Citat:
Om man säger att man vill bevara någonting och hävdar att man har lösningen på hur man ska göra det borde man veta vad det är man vill bevara. Det är alltså ingenting underligt att be en person som säger att han vill skydda det typiskt svenska genom att minska påverkan utifrån om han kan förklara vad han menar.
Romernas nationalism har jag ingen insyn i och jag vet inte riktigt vad du menar där, men när det gäller kurdernas nationalism så har i alla fall jag fått intrycket av att det i grund och botten är så pass enkelt att de vill ha en egen nation för alla de som talar kurdiska och anser sig själva vara en del av den kurdiska folkgruppen, inte att de vill skydda sig från någon slags kulturell utarmning.
Romernas nationalism har jag ingen insyn i och jag vet inte riktigt vad du menar där, men när det gäller kurdernas nationalism så har i alla fall jag fått intrycket av att det i grund och botten är så pass enkelt att de vill ha en egen nation för alla de som talar kurdiska och anser sig själva vara en del av den kurdiska folkgruppen, inte att de vill skydda sig från någon slags kulturell utarmning.
Menar du att Dalai Lama måste kunna beskriva vad som är typiskt tibetanskt för att det ska vara fel att etniska kineser tar över Tibet? Hur ska han lyckas med det - vad är typiskt tibetansk? Är de glada eller ledsna, korta eller långa, flitiga eller lata? Hur beskriver du en typisk tibetan?
Var baltstaterna skyldiga att kunna avgränsa sin kultur för att det skulle vara fel att etniska ryssar massinvandrade? Hur är estnisk kultur annorlunda än finskt, exakt? Kan du beskriva det på tre meningar för en radioreporter?
Om inte - hur kan du begära detsamma av Jimmie?
Och du menar att om jag bara köper en kurdisk parlör så kommer jag att accepteras som riktig kurd, eftersom det bara handlar om språket? Verkligen?