2013-06-10, 18:50
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
va?

Vad jag menar är, detta har väldigt många vetat om hur länge som helst.
Att beviset kommer först nu spelar ingen roll.

Men det är kul att även en lallare som du som läser aftonbladet också får ta del av vad som egentligen händer i världen

Självklart spelar bevis roll. Skillnaden mellan en galen foliehatt och en sund person är egentligen vad man kan bevis.

Sen tror jag att alla är medvetna om att digital trafik sniffas både kors och tvärs över detta jordklot. Att det däremot görs i den skalan och utan medvetande (om man nu väljer att tro facebook, Skype osv) är en relativt ny sak för många som kanske inte är så direkt intresserade. Att människor i allmänhet börjar få upp ögonen för hur mycket majoriteten avslöar om sig själv, sina vanor och vart dom befinner sig är en bra sak. Sen kan personer som du tycka att det är jättetöntigt och att du minsan redan visste allt är ju fine and dandy, men totalt jävla ointressant. Dina halv-oneliners tillför inte ett skit i den här tråden, och besservisser-attityden kan du egentligen köra upp i rövhålet
Citera
2013-06-10, 18:53
Medlem
Jimbos avatar
Mängden data är inget problem för det övergripande arbetet som mer handlar om att snabbt kunna få upp en överblick över en person. Bekantskapskrets, mailkonton, banktransaktioner, surfhistorik, allt ligger som en ständigt påfyllande mapp som kan öppnas snabbt och enkelt.
Du får direktaccess till hela personens liv, inklusive bekantas datorer.
Mycket handlar om att skapa strukturer för stora mängder information och hur access till dessa ska förenklas så mycket som möjligt.

När det gäller mer direkta eftersökningar, efter en viss typ av brottsling, vilket är syftet enligt NSA, så inser ju även det mest förtappade mongo att det ärbullshit Ffinns väl ingen av hjärnorna bakom alla dussinarslen till terrorceller som använder sig av den här tekniken. Personliga möten och kurirer är och kommer alltid vara da shit.

Det är den första punkten ovan som är hela grejen. Det har alltid varit det som är själva grejen med övervakning. Samla och katalogisera information för framtida behov.

Flashback har ju f.ö kontoret i USA, vilket gör att bolaget lyder under amerikansk lag. Vi har nog alla våra små mappar där nere i strukturen.
Citera
2013-06-10, 18:57
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
va?

Vad jag menar är, detta har väldigt många vetat om hur länge som helst.
Att beviset kommer först nu spelar ingen roll.

Men det är kul att även en lallare som du som läser aftonbladet också får ta del av vad som egentligen händer i världen
Läser inte aftonbladet eller andra likvärdiga blaskor.

Du låter mest som en fjortis som tror på alienkonspirationer och försöker låta häftig och in-the-know. Du är en fjant.
Citera
2013-06-10, 19:03
Medlem
heiss avatar
Tycker detta är goda nyheter, är visserligen inte särskilt förvånad. USA är och kommer alltid vara vår världspolis, hoppas innerligt att de spårar upp och likviderar så många terrorister som möjligt!
Citera
2013-06-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Ett scenario jag kan tänka mig ligger lite mera sanning i är att det finns starka krafter inom CIA och NSA som gärna vill genomföra detta men inte kommit så långt mer än i planeringsstadiet. De har t ex inte frågat bolagen i fråga om lov Någon tar då tillfället i akt och passar på att smutsa ner dessa amerikanska bolag som om dessa redan hade sanktionerat dessa planer.

PRISM är ett verktyg som tillåter vissa myndigheter att göra sök i de egna systemen men där slagningar i slutändan kan ske hos de större IT företagen som är anslutna.
Det formulerar standardiserade queries till samtliga inblandade enligt förutbestämda APIer (dvs det är inte en direktåtkomst till rådata hos tex Facebook men i praktiken är skillnaden inte så stor).
---

För övrigt är jämförelser med ECHELON helt uppåt väggarna då det senare är ett signalspaningssytem för global trafik (främst radio dvs telefoni och satellit) medan PRISM är ett interface för datamining hos de större IT drakarna.

