2013-06-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Tydligen skulle dropbox också vara övervakat. Jag är inte förvånad, men däremot irriterad över att en demokratisk stat övervakar sina medborgare så som man gör. Syftesglidningen blir värre och värre, samtidigt som jag tror att kampen mot terrorism bara är ett svepskäl. Detta gäller ju inte bara USA utan även Sverige och många andra länder. Tyvärr kommer detta aldrig att avstanna, utan bara eskalera. Det enda som kan få ett stopp på detta övervaknings och kontroll samhälle är ett rejält krig där i princip all infrastruktur slås sönder, tyvärr.

Haha, den var bra. Det är illusionen av demokrati som tillåter dessa, och värre saker att hända, utan att någon ifrågasätter det i någon större utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Doh, jo såklart så är det lika sant som innan man kan bevisa det.
Men för många människor är själva beviset skillnaden mellan vad idioter pratar om och vad den större massan av ontresserade människor tar till sig.

Att ett litet antal människor vet om att det var sant innan är egentligen helt ovesentligt, det viktiga är att fler och fler blir medvetna om HUR det faktiskt fungerar och vad som faktiskt fastnar i dessa nät som diverse organisationer och myndigheter lägger ut

Det är dock inte så att folk gissat sig till att USA har avlyssnat tidigare.
Det fanns gott om information som visar att dom gjorde det långt innan dett såg ljuset.
ECHELON, som nämnt tidigare.

Sedan gick en tidigare programerare för NSA ut förra året med information om Operation stellar wind, ett program han själv var med och tillverkade, som samlar in information på människor och skapar profiler på dom utifrån denna information.
DVS, i NSAs databas skapas profiler på alla människor (där dina intressen, ditt beteende, din bekantskapskrets osv blir kartlagt) som sedan körs genom ett program som ser om du är en risk.
Finner programmet att du visar vissa av dessa "röda varningspunkter" så kommer dom ta en närmare titt på dig. Se mer om stellar wind:
NSA Whistle-Blower Tells All - Op-Docs: The Program
http://www.youtube.com/watch?v=r9-3K3rkPRE

http://en.wikipedia.org/wiki/Stellar_Wind_(code_name)

The NSA Is Building the Country’s Biggest Spy Center (Watch What You Say)
http://www.wired.com/threatlevel/2012/03/ff_nsadatacenter/all/

CIA Chief: We’ll Spy on You Through Your Dishwasher
http://www.wired.com/dangerroom/2012/03/petraeus-tv-remote/

Tror du att dom inte gör allt för att övervaka dig har du fel....
Citera
2013-06-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag undrar hur mycket spel för gallerierna det är samtidigt. De missade ju t.ex. Breivik eller så ville de av någon anledning att han skulle begå sitt dåd. Elller ett tredje alternativ: amerikanska myndigheter tycker inte att ett politiskt motiverat massmord i Norge spelar någon roll för USA.
Intressant perspektiv! Desto större maktbefogenheter Storebror skaffar sig desto större blir ansvaret och desto lättare att bedöma Storebrors verkliga syften och dolda agenda. Information är inte sanning, men sanning uppenbaras av information.
Senast redigerad av lehs 2013-06-10 kl. 20:05.
Citera
2013-06-10, 20:07
Medlem
Jumalautas avatar
Av alla bolag som verkar låta NSA inhämta vad de vill använder jag bara google, även gmail. Någon som kan tipsa om ett lämpligt mailprogram så jag kan fimpa gmail och sedan i vart fall lagra mina mail utom obehörigas räckhåll?

Och finns det ingen som kan stänga ned den där J.Booze!? Värre tråddödare får man leta länge efter.
Citera
2013-06-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Jo, jag är förvånad. Främst för att är detta sant innebär det en mardröm för dessa amerikanska företag. Sakta men säkert kommer folk att sluta använda deras tjänster. Hur viktiga och hur mycket värde skulle dessa amerikanska bolag vara om det bara vore amerikaner som använde tjänsterna?

Troligen ligger det enbart en liten sanningshalt i detta. Typ att USA satt upp egen FRA enhet och det är denna FRA enhet som media blåser upp med att de har direkt access till dessa bolag vilket är en helt annan grej.

