2013-05-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Dock finns det massor av vittnesuppgifter från många som såg en svartklädd man den här morgonen. Problemet är bara att dessa uppgifter inte hjälper utredningen framåt.

En svartklädd man. Var GM svartklädd? Mörka byxor med vita ränder, beige eller mörk jacka, vittnesuppgifterna gick isär väldigt tidigt tyvär. Men man tycker ju som sagt att någon borde sett mördaren vid ICA. Som vi varit inne på tidigare så får jag instämma med att vädret spelade en avgörande fördel till mördaren, ska man se krasst på det så var det ett optimalt väder för att begå ett brott. Regnigt och mörkt, ett typiskt väder då det blåser regn i ansiktet och man tittar ner i backen, har luva på sig, paraply m.m. Hade det inte varit för vädret så tror jag man hade fått ett bättre signalement på mördaren.

Jag blir lite fundersam över att man till och med beskrivit att mördaren hade väldigt blåa ögon men samtidigt verkar ingen ha sett honom ordentligt. Det skulle inte förvåna mig om många vittnen sett olika personer helt enkelt med liknande klädsel. Det är riktigt skumt att mördaren fortfarande går fri förövrigt.
Citera
2013-05-31, 09:18
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
En svartklädd man. Var GM svartklädd? Mörka byxor med vita ränder, beige eller mörk jacka, vittnesuppgifterna gick isär väldigt tidigt tyvär. Men man tycker ju som sagt att någon borde sett mördaren vid ICA. Som vi varit inne på tidigare så får jag instämma med att vädret spelade en avgörande fördel till mördaren, ska man se krasst på det så var det ett optimalt väder för att begå ett brott. Regnigt och mörkt, ett typiskt väder då det blåser regn i ansiktet och man tittar ner i backen, har luva på sig, paraply m.m. Hade det inte varit för vädret så tror jag man hade fått ett bättre signalement på mördaren.

Jag blir lite fundersam över att man till och med beskrivit att mördaren hade väldigt blåa ögon men samtidigt verkar ingen ha sett honom ordentligt. Det skulle inte förvåna mig om många vittnen sett olika personer helt enkelt med liknande klädsel. Det är riktigt skumt att mördaren fortfarande går fri förövrigt.
Jag är övertygad om att vittnen sett två olika män varav den ena är GM och den andra är ett vittne polisen hört. Det jag läst gällande vad vittnen observerar går isär på vissa viktiga punkter där man inte tar fel, tex höjden och hur vältränade ben GM har. Tror det här är något man måste gå igenom om man vill ha en chans att lösa mordet för har man ett vittne som sett fel man förstörs hela utredningen och får fel flyktväg.

Sedan tror jag att GM lämnat Trädgårdsföreningen för att det varit lite för mycket folk där som kunde se han. Att GM hamnade vid ICA är nog endast en tillfällighet som jag ser det och inget man skall lägga ner för mycket fokus på. För mig är Trädgårdsföreningen betydligt mer intressant för genom den kan GM ta sig till centrum utan att poliser kan råka komma körande längs en väg och haffa han. Frågan är då hur han tar sig från triangeln, min gissning är att han passar in ett rödljus eller springer tillbaks över gatan och smyger sig genom Trädgårdsföreningen till den plats han flyr mot.

Blå ögon är väl rätt så givet för GM om det är en Nordbo, Balt, Ryss, Polack eller liknande?
Citera
2013-05-31, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag är övertygad om att vittnen sett två olika män varav den ena är GM och den andra är ett vittne polisen hört. Det jag läst gällande vad vittnen observerar går isär på vissa viktiga punkter där man inte tar fel, tex höjden och hur vältränade ben GM har. Tror det här är något man måste gå igenom om man vill ha en chans att lösa mordet för har man ett vittne som sett fel man förstörs hela utredningen och får fel flyktväg.

