2013-06-10, 18:10
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Att USA och dess allierande (inklusive Sverige) INTE skulle ha tillgång till alla den data de vill ha tag i har jag alltid ansett som otroligt.

De stora noderna i Sverige övervakas givetvis av FRA som skickar allt intressant vidare till NSA.

precis. som om detta skulle vara nån slags nyhet eller något förvånande.
Citera
2013-06-10, 18:12
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Fint med en som kan tänka!

Mm jättefint med någon som tror vi verkligen lever i en demokrati, eller som om detta är något nytt under solen.
Jättebra hörrö.

Lite sent ute dock.
Somliga andra har vetat om detta väldigt mycket längre än så och jobbar aktivt med att försöka förändra det, medans ni lallare behöver få reda på detta via Aftonbladet.

Patetiskt.
Citera
2013-06-10, 18:13
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Han har givit ut flertalet böcker om hur korrupt USA är och han är en öppen stödjare till Ron Paul - Hur många "kända" inom USA är det?

Vad spelar det för roll? Han är köpt och betald. Jag hade inte litat på något den mannen skriver om.
Citera
Medlem
Kosmos.s avatar
Vidrigt att myndigheter tror sig ha en övermakt som någon slags gud för att snoka på folks privata angelägenheter. Får en bara att rysa. Storebror ser dig hela tiden liksom. Fy fan vilket skitsamhälle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Tycker detta är löjeväckande.
Det mesta man gör på nätet lagras - eller visste ni inte det?
Okrypterad e-post har jag alltid sett som vykort, jag ger blanka fan i vad Google och andra sökmotorer lagrat om mina surfvanor, och Facebook är ju ett skämt om man värnar om sin integritet, etc.
De flesta som ojar sig över denna massövervakning är paranoiker som tror att meningslösa detaljer om deras alldagliga liv är djupt intressant för de som sysslar med anti-terrorism. Tro mig, det är det inte.
Vill man surfa och kommunicera helt anonymt så använder man Tor/Tormail. Använder du inte Tor ska det som du lägger upp/gör på nätet betraktas som tillgängligt för tredje part (även om det garanterat inte finns någon där). Svårare än så är det inte.

Och denne Snowdons yrande till media om att han själv hade auktoriteten att avlyssna "vem som helst (inklusive presidenten!)" ökar inte direkt hans trovärdighet. Han är bara en liten förledd datanörd som tror att hans whistle-blowing kommer "rädda världen".

Visst, NSA har inget som helst intresse i vad jag skriver till mina whiskypolare. Men det ni inte förstår är att detta bara är starten! Kalla mig konstig, fanatiker, skum, idiot, dum i huvudet - Men om 100-200 år KANSKE vi alla som födds på jorden får ett chip installerat och då säger man såhär (Ja, chippet övervakar hälsan osv) men det är i själva verket där vi har våra pengar senare. Och om detta projekt får fortlöpa kanske vi hamnar i en tid då Makthavarna kan stänga av ditt chip om du går ut på gatan och protesterar? This is just the beginning.
Citera
2013-06-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Vad spelar det för roll? Han är köpt och betald. Jag hade inte litat på något den mannen skriver om.

Tänker inte diskutera med dig om detta, kolla alla hans shower och alla gånger han är med på debatter. Han är inte köpt och Foxnews tillåter han inte ens eftersom han är så regeringskontroversiell. Han hade ALDRIG fått gå till Bill O'reilly tex.
Citera
2013-06-10, 18:29
Medlem
Stiftelsen 'Den nya välfärden' ger ut gratisböcker på temat, bland annat pdf-boken 'Med storebror i uppfinnarverkstan'. Det är utan tvivel möjligt att göra program som blixtsnabbt och ganska noggrant analyserar talad och skriven information, samt sammanfattar den i personregister där också våra "intressen" och positioner fortlöpande uppgraderas.

Som någon skrev: endast civilisationens undergång kan stoppa den utvecklingen.

Jag håller själv på och experimenterar med ett program för attitydtest av svensk text vilket kan laddas via länken i min signatur. Det är förvånansvärt träffsäkert och "läser" igenom tusensidiga utredningar på några sekunder.

