2013-06-06, 16:32
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Jag lyssnar! Problemet är att ni är fixerade vid tanken att det måhända finns en eller annan tänkande muslim. Fine, men inte topic. Ämnet för tråden är att "motbevisa Islam". Och då är det aningen arrogant att klandra mig för mina försök som åtminstone följer topic bara för att ni är på fåfäng jakt efter en tänkande muslim. Vad ska ni bevisa med det?
Att försöka hålla sig till topic i denna tråd försvann för evigheter sen...

Har inget syfte att försöka bevisa något alls egentligen men eftersom IP tror sig företräda jordens alla muslimer och det tror jag dock inte att han gör. Jag vill gärna höra deras åsikter om IPs version av islam. Jag hade gärna sett andra muslimer ta död på IPs islamtolkning.
Citera
2013-06-06, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Topic är inte heller negativa epitet av ditt slag, så tanken om att det finns vettiga muslimer är antingen lika OT eller OnT som ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
I så fall kan vi väl bara låta varandra hållas, jag försöker inte hindra er från att skriva er OT men ni vill av någon anledning stoppa mig trots att mitt uttalade syfte är att motbevisa islam. Att tråden sedan länge vidgat ämnet är väl inte något rimligt skäl att mot den bakgrunden försöka tysta mig.

Islams idiotteorier om insiktsfulla kameler, utbajsade profeter, icke blandbart söt- och saltvatten etc. är alla förträffliga bevis mot islam. Er diskussion med den nyanlände är det inte.
Citera
2013-06-06, 17:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Islams idiotteorier om insiktsfulla kameler, utbajsade profeter, icke blandbart söt- och saltvatten etc. är alla förträffliga bevis mot islam.

Överlag är jag överens med dig om detta, åtminstone på 'bevis'-nivån med fokus på vattendelningsfrågan.

Citat:
Er diskussion med den nyanlände är det inte.

Det återstår att se. GR har i den tid jag (sporadisk) har kommunikerat med honom "been sitting on the fence"; det är inte omöjligt att han KAN och VILL flytta sin position mera åt det islam-introspektiva och -självkritiska hållet.
Citera
2013-06-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast

Har inget syfte att försöka bevisa något alls egentligen men eftersom IP tror sig företräda jordens alla muslimer och det tror jag dock inte att han gör. Jag vill gärna höra deras åsikter om IPs version av islam. Jag hade gärna sett andra muslimer ta död på IPs islamtolkning.

Nej, han företräder inte jordens muslimer. Jag som muslim vill inte förknippas med honom, jag har inte ens någon större lust att diskutera religion och jag fattar inte vad poängen är med att diskutera religion? Kan inte alla leva livet sida vid sida utan att hata? Måste vi tänka på vad någon annan har för åsikt? Vi lever här och nu och det är det som gäller. Släcker man en människans liv så kan man aldrig ta tillbaka det även om man skulle ångra sig. Där och då är inte här och nu och där och då vet vi inget om. Alla får tro vad de vill om där och då men varför mörda, skada och baktala varann? Jag följer tråden med jämna mellanrum och jag blir så arg på både IP&CO och ateisterna. Lägg ner tråden för fan.

Till IP, hur orkar du ens? Har du inget bättre för dig? Varför en sån lust och glädje till religion? Religionen är väl inte det viktigaste, det är väl ens tro som är en privatsak. Håller du inte mig?

Sen läser jag att du spyr galla över Sverige och jag vill verkligen inte förknippas med dig. Du kanske hellre vill leva i ett sånt samhälle:

Känsliga tittare varans, har du ett svagt hjärta bör du inte titta:

http://www.youtube.com/watch?v=9MCwcBwNoLA
http://www.youtube.com/watch?v=6SlOSz3syKg
http://www.youtube.com/watch?v=A6HNNGZ5i_o

Jag säger absolut inte att dessa klipp ska förknippas med Islam. Det är politiskt motiverade men min poäng är IP att du verkar vara emot demokrati, yttrandefrihet, åsiktsfrihet OSV. dessa människors öde avgjorde på grund av att de yttrade sig och som uppfattades som negativt yttrande av en grupp människor som hade makt. Hur kan du ens prata om yttrandefrihet när detta hände ditt eget folk:

http://www.youtube.com/watch?v=nDgJmlpL1Jw
http://www.youtube.com/watch?v=DIeN0anJ1iA

Ge dig nu och istället för att spy galla kan du ge tillbaka nåt till det samhälle som låter dig leva ett fritt liv och som du sökt skydd hos.

