2013-06-08, 09:58
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Svizzera:
Går folk in väggen/har man utbrändhet i Schweiz, eller är detta nåt typiskt "svenskt"?
Jag tänker att man har höga krav på sig att prestera för att få jobb och klara sig bra.
Folk går in i väggen även i Schweiz, men man måste komma ihåg att i Sverige handlar utbrändhet inte helt sällan om att man jobbar mer än man får lön för.

En sjuksköterska som bränt ut sig har bränt ut sig inte bara för att hon arbetar mycket, och ibland obekväma tider, utan även för att hon stressar över lönen, att hon inte har råd att sköta om sig själv när hon väl är ledig och så vidare. Det handlar om livskvalitet helt enkelt.

(Vi spinner vidare...)

Jag tror, på fullaste allvar, att det här med att stänga alla butiker med mera på söndagar, ge den absoluta majoriteten av människorna en dag i veckan då de inte behöver arbeta, då de inte KAN stressa iväg till butiker och leva i ekorrhjulet som är konsumtionssamhället, då de nästan tvingas umgås med familjen - att det är enormt fördelaktigt för det allmänna psykiska välmåendet.
Citera
2013-06-08, 11:24
  #62
Medlem
Nochillss avatar
Vad menar du: jobbar schweizaren alltså ofta mer än 40 timmar/veckan?
Jag läste nånstans att de har folkomröstat om att förkorta semesterperioden för att "semester kostar pengar".
Citera
2013-06-08, 13:10
  #63
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Vad menar du: jobbar schweizaren alltså ofta mer än 40 timmar/veckan?
Jag läste nånstans att de har folkomröstat om att förkorta semesterperioden för att "semester kostar pengar".

Schweizaren arbetar minst 42h per vecka och har ofta mellan 4 och 5 veckors semster. Jobbar själv runt 9-10 h per dag för tillfället.

Folkomröstningen gällde en utökning av semestern till 6 veckor. Men eftersom produktionskostnaden då kommer att öka så fattar gemene man också att det skulle leda till ett bortfall av ett stort antal arbetsplatser i och med att företagen flyttar produktionen utomlands i ännu större utsträckning, därav förkastades förslaget.

Söndagarna är ingen dag man shoppar på eftersom allt utom bensinmackar och tågstationer (med butiker) är stängt. Ett fåtal undantag finns, exempelvis vid jul eller om ett köpcentrum firar ett speciellt jubileum. På söndagarna umgås man med familjen, gör utflykter och tar det allmänt lugnt.

Trots att folk jobbar relativt mycket så blir schweizarna relativt gamla, männen lever ganska exakt lika länge som i Sverige, men de schweiziska kvinnorna blir nästan ett helt år äldre än svenskorna.
Citera
2013-06-08, 13:25
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Vad menar du: jobbar schweizaren alltså ofta mer än 40 timmar/veckan?
Jag läste nånstans att de har folkomröstat om att förkorta semesterperioden för att "semester kostar pengar".

Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Schweizaren arbetar minst 42h per vecka och har ofta mellan 4 och 5 veckors semster. Jobbar själv runt 9-10 h per dag för tillfället.

Hur funkar tolkningen av deras arbetstid som effektiv arbetstid 40h plus lunch? I ett annat europeiskt land är arbetstiden 37,5h/v, men då räknar man med 40 timmar på jobbet minus lunchrasten. Jag tänker att det kanske är "samma men annorlunda" här...
Citera
2013-06-08, 13:52
  #65
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Hur funkar tolkningen av deras arbetstid som effektiv arbetstid 40h plus lunch? I ett annat europeiskt land är arbetstiden 37,5h/v, men då räknar man med 40 timmar på jobbet minus lunchrasten. Jag tänker att det kanske är "samma men annorlunda" här...

