2013-06-07, 16:34
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Vi kan visst ana hur det är, du har ingen jävla aning. Men alla börjar inte gapa, skrika och uppmärksamhetshora sig, tvinga till sig behandling och göra sig till publikt spektakel bara för att få uppmärksamhet och späda på sina "diagnoser". Vissa är inte friska nog att göra det. Jag orkade inte, väntade stelfrusen av ångest på läkartid, efter några års helvete till och från...väntan på läkartiden var 3 veckors dimma. Mediciner som inte fungerar, ännu mer väntan. Men man fortsätter sköta det man måste. Vardagen. Sysslorna. Kliva upp, lägga sig i tid, äta mat även fast den vänder direkt. Duscha, tvätta, sopa damm. Man skär sig, för att lätta ångesten mellan varven, men mest så flyter man i en iskall dimma. MAN BARA GÖR. Även fast man inte kan, även fast man tror att man ska dö där och då av en panikattack. Men inget blir bättre av att bara skita i allt och börja knarka. Man måste hitta nån slags normalitet när insidan är kaos.

Det är som om hon inte äger något ansvar alls för sina handlingar. Hon förväntar sig få vård och bli frisk utan att lyfta ett enda jävla finger. Kommer undan allt. En annan fick snällt gå på arbetsförmedlingen med självmordstankar (du mår bra av att vara bland folk), söka jobb och smack var man i fas 3...ännu sämre skick än innan, jag ville dö av skam och av ångest. Några månaders sjukskrivning hade låtit mig läka och hämta kraft, men nej...ut i livet. Nu har jag jobb. Men det var en evig uppförsbacke hit.

Hon kan gnälla, kritisera, inget duger. Som om hon tror att hon ska nå 100% psykisk perfektion utan att behöva anstränga sig, sluta knarka, sluta uppmärksamhetshora sig och ta sig i kragen. Helvete vad less jag är på den där trasiga människan. Hon förstår inte hur lätt hon kommit undan.

<3 till dig vem du än är.
känner tyvärr igen mig i mycket, men det var när jag var yngre.
Nu har det mest "lappat" ihop sig och och mår okej större delen av tiden.
Det går på något sätt.
Citera
2013-06-07, 18:01
Avslutad
När jag tog en tupplur drömde jag att Berny hade ringt och hotat Sinfon med att gå till Aftonbladet om hon inte slutade skriva på Flashback.

Det var mitt skvaller för dagen. Hehe.
Citera
2013-06-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Hennes schizofreni är borta till 90%.
Sen, är det schozofrenin som gör att man får stroke-utseende, eller är det "råangsten"?

Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Vi kan visst ana hur det är, du har ingen jävla aning. Men alla börjar inte gapa, skrika och uppmärksamhetshora sig, tvinga till sig behandling och göra sig till publikt spektakel bara för att få uppmärksamhet och späda på sina "diagnoser". Vissa är inte friska nog att göra det. Jag orkade inte, väntade stelfrusen av ångest på läkartid, efter några års helvete till och från...väntan på läkartiden var 3 veckors dimma. Mediciner som inte fungerar, ännu mer väntan. Men man fortsätter sköta det man måste. Vardagen. Sysslorna. Kliva upp, lägga sig i tid, äta mat även fast den vänder direkt. Duscha, tvätta, sopa damm. Man skär sig, för att lätta ångesten mellan varven, men mest så flyter man i en iskall dimma. MAN BARA GÖR. Även fast man inte kan, även fast man tror att man ska dö där och då av en panikattack. Men inget blir bättre av att bara skita i allt och börja knarka. Man måste hitta nån slags normalitet när insidan är kaos.

Det är som om hon inte äger något ansvar alls för sina handlingar. Hon förväntar sig få vård och bli frisk utan att lyfta ett enda jävla finger. Kommer undan allt. En annan fick snällt gå på arbetsförmedlingen med självmordstankar (du mår bra av att vara bland folk), söka jobb och smack var man i fas 3...ännu sämre skick än innan, jag ville dö av skam och av ångest. Några månaders sjukskrivning hade låtit mig läka och hämta kraft, men nej...ut i livet. Nu har jag jobb. Men det var en evig uppförsbacke hit.

Hon kan gnälla, kritisera, inget duger. Som om hon tror att hon ska nå 100% psykisk perfektion utan att behöva anstränga sig, sluta knarka, sluta uppmärksamhetshora sig och ta sig i kragen. Helvete vad less jag är på den där trasiga människan. Hon förstår inte hur lätt hon kommit undan.

Bra skrivet! Är själv i en lång uppförsbacke sedan många år tillbaka, egentligen så långt tillbaka jag kan minnas. Har gjort många tafatta försök att få hjälp men utan att komma någon annan vart än till en kö och mediciner utan större framgång. Inte haft orken att bråka mig till den hjälp jag borde fått för längesedan. Min pojkvän och min bästa vän har slagits som djur för min rätt till hjälp som nu börjar komma igång äntligen. Står dock fortfarande i kö för utredning. Hade aldrig tagit mig dit där jag är idag utan mina närmastes hjälp just för att jag inte orkat slåss.