Hur kan du leva med att säga åt en medmänniska att han hamnar i ett helvete som varar i evighet? Förstår du inte att du sårar andras känslor?
Citera
2013-06-06, 19:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Din handling är minst lika viktig. Nej, vi är inte alla samma goda kålsupare allihop. Skulle du hävda samma inför tentaexamen till någon som har varit uppe hela natten och förbered sig medans du inte har pluggat öht. ''Äsch, skitsamma vi vet inte vad utkomsten bli vi är lika goda kålsupare allihop''?

Du menar alltså att muslimer är markant bättre och godare människor som gör sig förtjänta av evig lycka genom sina handlingar och inte sin tro? Vad har du för något att backa upp det med?
Citera
2013-06-06, 19:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vänd på steken. Kan du förklara världen med bara fyskalism? Om inte, varför ska det appliceras på Gud som dessutom beskriver sig som immateriell?

1. Jag trodde vi pratade om huruvida det rörde sig om blind tro eller inte? Vad skulle min eventuella oförmåga att förklara 100 % av världen genom "fysikalism" ha med saken att göra? Känns som en motsvarighet till att med gäll röst säga: A men du rå!!!

2. Precis som Bogomil påpekar luktar det lite god-of-the-gaps

3. Nu är det faktiskt som så att du inte håller med mig om att tron på gud är blind. Jag vill höra dig försvara DIN position, inte attackera någon annan.

4. Immateriell gud? Ingriper han i världen eller inte?

Citat:
Du och många andra kan som sagt alltid komma tillbaka på rätt stig.

Och? Det rör sig fortfarande om krav på blind tro under hot om evig tortyr.

Citat:
Vad menar du med sista stycket?

Att det INTE FINNS NÅGONTING som tyder på att det faktiskt finns ett helvete efter döden, eller en gud som bestämmer om vem som ska dit.

Citat:
Jaså. Jag luktar ändå tvivel undra all självförhärligande.

Hade jag varit IP så hade jag skrivit:

"Lukta? Hur kan du känna min lukt genom datorn?"

Och nej, jag har inget som helst tvivel kring den abrahamitiska guden. Inget som helst. Vad får dig tro det?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-06-06 kl. 20:21.
Citera
2013-06-06, 19:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du menar alltså att man kan observera gud via empiri som själv beskriver sig som immateriell.

Det är ju DU som säger att det inte rör sig om blind tro? Om du håller fast vid detta kan du tyvärr inte ha immateriell gud som inte ingriper i världen. Det kallas att ha kvar kakan och äta den på samma gång.

Citat:
Jag förstod mycket väl (1) tycker hans fråga är i klass med ''kan Gud skapa ett sten Han inte kan lyfta''?

Vill du veta vad jag tycker om din s.k. förklaringar hittills? Eller ska vi hålla det civiliserat?

Citat:
Om utgångspunkten hade varit kan vi LOGISKT diskutera komma fram till Guds existens.

Nej det kan vi inte. Ingen har lyckats hittills, och du lär inte bli den förste. Vilken variant kör du med? Kalam? Ontologiska? Fine-tuning?

Och hur går du från en deistisk gud till den muslimska guden?

Citat:
Då är jag med på noterna, men jag kan inte bevisa Gud med endast fysikalism verktyg.

Och ändå är det inte blind tro?

Citat:
Jag hade inte suttit här annars. Det säger väl sig själv?

Menar du att du inte hade varit här om du inte visste att gud fanns?
Citera
2013-06-06, 19:53
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2be1
Hur kan du leva med att säga åt en medmänniska att han hamnar i ett helvete som varar i evighet? Förstår du inte att du sårar andras känslor?

