2013-06-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du verkar röra dig godtyckligt i historienivåerna, tycker jag? Är det svensk, europeisk eller världens historia som barnen ska bibringas i skolan?
Vi har inte tid att lära barnen all historia, svensk är viktigast, sedan Europeisk osv. Kulturell och geografisk närhet är nyckeln.

Citat:
I svensk historia är svensk slavhandel i Afrika ointressant. Dess ekonomiska och kulturella spår är försumbara här. Finns ingen anledning att inkludera i någon undervisning, om inte syftet är att ett annat, sedelärande. "Svenskar har gjort mycket elakt mot andra folk och därför är vi skyldiga att vara solidariska mot dem nu". Eller kan du motivera framlyftandet av en perifer svensk roll på annat sätt?
Att känna till sin egen historia anser jag är enormt viktigt, och det är mer för att belysa det faktum att vi haft kolonier än att vi varit inblandade i slavhandel som jag anser att barnen bör läsa om Saint-Barthélemy och Cabo Corso.

Citat:
Däremot kan det vara intressant att veta att Loreen har mer slavhandlarblod i ådrorna än jag har, rent statistiskt. Och att somalier SANNERLIGEN INTE ska prata om svensk transatlantisk slavhandel och försöka dra växlar på det, eftersom de själva ägde slavar och var transitland till araberna. Jag hoppas du är klar och tydlig med att det är ett fullständigt oacceptabelt politiskt taskgrepp som pågår i dagens Sverige, eftersom du säger att du personligen inte tror på den sortens arvssynd?
Jag har inte upplevt att den (ytterst lilla) upplysning som skett de senaste decennierna rörande svenska kolonier och slavhandel har varit menad att skuldbelägga svensken.

Citat:
Historierevisionism är ett förfalskande av världen som den en gång såg ut. Sätter man bilden av en svart människa i kedjor som rasstereotyp för slaveriets offer och en vit man som förövaren så förvanskar man verkligheten som den var. Slavar och slavhandlare kan båda ha alla hudfärger, det är något som ungarna måste få lära sig.
Ja, och barnen får väl lära sig om t ex trälar också, inte sant?

Citat:
Syftet att förtiga att muslimerna tog fler afrikaner än européerna och dessutom tog miljontals vita som slavar är att inte lätta på "den vite mannens" skuldbörda, det tror jag du inser. Det är en politiskt motiverad propagandabild som används hela tiden för att försvara invandringen: "vi" är skyldiga att hjälpa "dem", eftersom "vi" behandlat "dem" illa i historien.

Den enda invandring som jag hört försvarats på det sättet är invandringen från forna kolonier till dess kolonisatörer som skedde i direkt samband med att länder blev självständiga.

Citat:
Sanningen var att muslimer och afrikaner inte är ett dugg snällare än oss, sanningen är att de gjorde allt i sin makt att erövra och förslava Europa. Vårt mer vetenskapsorienterade samhälle gjorde bara att vi blev bättre på att kriga än dem.
Vad är poängen med att lägga in en brasklapp om att ett annat land vid ett annat tillfälle gjorde samma sak fast mycket värre, när det inte har någon relevans till vad man läser om?

Skulle man t ex läsa om svensk nutidshistoria och få reda på att Sverige fängslade homosexuella för bara några decennier sedan finns det väl noll och ingen relevans i att påpeka att homosexualitet fortfarande är olagligt i Iran?

Citat:
Och återigen - om vi inte ska ta upp världhistoriens kanske största slavhandel, varför ska vi ta upp något positivt om arabernas historia i svenska klassrum?
Jag kan nog inte minnas att vi lärde oss någonting överhuvudtaget om arabers historia när jag gick i skolan. Men det var inte i går direkt, och mina barn går inte i svensk skola. Lär man sig om arabländernas historia i dag?
Citera
2013-06-09, 13:20
Medlem
Citat:
Du svarar inte på det jag skriver. Varför ska då somalisk eller kurdisk särart inte skärskådas lika kritiskt när anslag tilldelas till deras kulturföreningar? Om det överhuvudtaget går att beskriva vad som är skyddsvärt med svensk kultur och tradition, måste det ju vara lika enkelt för en rom eller jude att SPECIFICERA på vilket sätt de är unika!
Det finns svenska kulturföreningar också. Men du missar poängen. Jimmie säger att invandringen är skadlig för den svenska kulturen och de svenska traditionerna, men lyckas inte förklara på vilket sätt.

Citat:
När du tar judiskhet, romskhet, kurdiskhet för givna medan du kräver besked om vad som är bra och skyddsvärt med just svenskhet så är det en rasistisk särbehandling av just en etnicitet och kultur.
Du sysslar med en oärlig debatteknik. Jag har aldrig ifrågasatt vad som är bra och skyddsvärt med "svenskhet", jag ifrågasätter argumentet att det är skadligt för svenskar att ha invandrare i landet.