Ursäkta ot ovan, men det jag vill komma till är att det är just detta som skapar sådan frustration hos många. Berny har fått så mycket hjälp, så många chanser hon borde ta vara på, men verkar inte anstränga sig för att ta till sig något och kämpa, utan tycks gång på gång falla tillbaka i samma gamla spår. Jag önskar henne allt gott men uppfattar det som att hon vuxit in i sin misär och håller sig fast i den för att slippa ta sig vidare i livet. Hon tycks njuta av uppmärksamheten hon får av att vara den trasiga tjejen som alla tycker synd om. Hon tycks njuta av att inte ha några krav på sig som vi andra har.
Citera
2013-06-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Ja okej, jag ger dig rätt på den, men vad hade ni förväntat er? Tjejen lider av SCHIZOFRENI! Kolla hur det gick för Nancy Spungen som dog mördad med en jaktkniv i magen, utlagd över löpsedlarna som månadens rötdjur.

Har sett så många med schizofreni och undrar hur många av dem som inte hamnar i missbruk? Dagens mediciner är inte effektiva nog. Men okej; boten för schizofreni är inte långt borta med tanke på att forskarvärlden upptäckt roten till aspergers, adhd, schizofreni och något mer jag glömt; det är när hjärnan inte kan bryta ner kalcium som den ska, så vi kan vänta oss en bot framöver, till dess..Åh snälla lilla vän Berny, om du läser detta så håll uuuut!

Det är ett helt vansinnigt lidande att vara psykiskt sjuk, ni kan inte ana hur det är. Tänk er dygnet runt jävla råangst som sliter er i stycken, man krälar i sin egen ångest.

Vem är du att säga att "vi" inte kan ANA hur det är? Skärp dig. Men du verkar lida av svåra fördomar om just schizofreni. Det är en diagnos min egen bror har (tillsammans med aspergers syndrom) och han beter sig så långt ifrån Berny Pålsson man kan komma. Han skulle heller aldrig lura någon, ljuga, hota med våld, stjäla, knarka, missköta djur osv. Däremot är han en fånge i sitt eget hem, helt utanför samhället i sina vanföreställningar. Varit sjuk hela sitt liv men har aldrig fått hjälp utifrån. Det är fördjävligt.

Vad exakt får dig att tro att Berny eller Nancy Spungen för den delen är typexempel på schizofrena?

Nancy Spungen verkade mest lida av att hon hade föräldrar som såg ner på henne om hon inte passade deras mall för "fina flickan". Har också läst boken du skriver om och förstår inte hur en mor kan vara så förbannat kall och missnöjd med sitt barn. Inte konstigt att ungen blir knarkare. Hon dög ju bara när hon betedde sig som de ville och inte skämde ut familjen. Men det är OT.

Angående diagnossnacket. Själv har jag antagligen haft fler diagnoser än Berny även om jag är rätt normal, arbetande, nykter osv. Mitt problem visade sig vara fysiskt. Hur många diagnoser man har säger inte alltid så mycket om verkligheten utan mer att läkarna har bråttom och gärna sätter en diagnos för fort. Inte alltid patientens "fel", så här vill jag nog försvara Berra lite.
Citera
2013-06-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Ursäkta men blev du tappad bakom en vagn eller har du problem med läsförståelsen? Du uttrycker dig så himla konstigt så jag får fan ont i huvudet.

okey, det har alltså fastställts att hon led av schizofreni, whatever, men Nancy Spungen har fortfarande inget med Berny och den här diskussionen att göra! Det är som att konstatera vilken kändis som fyller år på samma dag som Berny. Det skiter väl för fan vi i.

Läkaren fastställde vad och varnade vem? Antar att du menar Berny? Du sa ju just att det inte fastställdes att det var Schizofreni Nancy led av fören hennes död så då blir det ju svårt att varna om en sån sak. Och läkaren fastställde vad? Att hon led av Schizofreni eller att Schizofrena är benägna att börja missbruka droger? Det är det väl förmodligen någon annan som fastställt huruvida Schizofrena är missbruks benägna eller inte redan isf.

Jo jag vet som sagt redan om att man kan få en god man eller förvaltare av olika anledningar, det var jag som drog upp det från första början. Och nej, som jag skrev så är inte god man eller förvaltare motsvarigheten för omyndighetsförklaringen. Ersättare, ja. Motsvarighet, nej. Jag har redan förklarat skillnaden dessutom.

Nej det var inte jag som tog upp att hon borde omyndigförklaras och det är ingen som gjort det på de senaste 50 sidorna av den här tråden, minst. Jag minns det mesta av vad jag skriver så jag behöver inte scrolla tillbaka, men du kan ju göra det.

Ja jag vet att det stämmer och hur det kom sig att det blev så och jag vet vad en god man har för funktioner, igen, det var jag som drog upp det varför upprepar du DET för MIG??