Sedan tror jag att GM lämnat Trädgårdsföreningen för att det varit lite för mycket folk där som kunde se han. Att GM hamnade vid ICA är nog endast en tillfällighet som jag ser det och inget man skall lägga ner för mycket fokus på. För mig är Trädgårdsföreningen betydligt mer intressant för genom den kan GM ta sig till centrum utan att poliser kan råka komma körande längs en väg och haffa han. Frågan är då hur han tar sig från triangeln, min gissning är att han passar in ett rödljus eller springer tillbaks över gatan och smyger sig genom Trädgårdsföreningen till den plats han flyr mot.

Blå ögon är väl rätt så givet för GM om det är en Nordbo, Balt, Ryss, Polack eller liknande?

Exakt. Jag har svårt att bestämma mig för om han hade lokalkännedom eller inte. Själv bor jag i Linköping och hade jag gjort något liknande så hade jag garanterat flytt igenom trädgårdsföreningen också, det är optimalt för att komma undan. Inga polisbilar som du säger som kan haffa honom, dessutom om man rör sig igenom Trädgårdsföreningen så kommer man ut på ett helt annat ställe, osedd av bilar och dylikt.
Citera
2013-05-31, 12:13
Medlem
David Pruttons avatar
Det är svårt som utomsocknes att få någon riktig bild av omgivningen egentligen men tycker pratet om skyfallet är intressant faktiskt.

Desto mer jag tänker på det inser jag hur fördelaktigt ett sådant väder är för en GM.

Kan någon klargöra och bekräfta en gång för alla vilket väder det var morddagen +- någon timma innan/efter morden?
Citera
2013-05-31, 12:44
Medlem
LeonVances avatar
Jag fick en ny tanke i morse: att mordet inte klarats upp pga att Linköping brukar förväxlas med Lidköping. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lidkoping-vill-byta-namn_6963375.svd

Om det är så att GM var nyinflyttad i Linköping vid tiden för morden, då kan det vara så att hans vänner eller anhöriga därifrån han bodde innan aldrig har kopplat ihop honom med dubbelmordet eftersom de trott att han bodde i Lidköping och morden skedde i Linköping. Eller tvärt om.

Man bör ta i beaktande just detta, att Linköping är en stad som ofta förväxlas med en annan. Linköping måste vara, i förhållande till sin storlek, den mest förväxlade staden i Sverige. Den är väl femte störst i Sverige, men ändå kan folk inte skilja den från Lidköping. Ibland blir det t o m Lindköping.

EDIT: tydligen hamnar personer ofta i Linköping när de egentligen ska till Lidköping. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=504&artikel=5083073

På google ger Lindköping ca en halv miljon träffar, trots att det inte finns någon stad som heter så.
Senast redigerad av LeonVance 2013-05-31 kl. 12:48.
Citera
2013-05-31, 12:45
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Exakt. Jag har svårt att bestämma mig för om han hade lokalkännedom eller inte. Själv bor jag i Linköping och hade jag gjort något liknande så hade jag garanterat flytt igenom trädgårdsföreningen också, det är optimalt för att komma undan. Inga polisbilar som du säger som kan haffa honom, dessutom om man rör sig igenom Trädgårdsföreningen så kommer man ut på ett helt annat ställe, osedd av bilar och dylikt.
Jag erkänner attjag haft lite fel om hur man tar sig ut ur Trädgårdsföreningen i tråden men onekligen är det en central och viktig punkt för GM. Nu behöver detta inte betyda att det är ett planerat dåd men det är för mig klart att GM inte är någon som bara lullat på utan att veta var han skall och jag tror inte att ICA är en vidare het plats att ta sig till. Hur GM tagit sig från triangeln kan jag inte ge något svar på men rent praktiskt är det inte otroligt att se att GM springer över gatan när han dumpat mössan.

