2013-06-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Då var de snabba på att få tillbaka dem... 5,4 biljoner CHF 2008 (enligt tidigare länk), 5,3 biljoner CHF 2011, och banksektorn är viktigare i dag än då... http://www.swissbanking.org/en/20120702-2400-factsheet_finanzplatz_schweiz-rva.pdf

Men det var inte kapitalflykten jag tänkte på, det var att du började med att påstå att det var den största anledningen till deras välstånd, sedan krävde du källor som bevis på dess relativa storlek varpå du vid förfrågan om du kunde visa källor för ditt påstående backade till att det inte går att (enkelt) avgöra hur betydande banksektorn varit...

Som Svizzera skrev tidigare, man ska nog inte överskatta dess betydelse. Men jag tror att det är lätt att man gör det då det är en av de första saker folk tänker på när de tänker på Schweiz

Problemet är, att det kan vara svårt att få fram tillförlitliga siffror avseende den verkliga kapitalvolymen, som finns placerad i Schweiz. Därför tar jag de länkar du presenterat med en nypa salt.

Schweiz räknas som världens största kapitalplaceringsplats, följt av Caymanöarna. De siffror, som avser de summor som fanns/finns placerade i Schweiz är baserade på uppskattningar. Många gånger kan siffrorna som redovisas av banker och myndigheter vara friserade, av olika skäl.

Självfallet har de ofantliga summor - motsvarande tiotusentals miljarder kronor - som placerats av utlandet i Schweiz stor betydelse för schweizarnas höga levnadsstandard. Riktigt hur mycket dessa pengar i realiteten betyder för levnadsstandarden är, bl. a. av ovan redovisade skäl, svårt att säga i exakta termer. Sedan har Schweiz naturligtvis mycket annat än bank- och finanssektorn, som redan påpekats.
Citera
2013-06-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Vad menar du: jobbar schweizaren alltså ofta mer än 40 timmar/veckan?
Jag läste nånstans att de har folkomröstat om att förkorta semesterperioden för att "semester kostar pengar".
I slutet på 80-talet röstade dom nej till att gå ned till 40 timmar i veckan. Så blir det när folkets vilja får komma till uttryck.
Citera
2013-06-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Självfallet har de ofantliga summor - motsvarande tiotusentals miljarder kronor - som placerats av utlandet i Schweiz stor betydelse för schweizarnas höga levnadsstandard.
Någon betydelse har det iom att det är några extra bankkonton som ska administreras.
Och det lär sysselsätta ett gäng extra banktjänstemän.

Men dom gör detta i konkurrens med andra och måste vara konkurrenskraftiga. Annars går man till andra banker i andra länder. Deras räntenetto utsätts för en global konkurrens. Och ligger kunderna med avista, vilket jag vet har förekommit i stor utsträckning, blir det väldigt svårt att tjäna något.

Hur tänkte du när du skrev att det skulle ha stor betydelse?
Citera
2013-06-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Någon betydelse har det iom att det är några extra bankkonton som ska administreras.
Och det lär sysselsätta ett gäng extra banktjänstemän.

Men dom gör detta i konkurrens med andra och måste vara konkurrenskraftiga. Annars går man till andra banker i andra länder. Deras räntenetto utsätts för en global konkurrens. Och ligger kunderna med avista, vilket jag vet har förekommit i stor utsträckning, blir det väldigt svårt att tjäna något.

Hur tänkte du när du skrev att det skulle ha stor betydelse?

Ofantliga summor medför stor betydelse. Oavsett den globala konkurrensen. Men visst, tiderna förändras. För många år sedan lär utländska bankkunder i Schweiz t.o.m. ha fått betala avgifter, för att överhuvudtaget ha konton där, och alltså inte tjänat någon ränta.

Eftersom det är mycket svårt att bedöma storleken av banksektorns betydelse för schweizarnas levnadsstandard, tycker jag nog att den diskussionen tills vidare kan betraktas som avslutad - såvida du inte kan tillföra några konkreta fakta, som kan kasta ljus över temat.
Citera
2013-06-09, 15:55
Medlem
Citat:
Problemet är, att det kan vara svårt att få fram tillförlitliga siffror avseende den verkliga kapitalvolymen, som finns placerad i Schweiz. Därför tar jag de länkar du presenterat med en nypa salt.

Schweiz räknas som världens största kapitalplaceringsplats, följt av Caymanöarna. De siffror, som avser de summor som fanns/finns placerade i Schweiz är baserade på uppskattningar. Många gånger kan siffrorna som redovisas av banker och myndigheter vara friserade, av olika skäl.

Självfallet har de ofantliga summor - motsvarande tiotusentals miljarder kronor - som placerats av utlandet i Schweiz stor betydelse för schweizarnas höga levnadsstandard. Riktigt hur mycket dessa pengar i realiteten betyder för levnadsstandarden är, bl. a. av ovan redovisade skäl, svårt att säga i exakta termer. Sedan har Schweiz naturligtvis mycket annat än bank- och finanssektorn, som redan påpekats.