Exklusive lunch givetvis. 15 minuter paus på förmiddagen och eftermiddagen ingår på de flesta arbetsplatser. Jag upplever dock inte den långa arbetstiden som något problem i dagsläget, men det fanns en period i mitt liv då jag hade svårt att hinna med att köpa livsmedel eftersom affärerna ofta har stängt, då jag själv hade tid att handla.

De arbetsgivare som är dåliga får snabbt hög personalomsättning och därmed dåligt rykte, vilket är dyrt och smärtsamt. Jag brukar själv undvika exempelvis bagerier eller butiker som har ny personal om vart annat. Jag föredrar de som har samma personal under en lång tid, eftersom jag som kund då vet att företaget i fråga tar väl hand om sin personal.
Citera
2013-06-08, 14:57
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
För fem år sedan hade den schweiziska banksektorn tillgångar på ungefär 5,4 biljoner CHF. Det står i dokumentet jag länkade tidigare. Det är ingen krånglig text i det ganska korta dokumentet, läs det gärna.

Vill du hävda att banksektorns del av Schweiz BNP är betydligt mindre i dag än för fem-tio år sedan så skulle jag uppskatta att du följde ditt eget råd och hänvisade till en källa.

Det var väl till att göra sig märkvärdig . Jag nämnde siffran 3 biljoner CHF - och den siffran stämmer faktiskt, om man avser de utländska placerarnas pengar. Jag har läst, dock var det för ett antal månader sedan, så jag minns inte vad tidskriften hette, men i alla fall: Oerhörda summor har försvunnit, flyttats från Schweiz, av utländska kapitalplacerare, efter 2009. Jag vill minnas att siffran motsvarande 1 biljon CHF nämndes. Detta har medfört en bantad banksektor.

Sedan har ju Schweiz en inte obetydlig turistnäring, t. ex. Att denna är så viktig beror i sin tur mycket på utländska monegasker, som reser vidare till någon vintersportort i landet, efter att de har sett över sina tillgångar på den schweiziska banken.

Totalt sett är det nog inte helt enkelt att överblicka, hur betydande banksektorn i praktiken varit, och är, för Schweiz del. Att enbart räkna i termer av andel av BNP blir nog inte korrekt.
Citera
2013-06-08, 15:04
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Exklusive lunch givetvis. 15 minuter paus på förmiddagen och eftermiddagen ingår på de flesta arbetsplatser. Jag upplever dock inte den långa arbetstiden som något problem i dagsläget, men det fanns en period i mitt liv då jag hade svårt att hinna med att köpa livsmedel eftersom affärerna ofta har stängt, då jag själv hade tid att handla.

De arbetsgivare som är dåliga får snabbt hög personalomsättning och därmed dåligt rykte, vilket är dyrt och smärtsamt. Jag brukar själv undvika exempelvis bagerier eller butiker som har ny personal om vart annat. Jag föredrar de som har samma personal under en lång tid, eftersom jag som kund då vet att företaget i fråga tar väl hand om sin personal.

Vad hände egentligen med den i media omnämnda folkomröstningen om lönetak, begränsade maxlöner för chefer i Schweiz? Jag har inte hittat något - mer än att det var en viktig fråga, som skulle få stora konsekvenser för landet i form av ett stort kapitalutflöde(jag tog för resten upp det i utrikesforat, men inga kommentarer dök upp).
Citera
2013-06-08, 15:07
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Det var väl till att göra sig märkvärdig . Jag nämnde siffran 3 biljoner CHF - och den siffran stämmer faktiskt, om man avser de utländska placerarnas pengar. Jag har läst, dock var det för ett antal månader sedan, så jag minns inte vad tidskriften hette, men i alla fall: Oerhörda summor har försvunnit, flyttats från Schweiz, av utländska kapitalplacerare, efter 2009. Jag vill minnas att siffran motsvarande 1 biljon CHF nämndes. Detta har medfört en bantad banksektor.

Sedan har ju Schweiz en inte obetydlig turistnäring, t. ex. Att denna är så viktig beror i sin tur mycket på utländska monegasker, som reser vidare till någon vintersportort i landet, efter att de har sett över sina tillgångar på den schweiziska banken.