Jag tror nog iofs att samtliga ateister i hela världen blir lika rädda för det som om en fyraåring skulle hota en vuxen med stora stygga vargen...
Citera
2013-06-06, 20:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, han företräder inte jordens muslimer.

Det är positivt att IPs självutnämnde roll som islam-miniprofet/tolkare ifrågasättas av muslimer....

Citat:
Jag som muslim vill inte förknippas med honom, jag har inte ens någon större lust att diskutera religion och jag fattar inte vad poängen är med att diskutera religion? Kan inte alla leva livet sida vid sida utan att hata?

.... och jag anser inte att du nödvändigvis behövar engagera dig vidare i detta. Du har din världsbild och dina motiver; en legitim position.

Men för min del tror jag inte att konflikter mellan extremist-ideologer och andra extremist-ideologer ... eller världen .... försvinnar bara för att man ignorerar dom.

Well, jag är gammal hippie ... och en av klyschorna på 'min tid' var: "Suppose they made a war and no-one came" .. vilket jag redan då upplevde som önsketänkande (trots att jag är pacifist).

Och det kan inte förnekas, att det är svårt att delta i extremist-präglade situationer utan att sugas in i polariserade attityder, men det kan göras.

Men detta är min åsikt, och jag uppskattar det deltagande du har manifesterat.
Citera
2013-06-06, 20:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Logiken, förståndet, förnuftet.

Jaha, då förslår jag att du använder dem verktygen och validerar dina påståenden (1. vi är skapta, 2. själen lever vidare men är skapad). Jag väntar med spänning.

Citat:
Inte nödvändigt. Gud skapar inget för ros skull. Allt som har skapats har ett syfte och en uppgift att fylla.

Det var inte det jag frågade. Jag frågade om han KUNDE. Rent hypotetiskt.

Citat:
Om det inte har funnits ett före så måste universum alltid ha existerat eller hur?

Du glömmer bort att tiden inte fanns innan alltet....

Citat:
För att universum har en början alltså har det inte alltid funnits. Och om den har en början måste den ha varit ingenting från början, ingen tid och inget rum. Och enligt vår egen erfarenhet, logik, och sannolikhetsläran kan inget skapas ut inget spontant av sig själv. Det har funnits en yttre påverkan som skapade tid och rum alltså fanns Gud före tid och rum.

Din version av kalam är en av de sämre jag hört. Och de bättre har redan blivit refuserade om och om igen. Men det kräver lite arbete att göra det, och det lägger jag inte ner på dig.Det får räcka med en länk om någon mot förmodan skulle vara intresserad.
http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Kalam

Citat:
Du säger det?

Ja. Att du inte förstår det är ingen högoddsare.

Citat:
Det är inte bara vetenskapen som hävdar det, det gör andra ideologer, religioner och också Islam.

Aha, så vetenskapen duger så länge den inte säger emot islam?

Citat:
Ja bland andra.

Lustigt att du inte får någon då?

Citat:
Någonting kan INTE komma från ingenting.

Hur bevisar du detta? Har någon någonsin sett ett "ingenting" (som lever upp till din definition av ingenting) som man kunnat undersöka?

Citat:
Eller har du nån egen teori? Presentera den.

Har du läst Lawrence Krauss?

Citat:
Utanför tid och rum innebär att tiden kan inte påverka Gud utanför rummet innebär att Gud tar ingen plats. Dock finns Gud innanför tiden och rummet också men fortfarande inte påverkas av tiden eller tar ingen plats.

"As much as I would like to" fortsätta försöka få dig förstå dina egna dumheter: Hur kommer det sig att alla dina gudsargument bara leder till deistisk skapargud? När kommer steget till den muslimska guden?

Citat:
Vem är jag att avgöra sånt? Enligt erfarenhet och logiken kan Gud inte påverkas av tid. Tid som vi känner till .

1. Haha du har alltså erfarenhet av att gud inte påverkas av tid? Berätta!

2. Jag känner lite så här: Har det någonsin observerats något som finns utanför tid och rum? Vet vi ens om det är möjligt? Det är lätt att påstå, men det hade varit kul att rent konkret få veta hur det fungerar.

Citat:
Hur kan man fråga var han kunde befinna sig när det inte fanns nåt rum?

