2013-06-07, 18:26
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummla
Jag har 7 månader utan ett endaste AA/NA möte eller någon kontakt med 12 stegs överhuvudtaget. Jag gick en 12 stegs behandling för ca 3 år sedan, gjorde bara upp till steg 5 och gick väl på några möten, mådde mest dåligt på dessa möten för tyckte det var så deprimerande, ibland blev jag drogsugen också utav mötena.

Tycker det är tråkigt att så många verkar tro att det är helt omöjligt att bli nykter utan AA/NA.
Nu är min tid på 7 månader inte så extremt mycket att hänga i granen om man jämför med många andras nykterhet men vela ändå nämna min tid.

Grattis till din nykterhet

Tror man kan finna en del av förklaringen till varför man inom AA tror att deras program är enda sättet till nykterhet i följande text:

" Rarely have we seen a person fail who has thoroughly followed our path. Those who do not recover are people who cannot or will not completely give themselves to this simple program, usually men and women who are constitutionally incapable of be*ing honest with themselves. "

Texten läses innan varje möte, världen över. Man anmodar deltagarna att gå på mycket möten genom slogans som typ "90 möten 90 dagar". Det betyder 3 månader av daglig indoktrinering av texter som ovan.
Citera
2013-06-10, 12:42
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Grattis till din nykterhet

Tror man kan finna en del av förklaringen till varför man inom AA tror att deras program är enda sättet till nykterhet i följande text:

" Rarely have we seen a person fail who has thoroughly followed our path. Those who do not recover are people who cannot or will not completely give themselves to this simple program, usually men and women who are constitutionally incapable of be*ing honest with themselves. "

Texten läses innan varje möte, världen över. Man anmodar deltagarna att gå på mycket möten genom slogans som typ "90 möten 90 dagar". Det betyder 3 månader av daglig indoktrinering av texter som ovan.

Och texten skrevs efter att de första 100 personerna föreföll ha nyktrat till. Alltså av de ursprungliga medlemmarna så drog man de slutsatserna. Nu med 2 miljoner medlemmar bara i USA så kanske inte den texten, iaf inte första meningen, stämmer lika väl.

Däremot är min erfarenhet att narkomaner och alkoholister lever i kraftig förnekelse och har extremt svårt att se sanningen om sitt missbruk. Den åsikten delar jag förövrigt gissningsvis med världens samlade läkarkår.

Angående 1 möte om dagen så finns faktiskt forskning som stödjer att det tar typ 90 dagar för hjärnan att klarna upp från ett missbruk. Jag har länkat till en artikel om det här. (Därmed inte sagt att man behöver gå på AA möten i 90 dagar) men att det är en bra tidsram att börja med.

Det finns dessutom mig veterligen, (och rätta mig gärna om jag har fel) inget som stödjer idén om ett möte om dagen i AA's stora bok? Eller någon annan AA litteratur heller för den delen? Det är väl nåt konsensus från medlemmar generellt eller?
Citera
2013-06-10, 12:50
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Och texten skrevs efter att de första 100 personerna föreföll ha nyktrat till. Alltså av de ursprungliga medlemmarna så drog man de slutsatserna. Nu med 2 miljoner medlemmar bara i USA så kanske inte den texten, iaf inte första meningen, stämmer lika väl.

Däremot är min erfarenhet att narkomaner och alkoholister lever i kraftig förnekelse och har extremt svårt att se sanningen om sitt missbruk. Den åsikten delar jag förövrigt gissningsvis med världens samlade läkarkår.

Angående 1 möte om dagen så finns faktiskt forskning som stödjer att det tar typ 90 dagar för hjärnan att klarna upp från ett missbruk. Jag har länkat till en artikel om det här. (Därmed inte sagt att man behöver gå på AA möten i 90 dagar) men att det är en bra tidsram att börja med.

Det finns dessutom mig veterligen, (och rätta mig gärna om jag har fel) inget som stödjer idén om ett möte om dagen i AA's stora bok? Eller någon annan AA litteratur heller för den delen? Det är väl nåt konsensus från medlemmar generellt eller?

Nästan hela "stora boken" skrevs av Bill. Utom där det klart framgår det är någon annan som skrivit. Däremot så godkändes boken av de 100 första nyktra alkisarna.

