Citat:
Ursprungligen postat av
UT64
Bra inlägg, men jag tycker du är lite väl generös mot Stig Wallin. Han var en
skitstövel som gjorde karriär över sin egen dotters döda kropp. Rörelsen han
startade var en konstgjord konstruktion, avsedd endast för batikkärringar
och politiska fanatiker av expotyp. Den har aldrig haft något som helst folkligt stöd.
Jag vill minnas att rörelsen redan fanns och att Stigs dotter Sara var verksam i den och att den faktiskt har haft ett visst folkligt stöd, i vissa grupper av "engagerade" människor i alla fall, typ såna som var med i FNL-rörelsen på sin tid.
Jag tror Stig var en vanlig välmenande naiv svensk som gick på PK-iternas propaganda. Det är det väldigt många som har gjort, och gör det än.
Mordet skedde väl på 80-talet, eller kanske tidigt 90-tal. Det var mycket mindre ifrågasättande då, och Stig bodde i en liten stad i Norrland som inte var så berikad då.
Att han sedan fick en massa lovord och även inkomster av sitt engagemang var nog knappast vad han hade räknat ut i förväg. Men när det väl blev så var det väl frestande att fortsätta, det hade nog många gjort.
Ändå menar jag att Stig hade ett ansvar. Han borde ha erkänt för sig själv och andra att invandringen av t ex f d barnsoldater kan ha sina risker och han borde ha visat ett öppet sinne mot dem som betonade riskerna med invandring av denna sort.