2013-06-06, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Vad vi tycker i den här frågan är ovidkommande. Det som kommer hända kommer hända. Frågan är hurvida du ska rädda dig själv eller vara en av dom som kastat bort sitt liv.

Den som lever i fruktan för ett helvete är verkligen den som kastar bort sitt liv. Självklart finns det inget ställe där människor torteras i en evighet, det inser nog alla innerst inne. Men det är helt klart det ultimata verktyget man kan nyttja sig av om man vill tvinga människor till lydnad och underkastelse.
Citera
2013-06-06, 11:01
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Jag kan bara diskutera utifrån min egen uppfattning vad många andra gör och inte gör kan inte jag stå för svars.

Jag vet inte det kanske bara är jag men tycker ditt förhållningssätt till andra som delar med sig av vad som är heligaste för dom i deras liv kan ses som en förolämpning gentemot dig själv och din tro? Ska inte människor lära av varandra? Om ja; hur ska det fungera utan att genuin tala om för varandra vad man tror på.
Jag beundra tex. ambitionen som jehvos vittne betjänar har för att sprida sin religion, har t.o.m vid ett flertal tillfällen haft långa och givande diskussion där både kände att man lärde sig något nytt utan att se det som en förolämpning mot Islam trots att vi inte delar varandras övertygelse.

Jehovas vittne är en av de mest fördomsfulla, föraktfulla, fördömande grupper/sekter med en människosyn som ligger strax under den bokstavstroende muslimen. Att beundra en sekt som lägger noll värde i folks privatliv ger dig tyvärr inga plusspoänger.
Alla ska ha rätt till att själva bestämma över sitt liv. Om du inte förstod första gången så säger jag det en gång till, det som är en självklarhet för dig behöver absolut inte vara för mig.
Jag har inga problem med att allmänt prata om religion och det har jag gjort många gånger Irl där folk varit genuin intresserade av att lära sig något och dela med sig utan att man försökt döma ut den andras livsstil men när någon försöker få något som h*n inte kan bevisa till den rätta vägen så förlorar människan all trovärdighet.

Jag är fortfarande i chock angående etniciteten. Du krossade bilden jag hade byggt upp under alla dessa månader. Har mycket svårt att tro dig...
Citera
2013-06-06, 11:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Vad vi tycker i den här frågan är ovidkommande. Det som kommer hända kommer hända. Frågan är hurvida du ska rädda dig själv eller vara en av dom som kastat bort sitt liv.

Vill jag underkasta mig en skapare som kommer att ägna resten av evigheten åt att tortera de flesta jag känner? Med outsäglig smärta. Med eld. Med hunger. Med törst. Utan nåd. Utan slut.

Nej du.

Med kunskap om detta blir det jag "räddar" mig till inget paradis. Vem kan njuta av floder av vin och mjölk med vetskap om att alla de man älskar brinner. Det enda brott de begått är att de inte hade rätt tro.

Nu tror jag inte på detta. Men OM jag gjorde det vore det faktiskt omoraliskt att ansluta sig till din sida.
Citera
2013-06-06, 11:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mit underlag är prodemokrati, 'sunda' akademiska principer (d.v.s. riktig filosofi och vetenskap), en tydlig semantisk distinktion mellan 'faith' och 'facts' och en minimering av demagogi och retorik i marknadsföringen av religion

Citat:
OK. Nu återstår det intressanta- att med dessa verktyg belysa varför du tycker att Gud så som det beskrivs i Koranen och GT är sadist.

Eftersom jag ser att denna diskussion redan har börjat mellan dig och andra vill jag bara 'hänga på' för att undvika för många parallella spår (och tills vidare är t.ex. Fiffiniffis inlägg tämligen synonyma med vad jag ville ha skrivit).

Sen blir det förmodentligen aktuellt med ett filosofisk inslag när empiri/vetenskap blir ifrågasatt epistemisk (~som verklighets-underlag) .... vilket dom brukar bli från teistisk håll.
Citera
2013-06-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jehovas vittne är en av de mest fördomsfulla, föraktfulla, fördömande grupper/sekter med en människosyn som ligger strax under den bokstavstroende muslimen. Att beundra en sekt som lägger noll värde i folks privatliv ger dig tyvärr inga plusspoänger.
Alla ska ha rätt till att själva bestämma över sitt liv. Om du inte förstod första gången så säger jag det en gång till, det som är en självklarhet för dig behöver absolut inte vara för mig.
Jag har inga problem med att allmänt prata om religion och det har jag gjort många gånger Irl där folk varit genuin intresserade av att lära sig något och dela med sig utan att man försökt döma ut den andras livsstil men när någon försöker få något som h*n inte kan bevisa till den rätta vägen så förlorar människan all trovärdighet.

Jag är fortfarande i chock angående etniciteten. Du krossade bilden jag hade byggt upp under alla dessa månader. Har mycket svårt att tro dig...

