2013-03-24, 12:07
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Ja kidnappning kan vi nog släppa, men visst möjligheten finns. Enligt något vittne så ska ju gärningmannen och den blivande dubbelmördaren stått och väntat på Muhammed, så att han hade något otalt med Mohammed verkar ju helt klart, ingen slump att gärningsmannen sprang på Muhammed. Frågan är dock om det var planerat att mörda pojken, det är jag tveksam till. Mördaren kanske fick någon spark eller spottloska på sig som gjorde han fullständigt vansinnig.

En sak som är intressant är ju att Muhammed brukade ha sällskap med sin syster till skolan, men den här morgonen blev det inte så, vad hade hänt om både Muhammed och systern kommit gåendes där, troligtvis ingenting? Om mördaren stått och väntat som faktiskt vittnen antyder så undrar man ju hur han visste att Muhammed skulle komma ut själv den morgonen?

Om båda hade kommit gående kan det nog inte uteslutas att han mördat båda, nu mördade han ju ett vittne helt utan vidare så det kan man kanske misstänka. Han visste nog inte att Muhammed skulle komma ut själv såvida han inte sett systern gå tidigare (om hon gjorde det).
Citera
2013-03-28, 18:58
Medlem
Yatsys avatar
Jag tror inte på teorin om avancerad planering och flyktbilar.Det låter långsökt.

Hur var det egentligen:skulle lillpojken få gå till skolan själv den dagen (överenskommelse),eller försov sig systern den morgonen?

Jag funderar på tar man notis om främlingar i Linköping som kutym.Som tex mig när jag stod där en tidig morgon i området bara för att jag är intresserad av fallet.Tre personer gick förbi mig och hälsad och jag också.Tar man notis om dom som är hemma i området,eller lägger man kanske inte märke till dom då?
Citera
2013-03-31, 21:39
Medlem
Vore intressant att veta hur lång tid senare än normalt Muhammed gick till skolan den morgonen eftersom han försov sig. Vill även veta hur länge mördaren ska ha stått och väntat på pojken. Jag var på platsen idag igen förövrigt och känslan man får är att mördaren borde känna till området och troligtvis har varit där innan också. Som vi har varit inne på tidigare så är Åsgatan knappast något ställe man hamnar på i första hand om man driver runt i Linköping.
Citera
2013-03-31, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Jag tror inte på teorin om avancerad planering och flyktbilar.Det låter långsökt.

Hur var det egentligen:skulle lillpojken få gå till skolan själv den dagen (överenskommelse),eller försov sig systern den morgonen?

Jag funderar på tar man notis om främlingar i Linköping som kutym.Som tex mig när jag stod där en tidig morgon i området bara för att jag är intresserad av fallet.Tre personer gick förbi mig och hälsad och jag också.Tar man notis om dom som är hemma i området,eller lägger man kanske inte märke till dom då?

Kan bara hålla med dig om att flyktbilar och avancerad planering låter väldigt långsökt, man ska inte krångla till det som den gode Leif GW brukar säga.. Hade man velat ta med sig Muhammed in i en bil t.ex så hade det knappast varit något problem.
Citera
2013-04-01, 00:38
Medlem
Citat:
Vore intressant att veta hur lång tid senare än normalt Muhammed gick till skolan den morgonen eftersom han försov sig. Vill även veta hur länge mördaren ska ha stått och väntat på pojken. Jag var på platsen idag igen förövrigt och känslan man får är att mördaren borde känna till området och troligtvis har varit där innan också. Som vi har varit inne på tidigare så är Åsgatan knappast något ställe man hamnar på i första hand om man driver runt i Linköping.
Fast att du och jag har lite skilda meningar om gärningsmannen/fallet (om man tittar vad vi skrivit) så tycker jag ganska mycket som dig. Fallet har intresserat mig otroligt mycket från början och det skulle vara så intressant om vi kunde få en liten faktaledtråd, som t ex du själv säger, hur länge har han stått och väntat? Sen försvinner han bara, en tid efter morden.... Försvinner vart då?? In i en trappuppgång? Finns det verkligen ingen människa som bor på eller i närheten av åsgatan som sett något viktigt. Det måste väl finnas någon som sett något avgörande... Är det någon som vet exakt var sista spåret efter honom slutar?? Tycker det är väldigt, väldigt konstigt. Vrider och vänder på allt. Vet polisen mycket mer än det som kommit ut i media?
Citera
2013-04-01, 01:06
Medlem
LeonVances avatar
Det här med att gärningsmannen stått still och väntat på Mohammed tror jag inte ett skit på. Hela den idén bygger på att Leif GW Persson uttrycker sig på ett väldigt dåligt sätt, för han använder ordet "stått" istället för "befunnit sig". I den här videon från Efterlyst http://www.youtube.com/watch?v=Al_dtfeZEZk vid ungefär 9:20. GW vill helt enkelt egentligen bara visa varifrån GM kommer och varifrån pojken kommer.