De enda traditioner som man hör talas om försvinner och som "borde skyddas" är saker som skolavslutning i kyrkan. Man kan ju lätt fråga sig hur många som gnäller på det som skulle uppskatta obligatorisk bibelläsning i skolan eller som besöker kyrkan i vanliga fall...
Citera
2013-06-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Jag har inte upplevt att den (ytterst lilla) upplysning som skett de senaste decennierna rörande svenska kolonier och slavhandel har varit menad att skuldbelägga svensken.

Jag kan nog inte minnas att vi lärde oss någonting överhuvudtaget om arabers historia när jag gick i skolan. Men det var inte i går direkt, och mina barn går inte i svensk skola. Lär man sig om arabländernas historia i dag?

Självklart undervisas det om islams utbredning i dagens skolor, liksom det alltid gjort - du kanske sov dig igenom historielektionerna? Det grundläggande temat är då en arabisk högkultur i kontrast till dåtidens påstått primitiva, intoleranta Europa. Att det var genom araberna som antikens skrifter bevarades här du väl hört talas om, liksom att kristna och judar behandlades tolerant?

Om dessa positiva aspekter ska läras ut, varför då inte det enormt viktiga negativa som den arabiska slavhandeln innebar?

Inte heller verkar du hänga med i dagens svenska debatt - du kan hoppa upp och sätta dig på att den transatlantiska slavhandeln används som exempel på Sveriges historiska skuld! Det är ett stående inslag i den fördummade världsbild snart sagt varje svensk har idag: De vita europeiska länderna har förtryckt länderna i Afrika och Mellanöstern. Det är "vårt" fel att de är fattiga och underutvecklade, inte deras eget ansvar. "Vi" har byggt vår rikedom på att exploatera "dem".

Att gemene man inte känner till den enorma arabisk/muslimska slavhandeln idag är resultatet av en medveten kulturell styrning och fördumning som gör att den skeva bilden av somalier i förorten som någon sorts slavättlingar och samer som någon sorts indianer tagit fäste.
Citera
2013-06-09, 13:36
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Det finns svenska kulturföreningar också. Men du missar poängen. Jimmie säger att invandringen är skadlig för den svenska kulturen och de svenska traditionerna, men lyckas inte förklara på vilket sätt.

Vid det här laget så talar konsekvenserna för sig själv, man måste vara blind för att missa vad som skett, vad som sker och vad som håller på att ske. Men för att besvara frågan, invandrarna är inte intresserad av svensk kultur eller att bevara den, de vill bevara sin egen(vilket är naturligt), vilket leder till den ofrånkomliga slutsatsen att det blivit uppenbart att två olika kulturer(värderingar osv) inte samexisterar utan att det leder till konflikter som kan eskalera till våldsamheter, de färgade invandrarnas inträde på svenskt territorium ledar oundvikligen till att svensk kultur och svensk etnicitet upphör att existera och som svensk har jag samma rätt som alla andra folkslag till min kultur, min etnicitet och ett geografiskt område för att bevara och utveckla min kultur. För att bevara den svenska kulturen(som är föränderlig) krävs etniska svenskar...

Citat:
Du sysslar med en oärlig debatteknik. Jag har aldrig ifrågasatt vad som är bra och skyddsvärt med "svenskhet", jag ifrågasätter argumentet att det är skadligt för svenskar att ha invandrare i landet.

De enda traditioner som man hör talas om försvinner och som "borde skyddas" är saker som skolavslutning i kyrkan. Man kan ju lätt fråga sig hur många som gnäller på det som skulle uppskatta obligatorisk bibelläsning i skolan eller som besöker kyrkan i vanliga fall...
Citera
2013-06-09, 13:50
Medlem
Citat:

Vad jag påstår är att det är OMÖJLIGT att beskriva och förklara så komplexa saker som etnicitet, kultur och traditioner så att det tål kritisk granskning. Att man kan ta upp specifika exempel på att nationalsången inte sjungs, flaggan inte hissas, fläsk inte finns i skolbespisningen eller avslutningen inte hålls i kyrkan kan ju alltid förlöjligas och förminskas som du just gjorde. Du skulle aldrig bagatellisera erosionen av judiska seder och bruk i Malmö eller rycka på axlarna åt beskrivningen av ett förlorat armeniskt kulturarv i Turkiet.

Du värderar helt enkelt det svenska annorlunda.

