Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Polisen skulle mer eller mindre kunna tvinga fram ett test, eftersom man från 1 januari 2006 tydligen får tillåtelse att testa även andra än skäligen misstänkta om det kan vara av betydelse för att lösa ett grovt brott. De som ändå nekar är de som man troligen vill komma åt med hjälp av PKU-registret, då man alltså har ett namn att kolla emot. För mig känns det också som att han bör ha haft med polisen att göra förut. Jag tror visserligen inte att han har haft sån tur att han kommit undan även fast polisen har talat med honom som vittne, en sån fadäs tror jag trots allt inte att de har gjort.
Om polisen har ett namn kan jag inte tänka mig att de inte skulle plocka in han på förhör. Nu är saken den att de kan ha och troligen har haft ett stort antal namn som bommat så skulle de plocka in fel man skulle det nog bli en mindre skandal med tanke på hur media skulle gå igång. Jag tror att media är ett stort problem i det här för de kräver att något sker men samtidigt tar de alla chanser att ge en pungspark när de får chansen.
Det är lätt att se vad som skulle hända om någon tas i förvar för mordet för att inte kunna fly medan de väntar på svaret, media går igång och flashback hänger ut killen. Sedan är det bom och någon har fått äran att bli rikskändis som
'Linköpingsmördaren', bara att se hur de gick igång på den där konstnären när han greps. Därför kör polisen på det säkra och DNA toppsar folk som vill bli toppsade, i värsta fall drar någon i handbromsen och de kan nöja sig med att ta in folk från någonstans som tittar på bevisen en gång var 5:e år och åker hem.
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Det där MC-spåret kanske inte är helt galet...beroende på hur det nu var med familjens skulder och lån....kanske låter långsökt men det har ju funnits vissa antydningar i den riktningen också. Jag har ju också menat att familjen kanske mycket väl vet vad det rör sig om men de vet inte exakt vem som gjort det kanske. Och handlar det nu om något sådant så kanske ingen av de inblandade är intresserade av att prata för mycket med polisen heller...
En tanke jag har är att GM kan ha skickats utomlands efter det här och får ta emot nya i landet som är på flykt. Det skulle passa betydligt bättre om man kan ha han levandes utomlands där det är billigt och skicka ner vad han behöver för att leva gott. Han kan lära sig språket och hjälpa de nya som kommer på besök. Känns inte som om man vill ha den här killen i
sitt gäng då DNA toppsning nog är standard på folk i gäng.
Det behöver inte vara ett MC-gäng GM har koppling till.