Det finns inga som helst uppgifter någon annanstans om att GM ska ha stått och väntat. De uppgifter som finns är att ett anonymt vittne mött en person på den där cykelvägen innan morden inträffade.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/anonymt-vittne-kan-ha-sett-linkopingsmordaren

Det vore oerhört intressant att få veta varför detta vittne la denna mannen på minnet innan han begått morden.
Citera
2013-04-01, 08:13
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Kan bara hålla med dig om att flyktbilar och avancerad planering låter väldigt långsökt, man ska inte krångla till det som den gode Leif GW brukar säga.. Hade man velat ta med sig Muhammed in i en bil t.ex så hade det knappast varit något problem.
Nej,så teorin om planerad kidnappning är nog inte den rätta.
Citera
2013-04-01, 08:54
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbokrullas
lol....
Bara för att han har dom kostigaste teorierna så behöver du inte vara oförskämd.
Utsvävningarna är mer för att väcka tankar och hålla tråden levande.

Min teori är en pundare direkt från avgiftning/behandling eller allmän virrpanna som bara råkade vara i stan av någon anledning och fick för sig att grabben måste dö, tanten mördades för att hon råkade komma förbi. GM är idag död och begraven då pundare och virrpannor har en förmåga att dö unga. Ser ingen plan eller tanke bakom det här brottet för det är så svårt att hitta ett motiv som inte bygger på sinnessjukdom.

Östspåret är den enda förklaringen jag kan se till hur GM klarat sig så länge om han inte är död.

Kidnappning ser jag kanske inte som vidare troligt men varför inte spinna vidare på ett spår till det sänks? Det samma kan sägas om cigg-spåret, skulle fadern hålla på med sånt hade han nog varit känd och dem han gått i klinch med skulle nog inte skicka någon på grabben utan kasta en sten/bomb in i affären de hade i stan. Datanörden är något jag tycker är spännande för att det skulle passa bra för en film med en WoW spelare som fått en knäpp, skulle bli en kul debatt om det visade sig att mördaren var en av alla som far runt i media som 'game pro' i BF eller någon annan FPS.

Fallet är så spännande att spåna runt för bevisen är så spridda och ger olika signaler som passar in på det mesta man kan tänka sig. Det är hemskt att vi roar oss med ett dubbelmord men jag skulle inte bli förvånad om det finns några i den här tråden som är något riktigt på spåren.
Citera
2013-04-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Utsvävningarna är mer för att väcka tankar och hålla tråden levande.

Min teori är en pundare direkt från avgiftning/behandling eller allmän virrpanna som bara råkade vara i stan av någon anledning och fick för sig att grabben måste dö, tanten mördades för att hon råkade komma förbi. GM är idag död och begraven då pundare och virrpannor har en förmåga att dö unga. Ser ingen plan eller tanke bakom det här brottet för det är så svårt att hitta ett motiv som inte bygger på sinnessjukdom.

Östspåret är den enda förklaringen jag kan se till hur GM klarat sig så länge om han inte är död.

Kidnappning ser jag kanske inte som vidare troligt men varför inte spinna vidare på ett spår till det sänks? Det samma kan sägas om cigg-spåret, skulle fadern hålla på med sånt hade han nog varit känd och dem han gått i klinch med skulle nog inte skicka någon på grabben utan kasta en sten/bomb in i affären de hade i stan. Datanörden är något jag tycker är spännande för att det skulle passa bra för en film med en WoW spelare som fått en knäpp, skulle bli en kul debatt om det visade sig att mördaren var en av alla som far runt i media som 'game pro' i BF eller någon annan FPS.

Fallet är så spännande att spåna runt för bevisen är så spridda och ger olika signaler som passar in på det mesta man kan tänka sig. Det är hemskt att vi roar oss med ett dubbelmord men jag skulle inte bli förvånad om det finns några i den här tråden som är något riktigt på spåren.