Citat:
Ofantliga summor medför stor betydelse. Oavsett den globala konkurrensen. Men visst, tiderna förändras. För många år sedan lär utländska bankkunder i Schweiz t.o.m. ha fått betala avgifter, för att överhuvudtaget ha konton där, och alltså inte tjänat någon ränta.

Eftersom det är mycket svårt att bedöma storleken av banksektorns betydelse för schweizarnas levnadsstandard, tycker jag nog att den diskussionen tills vidare kan betraktas som avslutad - såvida du inte kan tillföra några konkreta fakta, som kan kasta ljus över temat.

Du hävdar att det är den största anledningen till deras höga levnadsstandard, men du kan inte leverera någon källa till ditt påstående, du förkastar alla mätbara effekter (värdeskapande, del av BNP, sysselsättning, skatteintäkter etc.)... Tror du att du skulle kunna ge en förklaring i breda penseldrag då?

Du har redan fått konkreta fakta, fakta som används över hela världen för att avgöra olika sektorers betydelse för en ekonomi, men du förkastar den utan att ge någon alternativ förklaring.
Citera
2013-06-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
I slutet på 80-talet röstade dom nej till att gå ned till 40 timmar i veckan. Så blir det när folkets vilja får komma till uttryck.

En sak som kan vara viktig att tänka på är att arbetstid är en konsekvens av hur bidragen är utformade, är marginaleffekterna lägre spelar det mindre roll vilken arbetstid man har lagstiftat om. Med låga marginaleffekter behövs ingen lagstiftning om arbetstid.

Kan tänka mig att arbetstid i Schweiz är en ganska meningslös fråga. Om folk jobbar mer eller mindre beror på andra saker
Citera
2013-06-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ofantliga summor medför stor betydelse.
Om landet kan avgiftsbelägga pengarna eller möjligen att de spenderas i landet så spelar det roll. Att endast ha pengar placerade i annat land spelar ingen roll
Citera
2013-06-09, 20:47
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Om landet kan avgiftsbelägga pengarna eller möjligen att de spenderas i landet så spelar det roll. Att endast ha pengar placerade i annat land spelar ingen roll

Det är inte landet som avgiftsbelägger någonting utan bankerna. Vissa schweiziska banker har eller har haft minusränta på CHF-konton för utländska kunder de sista två åren, eftersom trycket på landets valuta varit (och fortfarande är) enormt. För Schweiz del är det i nuläget bara positivt om en del av de utländska kunderna transfererar sina pengar till andra länder och valutor.

Att ha pengar placerade i ett annat land och/eller världsdel spelar en mycket stor roll! Tänk dig själv om du hade tillgångar på 250 miljoner kronor. Det vore oerhört korkat och riskabelt att ha alla pengar i exempelvis Sverige eller något annat land. Att placera pengar innebär alltid en risk (och en möjlighet), men dessa måste man sprida för att uppnå en diversifiering och en acceptabel långfristig avkastning. Om du levt i Tyskland under åren 1914 - 1923 så hade du varit utblottad efter hyperinflationen. Även Sverige har upplevt en lång rad devalveringar. Hade du levt i något av öststaterna direkt efter andra världskriget hade du även då blivit utblottad. Ingen vet vad som händer i framtiden och tyvärr hör vi nästan enbart negativa nyheter från EU med delexpropriering av folks besparningar (Cypern 2013!) och andra inskränkningar i folks rätt till egendom.
Citera
2013-06-09, 20:55
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Vad hände egentligen med den i media omnämnda folkomröstningen om lönetak, begränsade maxlöner för chefer i Schweiz? Jag har inte hittat något - mer än att det var en viktig fråga, som skulle få stora konsekvenser för landet i form av ett stort kapitalutflöde(jag tog för resten upp det i utrikesforat, men inga kommentarer dök upp).

Så vitt jag vet kommer denna omröstning först att äga rum i september 2013 och har inte en chans.
Citera
2013-06-09, 21:13
Medlem
%s avatar
Tillsammans med tre andra av Europas rikaste länder Liechtenstein, Monaco och Norge står dom utanför EU.
Citera
2013-06-09, 21:18
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:

Även om pengar försvinner utomlands så besitter schweizarna stor kunskap om bankväsendet. Det är inte enbart bankkonton som de tjänar pengar på utan även rena tjänster, utveckling av nya tjänster och banksystem. Det finns fortfarande jobb inom banksektorn i Schweiz även om visst kapital flyr utomlands. Om Schweiz får ökad konkurrens inom bankväsendet ser jag bara som positivt.
Citera
2013-06-09, 22:05
Medlem
Schweiz är ett demokratiskt land. Sverige är en diktatur som leds av pk media och Imam Reinfeldt+Sjuklövern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in