Att "Storebror" får tillgång till alla möjligheter som anses behövas är en absolut självklarhet. Jag skulle definitivt avråda från att surfa "ikognito", vilket säkerligen sänder fel signaler till storebror.
Citera
2013-06-10, 18:35
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...as...
Fint att få det bekräftat vad man alltid sagt och trott

Fint att andra får det sagt ifrån någon annan en den konspiratoriska token.

Hur länge ska vi låta sånt här hålla på innan vi gör riktigt motstånd?

Den eviga frågan här på flashback. När ska vi/någon "göra något"? Ja du det är bara att "göra något" om du vet vad som behöver göras. Du behöver inte vänta på oss andra eller ens veta när/om vi andra tänker "göra något". Jag är osäker själv på exakt vad som bör göras.

Mvh
Citera
2013-06-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorVattemelon
Kan väll knappat vara något som är speciellt förvånad över detta.

Edit:
Problemet är att även om FBI ser allt så finns det inga andra vettiga alternativ till flera av dessa tjänster.

Jo, jag är förvånad. Främst för att är detta sant innebär det en mardröm för dessa amerikanska företag. Sakta men säkert kommer folk att sluta använda deras tjänster. Hur viktiga och hur mycket värde skulle dessa amerikanska bolag vara om det bara vore amerikaner som använde tjänsterna?

Troligen ligger det enbart en liten sanningshalt i detta. Typ att USA satt upp egen FRA enhet och det är denna FRA enhet som media blåser upp med att de har direkt access till dessa bolag vilket är en helt annan grej.

ÄR det så att USAs regering har direkt access till dessa bolag kommer deras affärer att minska för varje dag. Så snart alternativ finnes så byter man. T ex Gmail idag, gratis och bra och obegränsat men den dagen man ser för många rapporter om folk som åkt dit eller fått "hemlig" info stulen skulle jag byta illa kvickt.
Har USAs regering direkt access till Gmail kommer detta att märkas tro mig.

Ett scenario jag kan tänka mig ligger lite mera sanning i är att det finns starka krafter inom CIA och NSA som gärna vill genomföra detta men inte kommit så långt mer än i planeringsstadiet. De har t ex inte frågat bolagen i fråga om lov Någon tar då tillfället i akt och passar på att smutsa ner dessa amerikanska bolag som om dessa redan hade sanktionerat dessa planer.
Citera
2013-06-10, 18:40
Medlem
"In God we trust. All others we monitor."
Talesätt inom NSA
Citera
2013-06-10, 18:43
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
"In God we trust. All others we monitor."
Talesätt inom NSA

Eller som en kollega på FRA sa: "Tillit är bra, kontroll är bättre."
Citera
2013-06-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Den eviga frågan här på flashback. När ska vi/någon "göra något"? Ja du det är bara att "göra något" om du vet vad som behöver göras. Du behöver inte vänta på oss andra eller ens veta när/om vi andra tänker "göra något". Jag är osäker själv på exakt vad som bör göras.

Mvh

Är väl inte så svårt att veta vad som borde göras? 2 alternativ finns:

1) (Förutsätter att Prims är sant och skandalen är ett faktum) Övriga västvärlden med sina bolag sätter upp dessa tjänster utanför USA och tar över all business ifrån USAs bolag. Då kan de sitta där med att avlyssna sitt eget folk om de nu tycker det är så kul.

2) (Förutsätter att Prims är skitsnack och skandalen är ingen alls) Folk blir lite mera nåjjiga och vet inte längre vem de skall tro på. En del av oss byter sakta med säkert bort de amerikanska tjänsterna mot andra bättre tjänster.

Hela snacket med Prims eller inte Prims skadar egentligen i slutänden bara USA. Är det sant att de kommit på Prims för att de tror sig vara smarta får de bara skylla sig själva. Har de inte förstått det tidigare lär de snart förstå att majoriteten av världens befolkning inte är USA medborgare.

Det som förvånar mig mest är att Google inte gått ut och dementerat detta kraftigt men det är väl i chocktillstånd just nu och funderar på vilken "damage control" strategi som fungerar bäst.
Senast redigerad av FulAgent007 2013-06-10 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in