I förlängningen handlar det om att Rosengård är minst lika främmande för svensk kontinuitet som de ryskdominerade områdena i Estland eller de kinesiska enklaverna i Tibet. Och hotet mot den lilla svenska kulturen från en potentiellt oändlig invandring från Afrika och mestadels muslimska områden är lika verkligt som dessa exempel, som väl ingen vettig människa ifrågasätter. En amerikanisering/globalisering från ena sidan och en arabisering/islamisering från den andra kan snabbt tränga undan vad som är ett litet svenskt folk.

Att trivialisera den historiskt unika omvälvning vi genomgår på bara någon generation genom att prata om att stå i kö eller gilla furuinredning är dumt bortom all gräns.
Citera
2013-06-09, 14:48
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Det finns inget motargument, det finns ingen högre nivå, inget sätt att komma runt detta.
Det finns många argument mot unken nationalism, individens rätt att suveränt välja livsstil, tro, sexualitet väger tyngre, om inte råder inskränkningar i friheten, i värsta fall diktatur. Sedan kan argumentet om folkviljans val användas som en klubba, få människor delar er syn av svenskhet, varför er repressiva våta dröm, med er logik, vändas mot er; vi gillar mångkulturen, trivs ni inte kan vi skicka ut er!
Om samma måttstock används, med era mått går det alldeles utmärkt att trycka ner er med samma brutala praktik som ni eftersträvar, bara detta uppenbara faktum visar på hur omogen diskussionen i nationalisternas ankdamm är.
Citera
2013-06-09, 15:29
Medlem
Citat:
Självklart undervisas det om islams utbredning i dagens skolor, liksom det alltid gjort - du kanske sov dig igenom historielektionerna? Det grundläggande temat är då en arabisk högkultur i kontrast till dåtidens påstått primitiva, intoleranta Europa. Att det var genom araberna som antikens skrifter bevarades här du väl hört talas om, liksom att kristna och judar behandlades tolerant?
När jag gick i skolan läste vi i bibeln på lektionstid, det var väl det närmaste jag kan komma ihåg att vi kom araber i ett historiskt perspektiv.

Citat:
Om dessa positiva aspekter ska läras ut, varför då inte det enormt viktiga negativa som den arabiska slavhandeln innebar?
Ja, om man nu läser om arabisk historia kan det ju vara bra att inkludera det. Men du började ju hojta om att man måste läsa om arabisk slavhandel bara för att man nuddar slavhandel i Svensk/Europeisk historia.

Citat:
Inte heller verkar du hänga med i dagens svenska debatt - du kan hoppa upp och sätta dig på att den transatlantiska slavhandeln används som exempel på Sveriges historiska skuld! Det är ett stående inslag i den fördummade världsbild snart sagt varje svensk har idag: De vita europeiska länderna har förtryckt länderna i Afrika och Mellanöstern. Det är "vårt" fel att de är fattiga och underutvecklade, inte deras eget ansvar. "Vi" har byggt vår rikedom på att exploatera "dem".
Irrelevant till vad jag skrev.

Citat:
Att gemene man inte känner till den enorma arabisk/muslimska slavhandeln idag är resultatet av en medveten kulturell styrning och fördumning som gör att den skeva bilden av somalier i förorten som någon sorts slavättlingar och samer som någon sorts indianer tagit fäste.
Ja, ett annat alternativ kan ju vara att det helt enkelt inte är relevant att läsa om all världens slavhandel bara för att man nuddar vid ämnet när man läser europeisk historia?
Citera
2013-06-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Vid det här laget så talar konsekvenserna för sig själv, man måste vara blind för att missa vad som skett, vad som sker och vad som håller på att ske. Men för att besvara frågan, invandrarna är inte intresserad av svensk kultur eller att bevara den, de vill bevara sin egen(vilket är naturligt), vilket leder till den ofrånkomliga slutsatsen att det blivit uppenbart att två olika kulturer(värderingar osv) inte samexisterar utan att det leder till konflikter som kan eskalera till våldsamheter, de färgade invandrarnas inträde på svenskt territorium ledar oundvikligen till att svensk kultur och svensk etnicitet upphör att existera och som svensk har jag samma rätt som alla andra folkslag till min kultur, min etnicitet och ett geografiskt område för att bevara och utveckla min kultur. För att bevara den svenska kulturen(som är föränderlig) krävs etniska svenskar...
Kan du rada upp några av dessa självklara konsekvenser du talar om?

När började det krävas etniska svenskar för att kunna bevara den svenska kulturen? Det har ju inte krävts tidigare, så varför nu?
Citera
2013-06-09, 15:48
Medlem
Citat:
Vad jag påstår är att det är OMÖJLIGT att beskriva och förklara så komplexa saker som etnicitet, kultur och traditioner så att det tål kritisk granskning.

Men det är inga problem att hävda att detta, som du inte kan beskriva eller förklara, förstörs?