Som sagt, detta är inte direkt nyheter. Allt som hänt på senaste är att det läckt lite mer handfast och säker information samt att tidningarna fått något med substans att skriva om.
Citera
2013-06-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
När det gäller skype kan jag tänka mig att det gäller användardata. Vilka användare finns det? Varifrån ringer dessa? Till vem och när?
Lite samma sorts information som myndigheterna här verkar vara intresserade av från teleoperatörerna.
Ska man processa stora mängder data från miljontals individer kan man inte riktigt sitta och lyssna av varenda samtal som pågår. Speciellt inte när det är p2p uppkopplingar.

Det är därför instagram skapades, så myndigheterna snabbt kan hashtaga fram infon dom vill ha i någon databas.
Citera
2013-06-10, 19:21
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
ahaha vilken jävla logik alltså.

(obs. jag sa inte att bevis inte spelar roll. jag skrev NÄR beviset kommer spelar ingen roll. Det blir inte mindre eller mer sant för det. Det blir bekräftat, ja, men det var precis lika sant innan bevisen såg ljuset)

Doh, jo såklart så är det lika sant som innan man kan bevisa det.
Men för många människor är själva beviset skillnaden mellan vad idioter pratar om och vad den större massan av ontresserade människor tar till sig.

Att ett litet antal människor vet om att det var sant innan är egentligen helt ovesentligt, det viktiga är att fler och fler blir medvetna om HUR det faktiskt fungerar och vad som faktiskt fastnar i dessa nät som diverse organisationer och myndigheter lägger ut
Citera
2013-06-10, 19:25
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Doh, jo såklart så är det lika sant som innan man kan bevisa det.
Men för många människor är själva beviset skillnaden mellan vad idioter pratar om och vad den större massan av ontresserade människor tar till sig.

Jo jag förstår ditt resonemang och den andra personen som också påstod det.

Men vad jag inte förstår är, om ni stämplat någon som en idiot eller foliehatt som säger sanningen - men inte kan bevisa det.. Och sedan kommer beviset.. Känner ni er dumma då? Eftersom ni stämplat någon som idiot? Fastän han/hon hade rätt och du fel?
Eller hur funkar det där? Hur tänker ni där då?

Du förstår, sunda människor stämplar inte folk som idiot eller liknande, bara för denne kommer med en teori som DU kanske tycker är idiotisk.
Sunda människor tar emot teorin med ett öppet sinne och antingen lägger den åt sidan som icke trolig, eller trolig.

du verkar dock tillhöra dom som direkt förkastar folk och stämplar dom som idioter, bara för att teorin låter galen.

Vad hände med öppet sinne egentligen? Varför stämplar man folk som idioter bara för teorin låter idiotisk? Han eller hon kanske vet mer än vad du vet?
Senast redigerad av J.Booze 2013-06-10 kl. 19:28.
Citera
2013-06-10, 19:32
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Jo jag förstår ditt resonemang och den andra personen som också påstod det.

Men vad jag inte förstår är, om ni stämplat någon som en idiot eller foliehatt som säger sanningen - men inte kan bevisa det.. Och sedan kommer beviset.. Känner ni er dumma då? Eftersom ni stämplat någon som idiot? Fastän han/hon hade rätt och du fel?
Eller hur funkar det där? Hur tänker ni där då?

Du förstår, sunda människor stämplar inte folk som idiot eller liknande, bara för denne kommer med en teori som DU kanske tycker är idiotisk.
Sunda människor tar emot teorin med ett öppet sinne och antingen lägger den åt sidan som icke trolig, eller trolig.

du verkar dock tillhöra dom som direkt förkastar folk och stämplar dom som idioter, bara för att teorin låter galen.

