Citat:
Vi har inte tid att lära barnen all historia, svensk är viktigast, sedan Europeisk osv. Kulturell och geografisk närhet är nyckeln.
Citat:
Att känna till sin egen historia anser jag är enormt viktigt, och det är mer för att belysa det faktum att vi haft kolonier än att vi varit inblandade i slavhandel som jag anser att barnen bör läsa om Saint-Barthélemy och Cabo Corso.
I svensk historia är svensk slavhandel i Afrika ointressant. Dess ekonomiska och kulturella spår är försumbara här. Finns ingen anledning att inkludera i någon undervisning, om inte syftet är att ett annat, sedelärande. "Svenskar har gjort mycket elakt mot andra folk och därför är vi skyldiga att vara solidariska mot dem nu". Eller kan du motivera framlyftandet av en perifer svensk roll på annat sätt?
Citat:
Jag har inte upplevt att den (ytterst lilla) upplysning som skett de senaste decennierna rörande svenska kolonier och slavhandel har varit menad att skuldbelägga svensken.
Däremot kan det vara intressant att veta att Loreen har mer slavhandlarblod i ådrorna än jag har, rent statistiskt. Och att somalier SANNERLIGEN INTE ska prata om svensk transatlantisk slavhandel och försöka dra växlar på det, eftersom de själva ägde slavar och var transitland till araberna. Jag hoppas du är klar och tydlig med att det är ett fullständigt oacceptabelt politiskt taskgrepp som pågår i dagens Sverige, eftersom du säger att du personligen inte tror på den sortens arvssynd?
Citat:
Ja, och barnen får väl lära sig om t ex trälar också, inte sant?
Historierevisionism är ett förfalskande av världen som den en gång såg ut. Sätter man bilden av en svart människa i kedjor som rasstereotyp för slaveriets offer och en vit man som förövaren så förvanskar man verkligheten som den var. Slavar och slavhandlare kan båda ha alla hudfärger, det är något som ungarna måste få lära sig.
Citat:
Syftet att förtiga att muslimerna tog fler afrikaner än européerna och dessutom tog miljontals vita som slavar är att inte lätta på "den vite mannens" skuldbörda, det tror jag du inser. Det är en politiskt motiverad propagandabild som används hela tiden för att försvara invandringen: "vi" är skyldiga att hjälpa "dem", eftersom "vi" behandlat "dem" illa i historien.
Den enda invandring som jag hört försvarats på det sättet är invandringen från forna kolonier till dess kolonisatörer som skedde i direkt samband med att länder blev självständiga.
Citat:
Vad är poängen med att lägga in en brasklapp om att ett annat land vid ett annat tillfälle gjorde samma sak fast mycket värre, när det inte har någon relevans till vad man läser om?
Sanningen var att muslimer och afrikaner inte är ett dugg snällare än oss, sanningen är att de gjorde allt i sin makt att erövra och förslava Europa. Vårt mer vetenskapsorienterade samhälle gjorde bara att vi blev bättre på att kriga än dem.
Skulle man t ex läsa om svensk nutidshistoria och få reda på att Sverige fängslade homosexuella för bara några decennier sedan finns det väl noll och ingen relevans i att påpeka att homosexualitet fortfarande är olagligt i Iran?
Citat:
Jag kan nog inte minnas att vi lärde oss någonting överhuvudtaget om arabers historia när jag gick i skolan. Men det var inte i går direkt, och mina barn går inte i svensk skola. Lär man sig om arabländernas historia i dag?
Och återigen - om vi inte ska ta upp världhistoriens kanske största slavhandel, varför ska vi ta upp något positivt om arabernas historia i svenska klassrum?