Jag kan förstå att det kan vara svårt för en del att hitta ett motiv som inte bygger på sinnessjukdom i detta fallet, ännu mer om man låst sig vid vissa saker. Vad är en virrpanna för dig?? Dina teorier är så utsvävande, komplicerade, invecklade och osannolika. Löjligt att du säger att han är död, för att annars skulle han varit fast, löjligt, löjligt, han är inte död.
Citera
2013-04-01, 12:52
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbokrullas
Jag kan förstå att det kan vara svårt för en del att hitta ett motiv som inte bygger på sinnessjukdom i detta fallet, ännu mer om man låst sig vid vissa saker. Vad är en virrpanna för dig?? Dina teorier är så utsvävande, komplicerade, invecklade och osannolika. Löjligt att du säger att han är död, för att annars skulle han varit fast, löjligt, löjligt, han är inte död.
Själva tanken att någon som dubbelmördat en grabb på 8 år och entant nära pensionen och efter det inte åkt fast eller är känd av någon känns för mig väldigt långsökt. Vad är tanken bakom den här dubbelmördaren? Att han startade eget, skaffade flickvän, volvo, radhus och två barn med vovve? Låter det som en dubbelmördare eller en vanlig kille som aldrig skadat någon i sitt liv?

Det som talar emot att GM finns i landet eller skall stå med fötterna på jorden är just att han inte hittats. Vad folk än målar upp för underligheter så tror jag det är väldigt liten risk att någon som dubbelmördar aldrig begått ett våldsbrott tidigare och inte skall begå ett efter mordet. Allt man vet om liknande fall är att det rör sig om en besvärad individ och dessa brukar oftast dö unga, inte sällan före de når 30. Det är därför jag tror GM är död, att han skall finnas i Linköping är helt omöjligt som jag ser det för staden är inte nog stor för någon att gömma sig i. Enda möjligheten jag ser där GM lever är om det var någon på genomresa som inte kände någon i staden och på något sätt lyckats hålla sig i skinnet i snart 10 år.

Hur vet du att GM lever då du verkar säker på din sak?
Citera
2013-04-01, 14:07
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Själva tanken att någon som dubbelmördat en grabb på 8 år och entant nära pensionen och efter det inte åkt fast eller är känd av någon känns för mig väldigt långsökt. Vad är tanken bakom den här dubbelmördaren? Att han startade eget, skaffade flickvän, volvo, radhus och två barn med vovve? Låter det som en dubbelmördare eller en vanlig kille som aldrig skadat någon i sitt liv?

Det som talar emot att GM finns i landet eller skall stå med fötterna på jorden är just att han inte hittats. Vad folk än målar upp för underligheter så tror jag det är väldigt liten risk att någon som dubbelmördar aldrig begått ett våldsbrott tidigare och inte skall begå ett efter mordet. Allt man vet om liknande fall är att det rör sig om en besvärad individ och dessa brukar oftast dö unga, inte sällan före de når 30. Det är därför jag tror GM är död, att han skall finnas i Linköping är helt omöjligt som jag ser det för staden är inte nog stor för någon att gömma sig i. Enda möjligheten jag ser där GM lever är om det var någon på genomresa som inte kände någon i staden och på något sätt lyckats hålla sig i skinnet i snart 10 år.

Hur vet du att GM lever då du verkar säker på din sak?

Fett markerat: det finns ju inga liknande fall...
Citera
2013-04-01, 14:28
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Fett markerat: det finns ju inga liknande fall...
Ser du utanför landets gränser sker det här med jämna mellanrum och jag känner inte till något fall där det är någon stabil GM som inte var känd som lite underlig och mysko. En virrpanna helt enklet. Oprovocerade dubbelmord är sällsynta men det sker ett par om året runt om i världen och det är dem jag tror man skall jämföra med om man vill hitta GM. Sjukdom/störningar och drogmissbruk/psykofarmaka är vanligt hos GM's och ofta är de under någon form av vård. Titta på de senaste överfallen i Kina och läs på lite om vad som skett i USA i liknande fall.

Om vi skall fundera kring GM så är det två frågor jag tycker man skall svara på. Vad har GM haft för sig 10 år före mordet och vad har han gjort 10 år efter mordet? När jag tänker på det så framstår GM som är någon som andra märker. Låt gå för att det inte är någon man känner men han måste ha en historia med skola, om han inte bor uppe på fjället även grannar, på något sätt måste han fixa bostad och mat och det blir snabbt en del som borde ha med han att göra och dyker GM plötsligt upp med ett ärr på handen (jag har för mig att det sagts att han blödde rätt så mycket) bör poletten trilla ner hos någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in