2013-06-05, 23:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Islam kräver inte blind tro.

Inte? Du kan alltså bevisa gud finns? Uppenbarar allah sig för alla sina undersåter?

Citat:
Självklart.

Så om koranen innehåller kriterierna för att hamna i helvetet, varför är det då bara allah som vet? Kan inte en människa i sådana fall göra en oerhört kvalificerad gissning?
Citera
2013-06-05, 23:46
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothingnesser
Skrev en släng om det i ovan inlägget.

Ja det är en motsägelse av definitionen gud. Gud är inte allsmäktig och allvetande, däremot om jag väljer själv att tro på att jag är "gud" i det perspektivet, då blir jag allvetande och allsmäktig i många aspekter och kan utveckla mig själv i större utveckling och hitta min inre potential. Vilket är helt dolt i religionslära... inget man får lära sig... inte ens i skolan.

Jag säger inte att gud inte existerar, men han existerar i oss och inte ovan oss eller över oss. I våra neuroner finns han. Skulle till och med kunna gissa att eran Profet lyckades klura ut detta, men han såg sig som allsmäktig med dessa insikter. Med andra ord, alla Muslimer kan bli allsmäktiga som Profeten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nervcell

Men att släppa koranen som bas till allt, det är tyvärr ett krav. Klarar man inte av det så kan man inte komma vidare. Man kommer fortsätta störa sig på andra och hata folk för deras tro eller icke tro.

Exempel: IP hatar Ateisterna här inne, Ateisterna hatar IP och Muslimer.

Same shit, båda är på samma nivå i många aspekter.

Jag däremot, verkar kunna förtjäna både IP's respekt och Ateisterna's...fråga er själva, vem är mest utvecklad människa här.

Inte nödvändigtvis riktigt men ändå bra inlägg tycker jag om du ändå inte hade förstört för dig själv i sista stycket där du hyllar dig själv. Även om inlägget är bra så ska man i en seriös debatt inte utropa sig själv till vinnare eller överlägsnare än sina opponenter om man vill vara seriös dvs.

Jo, jag håller inte med om att vi är små gudar, vi är skapta och dödliga, själen lever vidare men själen är också skapad och Gud kan inte vara skapad. Gud måste ha funnits före alltet. Vi har att välja mellan två alternativ: 1) ett universum som alltid har exsiterat. 2) en skapare till universum som alltid har existerat. Vi vet att alternativ 1 har haft en början därför kan alternativ ett inte alltid ha funnits. Alltså måste skaparen alltid har funnits. Och eftersom Tid och rum skapades i samma ögonblick som universum skapades så är en fråga som; vem skapade Gud helt onödig och förtjänar ingen respekt. Först och främst så kan man inte tänka så eftersom om vi tänker att X har skapat Gud måste vi direkt fråga oss vem skapade X då och detta kan hålla på i en oändlighet. Eftersom tid och rum skapades i samma ögonblick som universum skapades så måste skaparen finnas utanför tid och rum därför kan vi inte heller ställa oss frågan; var och när skapades skaparen eftersom det inte fanns något ''var'' (rum) och inte heller något ''när'' (tid). Vi människor skapades långt efter att rum och tid skapades .
Citera
2013-06-06, 00:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
vi är skapta

Och detta baserar du på vad?

Citat:
själen lever vidare men själen är också skapad

Och detta baserar du på vad?

Citat:
Gud kan inte vara skapad.

En enkel hypotetisk fråga: Skulle din allsmäktiga gud kunna skapa en annan gud? Och sedan lura denna guden att hen är den enda guden som finns?

Citat:
Gud måste ha funnits före alltet.

1. Hur kan det ha funnits ett "före" innan alltet?

2. Varför måste han det?

Citat:
Vi har att välja mellan två alternativ: 1) ett universum som alltid har exsiterat. 2) en skapare till universum som alltid har existerat.

Falsk dikotomi. Igen.

Citat:
Vi vet att alternativ 1 har haft en början

Jag trodde inte du trodde på vetenskapens teorier?

Citat:
Alltså måste skaparen alltid har funnits.

Nej.

Citat:
Och eftersom Tid och rum skapades i samma ögonblick som universum skapades så är en fråga som; vem skapade Gud helt onödig och förtjänar ingen respekt.

1. Ändå pratade du nyss om ett "före" innan alltet...

2. Nej, den är högst relevant.

3. Respekt från vem? Dig?

Citat:
Först och främst så kan man inte tänka så eftersom om vi tänker att X har skapat Gud måste vi direkt fråga oss vem skapade X då och detta kan hålla på i en oändlighet.

Därmed kanske religiösa ska sluta påstå att nånting inte kan komma från ingenting....

