2013-06-07, 12:55
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Deras banksektor utgör nästan tolv procent av deras BNP, Sveriges utgör ungefär sex procent. Sveriges BNP var 2012, enligt IMF, 396 miljarder köpkraftsjusterade dollar. Schweiz var 362. Per capita var det 41 191 för Sverige och 45 418 för Schweiz.

2 471 vs. 5 450, 2 979 i skillnad, eller 6,5 % av Schweiz BNP per capita (7 % av Sveriges). Det är en ganska liten skillnad för att vara den främsta skillnaden, tycker du inte?

Ja, skillnaden låter liten. Men du redovisar inte din källa!
Citera
2013-06-07, 13:08
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ja, skillnaden låter liten. Men du redovisar inte din källa!
Finanssektorn som del av den svenska ekonomin: http://www.swedishbankers.se/web/bfmm.nsf/lupGraphics/Finansplats%20Stockholm%20rapport%20final%20lågupp löst.pdf/$file/Finansplats%20Stockholm%20rapport%20final%20lågupp löst.pdf

Finanssektorn som del av den schweiziska ekonomin: http://web.archive.org/web/20100217030120/http://www.swissbanking.org/en/20091119-2400-factsheet_finanzplatz_schweiz_de-rva.pdf

BNP-siffror: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2012/01/weodata/index.aspx

Var det något mer? Kanske hade du lust att redovisa din källa till ditt påstående som jag svarade på? Inte? Okej.
Citera
2013-06-07, 13:21
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Finanssektorn som del av den svenska ekonomin: http://www.swedishbankers.se/web/bfmm.nsf/lupGraphics/Finansplats%20Stockholm%20rapport%20final%20lågupp löst.pdf/$file/Finansplats%20Stockholm%20rapport%20final%20lågupp löst.pdf

Finanssektorn som del av den schweiziska ekonomin: http://web.archive.org/web/20100217030120/http://www.swissbanking.org/en/20091119-2400-factsheet_finanzplatz_schweiz_de-rva.pdf

BNP-siffror: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2012/01/weodata/index.aspx

Var det något mer? Kanske hade du lust att redovisa din källa till ditt påstående som jag svarade på? Inte? Okej.

OK, man kan nog anse mitt påstående om banksektorns betydelse i Schweiz samhällsekonomi som överdrivet. Enligt vad jag tidigare läst hade motsvarande över 3 biljoner CHF placerats på konton i landet - dock var denna siffra över fem år gammal, och mycket av dessa pengar har försvunnit ur landet under främst de senaste tre åren. Följaktligen är banksektorns del av BNP avsevärt mindre idag än för fem-tio år sedan.
Citera
2013-06-07, 13:23
  #52
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Schweiz har ju inget kustartilleri som kostar pengar. I Sverige har vi ju hundratals mil kust som måste försvaras med kustartilleri. Pjäser, befästningar, ammunition, personal och utbildning kostar ju inte småpengar direkt.

Vi ska nog vara glada över att det finns vaktposter som dygnet runt bevakar Sveriges kust med ett insatsberett kustartilleri, även om det kostar enorma summor. Jag ger gärna en extra skattekrona till kustartilleriet så att jag kan sova gott om nätterna. Även om jag inte kan få uppleva den finansiella trygghet Schweiz kan ståta med.
Citera
2013-06-07, 13:53
  #53
Medlem
TRRRRISTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Schweiz har ju inget kustartilleri som kostar pengar. I Sverige har vi ju hundratals mil kust som måste försvaras med kustartilleri. Pjäser, befästningar, ammunition, personal och utbildning kostar ju inte småpengar direkt.

Vi ska nog vara glada över att det finns vaktposter som dygnet runt bevakar Sveriges kust med ett insatsberett kustartilleri, även om det kostar enorma summor. Jag ger gärna en extra skattekrona till kustartilleriet så att jag kan sova gott om nätterna. Även om jag inte kan få uppleva den finansiella trygghet Schweiz kan ståta med.

Ja fyfan! Tänk om Finnarna kommer i sina gummibåtar så bah skjuter vi lixom artilleri på dom jävlarna och räddar dagen!

Detta kustartilleri är det enda som kostar pengar i Sverige! 2-3 miljoner negroider och araber som sitter hemma och röker hasch medan de glor på terrorTV kostar förstås ingenting?

Antingen så jobbar du i kustartilleriet eller så är du en svagbegåvad pajas
Citera
2013-06-07, 16:09
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
OK, man kan nog anse mitt påstående om banksektorns betydelse i Schweiz samhällsekonomi som överdrivet. Enligt vad jag tidigare läst hade motsvarande över 3 biljoner CHF placerats på konton i landet - dock var denna siffra över fem år gammal, och mycket av dessa pengar har försvunnit ur landet under främst de senaste tre åren. Följaktligen är banksektorns del av BNP avsevärt mindre idag än för fem-tio år sedan.
För fem år sedan hade den schweiziska banksektorn tillgångar på ungefär 5,4 biljoner CHF. Det står i dokumentet jag länkade tidigare. Det är ingen krånglig text i det ganska korta dokumentet, läs det gärna.

