Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-10, 16:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Det var bland det dummaste jag läst. Ordet "justitiemord" används för att beskriva en situation där en person dömts och/eller utpekats för ett brott den inte begått. Det behöver alltså inte ens vara ett mord. Man behöver alltså inte få tag på den verklige gärningsmannen.

Ni börjar med att skriva något helt ofattbart, sedan turas ni om med att dunka varandra i ryggen så att ni två tillsammans hela tiden står för åtminstonde sju av de tio senaste inläggen i tråden.

Om två personer rättsligt och medialt blivit utpekade för ett brott de inte begått är det klart att det begåtts ett justitiemord. Det råder ingen tvivel att både polisutredningen och domstolsprocesserna till stor del och i stora drag gått till på ett sätt som är rättsvidrigt och där det visats bristande rättssäkerhet (Det är inte bara min egen åsikt. Rättsväsendet har också i vissa delar tvingats konstatera detta). Det finns en del ni själva kan läsa om, så ni inte tror att detta är något jag "bestämt".

Hur kan du vara så oerhört säker på att läkarna inte inblandade i Catrines död ?
Tänk om du har fel, kommer du att be om ursäkt då ?

Att du sedan har noll intresse av att fallet klaras upp låter helkonstigt, att läkarna blir rentvådda är det enda som är viktigt i din märkliga värld.

"Talar man om justitiemord, jag citerar professorn i medierätt Hans-Gunnar Axberger, måste man kunna visa att mordet har begåtts av någon annan och att den man försvarar är oskyldig. Per Lindeberg brukar i stället laborera med ett uttryck av egen uppfinning: mediemord."

http://www.dn.se/kultur-noje/styckmordet-pa-sanningen/

Vet du vad Jago, jag tror att du har fel i ditt resonemang ovan
Citera
2013-06-10, 16:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Precis. Men ni hävdar ju att ni kan tänka er att ändra er åsikt om det kommer fram en bättre gärningsman.

Ni har ju indirekt avslöjat er själva, det är bara att ni själva inte vet om det.

Och jag har därmed fått svar på en fråga jag haft ända sedan ditt inträde i tråden...

Kommer du att be om ursäkt om det till slut visar sig att läkarna verkligen är de skyldiga ?
Kommer du att ändra din åsikt här i tråden då ?
Citera
2013-06-10, 16:35
Bannlyst
Citat:
Jag menar, är någon skyldig till ett brott krävs inte påhittade vittnesutsagor (som ändå inte räcker till).

Det har inte funnits tillräcklig bevisning mot en misstänkt i alla brottsfall. Det har krimhistorien visat på. Det finns inte alltid en uppsjö med bevis mot någon misstänkt. I många fall är det så, men inte i varje enda fall.
Citera
2013-06-10, 16:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Ja det är ett brott att begå brott mot griftefrid, ingen nyhet det heller.

Det är oftast en sexkund som är gm säger du. Det betyder att antalet misstänkta i det här fallet är extremt.

Dock har ingen, absolut ingen vittnat om att de sett TH som köpare av sex från just Catrine.

Ingen har sett dom två tillsammans däruppe en enda gång under perioden 1981-1984.

Det till trots att båda frekvent rörde sig i området.

Fakta är att det ej talar för TH som gärningsman. Det talar mot honom.

Vana att skära i döda (människo) kroppar brukar väl inte vara det som utmärker styckmördare?

Att huvudet togs bort var av vikt enligt de som gjorde det. Du kan knappast motbevisa det.

Två kvinnliga poliser har vittnat om att dom sett Catrine i sällskap med obducenten.

"Catrines kvarlevor hittades runt en km från rättsläkarstationen i Solna. Obducenten nekade till att ha träffat Catrine. Bland många andra vittnen fanns det två kvinnliga poliser som var för sig vittnade om detta. De heter Marie Råden och Ann-Charlotte Lindberg."

http://www.sourze.se/Fallet_Catrine_da_Costa_en_rekapitulering_10475481 .asp
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-06-10 kl. 16:41.
Citera
2013-06-10, 16:44
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hur kan du vara så oerhört säker på att läkarna inte inblandade i Catrines död ?
Tänk om du har fel, kommer du att be om ursäkt då ?

Att du sedan har noll intresse av att fallet klaras upp låter helkonstigt, att läkarna blir rentvådda är det enda som är viktigt i din märkliga värld.