ÄR det så att USAs regering har direkt access till dessa bolag kommer deras affärer att minska för varje dag. Så snart alternativ finnes så byter man. T ex Gmail idag, gratis och bra och obegränsat men den dagen man ser för många rapporter om folk som åkt dit eller fått "hemlig" info stulen skulle jag byta illa kvickt.
Har USAs regering direkt access till Gmail kommer detta att märkas tro mig.

Ett scenario jag kan tänka mig ligger lite mera sanning i är att det finns starka krafter inom CIA och NSA som gärna vill genomföra detta men inte kommit så långt mer än i planeringsstadiet. De har t ex inte frågat bolagen i fråga om lov Någon tar då tillfället i akt och passar på att smutsa ner dessa amerikanska bolag som om dessa redan hade sanktionerat dessa planer.

Det märks att du missat en del, inget illa menat

http://rt.com/news/utah-data-center-spy-789/

Lägg märke till storleken på deras nya center! Wikiartikeln om detta center menar på att det kommer hantera information i yottabytes-storlek, dvs 1 000 000 000 000 Terabytes. Det är en oerhörd mängd information, dvs de dammsuger allt som tänkas kan. Dessutom kan informationen användas för att stjäla företagshemligheter eller att ge fördelar för inhemska företag.

För de som menar på att man inte behöver vara orolig om man inte är terrorist, till dem kan jag bara säga, lycka till i framtiden. Vem som helst kan bli kallad terrorist om staten vill.
Se bara på Department of Homeland Securitys senaste lista på misstänkt terrorist agerande:

Man älskar personlig frihet, man är djupt kristen, man vill inte att staten ska lägga sig i allt personligt, man äger guld, man sparar resurser inför en eventuell ekonomisk krasch, man har klistermärken bak på bilen, man är liberal politiskt, man hänger mycket i sociala medier, plus en hel hög andra "skumma aktiviteter". Allt detta är nu listat som misstänkta terroraktiviteter!

http://www.washingtontimes.com/news/2012/jul/10/pruden-new-terrorists-theyre-all-us/
Citera
2013-06-10, 21:12
Medlem
MightyMaxs avatar
Är detta en nyhet?
Citera
2013-06-10, 21:23
Medlem
El Capitanos avatar
Det blir kul första gången dessa register läcker ordentligt. Hackas, säljs, stjäls: det är bara en tidsfråga. Vi kommer nog få vänja oss vid en framtid där företag, och alla former av auktoritet kan sammanställa och få reda på nästan allt om dig.

Det förekommer redan i anställningsprocesser där facebook och internethistoria granskas. Det finns naturligtvis enorm efterfrågan för både arbetsgivare och säljande företag att få detaljerad information om människor som man kan använda.
Citera
2013-06-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Mm jättefint med någon som tror vi verkligen lever i en demokrati, eller som om detta är något nytt under solen.
Jättebra hörrö.

Lite sent ute dock.
Somliga andra har vetat om detta väldigt mycket längre än så och jobbar aktivt med att försöka förändra det, medans ni lallare behöver få reda på detta via Aftonbladet.

Patetiskt.
Vi LEVER i en demokrati, sen att den är långt ifrån perfekt har jag inte sagt någonting alls emot, de stora betydelsefulla frågorna har vi "pöbel" inte så mycket att säga till om, det blir som "dom" vill i vilket fall. Däremot har vi ändå det bra mycket bättre än i många andra länder. Det är tack vare det styre vi i Sverige har och har haft som vi har så pass bra välfärd (jämfört med länder som inte har nån välfärd att tala om). Men att vi som befolkning i princip inte har så mycket att säga till om angående om vart vi är på väg, det håller jag med om.

Jag har jobbat inom berört område (data och säkerhet) i 10-15 år så detta är verkligen ingenting nytt för mig. Min kommentar var till de som anser att vi inte har något att oroa oss för om vi "har rent mjöl i påsen" vilket är en skitåsikt enligt mig.
Citera
2013-06-10, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det blir kul första gången dessa register läcker ordentligt. Hackas, säljs, stjäls: det är bara en tidsfråga. Vi kommer nog få vänja oss vid en framtid där företag, och alla former av auktoritet kan sammanställa och få reda på nästan allt om dig.

Det förekommer redan i anställningsprocesser där facebook och internethistoria granskas. Det finns naturligtvis enorm efterfrågan för både arbetsgivare och säljande företag att få detaljerad information om människor som man kan använda.

