Citat:
Då var de snabba på att få tillbaka dem... 5,4 biljoner CHF 2008 (enligt tidigare länk), 5,3 biljoner CHF 2011, och banksektorn är viktigare i dag än då... http://www.swissbanking.org/en/20120702-2400-factsheet_finanzplatz_schweiz-rva.pdf
Men det var inte kapitalflykten jag tänkte på, det var att du började med att påstå att det var den största anledningen till deras välstånd, sedan krävde du källor som bevis på dess relativa storlek varpå du vid förfrågan om du kunde visa källor för ditt påstående backade till att det inte går att (enkelt) avgöra hur betydande banksektorn varit...
Som Svizzera skrev tidigare, man ska nog inte överskatta dess betydelse. Men jag tror att det är lätt att man gör det då det är en av de första saker folk tänker på när de tänker på Schweiz
Men det var inte kapitalflykten jag tänkte på, det var att du började med att påstå att det var den största anledningen till deras välstånd, sedan krävde du källor som bevis på dess relativa storlek varpå du vid förfrågan om du kunde visa källor för ditt påstående backade till att det inte går att (enkelt) avgöra hur betydande banksektorn varit...
Som Svizzera skrev tidigare, man ska nog inte överskatta dess betydelse. Men jag tror att det är lätt att man gör det då det är en av de första saker folk tänker på när de tänker på Schweiz

Problemet är, att det kan vara svårt att få fram tillförlitliga siffror avseende den verkliga kapitalvolymen, som finns placerad i Schweiz. Därför tar jag de länkar du presenterat med en nypa salt.
Schweiz räknas som världens största kapitalplaceringsplats, följt av Caymanöarna. De siffror, som avser de summor som fanns/finns placerade i Schweiz är baserade på uppskattningar. Många gånger kan siffrorna som redovisas av banker och myndigheter vara friserade, av olika skäl.
Självfallet har de ofantliga summor - motsvarande tiotusentals miljarder kronor - som placerats av utlandet i Schweiz stor betydelse för schweizarnas höga levnadsstandard. Riktigt hur mycket dessa pengar i realiteten betyder för levnadsstandarden är, bl. a. av ovan redovisade skäl, svårt att säga i exakta termer. Sedan har Schweiz naturligtvis mycket annat än bank- och finanssektorn, som redan påpekats.