Stig var nog rätt bra politiskt korrekt även före dotterns död, jag menar, hon var en mångkulturkramare med afrikansk pojkvän. Hennes uppfostran har absolut haft en inverkan på hennes tokliberala idéer.
Att Stig blev än mer en antirasist efter dotterns död kan säkert förklaras med att han blev Sara och lät hon leva vidare genom honom, vilket Batuta tog upp.
Han kan också ha drabbats av "Jag vet att jag har rätt"-symptomet, d.v.s. när någon får sina åsikter motbevisade med fakta kan det istället resultera i att personen tror ännu starkare på sina bevisat felaktiga idéer:
Citat:
In a series of studies in 2005 and 2006, researchers at the University of Michigan found that when misinformed people, particularly political partisans, were exposed to corrected facts in news stories, they rarely changed their minds. In fact, they often became even more strongly set in their beliefs. Facts, they found, were not curing misinformation. Like an underpowered antibiotic, facts could actually make misinformation even stronger.
Källa