Citat:
Att man kan ta upp specifika exempel på att nationalsången inte sjungs, flaggan inte hissas, fläsk inte finns i skolbespisningen eller avslutningen inte hålls i kyrkan kan ju alltid förlöjligas och förminskas som du just gjorde.
Finns inte fläsk i svenska skolor?

Citat:
Du skulle aldrig bagatellisera erosionen av judiska seder och bruk i Malmö eller rycka på axlarna åt beskrivningen av ett förlorat armeniskt kulturarv i Turkiet.
Varför inte?

Citat:
I förlängningen handlar det om att Rosengård är minst lika främmande för svensk kontinuitet som de ryskdominerade områdena i Estland eller de kinesiska enklaverna i Tibet. Och hotet mot den lilla svenska kulturen från en potentiellt oändlig invandring från Afrika och mestadels muslimska områden är lika verkligt som dessa exempel, som väl ingen vettig människa ifrågasätter. En amerikanisering/globalisering från ena sidan och en arabisering/islamisering från den andra kan snabbt tränga undan vad som är ett litet svenskt folk.
Du skulle alltså vilja begränsa även kulturutbudet i Sverige?

Citat:
Att trivialisera den historiskt unika omvälvning vi genomgår på bara någon generation genom att prata om att stå i kö eller gilla furuinredning är dumt bortom all gräns.
Det är mycket möjligt att det är en dum trivialisering, men det är ju enormt mycket mer konstruktivt än att bara skrika sig hes om att invandrare förstör svensk kultur utan att kunna förklara vad man menar.
Citera
2013-06-09, 15:54
Moderator
Meijis avatar
Citat:
När började det krävas etniska svenskar för att kunna bevara den svenska kulturen? Det har ju inte krävts tidigare, så varför nu?

"Svensk kultur" kan antingen avse en kultur med ett visst innehåll eller så kan man avse den kultur, som existerar på svenskt territorium (oavsett innehållet).

Enl. den senare definitionen är "Ramadan: en svensk tradition" (men inte enl. den första definitionen).

http://www.bokus.com/bok/9789188552877/ramadan-en-svensk-tradition/

Vilken definition avser du med "svensk kultur"?
Citera
2013-06-09, 15:59
Medlem
StigAllans avatar
Citat:

Nu får du verkligen ta och skärpa till dig!
Hur kan du ens tänka tanken att det inte behövs svenskar till att upprätthålla den svenska kulturen?
Tror du ditt jävla spån att en kurd ska kunna ersätta svensken och föra den svenska egenheten vidare?
Citera
2013-06-09, 16:54
Medlem
Citat:

Nu har du alltså reducerat dig till en allmängiltig nihilism kring alla kulturers och etniciteter? Jag tolkar det så: Den svenska kulturens har inget med svensk etnicitet att göra och du skriver också att du mycket väl kan rycka på axlarna även åt att judisk eller armenisk trängs undan i Malmö eller Turkiet. Romsk kultur har inget med romsk etnicitet att göra, kurdiskheten är en konstruktion. Om tibetanska språket dör ut eller Sveriges städer halveras i islamiserade enklaver utan historisk kontinuitet med europeisk idétradition är egentligen egalt. Allt flyter, inget är beständigt.

Inga problem, alltså - du bryr dig inte om några kulturers bevarande eller folkgruppers rättigheter, det är åtminstone konsekvent och jag förväntade mig inte att "omvända" dig, bara att göra tydligt vad du står för. Har du samma distanserade syn på både judiskt, svenskt och kurdiskt så är du ju åtminstone inte rasist, eller hur?

Upprinnelsen till den här tråden var dock de debattörer med annan etnisk bakgrund som har EN syn på sin egen historiska kontinuitet och en ANNAN på min. Peter Wolodarski och Göran Rosenberg har ingen rätt att ta sin egen judiska identitet/kultur/etnicitet för given samtidigt som de "problematiserar" och vill omdefiniera min svenskhet.

Kurdo Baksi kan inte säga att han är lika mycket svensk som Jimmie Åkesson utan att medvetet begå samma kränkning mot den svenska etniciteten som turkarna gjorde mot hans egen kurdiskhet genom att vilja omdefiniera den till att vara "bergsturkisk" istället.

Dessa herrar (till skillnad från dig som en vanlig "världsmedborgarsvensk"?) är nämligen ytterst medvetna om sin särart och därmed också min. De vet vad "etnicitet" och "kultur" betyder för kontinuiteten och överlevnaden hos deras egna folk.

Därmed så vet de precis vad de unnar sig själva och samtidigt missunnar oss svenskar, vilket är mycket värre än din lite aningslösa rotlöshet och likgiltighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in