Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Logiken, förståndet, förnuftet.
Jaha, då förslår jag att du använder dem verktygen och validerar dina påståenden (1. vi är skapta, 2. själen lever vidare men är skapad). Jag väntar med spänning.
Citat:
Inte nödvändigt. Gud skapar inget för ros skull. Allt som har skapats har ett syfte och en uppgift att fylla.
Det var inte det jag frågade. Jag frågade om han KUNDE. Rent hypotetiskt.
Citat:
Om det inte har funnits ett före så måste universum alltid ha existerat eller hur?
Du glömmer bort att tiden inte fanns innan alltet....
Citat:
För att universum har en början alltså har det inte alltid funnits. Och om den har en början måste den ha varit ingenting från början, ingen tid och inget rum. Och enligt vår egen erfarenhet, logik, och sannolikhetsläran kan inget skapas ut inget spontant av sig själv. Det har funnits en yttre påverkan som skapade tid och rum alltså fanns Gud före tid och rum.
Din version av kalam är en av de sämre jag hört. Och de bättre har redan blivit refuserade om och om igen. Men det kräver lite arbete att göra det, och det lägger jag inte ner på dig.Det får räcka med en länk om någon mot förmodan skulle vara intresserad.
http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Kalam
Ja. Att du inte förstår det är ingen högoddsare.
Citat:
Det är inte bara vetenskapen som hävdar det, det gör andra ideologer, religioner och också Islam.
Aha, så vetenskapen duger så länge den inte säger emot islam?
Lustigt att du inte får någon då?
Citat:
Någonting kan INTE komma från ingenting.
Hur bevisar du detta? Har någon någonsin sett ett "ingenting" (som lever upp till din definition av ingenting) som man kunnat undersöka?
Citat:
Eller har du nån egen teori? Presentera den.
Har du läst Lawrence Krauss?
Citat:
Utanför tid och rum innebär att tiden kan inte påverka Gud utanför rummet innebär att Gud tar ingen plats. Dock finns Gud innanför tiden och rummet också men fortfarande inte påverkas av tiden eller tar ingen plats.
"As much as I would like to" fortsätta försöka få dig förstå dina egna dumheter: Hur kommer det sig att alla dina gudsargument bara leder till deistisk skapargud? När kommer steget till den muslimska guden?
Citat:
Vem är jag att avgöra sånt? Enligt erfarenhet och logiken kan Gud inte påverkas av tid. Tid som vi känner till .
1. Haha du har alltså erfarenhet av att gud inte påverkas av tid? Berätta!
2. Jag känner lite så här: Har det någonsin observerats något som finns utanför tid och rum? Vet vi ens om det är möjligt? Det är lätt att påstå, men det hade varit kul att rent konkret få veta hur det fungerar.
Citat:
Hur kan man fråga var han kunde befinna sig när det inte fanns nåt rum?
Ditt problem, inte mitt.
Citat:
Bevisen finns inom oss själva och i universum.
Fram med dem då. Eller var det ett finare sätt att säga att du inte har något att komma med?
Citat:
Jag kan slå vad om att jag har bättre logik, förstånd och förståelse än vad du någonsin kommer ha.
Hur mycket vill du sätta och hur avgör vi saken?
Citat:
Du är en skam för mänskligheten och för din kung och ditt fosterland.
På vilket sätt?
Citat:
Det är värdelöst en roende eller hur var det?
Ditt språk är som vanligt oantastligt.