Citat:
Eftersom tid och rum skapades i samma ögonblick som universum skapades så måste skaparen finnas utanför tid och rum

1. Nej. Har du dålig fantasi?

2. Vad innebär "utanför tid och rum" bortsett från funktionen som ett semantiskt kryphål?

3. Menar du att gud i sin eviga existens "innan" universum inte hade någon som helst tid på något plan? Hur går det till? Hade han inte någon speciell guds-tid ändå?

Citat:
därför kan vi inte heller ställa oss frågan; var och när skapades skaparen eftersom det inte fanns något ''var'' (rum) och inte heller något ''när'' (tid).

Jo, och jag tycker också att man kan fråga sig var fan han befann sig om det inte fanns varken tid eller rum? Hint: "Utanför" är inget svar. Och om han var evig

Citat:
Vi människor skapades långt efter att rum och tid skapades .

Och när ska du bevisa att människor är skapade?

Du kanske skulle låta bli det där med logik? Det blir aldrig riktigt bra när du försöker....kan vi inte få ett par muslimska trollformelhot istället?
Citera
2013-06-06, 00:19
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Inte? Du kan alltså bevisa gud finns? Uppenbarar allah sig för alla sina undersåter?
Definiera bevis.

Jag menade att islam inte kräver blind tro genom att uppmana människor att vara kritiska och använda förnuftet. Motsatsen vore ju att inte kräva logiskt tänkande utan blind acceptera hela doktrin.

Citat:
Så om koranen innehåller kriterierna för att hamna i helvetet, varför är det då bara allah som vet? Kan inte en människa i sådana fall göra en oerhört kvalificerad gissning?
Kriterierna är inte till för att kunna peka fingret på någon annan och hävda att X hamnar på Y. Det är primärt ett sätt att ta lärdom och undvika handlingar som leder till helvetet. Det är samma med paradis, bara för att du begå handling X är det ingen garanti för du hamnar på Y.

Du vet dessutom inte om samma människa ändra sig nästa dag.
Senast redigerad av Golden.Ration 2013-06-06 kl. 00:57.
Citera
2013-06-06, 00:38
Medlem
Citat:

Kriterierna är inte till för att kunna peka fingret på någon annan och hävda att X hamnar på Y. Det är primärt ett sätt att ta lärdom och undvika handlingar som leder till helvetet. Det är samma med paradis, bara för att du begå handling X är det ingen garanti för du hamnar på Y.

Jag flikar in en liten fråga här om det går bra, kan du ge ett exempel på en människa som du tycker förtjänar att torteras i all evighet i helvetet? Du kan namnge en historisk eller nutida person och om det inte känns bra så får du gärna ge förslag på handlingar som du tycker borde medföra ett straff av evig tortyr.
Citera
2013-06-06, 05:35
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Jag flikar in en liten fråga här om det går bra, kan du ge ett exempel på en människa som du tycker förtjänar att torteras i all evighet i helvetet? Du kan namnge en historisk eller nutida person och om det inte känns bra så får du gärna ge förslag på handlingar som du tycker borde medföra ett straff av evig tortyr.
I en omröstning så skulle pedofil fått min röst hade dessutom försökt införskaffa mig dubbelt medborgarskap bara för att vara på den säkra sidan.
Har inga bestämd uppfattning iövrigt jag tror på Guds rättvisa så jag tvivlar inte på varje människa får vad h*n förtjänar så småningom.
Citera
2013-06-06, 08:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Definiera bevis.

Nånting observerbart, empiriskt verifierbart och/eller upprepningsbart vore trevligt. Har du det? Annars är jag rädd för att jag måste insistera på att det rör sig om blind tro.

Citat:
Jag menade att islam inte kräver blind tro genom att uppmana människor att vara kritiska och använda förnuftet. Motsatsen vore ju att inte kräva logiskt tänkande utan blind acceptera hela doktrin.

1. Om koranen säger "var kritisk" och samtidigt säger "acceptera det här eller hamna i helvetet" så skulle jag vilja påstå att den önskar rikta det kritiska tänkandet mot annat än sitt eget innehåll. Vad tror du?

2. Jag är ingen auktoritet gällande koranen, men min känsla är att den INTE uppmanar till kritiskt tänkande gällande tron. Vilket illustreras väl av verserna nedanför:

[5:101] TROENDE! Fråga inte om saker som, om de förklarades för er, kan leda till att [ytterligare] bördor läggs på er; ställer ni frågor medan uppenbarelsen av Koranen pågår, skall de nämligen klargöras för er. [Men] Gud har förlåtit er [om ni har ställt sådana frågor] - Gud är ständigt förlåtande, mild och överseende.