"Talar man om justitiemord, jag citerar professorn i medierätt Hans-Gunnar Axberger, måste man kunna visa att mordet har begåtts av någon annan och att den man försvarar är oskyldig. Per Lindeberg brukar i stället laborera med ett uttryck av egen uppfinning: mediemord."

http://www.dn.se/kultur-noje/styckmordet-pa-sanningen/

Vet du vad Jago, jag tror att du har fel i ditt resonemang ovan
Det var ju oväntat att citatet är hämtat från en artikel som pekar ut läkarna som styckmördare. Det är alltså därifrån du hämtat ved till din brasa. Du skulle vidgat dina vyer lite. Ett justitiemord är helt enkelt när någon dömts för ett mord man inte begått.

Har du tänkt på en annan sak; i vissa fall behövs det inte ens en gärningsman för att någon ska bli utsatt för ett justitiemord.
Citera
2013-06-10, 16:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Så mycket var det med CdCs och hennes anhörigas värde...

De enda som är viktiga i läkarvännernas värld är just "läkarna" själva
Sorgligt men tyvärr sant.
Läkarna ska försvaras med näbbar och klor men till vilken nytta då ?
Hur kan Jago mfl vara så oerhört säkra på att läkarna inte är inblandade ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-06-10 kl. 16:51.
Citera
2013-06-10, 16:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det var ju oväntat att citatet är hämtat från en artikel som pekar ut läkarna som styckmördare. Det är alltså därifrån du hämtat ved till din brasa. Du skulle vidgat dina vyer lite. Ett justitiemord är helt enkelt när någon dömts för ett mord man inte begått.

Har du tänkt på en annan sak; i vissa fall behövs det inte ens en gärningsman för att någon ska bli utsatt för ett justitiemord.

Gräv istället Jago och försök att hitta en alternativ gärningsman/män med tillhörande kraftiga bevis som stödjer detta.
Ditt nuvarande ordbajsande leder ingen vart, vi vet nu alla att du har noll intresse av att fallet klaras upp, det enda viktiga för dig är att läkarna blir "rentvådda"
Jag kan tänka mig att du kommer att hamna i en djup livskris om det till slut visar sig att dom är skyldiga som synden.
Citera
2013-06-10, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Ja det är ett brott att begå brott mot griftefrid, ingen nyhet det heller.

Det är oftast en sexkund som är gm säger du. Det betyder att antalet misstänkta i det här fallet är extremt.

Dock har ingen, absolut ingen vittnat om att de sett TH som köpare av sex från just Catrine.

Ingen har sett dom två tillsammans däruppe en enda gång under perioden 1981-1984.

Det till trots att båda frekvent rörde sig i området.

Fakta är att det ej talar för TH som gärningsman. Det talar mot honom.

Vana att skära i döda (människo) kroppar brukar väl inte vara det som utmärker styckmördare?

Att huvudet togs bort var av vikt enligt de som gjorde det. Du kan knappast motbevisa det.

Hade TH bevisligen aldrig varit sexkund, hade det varit snudd på extremt att misstänka honom.

Likdelarna påträffades inte så långtifrån hans arbetsplats (inte oviktigt i sammanhanget) och de som undersökte CdCs befintliga kroppsdelar kom fram till att en expert styckat hennes kropp. Det var ett helt gäng experter som kom fram till denna slutsats, och det var för sig. TH hade ett stort intresse för prostitutionsvärlden och hade själv köpt sex, vid ett okänt antal tillfällen, och en hel del talar för att han har haft ett stort intresse för särskilt sexbrott och man får inte direkt intrycket av att det enbart varit pga ett yrkesmässigt intresse. Detta har ju fått hans kollegor att reagera, t.o.m. Lägger man ihop dessa bitar, så får man fram en bild som säger att TH mycket väl kan vara skyldig i CdC-fallet. Det mesta talar för det, faktiskt.
Citera
2013-06-10, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ett justitiemord är helt enkelt när någon dömts för ett mord man inte begått.

De har ju inte dömts för något mord.
Citera
2013-06-10, 16:53
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
De har ju inte dömts för något mord.
Jag erkänner, jag skrev fel.

Ett justitiemord är helt enkelt när någon dömts (eller utpekats) för ett brott man inte begått.
Citera
2013-06-10, 16:54
Medlem
_Jago_s avatar
Håller du fortfarande fast vid att den verklige gärningsmannen måste åka fast innan man kan tala om ett justitiemord?
Citera
2013-06-10, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Gräv istället Jago och försök att hitta en alternativ gärningsman/män med tillhörande kraftiga bevis som stödjer detta.

Ja, skulle han börja göra det och t.o.m finna något av substans, så skulle hans övertygelse få rejält med kött på benen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in