Håller med alla som säger att Sergio Busquets är underskattad bland folk i allmänhet. Dock inte bland tränare etc. Finns en anledning att Pep och Spaniens förbundskapten, tillika stor Real Madrid-profil, säger att om han bara fick välja en spelare så är alltid Busquets den första han tar ut.
Jag har en förkärlek till mittfältare. Dom behöver absolut inte vara 100% offensiva mästare för att imponera på mig heller. Och Sergio Busquets är ett utmärkt exempel på en fantastisk skicklig spelare som gör sin del, ofta lite i skymundan, till tusen varenda match. Han är kugghjulet i hela Barcas spel som tillåter dom offensiva spelarna att briljera och våga saker. Han har en otrolig förmåga att aldrig slå bort en passning eller ens tappa bollen hur hårt pressad han än blir och nästan alltid välja precis rätt läge och spelare att rulla igång och byta tempo på. Jag hatade också hur han betedde sig och hade stor del i att Thiago Motta missade sitt lags Champions League-final och det ger lite smolk i bägaren även för mig som neutral fotbollstittare. Men ärligt talat filmar han inte mycket. Inte mer än dom flesta spelare i La Liga i vilket fall. Men när han väl gjort det har det varit i riktigt stora matcher med allas ögon på sig. Tråkigt, men det innebär ju inte att Sergio inte är en otroligt skicklig spelare. Kanske bäst i världen i sin roll. Kan inte komma på någon bättre just nu i varje fall.
Vore intressant om du kunde hitta en enda filmning från Busquets sida. Dvs där motståndaren inte rör honom eller går in på ett rent farligt sätt. 95% är nog en underdrift när det gäller professionella fotbollsspelare som överdriver när de blir tacklade.
Håller med alla som säger att Sergio Busquets är underskattad bland folk i allmänhet. Dock inte bland tränare etc. Finns en anledning att Pep och Spaniens förbundskapten, tillika stor Real Madrid-profil, säger att om han bara fick välja en spelare så är alltid Busquets den första han tar ut.
Jag har en förkärlek till mittfältare. Dom behöver absolut inte vara 100% offensiva mästare för att imponera på mig heller. Och Sergio Busquets är ett utmärkt exempel på en fantastisk skicklig spelare som gör sin del, ofta lite i skymundan, till tusen varenda match. Han är kugghjulet i hela Barcas spel som tillåter dom offensiva spelarna att briljera och våga saker. Han har en otrolig förmåga att aldrig slå bort en passning eller ens tappa bollen hur hårt pressad han än blir och nästan alltid välja precis rätt läge och spelare att rulla igång och byta tempo på. Jag hatade också hur han betedde sig och hade stor del i att Thiago Motta missade sitt lags Champions League-final och det ger lite smolk i bägaren även för mig som neutral fotbollstittare. Men ärligt talat filmar han inte mycket. Inte mer än dom flesta spelare i La Liga i vilket fall. Men när han väl gjort det har det varit i riktigt stora matcher med allas ögon på sig. Tråkigt, men det innebär ju inte att Sergio inte är en otroligt skicklig spelare. Kanske bäst i världen i sin roll. Kan inte komma på någon bättre just nu i varje fall.
Möjligt att han är underskattad. Jag upplevde att både José Maria Bakero & Josep Guardiola var underskattade spelare. Barcelona hade många stjärnor men dessa var lite av oljan i maskineriet. Bakero var en ideal lagkapten faktiskt.
Hur har Busquets själv kommenterat den där situationen med Thiago Motta förresten? Jag vet inte riktigt hur den här typen av filmningar stämplas i Spanien. Om man blir kallad fuskare eller fjolla. Det är ju lite coolt att vara en fuskare, myglare, skurk, kriminell. Alla vill ju vara "Bad guy". Ett sånt rykte är rätt lätt att leva med. Många legender som Diego Maradona, Hristo Stoichkov etc har varit bad guys & det har nästan stärkt deras rykte. I Sverige blir man dock ofta kallad "fjolla" av pöbeln istället. Det känns inte lika coolt att leva med. Hur har han förklarat sig?
Det faktum att "alla" hatar honom har ju lite, om något, att göra med hans kvalitéer som spelare. Förstår inte heller hur man kan anse honom underskattad, hans förmågor är erkända av den största majoriteten fotbollssupportrar.
Jag drar paralleller med fallet Darren Fletcher. Även han en spelare som i stort sett ansågs underskattad av alla, så till den grad att han per definition blev överskattad.
Men där är ju inte Busquets. Har aldrig sett någon överskatta honom.
Han springer ju rätt in i honom bakifrån utan att vara nära bollen. Värdelös film förresten, verkar bara ha samlat ihop tillfällen där Busquets ramlat. Det mesta är ju typexemplet på en "Busquetsfilmning" dvs kamp om bollen där Busquets är kvickare och motspelaren kommer in sent och sparkar på Busquets när bollen redan är borta. Sen är det en armbåge i ansiktet och ett slag i pungen som han kanske överdriver reaktionen på, ett försök att få en straff som kanske var en filmning som han fick gult kort för, och nån situation där han inte ens söker frispark utan bara halkar medan han vinner bollen.
Jag tror inte Busquets har något moraliskt emot att filma, men han behöver ju aldrig göra det. Den enda klara rena filmningen jag ser i den filmen är ironiskt nog den Pepe gör innan Busquets ramlar över honom.
Men där är ju inte Busquets. Har aldrig sett någon överskatta honom.
Det sa jag inte heller, syftade på Fletcher. Det faktum att Busquets är en bättre fotbollsspelare än Fletcher någonsin varit gör att han löper mindre risk att bli "överskattad".
Instämmer inte. Wayne Rooney må se ut att vara fet, men han är långtifrån det. Han är naturligtvis inte rippad, men samtidigt har han inte alls en så hög fettprocent som du vill få det till. Faktum är att han garanterat ligger i toppen bland dom bäst tränade i Premier League, styrkemässigt såväl som uthållighetsmässigt.
Han har för hög fettprocent enligt mig. Den är absolut inte hög men den bör vara lägre med tanke på vilken nivå han spelar på.
Och ja, det är väl självklart att han är bra tränad när det kommer till styrka och uthållighet. Faktum kvarstår dock; Han kunde ha varit ännu explosivare och uthålligare om han hade vägt lite mindre. Det finns inga fördelar med att ha den fettprocenten, förutom att du blir lite tyngre i närkamperna.
Han har för hög fettprocent enligt mig. Den är absolut inte hög men den bör vara lägre med tanke på vilken nivå han spelar på.
Och ja, det är väl självklart att han är bra tränad när det kommer till styrka och uthållighet. Faktum kvarstår dock; Han kunde ha varit ännu explosivare och uthålligare om han hade vägt lite mindre. Det finns inga fördelar med att ha den fettprocenten, förutom att du blir lite tyngre i närkamperna.
Jag håller inte med dig på något vis. Det där känns bara som ett väldigt lustigt och okorrekt påstående.
Carlos Tevez är en spelare som har en kroppshydda som liknar Rooney. Båda två är inte speciellt långa, men har en typ av kropp som gör att man kan uppfatta dem feta. Någonting som dock avlägsnas så fort man ser dem utan tröja.