[5:102] Människor som levde före er ställde sådana frågor, och resultatet av detta blev att de [till sist] förnekade sin tro.

3. Min allmänna känsla kring hur koranen är skriven är att den är har lite "argument from ignorance" och "argument from authority" över sig.

Typ: "VI gjorde det här, och VI gjorde det här på det här sättet, kommer de ändå inte tro?"

Citat:
Kriterierna är inte till för att kunna peka fingret på någon annan och hävda att X hamnar på Y.

Där är jag med dig, IP:s beteende är inte direkt klädsamt...

Citat:
Det är primärt ett sätt att ta lärdom och undvika handlingar som leder till helvetet. Det är samma med paradis, bara för att du begå handling X är det ingen garanti för du hamnar på Y.

...MEN jag måste ge honom att enligt koranen så är det ganska kört för mig och många med mig. Är det inte skönt att det inte finns någonting som tyder på att det faktiskt är sant?

Citat:

I mitt fall är det ett ganska säkert antagande...
Citera
2013-06-06, 08:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Har inga bestämd uppfattning iövrigt jag tror på Guds rättvisa så jag tvivlar inte på varje människa får vad h*n förtjänar så småningom.

Det är precis det du INTE gör om du samtidigt säger att nåden är avsedd endast för de som tror på rätt gud.

Jag tror vi kan vara ganska överrens om att den genomsnittlige muslimen inte är en bättre människa än någon annan, det finns iaf inget som tyder på det om man tittar på t ex brottsstatistik eller vad du vill. Om nu alla människor är syndare som det brukar sägas så är det är ingen troende som får vad den förtjänar, det är endast alla som inte tror.

Vi är med andra ord ganska goda kålsupare allihop. Så varför skulle nåden endast ges några av oss baserat på en enda kriterie? Att tro (blint eller inte, spelar ingen roll) på en gud? Varför tyckte gud att detta var den enda viktiga egenskapen hos en människa när det var dags att dela ut eviga straff och belöningar?
Citera
2013-06-06, 09:59
Medlem
Citat:
I en omröstning så skulle pedofil fått min röst hade dessutom försökt införskaffa mig dubbelt medborgarskap bara för att vara på den säkra sidan.

Skrämmande, nog är pedofili ett vidrigt brott och det bör bestraffas men enbart med fängelse, eller tycker du att vi människor också skall börja tortera pedofiler? Vi människor har även insett att det skall ges en möjlighet för både mördare och pedofiler att sona sina brott, att människor kan rehabiliteras och återanpassas till samhället, finns den möjligheten i helvetet?

Vi har lagar som strängeligen förbjuder tortyr, även för de mest avskyvärda brott och för mig är det en självklarhet. Den som utdömer tortyr som straff kan ALDRIG kallas för god eller rättvis.
Citera
2013-06-06, 10:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Pedofili må vara ett genomvidrigt brott. Men att tortera en människa dag ut och dag in i evighet... vilken sorts skapare gör detta? Knappast en skapare som god, full av nåd eller ens rättvis. Dessutom pratar vi inte bara om pedofiler. ALLA som inte tror får genomlida samma eviga lidande, samma utstuderade tortyr som så utförligt står beskrivet i Koranen.

Detta saknar rimlighet. Straffet står inte i proportion till brottet på något sätt.

Jag skulle säga att den enda som förtjänar evig tortyr / evigt smärta är den som beordrar och utför detsamma.
Citera
2013-06-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Pedofili må vara ett genomvidrigt brott. Men att tortera en människa dag ut och dag in i evighet... vilken sorts skapare gör detta? Knappast en skapare som god, full av nåd eller ens rättvis. Dessutom pratar vi inte bara om pedofiler. ALLA som inte tror får genomlida samma eviga lidande, samma utstuderade tortyr som så utförligt står beskrivet i Koranen.

Detta saknar rimlighet. Straffet står inte i proportion till brottet på något sätt.

Jag skulle säga att den enda som förtjänar evig tortyr / evigt smärta är den som beordrar och utför detsamma.

Vad vi tycker i den här frågan är ovidkommande. Det som kommer hända kommer hända. Frågan är hurvida du ska rädda dig själv eller vara en av dom som kastat bort sitt liv.
Citera
2013-06-06, 10:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Inte nödvändigtvis riktigt men ändå bra inlägg tycker jag om du ändå inte hade förstört för dig själv i sista stycket där du hyllar dig själv. Även om inlägget är bra så ska man i en seriös debatt inte utropa sig själv till vinnare eller överlägsnare än sina opponenter om man vill vara seriös dvs.

Hmmm, hur är det då med dig och din attityd i vattendelningsfrågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in