90 möten på 90 dagar är bara en sponsorfloskel.
Citera
2013-06-10, 12:55
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nästan hela "stora boken" skrevs av Bill. Utom där det klart framgår det är någon annan som skrivit. Däremot så godkändes boken av de 100 första nyktra alkisarna.

90 möten på 90 dagar är bara en sponsorfloskel.

Exakt. Stämmer bra det.
Fått en hel del rätt intressant bakgrundsinfo om boken från Tumbleweed faktiskt.

Håller med om att 90/90 är en sponsorfloskel. Hittar inte artikeln nu om vart man forskat på 90 dagar som "fas" (Observera att det inte var 90 dagar med AA möten utan 90 dagar för att få skallen att klarna).
Citera
2013-06-10, 15:24
Bannlyst
Citat:

Ett möte om dagen är alldeles för mycket för mig. För mig känns det som NA bara är aktuellt då man är nära ett återfall. Det finns ju alltid ett möte att gå på i veckan. Men annars är ju mötena alldeles för tråkiga för att man ska orka gå på dem. Jag tror jag inte gjorde mer än 7 eller 8 möten. Sen känns det konstigt att gå dit om man känner att man har koll på sitt drogavvändande (det är trenden som är viktig). Det blir för mycket snack om droger, och sen se andra missbrukare... Man har ju nog med sitt egna sug och tänk. Så jag får lite äckelkänslor att gå dit faktiskt.

Men det är bra att det finns. Men den dåliga uppslutningen bland missbrukare är ju enorm. Är det en på hundra tro - som ens går dit? Och hur många blir verkligen drogfria av dem?
Isf är det ett misslyckande tycker jag och något är fundamentalt fel i dess nuvarande form.
Citera
2013-06-10, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Gick 4 år, waste of time enligt mig, skapade mer kaos än gjorde nytta, Satt massa självgoda idoter där och hoppar in på min facebook och skriver att jag ska sluta kämpa med vita knogar och komma in i värmen..

Edit: Finns redan trådar ang NA/AA, finns en sökfunktion.

Starkt av dig att ha den självrannsakan att ändra åsikt, kommer ihåg hur ivrigt du försvarade AA/NA. Folk som ändrar åsikt, är värda att lyssna till... Indeed. För det är något speciellt med dem. Men "waste of time" är väl lite starkt uttryckt - om du ändå var drogrfri iofs? Men jag förstår vad du menar. Du hade inte behövt gå just den vägen.
Citera
2013-06-10, 16:18
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:

AA uppskattas, enligt egna data, ha två miljoner medlemmar världen över, varav hälften i usa. Ytterliggare några hundratusen återfinns i de engelspråkiga länderna, Australien, Sydafrika, Storbritannien och Canada.

När det gäller "de hundra första" så kan man ju starkt ifrågasätta sanningshalten i detta påstående, som också gjorts av pro-AA historiker :

http://joeandcharlie.tribe.net/thread/7caf51d4-450b-4827-8001-e89f0af53059

Det nämns ju inte hur många som provat AAs "lösning" i den texten som läses innan mötena. Hur många provade under dessa år innan de hade skrapat ihop sina första medlemmar ?...De kan knappast heller haft mer än nåt års nykterhet i genomsnitt, med tanke på att det endast gått 4 år från det att man började till det att boken utgavs. Ett års nykterhet är inte ovanligt att alkoholister kan skrapa ihop av egen kraft.

Länka gärna artikeln om forskningen som hävdar tre månader för hjärnan att klarna till, tycker sånt är intressant. Här är en annan om alkoholens påverkan på hjärnan. Kan inte se att nån magisk tremånadersgräns kan gälla nånstans ?

http://hamsnetwork.org/brain_damage/

Annars är ju tre månader något som terapeuter brukar säga att det tar att få in en ny vana. Förmodligen använder man sig av denna insikt i tolvstegsrörelsen för att få folk att gå på möten vanemässigt.
Senast redigerad av tumbleeweed 2013-06-10 kl. 16:25.
Citera
2013-06-10, 18:34
Medlem
90 möten på 90 dagar är en AA-floskel. Det är en "sanning" bland alla andra "sanningar" som spridit sig i möteslokalerna.