Sen är det inte vetenskapligt bevisat att man kan ha "anlag" för att självmedicinera/missbruka. Du kan vara mer sårbar/ha sämre förutsättningar än dom "normala" om du är psykiskt sjuk och/eller har föräldrar/syskon som missbrukar, absolut. Men det påverkas av miljö, inte genetik. Att påstå att man överhuvudtaget kan ha anlag för att bli missbrukare/självmedicinerare är, i mina ögon/öron, som att påstå att man kan ha anlag för att födas ond eller god. Personligen tycker jag inte att det låter rimligt. Du kan ha anlag för att födas med blå ögon, inte anlag för att bli missbrukare eller ond liksom.

Och Artreyara skrev ju ingenting som har någonting alls att göra med huruvida Schizofrena har anlag för att självmedicinera eller inte.

Är du seriös? Har du verkligen inte förstått någonting av vad jag skrev? Wow. Ursäkta men det där är ju en imponerande efterblivenhet.

Ps: Nancy spungen var en av Bernys idoler, trodde du visste mer om den du klankar ner på.

Litengulligponny: Jo, Nancys moders ton kan jag hålla men om men boken var ju just om hur det var att uppfostra en psykiskt sjuk person, att få en inblick i det och det var knappast lätt när dottern jagar mormorn med en sax så att hon skrikande springer ur huset.

Men du har rätt i att läkare ställer första enklaste diagnos, vet flera som fått diagnos på diagnos och det även för dem visat sig vara fysiskt. men tillåt mig fråga: om ditt problem inte var psykiskt utan fysiskt; vet du då verkligen hur det är att leva med schizofreni? Bara undrar..
Senast redigerad av Zezka 2013-06-07 kl. 19:55.
Citera
2013-06-07, 20:16
Medlem
Citat:
Är du seriös? Har du verkligen inte förstått någonting av vad jag skrev? Wow. Ursäkta men det där är ju en imponerande efterblivenhet.

Ps: Nancy spungen var en av Bernys idoler, trodde du visste mer om den du klankar ner på.

Litengulligponny: Jo, Nancys moders ton kan jag hålla men om men boken var ju just om hur det var att uppfostra en psykiskt sjuk person, att få en inblick i det och det var knappast lätt när dottern jagar mormorn med en sax så att hon skrikande springer ur huset.

Men du har rätt i att läkare ställer första enklaste diagnos, vet flera som fått diagnos på diagnos och det även för dem visat sig vara fysiskt. men tillåt mig fråga: om ditt problem inte var psykiskt utan fysiskt; vet du då verkligen hur det är att leva med schizofreni? Bara undrar..

Den som är schizofren är min bror. Jag har aldrig haft den diagnosen. Det var honom jag jämförde med. Jag vet naturligtvis inte hur det är att leva med det, men vet hur det är att leva MED en schizofren person i 20 år.

Mina diagnoser har varit andra. ADHD, bipolär, anorexi, bulimi, borderline, dissociativ personlighetsstörning, atypisk autism, epilepsi osv.
Citera
2013-06-07, 20:20
Medlem
ny fotoserie på instagram... ordlös.

http://instagram.com/p/aP0fQytGzd/
Citera
2013-06-07, 20:22
Medlem
Zezka, jag undrar själv lite om du lider av just schizofreni när du diskuterar så mycket just om den diagnosen? Tänker när du även ifrågasätter om jag vet hur det är att leva med vilket jag såklart inte gör då jag aldrig haft de problemen, men det känns lite nedvärderande att ifrågasätta vad jag vet om schizofreni när jag har en schizofren i familjen som är väldigt sjuk. Har även en god vän som haft det i minst 13 år. Inte heller hon beter sig som Berny eller Nancy, utan är på det stora hela normal, förutom vanföreställningar och psykoser.
Citera
2013-06-07, 20:24
Medlem
Texas92s avatar
gå och dra täcket över huvvet ist Zezka.
du är bara för mkt >.<
Citera
2013-06-07, 20:25
Medlem
Texas92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
ny fotoserie på instagram... ordlös.

http://instagram.com/p/aP0fQytGzd/

haha den bilden såg jag innan idag, WTF xD
Citera
2013-06-07, 20:40
Avslutad
Citat:
Tänk er dygnet runt jävla råangst som sliter er i stycken, man krälar i sin egen ångest

Är det därför som hon förstörde Maddes hus, lurade folk på Tradera, stal av grannar, beställde grejer i andras namn, stal pengar från kompisar osv? Måste ha varit tufft att aktivt genomföra dessa saker samtidigt som hon "krälade i sin egen ångest".
Citera
2013-06-07, 20:44
Avslutad
Citat:

Och? Alla har idoler. Spungen har fortfarande ingenting med Berny att göra. Vad är det för koppling som du vill få fram mellan dessa två?
Senast redigerad av GenesisP 2013-06-07 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in