Ditt problem, inte mitt.

Citat:
Bevisen finns inom oss själva och i universum.

Fram med dem då. Eller var det ett finare sätt att säga att du inte har något att komma med?

Citat:
Jag kan slå vad om att jag har bättre logik, förstånd och förståelse än vad du någonsin kommer ha.

Hur mycket vill du sätta och hur avgör vi saken?

Citat:
Du är en skam för mänskligheten och för din kung och ditt fosterland.

På vilket sätt?

Citat:
Det är värdelöst en roende eller hur var det?

Ditt språk är som vanligt oantastligt.
Citera
2013-06-06, 20:58
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Nej, han företräder inte jordens muslimer. Jag som muslim vill inte förknippas med honom, jag har inte ens någon större lust att diskutera religion och jag fattar inte vad poängen är med att diskutera religion? Kan inte alla leva livet sida vid sida utan att hata? Måste vi tänka på vad någon annan har för åsikt? Vi lever här och nu och det är det som gäller. Släcker man en människans liv så kan man aldrig ta tillbaka det även om man skulle ångra sig. Där och då är inte här och nu och där och då vet vi inget om. Alla får tro vad de vill om där och då men varför mörda, skada och baktala varann? Jag följer tråden med jämna mellanrum och jag blir så arg på både IP&CO och ateisterna. Lägg ner tråden för fan.
Det låter som du har en helt normal relation till din religion. Då kan jag mycket väl tänka mig att den blir ett stöd i livet och inte ett hinder som för IP. Jo alla skulle mycket väl kunna leva i fred med varandra men för att kunna skapa den typen av samhälle så måste man försöka minska skillnaden mellan "Vi" och Dom".

Citat:
Till IP, hur orkar du ens? Har du inget bättre för dig? Varför en sån lust och glädje till religion? Religionen är väl inte det viktigaste, det är väl ens tro som är en privatsak. Håller du inte mig?

Sen läser jag att du spyr galla över Sverige och jag vill verkligen inte förknippas med dig. Du kanske hellre vill leva i ett sånt samhälle:

Det gläder mig att du skickar ett så tydligt budskap till IP. Nu kommer han ju beskylla dig för att ha blivit förd bakom ljuset eller gått på den judiska konspirationen eller nått liknande...

Citat:
Jag säger absolut inte att dessa klipp ska förknippas med Islam. Det är politiskt motiverade men min poäng är IP att du verkar vara emot demokrati, yttrandefrihet, åsiktsfrihet OSV. dessa människors öde avgjorde på grund av att de yttrade sig och som uppfattades som negativt yttrande av en grupp människor som hade makt. Hur kan du ens prata om yttrandefrihet när detta hände ditt eget folk:

Det roliga, eller rättare sagt oerhört skrämmande, med IP är att det är precis ett sånt samhälle som klippen visar han lovordar. Det måste ju helt klart framstå som helt korrekta bestraffningar och det gäller bara att justera sin moraliska ventil så kan man också utföra dem.

Citat:
Ge dig nu och istället för att spy galla kan du ge tillbaka nåt till det samhälle som låter dig leva ett fritt liv och som du sökt skydd hos.
Det är ju inget krav att gilla det land man lever i men man får ju ut betydligt mer av livet om man utnyttjar de möjligheter som finns än att fokusera på det som man inte gillar. Ip vågar nog inte erkänna att det fanns en bra anledning till att de kom just till Sverige men det vågar han inte säga eftersom då tror han att han talar illa om sin religion.

Citat:
Det sårar nog ingen här på forumet men det ger honom enormt mycket tillfredsställelse att få vara en av guds utvalda.
Citera
2013-06-06, 21:07
Medlem
kef71s avatar
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=9MCwcBwNoLA
http://www.youtube.com/watch?v=6SlOSz3syKg
http://www.youtube.com/watch?v=A6HNNGZ5i_o

http://www.youtube.com/watch?v=nDgJmlpL1Jw
http://www.youtube.com/watch?v=DIeN0anJ1iA

Tack! Det där var det bästa jag har läst på FB. Jag har nog lite att lära mig av såna som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in