Jag har läst en historia som handlar om en av traditionerna att AA skall vara oberoende och hur det kan gå om AA låter andra aktörer blanda sig i. Jag minns inte årtal eller i vilken stat i USA det var.

AA samarbetade med Frälsningsarmén. AA ville att Frälsningsarmén skulle hjälpa dem med sovplatser på ett härbärge för alkoholister. Frälsningsarmén ställde då ett ultimatum; för att få dessa sovplatser så var fyllona tvungna att komma med en motprestation. Då kom Fräsningsarmén på detta med att ni får sovplats hos oss om ni lovar att gå på 90 möten på 90 dagar.

Om detta är sant eller inte ska jag låta vara osagt. Men så är storyn jag läst.
Citera
2013-06-10, 18:46
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
90 möten på 90 dagar är en AA-floskel. Det är en "sanning" bland alla andra "sanningar" som spridit sig i möteslokalerna.

Jag har läst en historia som handlar om en av traditionerna att AA skall vara oberoende och hur det kan gå om AA låter andra aktörer blanda sig i. Jag minns inte årtal eller i vilken stat i USA det var.

AA samarbetade med Frälsningsarmén. AA ville att Frälsningsarmén skulle hjälpa dem med sovplatser på ett härbärge för alkoholister. Frälsningsarmén ställde då ett ultimatum; för att få dessa sovplatser så var fyllona tvungna att komma med en motprestation. Då kom Fräsningsarmén på detta med att ni får sovplats hos oss om ni lovar att gå på 90 möten på 90 dagar.

Om detta är sant eller inte ska jag låta vara osagt. Men så är storyn jag läst.

Jag har hört en variant, att det kommer från USA och där domstolar kan döma alkisar att gå på x antal möten med intyg till och med. Om det är sant vet jag inte, men det kan vara en skröna alltihop. Floskel är det hursom.
Citera
2013-06-10, 18:53
Medlem
tumbleeweeds avatar
Länk till uppskattat medlemsantal i AA världen över:

http://www.aa.org/en_pdfs/smf-53_en.pdf

Tycker det är en ganska intressant läsning. USA ihop med Canada har ca 1 400 000 AAisar och i övriga världen finns 700 000. I USA har man länge kunnat dömas till AA, samt hela rehabindustrin domineras av 12-steg. AA-medlemmar uppfann ju hela rehabindustrin, så det är inte konstigt att man i USA har två tredjedelar av alla medlemmar världen över.

Tycker det visar ganska väl hur beroende AA är av rehabindustrin för sin tillväxt.
Citera
2013-06-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Länk till uppskattat medlemsantal i AA världen över:

http://www.aa.org/en_pdfs/smf-53_en.pdf

Tycker det är en ganska intressant läsning. USA ihop med Canada har ca 1 400 000 AAisar och i övriga världen finns 700 000. I USA har man länge kunnat dömas till AA, samt hela rehabindustrin domineras av 12-steg. AA-medlemmar uppfann ju hela rehabindustrin, så det är inte konstigt att man i USA har två tredjedelar av alla medlemmar världen över.

Tycker det visar ganska väl hur beroende AA är av rehabindustrin för sin tillväxt.

Rehabindustrin är i princip allt för AA. Ändå så har inte AA vuxit till mer än de knappa 500 grupperna som finns i landet, och som har funnits sen 12-stegande blev poppis i Sverige på 80-talet. Med den takt rehabindustrin slussar folk till AA så borde ju möteslokalerna svämma över av tillfrisknande alkisar.
Citera
2013-06-10, 19:14
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Nja, det är nog en liten överdrift till påstående. Finns uppgifter som pekar på att Bill Wilsons bidrag inte var så stort som AA ofta lär ut.

Wilsons egna ord:

http://anonpress.org/faq/110

Analys av A. Orange(mkt källhänvisningar) :

http://www.orange-papers.org/orange-bigbook.html

Vad som dock är klart är att Wilson på ett...så att säga.. listigt, falskt och starkt sätt, tog pengarna för bokförsäljningen, något han lovat de andra författarna att inte göra...
Senast redigerad av tumbleeweed 2013-06-10 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in