Vill du hävda att banksektorns del av Schweiz BNP är betydligt mindre i dag än för fem-tio år sedan så skulle jag uppskatta att du följde ditt eget råd och hänvisade till en källa.
Citera
2013-06-07, 16:10
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
Ja fyfan! Tänk om Finnarna kommer i sina gummibåtar så bah skjuter vi lixom artilleri på dom jävlarna och räddar dagen!

Detta kustartilleri är det enda som kostar pengar i Sverige! 2-3 miljoner negroider och araber som sitter hemma och röker hasch medan de glor på terrorTV kostar förstås ingenting?

Antingen så jobbar du i kustartilleriet eller så är du en svagbegåvad pajas
Att bli kallad svagbegåvad pajas av någon som hävdar att 30 % av Sveriges befolkning är svarta eller araber som "sitter hemma och röker hasch medan de glor på terrorTV" måste nog vara en av de finaste komplimanger man kan få.
Citera
2013-06-07, 16:12
  #56
Medlem
Sverige är ett av de länder som har allra störst banksektor i förhållande till befolkningen. Hur står sig banksektorn i Schweiz i förhållande till oss?
Citera
2013-06-07, 16:17
  #57
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Schweiz har ju inget kustartilleri som kostar pengar. I Sverige har vi ju hundratals mil kust som måste försvaras med kustartilleri. Pjäser, befästningar, ammunition, personal och utbildning kostar ju inte småpengar direkt.

Vi ska nog vara glada över att det finns vaktposter som dygnet runt bevakar Sveriges kust med ett insatsberett kustartilleri, även om det kostar enorma summor. Jag ger gärna en extra skattekrona till kustartilleriet så att jag kan sova gott om nätterna. Även om jag inte kan få uppleva den finansiella trygghet Schweiz kan ståta med.
Du menar den armén som inte längre finns?
Du menar alla förband och basar som lagts ner?

Nej du, när vi inte ens har en insatsberedskap för främmande flyg så lär vi knappast ha det till kusten heller.
Vi har ju knappt vapen på våra marina fartyg.

Du är väl medveten om att det enda regeringen gör med vårt försvar är att rusta ner det för varje ny dag som kommer?
Dessa pengar som sparas in läggs sedan till en ökad invandring till Sverige.

Det är vad som skiljer Sverige och Schweiz.
Citera
2013-06-07, 16:20
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Sverige är ett av de länder som har allra störst banksektor i förhållande till befolkningen. Hur står sig banksektorn i Schweiz i förhållande till oss?

Intressant! Det skulle jag också vilja veta eftersom det påstås att det är banksektorn som gör att Schweiz mår så mycket bättre än Sverige.
Citera
2013-06-08, 08:16
  #59
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purukZ0
Intressant! Det skulle jag också vilja veta eftersom det påstås att det är banksektorn som gör att Schweiz mår så mycket bättre än Sverige.

Jag är född och uppvuxen i Sverige, men bor i Schweiz sedan snart 20 år.

De största skillnaderna mellan Sverige och Schweiz enligt mina subjektiva och ovetenskapliga undersökningar som uteslutande baseras på personlig erfarenhet är följande:

Infrastrukturen: I Schweiz fungerar kollektivtrafiken mycket bra. Vägarna befinner sig i mycket gott skick, även om enorma summor måste investeras i byggandet och underhåll av tunnlar, broar etc.

Politiken: I Schweiz är det helt ok att anse att kvinnor ska vara hemma med barnen. Inget konstigt med det, så har det varit i alla tider. Men i Sverige skulle ett ramaskri uppstå om man skulle yttra någonting sådant. Det är dessutom helt ok att tycka att staten ska sätta krav på de utlänningar som bosätter sig i Schweiz, det är ingen som blir kallad rasist för det. Det är folkomröstning om allt från asylpolitik till byggandet av en ny gymnastiksal ungefär 4 gånger per år. Varje medborgare kan samla in namnunderskrifter om han eller hon vill att det ska röstas om något. Lagarna är skrivna med ord som folk förstår, har själv försökt läsa en svensk lagtext mer än en gång, men ger snabbt upp. Man förutsätter att folk känner till lagen, men man skriver inte lagtexten så att normalt folk förstår den i Sverige. Det existerar ingen diskrimineringsombudsman i Schweiz och ingen kan utkräva något skadestånd, om man nu inte kan styrka att man också lidit en ekonomisk skada.

