Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Nånting observerbart, empiriskt verifierbart och/eller upprepningsbart vore trevligt. Har du det? Annars är jag rädd för att jag måste insistera på att det rör sig om blind tro
Vänd på steken. Kan du förklara världen med bara fyskalism? Om inte, varför ska det appliceras på Gud som dessutom beskriver sig som immateriell?
Citat:
1. Om koranen säger "var kritisk" och samtidigt säger "acceptera det här eller hamna i helvetet" så skulle jag vilja påstå att den önskar rikta det kritiska tänkandet mot annat än sitt eget innehåll. Vad tror du?
2. Jag är ingen auktoritet gällande koranen, men min känsla är att den INTE uppmanar till kritiskt tänkande gällande tron. Vilket illustreras väl av verserna nedanför:
[5:101] TROENDE! Fråga inte om saker som, om de förklarades för er, kan leda till att [ytterligare] bördor läggs på er; ställer ni frågor medan uppenbarelsen av Koranen pågår, skall de nämligen klargöras för er. [Men] Gud har förlåtit er [om ni har ställt sådana frågor] - Gud är ständigt förlåtande, mild och överseende.
[5:102] Människor som levde före er ställde sådana frågor, och resultatet av detta blev att de [till sist] förnekade sin tro.
3. Min allmänna känsla kring hur koranen är skriven är att den är har lite "argument from ignorance" och "argument from authority" över sig.
Typ: "VI gjorde det här, och VI gjorde det här på det här sättet, kommer de ändå inte tro?"
Jag återkommer till detta.
Skriver från mobilen just nu.
Citat:
Där är jag med dig, IP:s beteende är inte direkt klädsamt...
...MEN jag måste ge honom att enligt koranen så är det ganska kört för mig och många med mig. Är det inte skönt att det inte finns någonting som tyder på att det faktiskt är sant?
Du och många andra kan som sagt alltid komma tillbaka på rätt stig.
Vad menar du med sista stycket?
Citat:
I mitt fall är det ett ganska säkert antagande
Jaså. Jag luktar ändå tvivel undra all självförhärligande.