Vad hände med öppet sinne egentligen? Varför stämplar man folk som idioter bara för teorin låter idiotisk? Han eller hon kanske vet mer än vad du vet?

Absolut stämplar jag inte folk som idioter, förutom i rätt få fall. Har ganska högt i tak för vad folk tycker och tänker i och med att det är en rättighet man har. Rent krasst får man vara hur långt-travande i sina tankar man vill. Däremot så finns det vissa delar som jag direkt förkastar, inte som galenskap, men mer som osanning just för att jag själv inte tror på det.
Så visst, lite fördommar och dömmande finns det i mig också.

Jo, men sunda människor och människor som inte är intresserade är en rätt stor skillnad. Många jag pratat med om just FRA-lagen som ett exempel, avslutar alla försök till en diskussion med "jag har inget att dölja" eller "jag bryr mig inte, dom får väl kolla om dom vill" eller "Sånt skulle regeringen aldrig göra, så intresserade av mig är dom inte"

Och det är mer för dom här personerna som jag tror att bevis är viktigare än åsikter, troliga eller icke troliga
Citera
2013-06-10, 19:39
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Absolut stämplar jag inte folk som idioter, förutom i rätt få fall. Har ganska högt i tak för vad folk tycker och tänker i och med att det är en rättighet man har. Rent krasst får man vara hur långt-travande i sina tankar man vill. Däremot så finns det vissa delar som jag direkt förkastar, inte som galenskap, men mer som osanning just för att jag själv inte tror på det.
Så visst, lite fördommar och dömmande finns det i mig också.

Jo, men sunda människor och människor som inte är intresserade är en rätt stor skillnad. Många jag pratat med om just FRA-lagen som ett exempel, avslutar alla försök till en diskussion med "jag har inget att dölja" eller "jag bryr mig inte, dom får väl kolla om dom vill" eller "Sånt skulle regeringen aldrig göra, så intresserade av mig är dom inte"

Och det är mer för dom här personerna som jag tror att bevis är viktigare än åsikter, troliga eller icke troliga

Okej, köper ditt resonemang.

Jag håller också med om att det är dumt att ENBART säga "äh jag bryr mig inte om NSA/FRA läser". Det är korkat.
Jag bryr mig inte, MEN jag tycker inte det är okej för det.
Däremot så är detta väldigt old news för mig, och det är ingenting mot hur det kommer bli i framtiden.

DÅ kommer det vara läge att hispa upp sig och komma med såna kommentarer som många i tråden redan kommit med.
typ "kan inte fatta vilket kontrollsamhälle vi lever i". Den sortens kommentarer.

Jag menar, vänta bara säger jag då. Vad kommer ni säga sen? När det VERKLIGEN blir ett kontrollsamhälle?
Citera
2013-06-10, 19:44
Bannlyst
Jag undrar hur mycket spel för gallerierna det är samtidigt. De missade ju t.ex. Breivik eller så ville de av någon anledning att han skulle begå sitt dåd. Elller ett tredje alternativ: amerikanska myndigheter tycker inte att ett politiskt motiverat massmord i Norge spelar någon roll för USA.
Citera
2013-06-10, 19:47
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag undrar hur mycket spel för gallerierna det är samtidigt? De missade ju t.ex. Breivik eller så ville de av någon anledning att han skulle begå sitt dåd.

och där satte du huvudet på spiken.

De missade ganska många. En ganska bra frågeställning alltså.
om man nu gräver ännu djupare kommer man tillslut, efter många vägskäl - fram till sanningen.

Men jag tänker definitivt inte yttra den här då yttrande av teorier utan tydliga källor eller faktabevis är på flashback något av en dödssynd.

Väntar tills även det uppdagas i Aftonbladet så den vanlige svensson tror på det. Då kommer jag vara den första i tråden som skrattar, och får kommentarer som jag redan fått i denna tråden hittils
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in