2013-06-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Varför bryr du dig om NSA läser din chat?
Dessutom läser dom den inte.

Det sker automatiserat och en programvara scannar din text för att hitta suspekta fraser och meningar.

Det är ingen som sitter och läser era chatter fattar ni väl?!?!?

Det skulle behövas 1 miljon människor som jobbar 24/7 för att klara av ett sådant jobb, om ens det räcker.

Ta av er foliehatten för fan
Så du tror inte att systemet skulle missbrukas?
Hur kommer det sig att folk läser andras journaler?
Självfallet finns det en överhängande risk att någon nyfiken operatör skulle läsa vad person x gör.
Det är bara att lyssna på vad mr Snowden själv säger

"I en tv-intervju berättar Snowden också varför han valde att läcka de hemliga dokumenten – och att han till och med hade kunnat bugga Obama"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16934461.ab
Citera
2013-06-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Varför bryr du dig om NSA läser din chat?
Dessutom läser dom den inte.

Det sker automatiserat och en programvara scannar din text för att hitta suspekta fraser och meningar.

Det är ingen som sitter och läser era chatter fattar ni väl?!?!?

Det skulle behövas 1 miljon människor som jobbar 24/7 för att klara av ett sådant jobb, om ens det räcker.

Ta av er foliehatten för fan
Självklart fattar folk att det inte är någon person som sitter och läser igenom allting manuellt, den som tror något annat har inte på internet att göra och är en fara för allmänheten genom att bara yttra sina dumma idéer.

Farligheten sitter inte heller i att någon går in och ser vad man har skrivit i en chatt utan snarare att allt lagras för att vid behov kunna användas i framtiden. Fler och fler grupper som tidigare ansetts helt harmlösa har börjat kategoriserats som möjligt farliga. Inser du då hur lätt det är att identifiera och bygga en profil på en person där man har i princip all digital information som finns om den personen tillhands? Dina åsikter, dina kontakter, dina ärenden, dina privata konversationer osv osv..allt sånt som du ansåg och trodde var privat och bara för dina ögon. Allt detta har man emot dig och du har inte en chans att göra något åt det, du är körd. Tänk om det handlar om politiker, det vore hur lätt som helst att veta politiska motståndares åsikter långt innan de blir till handling, vid den tidpunkten har man redan en mothandling klar som krossar motståndaren...hur enkelt som helst.

DETTA är faran med att ha för för mycket kontroll över information och människor, det är ett direkt hot mot demokratin. En demokrati ska inte ha denna övervakning av sin befolkning (i dagsläget är den rätt harmlös, jag syftar på framtiden), en demokrati ska lita på sin befolkning och använda sig av demokratiska medel för att få fram sin vilja.

Har man fullständig kontroll på kommunikation och ekonomi så har man i princip kontroll på alla folk.
Inte ett samhälle jag önskar leva i men det är dit vi är på väg.
Citera
2013-06-10, 15:34
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
När de Japanska datorstyrda toaletterna kommer till Sverige så är du inte ens fri när du skiter. www.youtube.com/watch?v=-n_Nf1D7YqU
haha NSA kommer säkerligen gilla min stora grova korv.
Nå kommer NSA knacka på min dörr nu? Jag kan bjuda på "kakor"
Citera
2013-06-10, 15:35
Avslutad
Man behöver inte vara misstänkt för ngt speciellt allvarligt brott för att polisen/tullen ska komma och knacka på dörren och beslagta ens dator. Den körs då igenom ett speciellt program som kan leta fram olagligheter såväl sparade som raderade.
Citera
2013-06-10, 15:51
Medlem
Sök på jesse ventura - conspiracy theories på youtube. Media har fått denna gubben att framstå som ett skämt och försökt få folk att tro att han är en krigsskadad veteran med halva hjärnan bortsprängd. Men i hans show tar dom upp lite saker som är ganska skrämmande tex att USA har ett ställe med typ 10.000 kistor i plast osv.
Citera
2013-06-10, 16:09
Medlem
Tony.Starks avatar
Prism är en tjänst som byggts av data nördar antagligen de från nasa eller nsa.

De stora IT och telecom företagen har massvis med data info så kallad big data, all trafik från internet och allt som är uppkopplat till nätet så kalla network grid finns tillgängligt i en viss period.

Det som fbi och cia och nsa håller på med är att nsa för det mesta som fungerar som en middle man för fbi och ibland cia ger ut information till fbi och cia ifall de kräver det.

Låt säga att en person är "intressant" för fbi och cia då kan de begära info om den personen allt från samtal,facebook,internet historik etc, det som är sjukt är att allt detta kan peka ut din personlighet,dina vardagliga rutiner och förutsäga var du kommer befinna dig vid en given punkt.

Nu kan man säga japp det är bra, det kan bekämpa terrorism och kriminalitet.

Men det som är sjukt är att oskyldiga människor kan drabbas.

Allt detta kan hända dig.