Skatterna: Skattesystemet är uppbyggt på att de som kan betala ska betala mer. I Sverige betalar ju varenda fattigpensionär enorma skattesatser där de i Schweiz antingen skulle bli skattebefriade eller enbart behöva betala en struntsumma. Dessutom är barnbidraget skattepliktigt och skattesatserna progressiva, vilket leder till att de som tjänar minst får ut mest av barnbidraget i slutändan. Mycket socialt, till skillnad från Sverige. Den mest osociala skatten är ändå momsen (samma sats för alla, fattig som rik) och även där är Sverige i det närmaste negativ världsmästare -25%! Därtill tillkommer en för svenska mått enorm grad av konkurrens mellan kantonerna (länen) och kommunerna vad gäller låga skattesatser. En väsentlig skillnad som vi inte får underskatta är det faktum att i stort sett vem som helst kan starta företag i Schweiz och behöver varken särskild registrering/tillstånd hos skatteverket eller momsredovisning, eftersom momsplikten först börjar gälla vid en omsättning på omräknat 700 000 kronor (CHF 100 000), denna faktor är mycket viktig i början när ett företag startas, man har så att säga gott om tid att etablera sig och växa innan byråkratin börjar sätta igång på allvar. Även egna företagare lämnar bara in en skattedeklaration per år.

Bidragen: I Schweiz finns inga bidrag, utom barnbidrag och socialbidrag. Klarar man sig inte så är det socialkontoret som gäller och socialbidraget är man skyldig att betala tillbaka så fort man kommit på fötter igen! Så är det dessvärre inte i Sverige, där tiotusentals offentliganställda sysslar med administrationen av denna karusell.

Arbetsrätten: I Schweiz finns ingen LAS och fackföreningarna är ganska betydelselösa. Det finns ingen rättighet att kunna gå ut i strejk. Lagen skyddar dock alltid den svagare parten, arbetstagaren och uppstår en tvist kan man vända sig till en arbetsdomstol som är gratis. Vill en arbetsgivare avskeda en anställd så är han fri att göra det, bara han gör det inom ramen av uppsägningstiden. Schweizarna arbetar dessutom mer än svenskarna. Normal arbetstid (100% pensum) är minst 8.4h per dag. I gengäld är det mycket vanligt med 13 månadslöner och / eller bonus. 4-5 veckors betald semester. Det finns, till skillnad från det osociala Sverige, en obligatorisk och statlig arbetslöshetsförsäkring som ingen kommer undan att betala till eftersom arbetslöshet kan drabba vem som helst.

Media: Schweizisk media skriver inte sällan rakt ut vad som händer. Om en nigeriansk man åker dit för misshandel och droghandel så skriver man exakt det utan att utesluta någon information om mannens härkomst.

Mentalitet: Schweizaren skulle exempelvis aldrig finna sig i att tvingas köpa alkohol i statliga butiker, eftersom schweizarna sällan låter sina liv dikteras i minsta detalj av en centralstat långt borta i huvudstaden (glöm inte att det i det lilla Schweiz talas fyra olika språk i uppdelade regioner). Schweizarna älskar sin frihet och de decentrala maktstrukturerna och slår vakt om dem. Storebrorsfasoner som automatiskt informationsutbyte mellan arbetsgivare / banker och skatteverket existerar inte. Schweizaren betalar dessutom in inkomstkatten själv utan någon medverkan av arbetsgivare eller pensionssamfund eftersom det inte existerar någon källskatt (den finns bara för utlänningar, så de inte "glömmer" betala innan de flyttar hem igen).

Industri: Somliga här tror att banksektorn har enorm betydelse för Schweiz ekonomi. Visst har den betydelse, det har den i de flesta civiliserade länder. Men man ska inte heller överskatta den. Schweiz har till skillnad från Sverige fortfarande en stor tillverkningsindustri. Med andra ord: på något sätt så lönar det sig fortfarande att framställa produkter i Schweiz, där det samtidigt inte gör det i Sverige. Jag tror mig inte veta orsaken till detta fenomen, men jag misstänker starkt att det har med Sveriges enorma skattetryck, byråkrati, ineffektiv offentlig sektor och ovilja att förbättra situationen att göra. De svenska politikerna verkar tro att höga skatter leder till någon slags välfärd för medborgarna, när pengarna i själva verket till en viss del verkar försvinna i ett stort svart hål.
Citera
2013-06-08, 08:45
  #60
Medlem
Nochillss avatar
Svizzera:
Går folk in väggen/har man utbrändhet i Schweiz, eller är detta nåt typiskt "svenskt"?
Jag tänker att man har höga krav på sig att prestera för att få jobb och klara sig bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in