Jag tror nämligen att mössan och ICA är ett villospår som man fokuserar för mycket på. Har GM en bostad eller bil i närheten finns det ingen anledning att dumpa mössan så han gör det av någon annan anledning. Det finns vittnen överallt förutom vid ICA så den slutsatsen jag drar är att GM inte stannat eller rört sig vidare mycket i triangelområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag fick en ny tanke i morse: att mordet inte klarats upp pga att Linköping brukar förväxlas med Lidköping. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lidkoping-vill-byta-namn_6963375.svd
En intressant tanke, om GM inte har ett stort ärr på sin hand blir det ännu lättare för han att slinka undan granskande ögon. Även om han blött en hel del så behöver inte såret vara djupt och jag drar på mig mycket sår som inte lämnar ärr man kan se om man inte vet var man skall titta och även då är det svårt.
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-05-31 kl. 12:47.
Citera
2013-06-07, 23:23
Medlem
Denna mordutredning värkar ju stendöd, händer det inte ett skvatt? Det har väl heller inte tagits upp i media på rätt länge?
Citera
2013-06-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkedaman
Denna mordutredning värkar ju stendöd, händer det inte ett skvatt? Det har väl heller inte tagits upp i media på rätt länge?

Mordet är 10 år gammalt, att det är låg aktivitet är inget konstigt. Finns väl inget att ta upp i media.
Citera
2013-06-16, 22:51
Medlem
barnets avatar
Gissar att utredningen i praktiken är nedlagd. Att polisen inte lyckats bättre med det här fallet är, ursäkta mig, en smula skämmigt.
Citera
2013-06-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Gissar att utredningen i praktiken är nedlagd. Att polisen inte lyckats bättre med det här fallet är, ursäkta mig, en smula skämmigt.
Ibland vinner skurken. Polisen kan inte lösa alla brott, även om det vore önskvärt.
Citera
2013-06-17, 22:18
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Ibland vinner skurken. Polisen kan inte lösa alla brott, även om det vore önskvärt.

Nej men det är inte alltid man har rånarens DNA, samt har en mördare som springer omkring på ljusa dagen och knivhöger vilt till döds två människor. Polisen hade mkt goda förutsättningar som man har sabbat. Att man inte ens kommit något på spåren är något flagrant
Citera
2013-06-17, 23:48
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Precis.
En annan bekant byggde ett hus med hjälp av polacker.
Det gick för jävla långsamt och efter en tid sa min vän ifrån till den polska "byggherren" på allvar.
Dagen efter var hela byggänget utbytt mot ett nytt.
I de här kretsarna finns nog inte saker som anställningstrygghet vilket jag absolut tror kan få det att slå slint hos en del typer.

Håller med dig om att något slags misslyckande bör ha triggat igång det här - med tanke på att det är ett barn som attackeras så tror jag heller inte på en "etablerad" kriminell person. Det är ett extra fegt dåd och jag tror på att aggressionerna skulle ut bara och då var pojken ett lämpligt offer.

Tror att era resonemang för åt helt fel håll. Det här är inte någon som har problem på jobbet, utan snarare någon som aldrig haft ett jobb, en psykiskt sjuk person som ropade på hjälp. En schizofren, paranoid människa med tvångstankar, riktigt sjuk.

Det förstår ni väl att någon som kommer hit och jobbar på bygge inte knivar ihjäl ett barn och en kvinna, utan i så fall vänder sig till facket med sina problem, eller sina jobbkompisar, eller ingen alls.

Detta dåd är utfört av en sjuk person. Kanske lever personen inte längre, utan begick självmord kort därpå, om hjälpen inte kom. Om killen fick hjälp är det ett under att han inte kopplades ihop med mordet, men det är först på senare år som polisen arbetat systematiskt. Över länsgränserna har det inte fungerat alls. Kanske håret var blekt och blonderat för attacken? Tänk på killen i Usa som sköt folk, han färgade håret rött...

Försök se om killen liknar någon, fast med mörk hårfärg, brun eller svarthårig. Vilka länsgränser/polisdistrikt ligger precis bortom lagens långa arm i Linköping? GM kan ha rest bara en kortare sträcka, för att hamna inom ett annat polisdistrikt. Så enkelt kan det vara för att polisen inte ska se hela bilden, det finns det otaliga exempel på.

Det kan också vara så att killen via sina föräldrar eller syskon har anknytning till Linköping, och då tänker jag på universitetsvärlden. Någon som tog första morgontåget från Stockholm kanske, och återvände samma dag?

Om GM lever kan det vara någon som får utlopp för sin ångest (om den är kvar) på ett eller annat sätt, kanske som fri författare, konstnär eller liknande, om personen inte är i vårdsvängen.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-17 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in