Citat:
Ursprungligen postat av
LuminorBase
Och texten skrevs efter att de första 100 personerna föreföll ha nyktrat till. Alltså av de ursprungliga medlemmarna så drog man de slutsatserna. Nu med 2 miljoner medlemmar bara i USA så kanske inte den texten, iaf inte första meningen, stämmer lika väl.
Däremot är min erfarenhet att narkomaner och alkoholister lever i kraftig förnekelse och har extremt svårt att se sanningen om sitt missbruk. Den åsikten delar jag förövrigt gissningsvis med världens samlade läkarkår.
Angående 1 möte om dagen så finns faktiskt forskning som stödjer att det tar typ 90 dagar för hjärnan att klarna upp från ett missbruk. Jag har länkat till en artikel om det här. (Därmed inte sagt att man behöver gå på AA möten i 90 dagar) men att det är en bra tidsram att börja med.
Det finns dessutom mig veterligen, (och rätta mig gärna om jag har fel) inget som stödjer idén om ett möte om dagen i AA's stora bok? Eller någon annan AA litteratur heller för den delen? Det är väl nåt konsensus från medlemmar generellt eller?
AA uppskattas, enligt egna data, ha två miljoner medlemmar världen över, varav hälften i usa. Ytterliggare några hundratusen återfinns i de engelspråkiga länderna, Australien, Sydafrika, Storbritannien och Canada.
När det gäller "de hundra första" så kan man ju starkt ifrågasätta sanningshalten i detta påstående, som också gjorts av pro-AA historiker :
http://joeandcharlie.tribe.net/thread/7caf51d4-450b-4827-8001-e89f0af53059
Det nämns ju inte hur många som provat AAs "lösning" i den texten som läses innan mötena. Hur många provade under dessa år innan de hade skrapat ihop sina första medlemmar ?...De kan knappast heller haft mer än nåt års nykterhet i genomsnitt, med tanke på att det endast gått 4 år från det att man började till det att boken utgavs. Ett års nykterhet är inte ovanligt att alkoholister kan skrapa ihop av egen kraft.
Länka gärna artikeln om forskningen som hävdar tre månader för hjärnan att klarna till, tycker sånt är intressant. Här är en annan om alkoholens påverkan på hjärnan. Kan inte se att nån magisk tremånadersgräns kan gälla nånstans ?
http://hamsnetwork.org/brain_damage/
Annars är ju tre månader något som terapeuter brukar säga att det tar att få in en ny vana. Förmodligen använder man sig av denna insikt i tolvstegsrörelsen för att få folk att gå på möten vanemässigt.