Kollar på CNN, ett av problemen är att ca 25000 personer som jobbar för NSA bl.a sådana som Snowden via ett privat företag har tillgång till all denna information om alla människor.
Citera
2013-06-10, 21:33
Medlem
Ruskigbusss avatar
Var vänlig att håll er till ämnet. Mäta epenis kan med fördel göras via PM.
OT har rensats.
/Mod
Citera
2013-06-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Men vad jag inte förstår är, om ni stämplat någon som en idiot eller foliehatt som säger sanningen - men inte kan bevisa det.. Och sedan kommer beviset.. Känner ni er dumma då? Eftersom ni stämplat någon som idiot? Fastän han/hon hade rätt och du fel?
Eller hur funkar det där? Hur tänker ni där då?

Du förstår, sunda människor stämplar inte folk som idiot eller liknande, bara för denne kommer med en teori som DU kanske tycker är idiotisk.
Sunda människor tar emot teorin med ett öppet sinne och antingen lägger den åt sidan som icke trolig, eller trolig.

Inte för att vara spydig men "teorier" som inte är uppbackade av någon form av fakta är inte mer än ett, för andra, grundlöst påstående eller ad-hoc tes och är helt omöjlig att skilja från en regelrätt trollning (och behandlas oftast därefter).

Om man likt en Nostradamus häver ur sig den ena förutsägelsen efter den andra, och låter alla felaktiga påståenden rinna av likt vatten på en gås, samtidigt som man slår sig för bröstet för den ynka promillen av påståendena som visar sig riktiga i efterhand så är idiot ett inte helt opassande tillmäle.

Sunda människor avfärdar ad-hoc teser som inte har någon bärighet. Öppet sinne innebär inte att man väljer de idéer och empiriska fakta som passar den personliga livsåskådningen och sållar bort annat utan att man accepterar de väl underbyggda teorierna framför de grundlösa påståendena.
Citera
2013-06-10, 21:42
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag undrar hur mycket spel för gallerierna det är samtidigt. De missade ju t.ex. Breivik eller så ville de av någon anledning att han skulle begå sitt dåd. Elller ett tredje alternativ: amerikanska myndigheter tycker inte att ett politiskt motiverat massmord i Norge spelar någon roll för USA.

Sådana här organisationer samlar, säljer, byter eller agerar på den information de har beroende på vad de tjänar mest på. Om ett attentat av en terrorist kan ge organisationen större befogenheter skulle jag inte sätta mitt liv på att organisationen stoppar terroristen innan attentatet är utfört.
Citera
2013-06-10, 21:43
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfrunner
Vi LEVER i en demokrati, sen att den är långt ifrån perfekt har jag inte sagt någonting alls emot, de stora betydelsefulla frågorna har vi "pöbel" inte så mycket att säga till om, det blir som "dom" vill i vilket fall. Däremot har vi ändå det bra mycket bättre än i många andra länder. Det är tack vare det styre vi i Sverige har och har haft som vi har så pass bra välfärd (jämfört med länder som inte har nån välfärd att tala om). Men att vi som befolkning i princip inte har så mycket att säga till om angående om vart vi är på väg, det håller jag med om.

Jag har jobbat inom berört område (data och säkerhet) i 10-15 år så detta är verkligen ingenting nytt för mig. Min kommentar var till de som anser att vi inte har något att oroa oss för om vi "har rent mjöl i påsen" vilket är en skitåsikt enligt mig.

Det är självklart en vansinnig åsikt att acceptera enorm övervakning för att man "inte har något att dölja". Det är i det närmaste kommunism med den allvetande staten.

Problemet är naturligtvis att det finns oerhört många uppgifter som staten inte har med att göra. En enskild persons åsikter i en särskild fråga till exempel. Ska en persons politiska preferenser till exempel spela en roll i ett anställningsförfarande på en myndighet? För det vore en smal sak att köra alla kandidater i ett stort register, när informationen finns där.

Borde fjortispojkar som någon gång på nätet skojar om att skjuta George Bush förbjudas tillträde till USA för all framtid? Ska människor sorteras in i "ja" och "nej"-kategorier för olika företeelser beroende på hur deras näthistoria ser ut?

Den information som finns samlad på hela internet är långt värre och mer detaljerad än Orwell någonsin förutspådde med 1984.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in