Facebook: avslöjar dina meddelande,var du befinner dig och vilka vänner du har samt bilder på dig.
Google: Vet allt om dig, ibland brukar man skämta att google känner dig bättre än vad du själv gör. Den har gmail,youtube och spionerar på allt du skriver.
Microsoft installerar minikameror i ditt hus genom xbox och tv, samt lyssnar på dina samtal och konversationer genom skype.

Prism kan användas att söka igenom hela nätet och bygga upp ett portfolio per sökord. På detta viset kan man förutsäga aktie priser, och även presidentval samt vad en person håller på med.

Brack obama sa själv att regeringen samlar big data men de kollar inte i den yeah right.

Information är värdefullt.
Senast redigerad av Tony.Stark 2013-06-10 kl. 16:12.
Citera
2013-06-10, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
När de Japanska datorstyrda toaletterna kommer till Sverige så är du inte ens fri när du skiter. www.youtube.com/watch?v=-n_Nf1D7YqU

Nu har vi inte ens tagit upp att det går att spåra upp folk med hjälp av att spåra deras bankkort var de använts och till vad. I England går det att följa varenda bil vart och när de åker någonstans. Även människor kan följas mer och mer vart och när de går med kameror och givetvis mobilpejlning.
Senast redigerad av Wal1berg 2013-06-10 kl. 16:20.
Citera
2013-06-10, 16:16
Medlem
GeneralPoops avatar
Tycker hela "jag har inget att dölja"- argumentet är rätt kasst.

Som han säger i intervjuvn så har nog alla pratat om sjuka grejer nån gång, och googlat på konstiga sidor lite då och då. Eller helt normala sidor, som sett ur ett visst ljus kan vara väldigt suspekt.

Problemet med sånna argument som folk kommer med är att du själv omöjligt kan veta vad en utländsk stat, i det här fallet USA, tycker är okay eller inte. Plus att genom att dom kan spåra ens trafik bakåt i tiden kan du få ihop en bild som inte stämmer där du sätter ihop random sökningar till ett mönster som mer eller mindre gör en fullt lagligt och normal person till en riktigt suspekt person. Och du kan inte kontrollera detta på något sätt. Samt att du inte vet vad som kommer var okay om fem år. Och kan dom då spåra din sökning bakåt i tiden så kommer du helt plötsligt hamna inom helt andra ramar som var okay då, men inte längre och därför blir en misstänkt person.

Människor bör i allmänhet värdera sin integritet bättre än att säga "jag har inget att dölja"
Citera
2013-06-10, 16:19
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Nu har vi inte ens tagit upp att det går att spåra upp folk med hjälp av att spåra deras bankkort var de använts och till vad. I England går det att följa varenda bil vart och när de åker någonstans. Även människor kan följas mer och mer vart och när de går.

Nu ar jag inte lagd at konspirationshallet, men jag skulle byta mobil for nagra maader sedan. Jag skaffade mig en helt "vanlig" telefon, ingen smartphone. Jag vet inte hur manga ganger min forra android fragade mig om den fick lov att dela min position med varlden, och jag svarade nej.

Sjalvklart gar det att spara den jag har nu ocksa, men det kopplas i alla fall inte ihop med yahoo, google, facebook, etc etc. Jag stanger till och med av 3G pa den, for att spara mitt batteri.

Herregud sa manga detaljer det finns om oss online, det ar helt sjukt. Kommer ni ihag de brittiska ungdomarna som blev stoppade fran att komma in i USA? INte fan satt dom och kollade deras facebook eller twitter, det larmade nagonstans automatiskt...
Citera
2013-06-10, 16:32
Avslutad
Allt detta i kombination med de populära terroristlagarna som gör att man inte ens kan få reda på vad man är anklagad för pga av risk för rikets säkerhet bådar ju gott !
Citera
2013-06-10, 16:34
Medlem
Det här är förfärligt! Ingen går säker!? Kommer Amerikanska NSA/FBI ställas inför domstol?
Citera
2013-06-10, 16:36
Medlem
christerys avatar
Behöver inte ens vara andra operatörer som övervakar:

Jag åkte ner till SOA och ville ta ut en buffert med pengar, gick inte att få ut så väldigt mycket så jag tog ut flera gånger. Då stängs kortet ner och jag kan inte använda det.

Får ju ett brev hem till Sverige, men ingen som läser det. Nu hade jag ett kort till, men även med internetbank till det avstängda kortet så såg jag inget sätt att få igång kortet.

Pratade med banken när jag kommit hem och han sa att det gör den automatiskt ifall jag sticker ut, OK det kan jag förstå... Men att jag inte kan återställa den, eller att nån info dyker upp på internet sidan är illa.

Ang vad USA eller SWE samlar på sig för info om mig så har jag för länge sen insett att det är för mycket - men är svårt att göra nåt åt. FRA loggar ju trafiken mellan SWE/Utland och hotmailen är ju inte i SWE, inte heller FB (FlashBack, Inte Facebook som jag inte ens har).

ICA kundkort och du kommer att få speciella rekklamblad om du är barnfamilj eller panchis.

Detta har funnits länge, det skrämmande är när dom samkör allt.

Lite lurigt varför prism varit "hemlig" enligt dom flesta, när många anat eller antagit detta i åratal,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in