLK6ho uyKqM%3Bhttp%253A%252F%252Fwindowsceportal.hu%252F imgsym%252Fmc21 8.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwindowsceportal.hu%252F index.php%253Ftartalom%253Dhardver%2526id%253D840% 3B575%3B494
När iPhone slog alla dem små mobilerna?
2013-06-11, 10:33
Medlem
Rejmos avatar
Funderar på att sälja av, det måste ju komma en dip i veckan. Känns som att man kan göra en slant på att sälja nu idag eftermiddag och köpa in efter eventuell dip.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in