Missionärer får det verkligen att krypa av obehag i min kropp, och där tar tveklöst kristendomen med alla dess avarter en föga smickrande förstaplats. Inte bara historiskt med genidrag som "the white mans burden" utan även i modern tid.
Jag kollade på den kristna kanalen TV10 och såg hur unga svenska kristna jublade av glädje när dem skickades iväg till Uganda på missionärsarbete, ett land där den kyrkan verkligen har uträttat stordåd (LRA någon?)
Eller titta på den katolska kyrkans inblandning i Rwandas konflikter och medföljande folkmord.

Nej det finns fan inget bra med missionärsverksamhet oavsett vilken Gud man tillber, och även om dom hjärntvättade drönarna som utför arbetet tror att man verkligen gör gott så måste man försöka tänka både ett och två steg längre än vad näsan räcker.
Citera
2013-06-06, 11:30
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nånting observerbart, empiriskt verifierbart och/eller upprepningsbart vore trevligt. Har du det? Annars är jag rädd för att jag måste insistera på att det rör sig om blind tro
Vänd på steken. Kan du förklara världen med bara fyskalism? Om inte, varför ska det appliceras på Gud som dessutom beskriver sig som immateriell?

Citat:
1. Om koranen säger "var kritisk" och samtidigt säger "acceptera det här eller hamna i helvetet" så skulle jag vilja påstå att den önskar rikta det kritiska tänkandet mot annat än sitt eget innehåll. Vad tror du?

2. Jag är ingen auktoritet gällande koranen, men min känsla är att den INTE uppmanar till kritiskt tänkande gällande tron. Vilket illustreras väl av verserna nedanför:

[5:101] TROENDE! Fråga inte om saker som, om de förklarades för er, kan leda till att [ytterligare] bördor läggs på er; ställer ni frågor medan uppenbarelsen av Koranen pågår, skall de nämligen klargöras för er. [Men] Gud har förlåtit er [om ni har ställt sådana frågor] - Gud är ständigt förlåtande, mild och överseende.
[5:102] Människor som levde före er ställde sådana frågor, och resultatet av detta blev att de [till sist] förnekade sin tro.
3. Min allmänna känsla kring hur koranen är skriven är att den är har lite "argument from ignorance" och "argument from authority" över sig.
Typ: "VI gjorde det här, och VI gjorde det här på det här sättet, kommer de ändå inte tro?"

Jag återkommer till detta.
Skriver från mobilen just nu.

Citat:
Där är jag med dig, IP:s beteende är inte direkt klädsamt...
...MEN jag måste ge honom att enligt koranen så är det ganska kört för mig och många med mig. Är det inte skönt att det inte finns någonting som tyder på att det faktiskt är sant?
Du och många andra kan som sagt alltid komma tillbaka på rätt stig.
Vad menar du med sista stycket?

Citat:
I mitt fall är det ett ganska säkert antagande
Jaså. Jag luktar ändå tvivel undra all självförhärligande.
Citera
2013-06-06, 11:35
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Missionärer får det verkligen att krypa av obehag i min kropp, och där tar tveklöst kristendomen med alla dess avarter en föga smickrande förstaplats. Inte bara historiskt med genidrag som "the white mans burden" utan även i modern tid.
Jag kollade på den kristna kanalen TV10 och såg hur unga svenska kristna jublade av glädje när dem skickades iväg till Uganda på missionärsarbete, ett land där den kyrkan verkligen har uträttat stordåd (LRA någon?)
Eller titta på den katolska kyrkans inblandning i Rwandas konflikter och medföljande folkmord.

Nej det finns fan inget bra med missionärsverksamhet oavsett vilken Gud man tillber, och även om dom hjärntvättade drönarna som utför arbetet tror att man verkligen gör gott så måste man försöka tänka både ett och två steg längre än vad näsan räcker.

Jag tänker absolut inte säga emot att kristendomen sitter på tronen när det gäller missionerande. Grejen är att jag inte ser någon skillnad mellan att missionera eller tvinga folk att konvertera med svärdets hjälp (Islam). Samma sak i mina ögon. Må hända att kristendomen har fler själar på sitt samvete som den medvetet har förstört ("frälst") men som sagt samma sak som att ha miljontals människors blod på händerna.

Missionerande är verkligen avskyvärt. Att medvetet gå in i en annan människas hem!!, sfär!! och medvetande och tycka att den personens liv ingenting är värd om den inte knäböjer sig för det jag predikar. Usch.....

Jag har inga problem med att vända mig om och titta en extra gång om jag ser en snygg kille på stan (Ja, jag är gift, inte död.) specielt män/killar i kostym. Det enda plus jag kan ge Jehovas vittne och mormoner är att deras killar är så förbannad snyggklädda/vältaliga. Jo, det jag ville säga är att för nåt år sen så var jag ute på stan och gick runt med min moster när två mycket snygga, artiga och vältaliga killar kom fram och började prata om mormoner. Den känslan av avsmak och avsky jag fick är något som visar vad jag känner för människor som försöker pracka på andra deras tro hur vältaliga och utseendemässigt perfekta dem än är.