Totalt sett är det nog inte helt enkelt att överblicka, hur betydande banksektorn i praktiken varit, och är, för Schweiz del. Att enbart räkna i termer av andel av BNP blir nog inte korrekt.
För att vara någon som är så snabb på att be om källor är du ganska duktig på att strunta i det själv. Men du är duktig på att revidera dina påståenden...
Citera
2013-06-08, 15:24
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
För att vara någon som är så snabb på att be om källor är du ganska duktig på att strunta i det själv. Men du är duktig på att revidera dina påståenden...

OK, här är en länk till källan om kapitalflykt ur Schweiz:

http://www.amazon.de/Steuerflucht-Milliardengesch%C3%A4ft-Schwarzgeld-Insider-packt/dp/3709304814/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1370697809&sr=1-2&keywords=hans-+lothar+merten.
Citera
2013-06-08, 15:39
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Det var väl till att göra sig märkvärdig . Jag nämnde siffran 3 biljoner CHF - och den siffran stämmer faktiskt, om man avser de utländska placerarnas pengar. Jag har läst, dock var det för ett antal månader sedan, så jag minns inte vad tidskriften hette, men i alla fall: Oerhörda summor har försvunnit, flyttats från Schweiz, av utländska kapitalplacerare, efter 2009. Jag vill minnas att siffran motsvarande 1 biljon CHF nämndes. Detta har medfört en bantad banksektor.

Sedan har ju Schweiz en inte obetydlig turistnäring, t. ex. Att denna är så viktig beror i sin tur mycket på utländska monegasker, som reser vidare till någon vintersportort i landet, efter att de har sett över sina tillgångar på den schweiziska banken.

Totalt sett är det nog inte helt enkelt att överblicka, hur betydande banksektorn i praktiken varit, och är, för Schweiz del. Att enbart räkna i termer av andel av BNP blir nog inte korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
OK, här är en länk till källan om kapitalflykt ur Schweiz:

http://www.amazon.de/Steuerflucht-Milliardengesch%C3%A4ft-Schwarzgeld-Insider-packt/dp/3709304814/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1370697809&sr=1-2&keywords=hans-+lothar+merten.
Då var de snabba på att få tillbaka dem... 5,4 biljoner CHF 2008 (enligt tidigare länk), 5,3 biljoner CHF 2011, och banksektorn är viktigare i dag än då... http://www.swissbanking.org/en/20120702-2400-factsheet_finanzplatz_schweiz-rva.pdf

Men det var inte kapitalflykten jag tänkte på, det var att du började med att påstå att det var den största anledningen till deras välstånd, sedan krävde du källor som bevis på dess relativa storlek varpå du vid förfrågan om du kunde visa källor för ditt påstående backade till att det inte går att (enkelt) avgöra hur betydande banksektorn varit...

Som Svizzera skrev tidigare, man ska nog inte överskatta dess betydelse. Men jag tror att det är lätt att man gör det då det är en av de första saker folk tänker på när de tänker på Schweiz
Citera
2013-06-08, 17:55
  #71
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Svizzera:
Går folk in väggen/har man utbrändhet i Schweiz, eller är detta nåt typiskt "svenskt"?
Jag tänker att man har höga krav på sig att prestera för att få jobb och klara sig bra.
är ju fämst kvinnor som går in i "väggen",om kvinnorna inte är ute i arbetslivet så lär dom knappast gå i "väggen"..
Citera
2013-06-08, 19:00
  #72
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
är ju fämst kvinnor som går in i "väggen",om kvinnorna inte är ute i arbetslivet så lär dom knappast gå i "väggen"..

Det är din subjektiva tolkning av problematiken men visst; Schweiz anordnade rösträtt för kvinnor först på 70-talet och kvinnor stannar oftast hemma för hushållssysslorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in