2013-06-05, 13:30
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Studier är under vissa förutsättningar s.k. överhoppningsbar tid. Läs mer nedan.

http://www.aea.se/arbetslos/overhoppningsbar-tid
http://www.aea.se/arbetslos/studier

2. Alfakassan är en a-kassan som vilken annan a-kassa som helst och villkoren för att beviljas arbetslöshetsersättning är densamma oavsett vilken a-kassa du söker ersättning från. Info på Alfakassans hemsida om villkor för ersättning nedan.

https://www.alfakassan.se/Villkor/Ratt_till_ersattning

Tack för svaret! Ok, men det är det jag har läst också att man har rätt till ersättning då det är överhoppbar tid. Men konstigt att inte AF säger det då utan säger att man inte kan få något frn akassan, de borde ju förmedla rätt tycker man
Citera
2013-06-07, 12:57
Bannlyst
Jobbat i 3 år nu och kommer få sparken inom nån vecka. Hur funkar det sen med akassan, kommer jag kunna ha akassa i 1 helt år?

För att få betalat så får jag gå på arbetsförmedlingens kurser eller hur går det till?

Mvh
Citera
2013-06-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ärligt talat...om den möjligheten stod till buds, varför skulle studerande i så fall ta studielån?

Svaret är alltså nej. Deltidsstudier kan dock medges. Läs mer nedan.

http://www.aea.se/arbetslos/studier

http://www.aea.se/arbetslos/studier/deltidsstudier

Ifall man fuskar då? dvs plugga och stämpla samtidigt hur stor är chansen att de kommer på d?
Citera
2013-06-07, 21:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScubaDiver
Ifall man fuskar då? dvs plugga och stämpla samtidigt hur stor är chansen att de kommer på d?

Vet ej, jobbar ej på a-kassan så är ej insatt i vilka olika alternativ som står till buds för dem att inhämta information samt i vilken utsträckning dom använder dom möjligheter dom har.
Citera
2013-06-09, 13:41
Medlem
kingn77s avatar
Nu ligger internetkassan nere igen, helt plötsligt la sidan ner när jag höll på att kolla upp uppgifter jag behöver. Bra grejer
Citera
2013-06-09, 13:47
Medlem
kingn77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Heisenberg-
Jobbat i 3 år nu och kommer få sparken inom nån vecka. Hur funkar det sen med akassan, kommer jag kunna ha akassa i 1 helt år?

För att få betalat så får jag gå på arbetsförmedlingens kurser eller hur går det till?

Mvh

Första vardagen du är arbetslös så går du till arbetsförmedlingen och anmäler dig. Då får du hjälp där med blanketter för a-kassan och sånt. Du står då under arbetsförmedlingens makt, då du måste komma på varje möte de kallar dig till. För nyblivna arbetssökande blir det en del CV-kurser och sånt.
Du får 300 akassedagar om du varit medlem i en a-kassa.
Citera
2013-06-18, 11:35
Medlem
Disbeliefs avatar
Hur funkar det vid följande scenario:
Jobbar inom IF Metall i 2 år - Gick självklart med i a-kassan när jag började.
Blir varslad efter 2 år.
Skaffar då ett jobb precis när jag blivit varslad ett jobb från ett bemanningsföretag som jag jobbar för i drygt 1 månad.
Min gamla arbetsgivare från IF Metall ringer upp mig när jag jobbar och vill att jag ska hoppa in och jobba 1 månad under sommaren, direkt. Jag tackar ja till det och säger upp mig från jobbet bemanningsföretaget gav mig.

Kommer jag få A-kassa nu när jag gjort den här månaden i sommar?
Senast redigerad av Disbelief 2013-06-18 kl. 11:40.
Citera
2013-06-19, 16:03
Medlem
Hej. Är lite förvirrad när det kommer till det här med a-kassa. Och varken försäkringskassan till a-kassan verkar kunna svara på mina frågor utan bollar bara vidare den till olika ställen.

Är med i ett arbetsmarknadspolitiskt program hos arbetsförmedlingen där jag får ut a-kassa genom att skicka in en blankett till försäkringskassan varje månad. Jobbar på ett företag enbart på helgerna, vilket ibland kan bli så mycket som 12 h varje lördag och söndag. Tyvärr går det inte leva på den här lönen.

När jag ska skicka in min blankett så fyller jag i att jag arbetat på helgen, får då genast tillbaka den där försäkringskassan hänvisar till att man endast deltar i programmet vardagar och då ska jag inte fylla i arbete på helgen. Kan nu inte a-kassan bli fundersamma över att jag arbetar så mycket men inte deklarerar det på blanketterna?
Citera
2013-06-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tius
Hej. Är lite förvirrad när det kommer till det här med a-kassa. Och varken försäkringskassan till a-kassan verkar kunna svara på mina frågor utan bollar bara vidare den till olika ställen.

Är med i ett arbetsmarknadspolitiskt program hos arbetsförmedlingen där jag får ut a-kassa genom att skicka in en blankett till försäkringskassan varje månad. Jobbar på ett företag enbart på helgerna, vilket ibland kan bli så mycket som 12 h varje lördag och söndag. Tyvärr går det inte leva på den här lönen.

När jag ska skicka in min blankett så fyller jag i att jag arbetat på helgen, får då genast tillbaka den där försäkringskassan hänvisar till att man endast deltar i programmet vardagar och då ska jag inte fylla i arbete på helgen. Kan nu inte a-kassan bli fundersamma över att jag arbetar så mycket men inte deklarerar det på blanketterna?

Om du skickar in rapporten till Föräkringskassan går du på aktivitetsstöd och inte a-kassa.
Citera
2013-06-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
Om du skickar in rapporten till Föräkringskassan går du på aktivitetsstöd och inte a-kassa.

Det är försäkringskassan som betalar ut a-kassans pengar som jag förstår det.
Citera
2013-06-20, 23:34
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tius

Efter klockan 17.00 på vardagarna och helgerna får man jobba hur mycket man vill utan att rapportera det eftersom programmet endast är lagt mellan 08.00-17.00 varje vardag.
Citera
2013-06-21, 09:41
Medlem
Moffegrevs avatar
Är det nagon som vet hur det fungerar med a-kassa om jag skulle komma tillbaks till Sverige efter att ha jobbat utomlands ett par ar (för ett icke-svenskt företag)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in