2013-05-30, 23:59
Medlem
Brain Damages avatar
Och en liten rättelse från min sida: TS har faktiskt inte sagt att h*n jobbar för A-kassenivå, men det är absolut inte omöjligt med sådana arbetsförhållanden för andra i liknande situationer.

Däremot har TS 6 - 7000 mindre i lön än de övriga med samma arbetsuppgifter. Sättet att tackla detta är egentligen exakt det TS försökt, nämligen att ta kontakt med facket. Det är i Kollektivavtalet lönens lägsta nivå och övriga lönevillkor bestäms. Om TS lön/lönevillkor strider mot kollektivavtalet kan och bör/måste facket agera. Är lönen däremot kollektivavtalsenlig kan endast vädjande till AG hjälpa.
Citera
2013-05-31, 00:15
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Läs om, läs rätt. Grovt förenklat: Vi har en konkurrenssituation inom vissa branscher från låglöneländer vilket påverkar löneläget och löneutvecklingen inom dessa branscher. Andra branscher har mindre eller ingen sådan konkurrens. Genom att tillföra arbetsmarknaden en ny låglönegrupp som tvingas utföra fullgoda arbeten ökar låglönekonkurrensen inom alla sektorer på arbetsmarknaden.

Bäste Brain Damage! Jag har hört att det är konkurrens i branscher som städ och åkeri. Alla andra branscher har jag inte hört om ngn konkurrens om.. det måste bero på att låglöneländerna inte har kompetens nog att konkurrera om jobb... tänker jag rätt? Att städa och köra lastbil kräver inte så mkt.

Citat:
Vilka heltidsjobb skulle ni ta för 14 960 kr brutto?

Eftersom jag har föreslagit för vissa arbetsgivare att arbeta gratis eller för praktiklön som är tretusen men inte fått så skulle jag mer än gärna ta 15 000 brutto... men helst inte telefonförsäljning för det betalar jag hellre för att slippa... har testat på det och trivdes inte.

Citat:
Hur tror det det påverkar era möjligheter till löneutveckling om det står en skrälldus människor utanför arbetsplatsen som tvingas utföra arbete för att inte mista ersättningen? Vad tror ni händer med konsumtionen, dvs det som håller den ekonomiska motorn igång? Tror ni det är bra långsiktigt?

Jag bryr mig personligen inte så mkt om löneutveckling. Brukar inte tjäna så mkt på mina jobb ändå...

Men jag undrar vad du menar egentligen... om du vill höja lönerna så kommer Sverige som exportland att minska ännu mer och arbetslösheten stiga... vad tror du då kommer hända med konsumtionen?

Du får gärna förklara för mig varför höga löner undviker konkurrens från dom låglöneländer som finns!
Citera
2013-05-31, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Så egentligen så skulle jag blivit informerad om deras "nya" planer på att sätta min som vik/projektanställd istället för tillsvidare

Nja, dom skulle ha avslutat din provanställning och sedan erbjudit dig en ny. Rent formellt.

Men man kan anta att i praktiken tar man ett samtal med den anställde, dig, i god tid innan provanställningen går ut och berättar att man istället planerar att erbjuda en annan tjänst en den man avtalat om. Sen kommer man överens om hur det ska gå till.

Man kan inte komme när provanställningen övergått till tillsvidareanställning och säga "Hoppsan, det här var ju inte det vi tänkt. Du får en visstidsanställning istället".

Dock ska man vara medveten om att arbetsgivaren ALLTID kan säga upp en anställd, på ett korrekt eller inkorrekt sätt, och man kan inte få jobbet tillbaka. Det man som anställd har rätt till är skadestånd om det skett på ett inkorrekt sätt.

Men jag skulle kontakta facket om jag var du. Dom har jurister för sånt här.
Citera
2013-06-01, 06:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
Enligt Försäkringskassan som betalar ut aktivitetsstödet, om det nu är det du har:

Hur fungerar det om jag arbetar?

Om du arbetar en dag istället för att delta i ditt program får du ingen ersättning för den dagen. Arbetar du istället för att delta i programmet en del av en dag så minskas ditt aktivitetsstöd. Om du arbetar vid sidan av programmet minskas inte ditt aktivitetsstöd.

Har du från A-kassan så gäller det inte

En sanning med modifikation. Om man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program, exempelvis Jobbgarantin för ungdomar, anses deltagandet vara förlagt till mellan klockan 8 och 17 på vardagar. Om man jobbar inom dessa tidsramar, "krockar" arbetet med deltagandet i programmet och då ska man markera arbete i närvaroförsäkran. Om man istället jobbar utanför dessa tidsramar, exempelvis på helgerna, "krockar" det inte med programdelagandet och ska inte fyllas i på närvaroförsäkran.

Om man däremot deltar i programmet och den "aktivitet" man deltar i, om man exempelvis har praktik i en butik, och genomförandet sker mellan klockan 10 och 19, är det istället den tiden som räknas som den tid man deltar i programmet.