Ingen av dessa har heller någonsin funderat över om det är så att kristendomen/Islam är den rätta religionen, hur i helskotta kommer det sig att det finns tusen och en olika sekter/tolkningar i vardera??!!
Senast redigerad av Armaiti 2013-06-06 kl. 11:40.
Citera
2013-06-06, 11:44
Medlem
Golden.Rations avatar
@Tinuviel
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Skrämmande, nog är pedofili ett vidrigt brott och det bör bestraffas men enbart med fängelse, eller tycker du att vi människor också skall börja tortera pedofiler? Vi människor har även insett att det skall ges en möjlighet för både mördare och pedofiler att sona sina brott, att människor kan rehabiliteras och återanpassas till samhället, finns den möjligheten i helvetet?
Vi har lagar som strängeligen förbjuder tortyr, även för de mest avskyvärda brott och för mig är det en självklarhet. Den som utdömer tortyr som straff kan ALDRIG kallas för god eller rättvis.
Suck..Misstänkte att det bara var en ''slug'' fråga. Hur resonera du? Skyll på päron och äpplen. Vi har kriterier det har även Gud. Och nej, varför referera du ens till jordalivet när dina fråga strikt handlade om efterlivet, någon som du inte ens tror på, men ändå beklagar dig över.
Citera
2013-06-06, 11:50
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Vi är med andra ord ganska goda kålsupare allihop. Så varför skulle nåden endast ges några av oss baserat på en enda kriterie? Att tro (blint eller inte, spelar ingen roll) på en gud? Varför tyckte gud att detta var den enda viktiga egenskapen hos en människa när det var dags att dela ut eviga straff och belöningar?
Din handling är minst lika viktig. Nej, vi är inte alla samma goda kålsupare allihop. Skulle du hävda samma inför tentaexamen till någon som har varit uppe hela natten och förbered sig medans du inte har pluggat öht. ''Äsch, skitsamma vi vet inte vad utkomsten bli vi är lika goda kålsupare allihop''?
Citera
2013-06-06, 11:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
@Tinuviel
Suck..Misstänkte att det bara var en ''slug'' fråga. Hur resonera du? Skyll på päron och äpplen. Vi har kriterier det har även Gud. Och nej, varför referera du ens till jordalivet när dina fråga strikt handlade om efterlivet, någon som du inte ens tror på, men ändå beklagar dig över.

Va? Ett krav på att vi bara får kritisera sådant vi tror på? He, he. Den lätte går vi ateister INTE på.

Min kritik kvarstår. Jag anser INTE att de kriterier Gud ställer upp för att tortera någon i evigheter utgör ett tecken på att denna Gud är rättvis eller full av nåd. Frånvaro av tro (som enda brott) kan rimligen inte leda till att personen ifråga förtjänar att brinna, törsta och hungra i all evighet.

Eller tycker du det? Tycker du att frånvaro av tro i sig förtjänar ett sådant utstuderat straff?
Citera
2013-06-06, 11:54
Medlem
Citat:
@Tinuviel

Det var en helt ärligt menad fråga och jag försökte absolut inte vara "slug", kan du verkligen med handen på hjärtat säga att du tycker att ett straff bestående av evig tortyr är rättvist, eller att det finns en endaste människa som förtjänar det?

Oavsett vilka kriterier din Gud har så går det aldrig i mina ögon moraliskt rättfärdiga slutdestinationen helvetet, det är dock enbart vad jag tycker och om du är av en annan åsikt så vill jag ju såklart höra den!

Och du har så klart rätt, jag tror inte på efterlivet eller någon Gud och den främsta anledningen till detta är just helvetet och hur djupt omoraliskt jag tycker det är. Jag misstänker att du inte anser att helvetet är lika omoraliskt och detta betyder ju att vi har två vitt skilda åsikter och således ett perfekt upplägg för en debatt, eller?
Citera
2013-06-06, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nånting observerbart, empiriskt verifierbart och/eller upprepningsbart vore trevligt. Har du det? Annars är jag rädd för att jag måste insistera på att det rör sig om blind tro

Citat:
Vänd på steken. Kan du förklara världen med bara fyskalism? Om inte, varför ska det appliceras på Gud som dessutom beskriver sig som immateriell?

Där kom det redan (se mitt inlägg #11673). För enkelthetens skuld: Du, GR, är nu på väg in i en something-of-gaps 'förklaring'.

Citat:
Du och många andra kan som sagt alltid komma tillbaka på rätt stig.

Jag fick det intryck, att du ville höja debattnivän från IPs läge och ge islam/islamförespråkare en viss 'respektabilitet'. Det uppnår du inte med banala floskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in