Logiskt, självklart och klockrent?....nej inte det minsta, snarare förbaskat krångligt helt i onödan

Vore kul se statistik på hur många som fyller i fel och förlorar ersättning på grund av detta...eller för den delen, hur många som drar en liten lögn
Citera
2013-06-03, 01:29
Medlem
Hej

Jag har jobbat på heltid samtidigt som jag pluggar på en högskola, idag blev jag arbetslös och har ett år kvar på högskolan, kan jag fortsätta plugga på högskolenivå och samtidigt få arbetslöshetsersättning? e medlem på unionen
Citera
2013-06-03, 22:08
Medlem
MrEchozs avatar
Hej! Har studerat i snart 3 år och avslutat mina studier ( tagit examen) Nu så har jag varit in till AF och skrivit in mig. Den jag mötte sa då att jag inte kan ansöka om a-kassa, vilket jag blev lite förvånad av då jag har läst att man kan det trots att jag har studerat.

Någon som vet hur det funkar? Kan jag bara skriva ut pappren om att jag söker a-kassa mm och skicka in dem papprena och kanske få en slant i månaden under tiden jag söker jobb? eller blir det soc i värsta fall ??

ps är inte med i någon a-kassa, men man kan väl ändå få genom alfa eller?
Senast redigerad av MrEchoz 2013-06-03 kl. 22:09. Anledning: mer info
Citera
2013-06-04, 03:16
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScubaDiver
Hej

Jag har jobbat på heltid samtidigt som jag pluggar på en högskola, idag blev jag arbetslös och har ett år kvar på högskolan, kan jag fortsätta plugga på högskolenivå och samtidigt få arbetslöshetsersättning? e medlem på unionen
Nej troligtvis inte. De kommer hänvisa till CSN.
Citera
2013-06-04, 03:17
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Hej! Har studerat i snart 3 år och avslutat mina studier ( tagit examen) Nu så har jag varit in till AF och skrivit in mig. Den jag mötte sa då att jag inte kan ansöka om a-kassa, vilket jag blev lite förvånad av då jag har läst att man kan det trots att jag har studerat.

Någon som vet hur det funkar? Kan jag bara skriva ut pappren om att jag söker a-kassa mm och skicka in dem papprena och kanske få en slant i månaden under tiden jag söker jobb? eller blir det soc i värsta fall ??

Tyvärr så måste du ha jobbat.

Citera
2013-06-04, 06:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScubaDiver
Hej

Ärligt talat...om den möjligheten stod till buds, varför skulle studerande i så fall ta studielån?

Svaret är alltså nej. Deltidsstudier kan dock medges. Läs mer nedan.

http://www.aea.se/arbetslos/studier

http://www.aea.se/arbetslos/studier/deltidsstudier
Citera
2013-06-04, 06:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz

1. Studier är under vissa förutsättningar s.k. överhoppningsbar tid. Läs mer nedan.

http://www.aea.se/arbetslos/overhoppningsbar-tid
http://www.aea.se/arbetslos/studier

2. Alfakassan är en a-kassan som vilken annan a-kassa som helst och villkoren för att beviljas arbetslöshetsersättning är densamma oavsett vilken a-kassa du söker ersättning från. Info på Alfakassans hemsida om villkor för ersättning nedan.

https://www.alfakassan.se/Villkor/Ratt_till_ersattning
Citera
2013-06-04, 21:08
Medlem
Vi gör ett nytt försök... Någon ??
Citera
2013-06-04, 22:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsl
1. Om man är sjukskriven - och blir uppsagd, kan man fortsätta sjukskrivningen och anmäla sig på a-förmedlingen?

2. Hur funkar det med a-kassa - om man har ett bolag?

Jag vet att man inte har rätt till a kassa om man har bolag, gäller det både AB och enskild firma?
Om där inte är någon omsättning och bolaget är "vilande" ?

1. Förstår ej riktigt vad du menar. Är frågan om du som sjukskriven har rätt att skriva in dig på Arbetsförmedlingen? I så fall är svaret ja, du har rätt skriva in dig oavsett om du arbetar, är arbetslös, studerar eller vad du än har för dig.

Det vanliga är dock att man skriver in sig först när sjukskrivningen upphört. Mitt råd är för övrigt att prata med Försäkringskassan för mer info, utifall det är något som är av betydelse utifrån hur just ditt ärende ser ut, som du ej tänkt på men som dom kan informera dig om.

För övrigt...är sjukskriven och blir uppsagd skriver du...låter som något för facket, eller?

2. Vad gäller frågan om företag, så är nog det enklaste att du läser på mer på valfri a-kassas hemsida och sätter informationen i relation till din situation, till exempel på AEA: sida nedan.

http://www.aea.se/foretagare/villkor-for-foretagare

Vill du läsa på annan a-kassas hemsida, har du en förteckning över samtliga på länken nedan. Regelverket är dock detsamma oavsett vilken a-kassa du ansöker om ersättning från.

http://www.iaf.se/Fakta/Forteckning-over-arbetsloshetskassor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in